W169 ABS, ESP, BAS faulty

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kallo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 23.08.2011 13:52

W169 ABS, ESP, BAS faulty

Viesti Kirjoittaja Kallo »

A-sarjalaisesta (-05) alkoi ABS herjaamaan talven alettua. Kävin luetuttamassa vikakoodit ja syylliseksi paljastui oikean takarenkaan pyörintänopeusanturi. Luistonesto menee nyt vikatilaan heti liikkeellelähdön jälkeen.

Irroteltiin ja putsattiin tuo anturi anturi mutta tästä ei ollut apua. Anturin päässä oli pieniä kosketusjälkiä joten se oli ottanut kevyesti kiinni johonkin. Myös jarrulevy otettiin pois mutta aika ja rohkeus ei riittänyt että olis kurkistanut takanavan sisälle. Siellä pitäis vissiinkin olla hammaskehä joka likaantuu ja/tai ruostuu.

Kysymys kuuluukin nyt että onko tuo kuinka työläs purkaa ja putsata? Pitäiskö tuo anturi vaihtaa samalla vai voiko se ylipäätään hajota?
Viimeksi muokannut Kallo, To 12.04.2012 16:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W169 ABS, EBS, BAS faulty

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kallo kirjoitti:A-sarjalaisesta (-05) alkoi ABS herjaamaan talven alettua. Kävin luetuttamassa vikakoodit ja syylliseksi paljastui oikean takarenkaan pyörintänopeusanturi. Luistonesto menee nyt vikatilaan heti liikkeellelähdön jälkeen.

Irroteltiin ja putsattiin tuo anturi anturi mutta tästä ei ollut apua. Anturin päässä oli pieniä kosketusjälkiä joten se oli ottanut kevyesti kiinni johonkin. Myös jarrulevy otettiin pois mutta aika ja rohkeus ei riittänyt että olis kurkistanut takanavan sisälle. Siellä pitäis vissiinkin olla hammaskehä joka likaantuu ja/tai ruostuu.

Kysymys kuuluukin nyt että onko tuo kuinka työläs purkaa ja putsata? Pitäiskö tuo anturi vaihtaa samalla vai voiko se ylipäätään hajota?
Jos anturin pässä on jälkiä että on ottanut kiinni(rippuu hiukan jäljistä) niin on sökö lisäksi se vastin pinta siellä navan puolella voi olla myös,
tarkist on onko laakerissa väljää jos on niin anturin ja kehän väli väärä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Kallo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 23.08.2011 13:52

Re: W169 ABS, ESP, BAS faulty

Viesti Kirjoittaja Kallo »

Tuli tilattua saksan eBaysta kokonainen takanapa ja anturi varaosiksi. Purin navan auki ja pyyhin pahimmat hapettumat pois mutta kuten kuvista näkyy on tuo aika helkkarin likainen edelleenkin.

Miten tuo anturi saa signaalin laakerin laipasta kun se on ihan tasainen? Myös tässä varaosana tulleessa on anturi hangannut kiinni pyörintäkehään. Kunhan aikaa löytyy puran autosta irti takanavan niin katsotaan mitä sieltä löytyy.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
dante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 15.10.2008 16:48
Paikkakunta: Nurmes

Re: W169 ABS, ESP, BAS faulty

Viesti Kirjoittaja dante »

Kallo kirjoitti:Tuli tilattua saksan eBaysta kokonainen takanapa ja anturi varaosiksi. Purin navan auki ja pyyhin pahimmat hapettumat pois mutta kuten kuvista näkyy on tuo aika helkkarin likainen edelleenkin.

Miten tuo anturi saa signaalin laakerin laipasta kun se on ihan tasainen? Myös tässä varaosana tulleessa on anturi hangannut kiinni pyörintäkehään. Kunhan aikaa löytyy puran autosta irti takanavan niin katsotaan mitä sieltä löytyy.
Kaverin mersussa, en muista tyyppiä piti olla semmoset laakerin stefat joista ABS ottaa signaalin, huomasi kun ensin tuli normaali stefat.
Kallo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 23.08.2011 13:52

Re: W169 ABS, ESP, BAS faulty

Viesti Kirjoittaja Kallo »

Noniin tuli tämäkin kuntoon ja mersu leimattua. Takanapa irti ja varaosat tilalle. Työläin osuus oli tuo navan irrotus, jossa pitää ottaa neljä tähtikantaista pulttia irti. Ne on kohtuullisen tiukasti kiinni ja siellä on suhteellisen ahdasta muutenkin. Pari tuntia piti äheltää ennenkuin saatiin napa pois.

Siitä laakerin stefasta se abs anturi saa tosiaankin signaalin. Alkuperäinen napa kesti 130 tkm.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W169 ABS, ESP, BAS faulty

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kallo kirjoitti: Siitä laakerin stefasta se abs anturi saa tosiaankin signaalin. Alkuperäinen napa kesti 130 tkm.
Jep ja jos on laakerissa väljää niin toimii miten sattuu,
myös jos stefa on liina syvällä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
japorkka
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 04.06.2025 12:42

Re: W169 ABS, ESP, BAS faulty

Viesti Kirjoittaja japorkka »

Minulla W169 A170 vm.2005 myös tilanne päällä tuon ABS,ESP,BAS vian kanssa.
Vikakoodi luettu Autocom Cars:lla ja herjaa renkaan nopeusanturia vasen taka. Vaihdoin anturin ristiin oikean puolen kanssa ja vika pysyi samassa anturissa. Joten päättelin että vika olisi navan kehässä. Nyt vaihdettu uusi napa mutta ongelma pysynyt samana. Jostakin Britti-foorumilta löysin
että hänellä ollut vikana katkennut johdin ECU:n päässä.
Löytyiskö joltakin johdotuskuvaa ABS/ESP-ohjainyksiköltä jotta voisin mittailla johdotuksen tai osaisi silmäillä oikeita johtoja katkoksen löytämiseksi.
Vastaa Viestiin