Etukulma lysähti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Etukulma lysähti

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Peräti outoa sattui lauantaina kalareissulla. Ajelin auton kaikessa rauhassa rantaan ja eikun vesille. Vajaan tunnin kuluttua paluu paksun ahvenapussin kanssa autolle. Heti ensi metreillä tuli havainto, että nyt on jotain pielessä. Vasemman puolen keula tuntui "uivan" reilusti vänkärin puolta alempana, tunnelma oli aika lähellä tilannetta, jossa eturengas on liki tyhjä.

Stoppi ja mittaus osoitti, että renkaan ja lokarin välissä on vasemmalla puolen kolmisen senttiä vähämmän tilaa kuin oikealla. Sisso - siis jousi poikki tai iskari korkannut? Ajelin varovasti reilun kilsan kotimatkan - auto kyllä kulki suoraan, ei ylimääräisiä sivuääniä tai kolinoita. Rengaskin oli tukevasti paikallaan ja mitään "irtovarsia" ei alustassa näkynyt. En myöskään ollut kolhaissut alustaa mihinkään.

Ilman monttua ei paljoa näille saa aikaan, joten pirssi seisoi sunnuntain ja kaiketi järki myös.... ja muut spekulaatio saavatkin sivellisyyden nimissä jäädä rauhaan.
No tänä aamuna sain kinnerin heti tohtorille. Mielestäni pyhän aikana kulma oli noussut takaisin sijoilleen, korkeuseroa sentti, ehkä allekin. Kiesi montulle ja keulaa ylös: kaikki tukivarret ok, iskari kiinni kunnolla, ei vuotoja, jousi ehjä, limppukin vasta 5 kk vanha. Iskari toimi aivan ok. Ajettavuus: täysin suuntavakaa, ei puolla eikä ääntele mistään.

Siis mikä pudotti keulan ja vieläpä palautti sen paikaleen? Epätasaiselle rantapalstalle pysäköinti tekee helposti sen, että etupyörät ovat eri tasossa toisiinsa nähden. Mutta kuinka tukivarsi voisi jäädä "nalkkiin". Vai viittaako ilmiö jotenkin palloniveliin tai sittenkin iskariin? Tästä oli pieni puhelinpalaveri Timo L:n ja W126:n kanssa, mutta arvoitus on edelleen ratkaisematta.

Rantaparkki ei nyt todellakaan ollut mikään golf-kenttä, mutta on sitä epätasaisemmillakin alustoilla parkissa oltu. Miksi muuten miehet vanhetessaan alkava pelata golfia? Että saisivat pienellä rasituksella edes jotain valkoista lentämään jalkojen välistä :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Niin

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tuota samaa on sattunut omalle kohdalleni, 300 TE:n kanssa alkuperäisjousilla. Jos auto on ollut jonkin aikaa epätasaisella maalla, ottaa hetken ennen kuin jousi palautuu takaisin oikeaan pituuteensa.

Mersun alkuperäisjousethan on oikeasti ihan syvältä, katkeilee ja väsyy helposti eikä kanna kuormaa kunnialla, puhumattakaan kovasta ajosta jossa ne on aika kelvottomat. Tälläinen tilapäisväsyminen ei siis ainakaan minua ihmetytä lainkaan :wink:

Ovatko etujouset kuinka vanhoja? Eli olisiko metalli hiukan alkanut jo väsymään, eikä palautuisi enää kovin hyvin alkuperäismittaan???

Ethän ole vaihtanut katkenneen jousen tilalle uutta jousta vain toiselle puolelle?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Kiitti ja kuitti

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No jotain tämän suuntaista oli epäilyksenalaisena. Oma näkökanta tosin suuntautui aatoksen, että pyöränripustus olisi jotenkin jumittunut "syvälle".
Yhtä kaikki, hyvä että analyysi asiasta on linjassa. Kaikkea sitä tulee vastaan, nyt meni poikuus tällaisenkin tapauksen osalta :lol:

Tällaiset oireet alkavat enteillä, että jossain välissä iskarit, jouset ja alustan puslatkin menevät vaihtoon. Ajelenpa nuo Nokialaiset kesägummit loppuun ja ehostelen sitten koko alustan vimosen päälle. Laitetaan kaikki kerralla uutta, niin tuntuukin jossain. Mitäs muuten suosittelisit jousiksi tällaiseen lahnaan. Iskarit ovat ehdottomasti Bilstein-merkkiset.
Renkaat tulevat ilmeisesti olemaan 215/15-60, leveämpiä ei taida kannattaa laittaa., joku 225 millinen 55-profiililla voi alkaa olla jo kova :roll: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tässäpä lisää pohdittavaksi ko. aiheesta :

Mitä jos syynä olisikin etuvakaajatangon "jumiutuminen" ?
Tankohan menee ylätukivarsien/ kumihelojen läpi. Nyt kun auto oli ajettu
outoon kulmaan, jossa vakaaja jäi väänteeseen, niinpä palautuminen sitten kesti aikansa ? Nuo vakaajan kumihelatkin varmaan ajanmyötä tahtovat
muotoutua ja jämähtää vakio liikeradan mukaiseksi.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Kiitti ja kuitti

