w115 takapyöränlaakerin vaihto, mistä nelisakarainen hylsy??
w115 takapyöränlaakerin vaihto, mistä nelisakarainen hylsy??
tietääkö kukaan miten vaihdetaan tuo takalaakeri pystäriin, varmaan aika hankala homma mutta ei mene katsastusta läpi kun tuntuu olevan välystä,
nyt pitäisi tietää että mistä saisi ostettua sen nelisakaraisen hylsyn että saa sen mutterin auki
nyt pitäisi tietää että mistä saisi ostettua sen nelisakaraisen hylsyn että saa sen mutterin auki
Viimeksi muokannut Jake_Aqua, La 10.03.2012 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: w115 takapyöränlaakerin vaihto
Taitaa olla samanlaine ku w123:ssa. Tuolta löytyy juttua: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... A4n+laaker*" onclick="window.open(this.href);return false;
Itelläki kajahti viikko sitte laakeri, ja auto seisoo nyt sen vaihtoa oottamassa. Ajattelin purkaa koko kynkän irti, ja kiikuttaa sen jolleki pajalle mistä löytyy tarvittava hylsy, ellen sit innostu tekee sitä ite.
Itelläki kajahti viikko sitte laakeri, ja auto seisoo nyt sen vaihtoa oottamassa. Ajattelin purkaa koko kynkän irti, ja kiikuttaa sen jolleki pajalle mistä löytyy tarvittava hylsy, ellen sit innostu tekee sitä ite.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: w115 takapyöränlaakerin vaihto
se on joku nelisakarainen hylsy minkä se tarttee, ainakin pystärissä pitää melkeen kokeilla tehdä hylsy itse tai joskus ainakin on veho myynyt niitä,
joo jaksoin ruveta purkamaan ja tutkimaan tuota, nyt olis siinä vaiheessa että pitää se hylsy hommata jostain
joo jaksoin ruveta purkamaan ja tutkimaan tuota, nyt olis siinä vaiheessa että pitää se hylsy hommata jostain
Re: w115 takapyöränlaakerin vaihto, mistä nelisakarainen hyl
Varo halpoja kopioita.
Tuollaisen tein itse. Sain sillä kyllä mutterin auki, vaan 1 sakara siitä taistelun tuoksinnassa katkesi. Juttelimpa sitten oikean Mersumiehen kanssa asiasta ja hän lainasi minulle tuollaisen, myös itsetehdyn avaimen
Jopas toimi. Paremmin kun se kuuluisa junan vessa. Antoi luvan myydä tuon avaimen 30e hintaan, mikäli tarvista. Avaimen omistajan yhteystiedotkin saa minulta. Itse jos tuota alkaa viilailemaan. Hanki 41mm hylsy ja tee siihen nuo pykälät, hitsaa ohjuri. Mikäli hyvän haluat hitsaa siihen ohjuriin vielä esim. 8mm mutteri, niin saat avaimen pultattua kiinni tukevasti.
Tuollaisen tein itse. Sain sillä kyllä mutterin auki, vaan 1 sakara siitä taistelun tuoksinnassa katkesi. Juttelimpa sitten oikean Mersumiehen kanssa asiasta ja hän lainasi minulle tuollaisen, myös itsetehdyn avaimen
Jopas toimi. Paremmin kun se kuuluisa junan vessa. Antoi luvan myydä tuon avaimen 30e hintaan, mikäli tarvista. Avaimen omistajan yhteystiedotkin saa minulta. Itse jos tuota alkaa viilailemaan. Hanki 41mm hylsy ja tee siihen nuo pykälät, hitsaa ohjuri. Mikäli hyvän haluat hitsaa siihen ohjuriin vielä esim. 8mm mutteri, niin saat avaimen pultattua kiinni tukevasti.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5680
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: w115 takapyöränlaakerin vaihto, mistä nelisakarainen hyl
tuollanenhan se on siihen tehasvalmisteinenki
KL-varaosasta minä ostin
KL-varaosasta minä ostin
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: w115 takapyöränlaakerin vaihto, mistä nelisakarainen hyl
ammattimies tekee itse.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: w115 takapyöränlaakerin vaihto, mistä nelisakarainen hyl
Eikä tarvi olla kovin kummoinen ammattimies (=allekirjoittanut) kun veistelee rälläkällä sopivasta putkesta...jusa82 kirjoitti:ammattimies tekee itse.
Tupsauttele sinne muutamia päiviä ennen vaihtoa rost-offia. Sitä ei kait ole "lähi vuosina" availtu...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: w115 takapyöränlaakerin vaihto, mistä nelisakarainen hyl
Ja kannattaa olla varovainen, jos edellinen remontoja on käyttänu talttaa ja vasaraa hylsyn puutteessa. Nimittäin jos sen laakelin kiinnitysmutterin kolot (joihin ne hylsyn sakarat menee) on tämän talttaamisen seurauksena vinot, katkeaa hylsystä sakarat. Alkuperäinen hylsy kun maksaa jotain 70-80 €, niin ei tee mieli niitä ainakaan särkeä...
