722.6 moottorijarru/käytös...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Laatikko alkaa muuten toimia paremmin, kun ottaa tehoboxsin pois.
Oli sitten edellinen omistaja piilottanut niin, ettei aluksi löytynyt :x
Ja pois kun otin, niin alkoi laatikko päivä päivältä paremmin toimia.
Suosittelen kaikille jollain joku tehot- tai "tuhoboxi" on johtojen välissä. Ottakaa se pois.

Niin laatikostani on löytynyt uudenlainen ominaisuus: Moottorijarru :P tai miten sen nyt tulkitsee.

Aikaisemmin, kun jalan otti kaasupolkimelta pois, niin kierrokset tippuivat noin 800 1/min ja laatikko meni niin kuin vapaalle (ei kuitenkaan mitään hötkyilyjä... silleen rauhallisesti). Auto hidasti vauhtiaan, kuten vapaalla rullaten.
Vaihteetkin vähenivät ilman nykäisyjä ihan sivistyneesti.
Kun tuolloin sitten kesken vauhdin vähenemisen halusi kiihdyttää, piti se tehdä varoen kaasua painaen, ettei ryskäisisi vaihdettta =vetoa päälle (että kierroset tulivat "vastaan" rauhallisesti ennen vaihteen "kiinnittymistä).

Nyt kun teho- /tuhoboxi on poissa, niin auto on keksinyt moottorijarrun... Tarkoittaa sitä, että kun nyt esim. 70km/h vauhdista irrottaa kaasun, niin kierrokset tippuvatkin noin 1400 1/min hujakoille ja veto (moottorijarru) jää päälle.
Samalla laatikko osaa tulla pehmeästi vastaa pienemmällä vaihteella nostaen sivistyneesti kierroksia vaihteen vaihdon välillä mikavasti, riippumatta kaasupolkimen asennosta. Kaasuakin uskaltaa pinaa ihan miten vaan... osaa ottaa seuraavan vaihteen hienosti vastaan. Käyttäytyy erittäin mallikkasti :D (ihan niin kuin toimivassa autossa).

Tämä mukava "moottorijarru" ei harmikseni osaa toimia, kuin 5-4 ja 4-3 vaihteiden välillä.
Joten 3-2 ja 2-1 välillä kierrokset edelleen tippuvat noin 800 1/min tulevat vastaan suht voimakkasti. Samalla moottori ei osaa tulla kierroksia nostaen vastaan.
Vaihteet eivät kuitenkaan "ryskähdä" sisään. Kytkeytyvät vaan aika voimakkaasti, nostaen sen seurauksen (jälkeen) kierroksen ylös.

Mahtaakohan muitakin ko. ongelman-"heimolaisia" olla olemassa

Auttaisikohan tälläinen käytöksen kuvaaminen viemään diagnoosia eteenpäin, että mistä vikaa etsiä.
Uudelleen adaptointi ei auttanut.

Öljyt on puhtaat, KYB on tuore, kierroslukuanturit (molemmat) antavat signaalia, vikakoodeja ei ole, tiivisteet on uusittu, vapaakytkimet uusittu, päittäisvälykset ohjearvoissa, turbiini korjattu ja vakio kone.

203CDI:lle yritin YV:tä laittaa, mutta on jo varmaan vappuhulinoissa :D
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Njaa.

Vaihdetaan kokemuksia siis.

Itsellä samat huomiot laatikkoremontin jälkeen, en tosin ole ajellut tuolla väykyllä kuin "ulkoilutuksia" ennenkuin vaihdan tuon jakoketjun.

Enivei.
Samat jutut siis omaan tuli rempan jälkeen, vaihtaa alaspäin todella makeasti mutta kuitenkin pehmeästi...muttamutta, mulla se vaihtaa ihan ykköselle asti.....ja todella hienosti.

Opetin lootan siis kuten aikaisemminkin, ajamalla 20krt pakovaihteita käyttäen 1-5...5-1 pysähdyksiin asti....rauhallisesti kiihdyttäen n.2000rpm tietämille, karvan yli ennenkuin annoin luvan vaihtaa isommalle...tasakaasulla.
Ja samoin alaspäin pudottaen 2000rpm kohdilla aina pienemmälle.