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jukka N. kirjoitti:No jotain tämän suuntaista oli epäilyksenalaisena. Oma näkökanta tosin suuntautui aatoksen, että pyöränripustus olisi jotenkin jumittunut "syvälle".
Yhtä kaikki, hyvä että analyysi asiasta on linjassa. Kaikkea sitä tulee vastaan, nyt meni poikuus tällaisenkin tapauksen osalta :lol:

Tällaiset oireet alkavat enteillä, että jossain välissä iskarit, jouset ja alustan puslatkin menevät vaihtoon. Ajelenpa nuo Nokialaiset kesägummit loppuun ja ehostelen sitten koko alustan vimosen päälle. Laitetaan kaikki kerralla uutta, niin tuntuukin jossain. Mitäs muuten suosittelisit jousiksi tällaiseen lahnaan. Iskarit ovat ehdottomasti Bilstein-merkkiset.
Renkaat tulevat ilmeisesti olemaan 215/15-60, leveämpiä ei taida kannattaa laittaa., joku 225 millinen 55-profiililla voi alkaa olla jo kova :roll: .
Ehdottomasti se paljon puhuttu Eibach, 1 000 000 km takuu ja progressiivinen käytös kuuluu hintaan :wink:
Jousen kumeillahan saat sitten säädettyä kiesin korkeuden kohdalleen, TDT:kin saa Eibachit alleen piakkoin, on ne NIIN paljon paremmat ajaa kuin alkuperäiset, siis mukavammat ja kuormalla / kovassa ajossa jämäkämmät, loppuu se korin nitkauttelu mutkaan tultaessa.

Toinen huomattava etu on se että Eibachit eivät painu kuormallakaan, eli käytännössä maavaraa on paremmin kuin ennen jos on paljon kuormaa päällä. Myöskään matala rengasprofiili ei niin paljoa haittaa kun jousi on pinnaltaan pehmeähkö ja ottaa epätasaisuudet todella hyvin.

Omassa autossa 205/55 16 on ollut todella hyvä rengaskoko, mukava eikä taitu kovassakaan ajossa alle. Jämäkkyyttä ihan eri lailla kuin vakioisesa 195/65 15:sessa.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Kypsiä ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kaiken kaikkiaan on tuo alustapuoli sellainen, että se usein saa turhan vähän huomiota osakseen. Tuppaavat ne vähäisetkin virivirirahat uppoutumaan konehuoneesiin ja viemäriputken kokoisiin pakareihin. No toki ylilevät gummit ovat pakollinen hankinta. Mutta niinhän ne vanhat ja viisaat sanovat, että jos alat viritellä, niin aloita alustasta.
Tuota Eibachia voi katsella sillä silmällä - jousimurheet voisi ohittaa tämän auton osalta ikuisiksi ajoiksi. :) Mutta tuskin "syvältä" olevat jouset ovat yksin Mersun synti. Varsin monesta suunnasta on kuulunut, että resorit katkeilevat herkästi kaikista saksalaismerkeistä, Volkkarit siellä kärkikastissa varsinkin talvella. Mikähän siinäkin kivestää, luulisi sakemannin nyt osaavan terästä käsitellä :twisted:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Jousien valmistuksessa on käytetty perinteisesti kuumavalssaus menetelmää. Nykyisin ollaan kuitenkin siirtymässä kylmävalssaukseen,
joka rasittaa rautaa vähemmän.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Re: Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Henry V. kirjoitti:Tässäpä lisää pohdittavaksi ko. aiheesta :

Mitä jos syynä olisikin etuvakaajatangon "jumiutuminen" ?
Tankohan menee ylätukivarsien/ kumihelojen läpi. Nyt kun auto oli ajettu
outoon kulmaan, jossa vakaaja jäi väänteeseen, niinpä palautuminen sitten kesti aikansa ? Nuo vakaajan kumihelatkin varmaan ajanmyötä tahtovat
muotoutua ja jämähtää vakio liikeradan mukaiseksi.
Todettakoon että allekirjoittanut oltuaan männä viikolla auton alla, totesi myös etuvakaajan kumien olevan parhaat päivänsä nähneet vaikkei toki tuollaista ilmiötä vielä esiintynykään.

Ovatten sitä myötä helpot vaihtaa että ei kun KL:n kautta kotia ja kumeja vaihtamaan! (Onhan W126 sama etuvakaajan järjestely kuin 124 eikä 123 tapainen "lokarin läpi ja koneen takaa??? )

H

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

w126 ja w123 on akselijärjestelyissä samankaltainen, siksipä noita korinvaihtojakin on aikoinaan tehty.

Eli kiinnitys ylätukivarteen = "koneen takaa " :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Re: Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Henry V. kirjoitti:w126 ja w123 on akselijärjestelyissä samankaltainen, siksipä noita korinvaihtojakin on aikoinaan tehty.

Eli kiinnitys ylätukivarteen = "koneen takaa " :wink:
AUTS. Vaihdoin W123 koko kallistuksenvakaajan viime kesänä (meni poikki) ja ei ollut kyllä mitään valkoisen miehen hommaa. Toisaalta jos kyseessä olisivat vain ne kumit joilla vakaajatanko tulee kiinni ripustuksiin niin ne nyt vaihtaa käden käänteessä. Toisaalta eivät NE kyllä tuollaista ilmiötä varmaan aikaan saisikaan.

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Vastaa Viestiin