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: w115 takapyöränlaakerin vaihto, mistä nelisakarainen hyl
kiitoksia tangolle että suostui myymään minulle avaimen tuohon hommaan ,meinasin tehdä rosterisesta pakoputkesta mutta oli pari milliä liian isoa putkea eikä jaksanut kaivaa että jos jostain olisi sattunut löytymään sopivaa materiaalia, mutta nyt työkalua odotellessa voikin värkätä kaikkea muuta että saa auton leimalle, noh tilasin biltemasta kaikenlaista jännää niin niitä asennellessa meneekin aika, pitää vaan yrittää ennen kesää saada pystäri liikenteeseen, ettei vaan ikuisuusprojektia tulisi, yli vuoden jo ollut pois liikenteestä kun piti hitsata melko rankasti pohjaan uutta peltiä,turbottaa varalta tuo om617, laittaa saabista ylimääräiseksi jääneet nahkapenkit tuohon, jännä että meni etupenkit heittämällä paikalleen, takapenkkejä piti vähän soveltaa kun jostakin syystä mersussa oli leveämpi istuin osa kuin saabissa ja vastaavasti saabin selkänoja oli leveämpi kuin mersussa, mutta hyvältä ne silti näyttää
Re: w115 takapyöränlaakerin vaihto, mistä nelisakarainen hyl
saakohan mistään uutta tuollaista erikoismutteria tuohon kiristykseen, ja olisiko laakerisetissä pitänyt tulla uusi ryppyrengas mukana kun ainakaan tuossa ei ollut
Re: w115 takapyöränlaakerin vaihto, mistä nelisakarainen hyl
Laakerisarjassa pitäisi olla, sekä kiristeholkki, että mutteri. Tai voi olla, että mikä mikä kaupat myy sellaisia sarjoja jossa noita ei ole. KL- varaosasta nuo saa kyllä erilläänkin, tosin tilaushommaksi taitaa mennä. Reilun kympin taisi olla. Kiristeholkin kyllä voi käyttää uudelleenkin kun "oikoo" sen esim. putkea vasten. Kunnia avaimen myynnistä ei kuulu minulle vaan omistajalleen.Jake_Aqua kirjoitti:saakohan mistään uutta tuollaista erikoismutteria tuohon kiristykseen, ja olisiko laakerisetissä pitänyt tulla uusi ryppyrengas mukana kun ainakaan tuossa ei ollut
Edit. Jos sinulla on vanha jarrulevy, hitsaa siihen jämäkkä rauta. Sillä on sitten hyvä pitää vastaan kun aukaisee ja kiristää tuon mutterin. Edit2 Tuon holkin jos oikoo, pitää se jättää hieman kuperaksi, jotta lähtee toimimaan oikein.
Viimeksi muokannut tango, Su 11.03.2012 18:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5680
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: w115 takapyöränlaakerin vaihto, mistä nelisakarainen hyl
vaikka tuohon tappaan
sitten on vielä tämän jälestä saaha tuo napa irti kolohimatta sitä
sitten on vielä tämän jälestä saaha tuo napa irti kolohimatta sitä
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: w115 takapyöränlaakerin vaihto, mistä nelisakarainen hyl
Tuommosellakin pärjää
Ja tuollaisella "massavasaralla" (alempana), tulee napa pois.
Ja tuollaisella "massavasaralla" (alempana), tulee napa pois.
Re: w115 takapyöränlaakerin vaihto, mistä nelisakarainen hyl
Jos ei ole jarrulevyä jota hitsailla niin saman asian ajaa se kiinni oleva napa.
Laita pari pyörän pulttia siihen kiinni niin siinä on "tukipisteet".
Aikoinaan kun 123:een vaihtelin laakereita niin huomasin, että oli helpompi kiilata se sakarahylsy paikoilleen ja vääntää tuosta navasta (rautakangella ). Ei tarvitse könytä auton alla!
Laita pari pyörän pulttia siihen kiinni niin siinä on "tukipisteet".
Aikoinaan kun 123:een vaihtelin laakereita niin huomasin, että oli helpompi kiilata se sakarahylsy paikoilleen ja vääntää tuosta navasta (rautakangella ). Ei tarvitse könytä auton alla!
Viimeksi muokannut Timo999, Su 11.03.2012 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5680
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: w115 takapyöränlaakerin vaihto, mistä nelisakarainen hyl
tuollasella minä olen navan irrottanut
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: w115 takapyöränlaakerin vaihto, mistä nelisakarainen hyl
Kävin tänää hakee Auto-Sunilta kyseisen hylsyn "ERIKOISTYÖKALU W115589020700". Mersu-klubin alennuksella 72,90€.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: w115 takapyöränlaakerin vaihto, mistä nelisakarainen hyl
Vehon työkalu on paras ja kestävin. Mulla ollu kohta 10v vaihdettu kymmeniä laakereita ja jarrulevystä ite tehty navan väännin 1,5 metrin raudalla.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Re: w115 takapyöränlaakerin vaihto, mistä nelisakarainen hyl
Siihe navan vääntöön kävi muute hyvin romukopasta kaivettu w124:n etulevy, ku siinä on siinä "rummun" kylessä reikiä, joista sai tökätä tangon läpi; ei tarvinnu hitsailla tähä hätään mitää.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)