Eli noin voit koittaa opetusta....ja, samat kujeet W:llä.....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Tuota opetettaessa, että alaspäin tullessa olisin noin 1800 1/min pakkovaihtanut en oo kokeillut.

Pitääpä kokeilla. Eihän sitä viisastu ellei kokeile. Kuten kaverini aina sanoo: "mitä pahimmillaan voi tapahtua"
Niin eipä mitään.

Adaptointi ohjeita kun lueskelee, niin ei oo tuota silmään pistänyt.
Kuitenkin adaptoinnin voi suorittaa aika laajasti eri tavoilla. Perusidea niissä on, että pienellä momentilla.

Täytyypä mennä opettamaan... Pe klo 16.10 kehä kolmoselle :crazy:

Ehkä vähän myöhemmin, kun ruuhka on mennyt. :roll:
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja arska10 »

*.rilla tuon saa siististi tehtyä siinä näkee kokoajan koska optimaalinen vaihtaminen pitää suorittaa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Niin hullu saatan olla, mutta samalla myös teiden tukko :crazy:
Kävin sitten äsken adaptoimassa tuolla kehä kolmosen ruuhkassa ja sivuteillä. Auto parkkiin tytön päiväkodin eteen 10 min ja avot tuli kun tulikin paremmaksi.
arska10 kirjoitti:*.rilla tuon saa siististi tehtyä siinä näkee kokoajan koska optimaalinen vaihtaminen pitää suorittaa
Jäi tietysti ja varmas paranemisen varaa, mutta piti kokeilla, että "moottorijarru" löytyi sieltä :D
Täytyy *:lla adaptoida vielä paremmin... paremmalla ajalla.
Kiitos LopenUupunut:
LopenUupunut kirjoitti:Njaa.

Vaihdetaan kokemuksia siis.

Itsellä samat huomiot laatikkoremontin jälkeen, en tosin ole ajellut tuolla väykyllä kuin "ulkoilutuksia" ennenkuin vaihdan tuon jakoketjun.

Enivei.
Samat jutut siis omaan tuli rempan jälkeen, vaihtaa alaspäin todella makeasti mutta kuitenkin pehmeästi...muttamutta, mulla se vaihtaa ihan ykköselle asti.....ja todella hienosti.

Opetin lootan siis kuten aikaisemminkin, ajamalla 20krt pakovaihteita käyttäen 1-5...5-1 pysähdyksiin asti....rauhallisesti kiihdyttäen n.2000rpm tietämille, karvan yli ennenkuin annoin luvan vaihtaa isommalle...tasakaasulla.
Ja samoin alaspäin pudottaen 2000rpm kohdilla aina pienemmälle.

Eli noin voit koittaa opetusta....ja, samat kujeet W:llä.....

.
ajatukseni laajentamisesta. :thumbup:
Oli apua, kun adaptoi "oikein" tai ainakin oikeammin.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Monesti riittää että vanhan oppineisuuden nollaa *:rila,
(pitäis tehdä aina kun osia vaihtuu)
5v laatikoa pystyy *:rila opetamaan eri tavoin(hanklaa siinä on sopivan paikan läytyminen)
"7v laatikoa pystyy opettamaan vielä enemän"

Ne on kyllä hienoja...nuo kaikenlaiset lisä boxsit ;)
Sattuiko siinä näkyymään valmistajaa niin vois esiteestä katso,
Kuinka hyväksi on kehuttu...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

CDI203 kirjoitti:Monesti riittää että vanhan oppineisuuden nollaa *:rila,
(pitäis tehdä aina kun osia vaihtuu)
5v laatikoa pystyy *:rila opetamaan eri tavoin(hanklaa siinä on sopivan paikan läytyminen)
"7v laatikoa pystyy opettamaan vielä enemän"

Ne on kyllä hienoja...nuo kaikenlaiset lisä boxsit ;)
Sattuiko siinä näkyymään valmistajaa niin vois esiteestä katso,
Kuinka hyväksi on kehuttu...
Täytyy kaivaa esiin tuolta kojetaulun sisältä... ilmoittelen kyllä.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja arska10 »

hyvä että saadaan tännekin tietoa noista poxeista mitä ne voi aiheuttaa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

jvk210cdi kirjoitti:Tuota opetettaessa, että alaspäin tullessa olisin noin 1800 1/min pakkovaihtanut en oo kokeillut.

Pitääpä kokeilla. Eihän sitä viisastu ellei kokeile. Kuten kaverini aina sanoo: "mitä pahimmillaan voi tapahtua"
Niin eipä mitään.

Adaptointi ohjeita kun lueskelee, niin ei oo tuota silmään pistänyt.
Kuitenkin adaptoinnin voi suorittaa aika laajasti eri tavoilla. Perusidea niissä on, että pienellä momentilla.

Täytyypä mennä opettamaan... Pe klo 16.10 kehä kolmoselle :crazy:

Ehkä vähän myöhemmin, kun ruuhka on mennyt. :roll:

Minä löysin tämän joskus pari vuotta sitten englanninkieliseltä mersufoorumilta....laitoin silloin muistaakseni linkinkin siihen juttuun....

Lisätään sen verran kun unohdin kirjoittaa että alaspäin opetus menee, kaasu pois n.80kmh nopeudesta ja samoilla kohdilla (nopeus) tiputtelee pakovaihteet päälle kuin ylöspäin antanut lupia....

Tämä todellakin pitää toistaa n.20-25krt....1-5...5-1

Tämän jälkeen olen vielä ajellut D:llä n.30-50km samanlaista kiihdytyspysäytys ajoa.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Nyt on opetettu oikein *:lla...

Ei muuten oo mikään läpihuutojuttu (ainakaan mun mielestä).
Kaverin kanssa läppäri kaverin sylissä rauhallisella sivutiellä hommaan meni pauttiarallaa kaksi tuntia,
mutta kyllä kannatti!! :shock:
Ei oo sitten koskaan näin paljon auto muuttunut paremmaksi :D

Siis lämpimästi suosittelen kaikille :thumbup:

1-2 nykäsy johtui siis siitä, että ei ollut koskaan kuitannut mitään adaptointitietoja aivoille.

Tossa, kun Lopenuupunut muistutti, että *:lla tulee parempi, niin siihen voin lisätä, että muuten ei tule mitään, ellei *:lla ajaen adaptoi.

Oo niin monesti ilman *:a koittanut, mutta ei mee kuin reisille :thumbdown: Enkä oiken tahdo uskoa, että edes onnistuu. Jää puutteelliseksi oppineisuus.

*:lla saa muuten opetettua turbiinin ohjauksenkin, jota en ollut aiemmin huomannut.
Moottorijarrutuskin tulee kaikille vaihteille 5-4, 4-3, 3-2 ja 2-1.
Moottorijarru "opetetaan" käytännössä niin, että ajetaan 3-vaihteella (kierroslukumittariin) yli 4000 1/min ja annetaan mottorin jarruttaa paikoilleen... Onko kukaan tehnyt niin adaptoidessaan laatikkoa? Kannattaa :thumbup:
Sieltä löytyy myös opetus sille, miten turbiini osaa ohjata "vastustaan" kylmänä liikkeele.
Se tosin pitää opettaa, kun laatikon öljy on 20C, joka ei onnistu kahden tunnin ajon jälkeen ainakaan heti...
Pitää oottaa rauhalliseen aamuun, ja opettaa ja antaa kulkeutua muistiin.

Siis mitä tästä opin.
Ennen kuin epäilee laatikossa mitään suurempaa, niin se pitää opettaa *:lla koeajolla huolellisesti ja kunnolla, ennen kuin tekee mitään johtopäätöksiä laatikon "vioista".

Taitaa muuten olla tienpäällä paljon automaatti autoja, joissa adaptointitiedot eivät ole pindeksissä.
Toimivat kuitenkin, mutta parantamisen varaa saattaisi olla.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja arska10 »

jvk210cdi kirjoitti:Nyt on opetettu oikein *:lla...

Ei muuten oo mikään läpihuutojuttu (ainakaan mun mielestä).
Kaverin kanssa läppäri kaverin sylissä rauhallisella sivutiellä hommaan meni pauttiarallaa kaksi tuntia,
mutta kyllä kannatti!! :shock:
Ei oo sitten koskaan näin paljon auto muuttunut paremmaksi :D

Siis lämpimästi suosittelen kaikille :thumbup:

1-2 nykäsy johtui siis siitä, että ei ollut koskaan kuitannut mitään adaptointitietoja aivoille.

Tossa, kun Lopenuupunut muistutti, että *:lla tulee parempi, niin siihen voin lisätä, että muuten ei tule mitään, ellei *:lla ajaen adaptoi.

Oo niin monesti ilman *:a koittanut, mutta ei mee kuin reisille :thumbdown: Enkä oiken tahdo uskoa, että edes onnistuu. Jää puutteelliseksi oppineisuus.

*:lla saa muuten opetettua turbiinin ohjauksenkin, jota en ollut aiemmin huomannut.
Moottorijarrutuskin tulee kaikille vaihteille 5-4, 4-3, 3-2 ja 2-1.
Moottorijarru "opetetaan" käytännössä niin, että ajetaan 3-vaihteella (kierroslukumittariin) yli 4000 1/min ja annetaan mottorin jarruttaa paikoilleen... Onko kukaan tehnyt niin adaptoidessaan laatikkoa? Kannattaa :thumbup:
Sieltä löytyy myös opetus sille, miten turbiini osaa ohjata "vastustaan" kylmänä liikkeele.
Se tosin pitää opettaa, kun laatikon öljy on 20C, joka ei onnistu kahden tunnin ajon jälkeen ainakaan heti...
Pitää oottaa rauhalliseen aamuun, ja opettaa ja antaa kulkeutua muistiin.

Siis mitä tästä opin.
Ennen kuin epäilee laatikossa mitään suurempaa, niin se pitää opettaa *:lla koeajolla huolellisesti ja kunnolla, ennen kuin tekee
mitään johtopäätöksiä laatikon "vioista".

Tätähän mä sanoin että *.rilla saa kätevästi opettettua oon itse muutaman laatikon opettanut. Kaverin siihen tosiaan tarvitaan avuksi joka sanoo hep kun vaihdellaan.

Taitaa muuten olla tienpäällä paljon automaatti autoja, joissa adaptointitiedot eivät ole pindeksissä.
Toimivat kuitenkin, mutta parantamisen varaa saattaisi olla.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Eli nopsaan, mitä * opetti:
Kaikki vaihteenvälit 1-2, 2-3, 3-4 ja 4-5 todella pienellä momentilla ja kierrokset eivät saa olla liian pienet eikä liian suuret (diesel 1200 - 1800 1/min)
Itse opetin myös vaihtoa alaspäin, vaikkei se ilmeisesti sitä halunnutkaa... nekin tuntuivat parantuvan 4-6 opetuskerran jälkeen (niissä pidin kierosnop. välin siinä 1200-1800).
*:n pitää hyväksyä neljä kutakin vaihdetapahtumaa hyväksytysti... Ei onnistunut joka yrittämällä...
Eli neljä hyväksyttyä vaihtoa jokaiselta vaihtoväliltä.

Turbiinin lukon opettaminen meni kutakuinkin niin, että 3. 4. tai 5. vaihteella pitää ajaa 20-110Nm väännöllä neljän sekunnin yhtämittaisia ajoja neljä kertaa.
Sitten piti 3-, 4-, tai 5-vaihtella ottaa kiekkamittariin yli 4000 1/min ja antaa moottorin jarruttaa "paikoilleen". Itse valkkasin 3-vaihteen ja 135km/h mittariin ja moottorijarruttamaan(kiekkamittariin yli 4000 1/min).
Oppineisuuden turbiinin kohdalta pystyi tarkastamaan samantien... Eli joutokäynnillä seisontajarru päällä momentiksi piti jäädä muistaakseni 10-20Nm.
Turbiinin lukon ohjauksen opettaminen kylmänä...
Mootori käyntiin (kylmänä)... Annetaan laatikon öljyjen lämmön noiusta 20C (seisontajarru päällä) laitetaan D-päälle ja annetaan laatikon öljyjen lämmetä (vaihde päällä) 30C. Sitten vaihde P:lle ja 10min joutokäyntiä (tiedot muistiin) ja sammutetaan moottori.

Nämä ohjeet "opetti" *.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Oon tuon muutamaan autoon tehnyt jota paikallinen marmoritiski ei ole halunnut suorittaa vaan ehdoittaneet ohjain poxin vaihtoa.
Ei ole mitään kiireisen miehen hommaa. Sitten jos on tuossa tehnyt 1-2 h ajoja pyytää pienen nimellisen korvauksen niin saa vastauksen , että oletpa kallis mies. :D
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jvk210cdi kirjoitti:Nyt on opetettu oikein *:lla...

Ei muuten oo mikään läpihuutojuttu (ainakaan mun mielestä).
Kaverin kanssa läppäri kaverin sylissä rauhallisella sivutiellä hommaan meni pauttiarallaa kaksi tuntia,
mutta kyllä kannatti!! :shock:
Ei oo sitten koskaan näin paljon auto muuttunut paremmaksi :D

Siis lämpimästi suosittelen kaikille :thumbup:

1-2 nykäsy johtui siis siitä, että ei ollut koskaan kuitannut mitään adaptointitietoja aivoille.

Tossa, kun Lopenuupunut muistutti, että *:lla tulee parempi, niin siihen voin lisätä, että muuten ei tule mitään, ellei *:lla ajaen adaptoi.

Oo niin monesti ilman *:a koittanut, mutta ei mee kuin reisille :thumbdown: Enkä oiken tahdo uskoa, että edes onnistuu. Jää puutteelliseksi oppineisuus.

*:lla saa muuten opetettua turbiinin ohjauksenkin, jota en ollut aiemmin huomannut.
Moottorijarrutuskin tulee kaikille vaihteille 5-4, 4-3, 3-2 ja 2-1.
Moottorijarru "opetetaan" käytännössä niin, että ajetaan 3-vaihteella (kierroslukumittariin) yli 4000 1/min ja annetaan mottorin jarruttaa paikoilleen... Onko kukaan tehnyt niin adaptoidessaan laatikkoa? Kannattaa :thumbup:
Sieltä löytyy myös opetus sille, miten turbiini osaa ohjata "vastustaan" kylmänä liikkeele.
Se tosin pitää opettaa, kun laatikon öljy on 20C, joka ei onnistu kahden tunnin ajon jälkeen ainakaan heti...
Pitää oottaa rauhalliseen aamuun, ja opettaa ja antaa kulkeutua muistiin.

Siis mitä tästä opin.
Ennen kuin epäilee laatikossa mitään suurempaa, niin se pitää opettaa *:lla koeajolla huolellisesti ja kunnolla, ennen kuin tekee mitään johtopäätöksiä laatikon "vioista".

Taitaa muuten olla tienpäällä paljon automaatti autoja, joissa adaptointitiedot eivät ole pindeksissä.
Toimivat kuitenkin, mutta parantamisen varaa saattaisi olla.
Tättä sanonut jo pitkäään :) kun porukka on noita opineisuuksia nollaillitu kaikenlaisilla virta päälle/pois kikoilla
(nollaus *:rila ja opetus"usein jo pelkkä nollaus *:rilla tekee merkitävän eron parempaan suunttan noihin kikkoihin nähden)

eikä tosiaan ole kiireisen mihen hommaa... voi joutua parikin kertaa tekemään(sitten vielä jäähdytelyt)

kallista vai halpaa suhteelista... jos vaihto ehtona on maksaa xxxx€ "turhasta" tai xxx€ että tulee kuntoon ja siitä että joku käytää aikaansa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
sustanon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 08.05.2007 20:28

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja sustanon »

ite huomasin saman moottorijarrun puutoksen tossa -03 e 320cdi. Tiedän että jollain tehoa on lisätty mut tarkotuksena olis selvittää et liekkö boxilla vai miten? eli miltähän suunnalta autoo tota boxia vois alkaa ettii niin ei tarvii koko keulaa/sisustaa purkaa?
björn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 07.06.2009 16:55
Paikkakunta: Espoo

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja björn »

Haluan oman vaihteistoni myös opetukseen, vaihdot epätarkkoja ja S-asennolla potkaisee ykkösen ja kakkosen vaihdossa.
Käyttöautona S205 ja kakkosbiili Skoda Fabia
Harrasteautona W124 260E

Ex:

S204 220CDI AMG-style (unelmieni auto)
W203 240
2x S124
1x W124
björn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 07.06.2009 16:55
Paikkakunta: Espoo

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja björn »

Haluan oman vaihteistoni myös opetukseen, vaihdot epätarkkoja ja S-asennolla potkaisee ykkösen ja kakkosen vaihdossa.
Käyttöautona S205 ja kakkosbiili Skoda Fabia
Harrasteautona W124 260E

Ex:

S204 220CDI AMG-style (unelmieni auto)
W203 240
2x S124
1x W124
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

sustanon kirjoitti:ite huomasin saman moottorijarrun puutoksen tossa -03 e 320cdi. Tiedän että jollain tehoa on lisätty mut tarkotuksena olis selvittää et liekkö boxilla vai miten? eli miltähän suunnalta autoo tota boxia vois alkaa ettii niin ei tarvii koko keulaa/sisustaa purkaa?
Ensimäinen paikka, railipaine anturin johto(anturi-ecu)
muita konsteja *:rila tutkia arvoja ajossa

(joskus myös on ollut ecoohjelmia missä on tarkoituksella moottori jarrua vähennetty rullamisen lissäämiseksi)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
tuoppitoukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
Paikkakunta: Tornio

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja tuoppitoukka »

Mieki tämän luin ja intouvuin repimään vihdoin tuon tehopoksin pois tuolta, muta en kyllä hoksinu että ois moottorijarru alkanu pelittään :eh:

ja tuosta poksista joku kyseli niin malli oli PSI CR-Power.. rauhallisessa ajossa en niinkän huomannut eroa muuta ohitukset tuntuu nyt menevän nihkeämmin :?

ja ei tuo valmistaja hirveästi tuolle laatikolle luvannut, +30hp/55nm, tiä sitte mikkä oli todelliset..

EDIT:hättäisesti lukemalla ei mittään opi :mrgreen:
C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94 :oops:
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Kun boxsin otin pois, niin kului joitain päiviä, että toiminta alkoi muuttua...
Auto alkoi päivä päivältä verkkaseen parantua, mutta kuitenkin *:n ohjausta tarvitsi, että kaikki tuli kuntoon.

Niin tollainen, mutta Pbox nimisenä malli PBCR4B1-CDI-V (vanha merkin nimi):
http://www.steinbauer.cc/fi/products/pa ... -cdi/5392/" onclick="window.open(this.href);return false;

Teho, joka poistui ei ole sellainen, jota jäisin kaipaamaan.
Tosiaan vain sellainen, että ohittaessa huomaa.
En päivääkään oo kaivannut boxia.
Eli jos joku haluu, niin saa ostaa.... Sopii varmasti parhaiten manuaali Sprintteriin (muuten menee roskiin)
Ei mun autoon enää.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja aziz »

Eilen kävin kaverin kanssa adaptoimassa lootaa ja toi turbiinin adaptointi jäi nyt vähän epäselväksi. Pitikö se nollata ensin jostain? Mistään en löytynyt kohtaa, jossa vanhat tiedot olisi saanut nollattua. Ja miten se adaptointi lopulta päätetään, kun stari ei anna mitään merkkiääniä siinä osiossa, että tapahtuma olisi onnistunut. Tuolla aiemmin jvk210cdi kertonut saman tarinan kuin starin ohjeessa, mutta mä tarviin toisinaan rautalankaversion, että menee jakeluun. Ja kun siinä alussa oli vieläpä kaksi eri vaihtoehtoa adaptoinnille riippuen turbiinin toimintatavoista, kumpikohan niistä pitäisi valita minun tapauksessa?
Onko noi starin antamat newtonit mitenkä vertailukelpoisia todellisten arvojen kanssa? Tasasella vääntöö tuli parhaimmillaan reilut 600, ylämäkivedossa saatiin reilu 650nm. Tehtaan lupaushan on 700. Pitäiskö olla vielä jyrkempi mäki jotta ois enempi vastusta vai pitääkö mennä penkkiin? :)
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Tällänen hölmö kysymys tähän väliin, mistä piilosta tuo tehoboksi löytyi? Ihmetellyt ,kun auto ei lastun myötä juuri hirveästi piristynyt ja tuntui pirtsakalta vakio 220cdi:ksi, edellisen omistajan mukaan lastutettu, mutta ainakin ohjelma oli vakio. Ettei mullakin ois sellanen boksi jossain piilossa :D
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

JP83 kirjoitti:Tällänen hölmö kysymys tähän väliin, mistä piilosta tuo tehoboksi löytyi? Ihmetellyt ,kun auto ei lastun myötä juuri hirveästi piristynyt ja tuntui pirtsakalta vakio 220cdi:ksi, edellisen omistajan mukaan lastutettu, mutta ainakin ohjelma oli vakio. Ettei mullakin ois sellanen boksi jossain piilossa :D
aika usein se löytty railipaine anturin johdon välistä(t haarala) usein näkyy myös *:rila
suht helppo tarkistella ohjelman laiton yhteydessä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
kuusikulma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

Onko tuo laatikon "muisti" tyhjättävä ja opetettava läppärilä ja ohjelmaa apuna käyttäen vai voinko resetoida ja opettaa laatikon ilman läppäriä manuaalisesti?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eipä sitä oikein kunnola voi , tuolla netissä on jotain ohjeita, mutta en usko niiden toimivan kunnolla
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
kuusikulma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

Yhtä nettiohjetta käytin "muistin" tyhjentämiseen...Ei mitään hajua auttoiko, mutta ajelin sen jälkeen rinkulaa autolla ja n.20 kertaa manuaalisesti vaihtelin vaihteita isommalle aina n.2000 kierroksen kohdilla, samoin moottorijarrutusta opetin. Ja perskeles, konehan oppii kun sitä opettaa! Alkoi vaihdella hitaassa kiihdytyksessä (esim. kaupunkiliikenne) nätisti vaihteita isompaan hieman alle 2000 kierroksen tuntumassa.
risto e420
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: La 05.12.2009 13:33
Paikkakunta: Kuopio

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja risto e420 »

Kiitos äärettömästi neuvoista,tein niin kuin oli neuvottu ja tulos aivan mahtava. Laatikko vaihdettiin kesällä ja toimi niin ja näin, mutta en epäillyt remonttia. Eihän sitä äkkinäinen tiedä, että sitä pitäisi "opettaa" toimimaan niin kuin kuuluu. Nyt toimii kaikki aivan uskomattoman hyvin. Kiitos kaikille osallistujille.
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

jvk210cdi kirjoitti:Eli nopsaan, mitä * opetti:
Kaikki vaihteenvälit 1-2, 2-3, 3-4 ja 4-5 todella pienellä momentilla ja kierrokset eivät saa olla liian pienet eikä liian suuret (diesel 1200 - 1800 1/min)
Itse opetin myös vaihtoa alaspäin, vaikkei se ilmeisesti sitä halunnutkaa... nekin tuntuivat parantuvan 4-6 opetuskerran jälkeen (niissä pidin kierosnop. välin siinä 1200-1800).
*:n pitää hyväksyä neljä kutakin vaihdetapahtumaa hyväksytysti... Ei onnistunut joka yrittämällä...
Eli neljä hyväksyttyä vaihtoa jokaiselta vaihtoväliltä.

Turbiinin lukon opettaminen meni kutakuinkin niin, että 3. 4. tai 5. vaihteella pitää ajaa 20-110Nm väännöllä neljän sekunnin yhtämittaisia ajoja neljä kertaa.
Sitten piti 3-, 4-, tai 5-vaihtella ottaa kiekkamittariin yli 4000 1/min ja antaa moottorin jarruttaa "paikoilleen". Itse valkkasin 3-vaihteen ja 135km/h mittariin ja moottorijarruttamaan(kiekkamittariin yli 4000 1/min).
Oppineisuuden turbiinin kohdalta pystyi tarkastamaan samantien... Eli joutokäynnillä seisontajarru päällä momentiksi piti jäädä muistaakseni 10-20Nm.
Turbiinin lukon ohjauksen opettaminen kylmänä...
Mootori käyntiin (kylmänä)... Annetaan laatikon öljyjen lämmön noiusta 20C (seisontajarru päällä) laitetaan D-päälle ja annetaan laatikon öljyjen lämmetä (vaihde päällä) 30C. Sitten vaihde P:lle ja 10min joutokäyntiä (tiedot muistiin) ja sammutetaan moottori.

Nämä ohjeet "opetti" *.
Tota noin, mistähän kohdasta päästään tilanteeseen että star opettaa kuinka vaihdot. Olen hienosti saanut nollattua adaptaatiot ja sen jälkeen tulee ikkuna jossa näkyy actual ja target gear + alla moottorin vääntö. Ei se ainakaan minua ala opettamaan tai vinkkaa mitään vaihdosta.. 7-vaihteisen nettiohjeissa oli maininta äänimerkistä kun hyväksytty opetus suoritettu, mutta en itse havainnut mitään tämmöistä. Mikä menee pieleen vai olenko ihan väärässä kohdassa opetuksen suhteen. En kovin helposti löytänyt myöskään muista valikoista "opetusohjelmaa". Löytyykö asiasta WIS ohjetta, vinkkiä mistä se löytyisi. En muutaman tunnin selauksella onnistunut löytämään dokumenttia.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Vaihdelaatikko => Adaptointitietojen nollaus => Adaptointi.

Itsellä lontoon murteella, mutta kyllä se adaptoinnin opetus pitäisi tulla ihan *:n ehdottamana, kun on ensin nollannut.
Sitten vaan seuraa ohjeita.

Automallista (eri mese malleissa ei välttämättä oo turbiinin opetusta) riippuen... jos ehdottaa vaihteiden adaptointia tai turbiinin opetusta, niin suosittelen ensin (alottaa kylmällä koneella) opettaa turbiinin lukko.
Sen jälkeen laatikko on lämmin ja vaihteiden adaptointi menee oikein.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Re: 722.6 moottorijarru/käytös...

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Tuossa tuli taas pitkästä aikaa tutkailtua das:ia, tällä kertaa simulaation kautta, niin löysinkin DAS puolelta tämän ketjussa kerrotun opetuksen. Mutta kun kytken romut autoon kiinni ja valkkaan vaihdelaatikon, niin se väkisi haluaa mennä HHTWIN puolelle. Siellä taas se adaptointi on "karumpi" eikä ainakaan minulla 'opetusta' ole. Nyt paria '00 väykkyä oon kokeillut, niin molemmilla menee automaattisesti hhtwin puolelle. Ovatko nämä kuitenkin liian vanhoja että pysyis DAS puolella vai oliko se simulaatiopuolella löytynyt vaihtoehto ainoastaan ohje kuinka se tehdään. :roll:

btw. miten tuon kyb venttiilin kuuluisi toimia? Ajossa seurasin omasta, jossa se ei ollenkaan halua mennä edes slipping tilaan. Pitää kokeilla vaihtaa ensin se kyb-venttiili ja toivoa, ettei tarvitse vaihtaa turbiinia. Toisessa 'yksilössä' se puolestaa menee kyllä isommilla vaihteilla slipping tilaan, muttei kuitenkaan closed vaikka se olisi kolmas vaihtoehto. Kuuluisiko sen mennä myös closed tilaan? Tässä vehkeessä kuitenkin pitäisi olla siekkisen korjaama hydrauliyksikkö ja kaiketi myös uusi kyb. Ja tuikun tekemä ohjelma, jossa on kuulemma muokattu vaihteistoa.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Vastaa Viestiin