Mitä tapahtui ilmastoinnille? Suraavat oireet ilmaantuivat yhtäkkisesti(auto on 300D -87, ilmastointi alkuperäinen):
- Kompressori koko ajan päällä, riippumatta onko ilmastointi kytketty sisältä päälle vai pois
- Lisätuuletin pyörii aina kun autossa virta päällä (sulake kyrvähti, joten nyt ei pyöri. samalla pimeni autoon jälkiasennettu valomuisti)
- Auton sisälle asti ilmastointi ei toimi, eli ei tule kylmää, ei suhise, riippumatta onko ilmastointi kytketty sisältä päälle vai pois
Missä tuon ohjauslogiikka / antureita sijaitsee, missä voisi olla esim vettä tai hapettumia tai muuta vikaa? Pesin koneen hieman aiemmin, joten pelkona on että vika on vielä ihanasti itse aiheutettu(?)
Millä tuon kompuran edes saisi menemään pois päältä, vie niin ärsyttävästi tehoa ja pitää ikävää ääntä sekä matalilla kierroksilla (jurnuttaa) että kovilla kierroksilla (ulisee)
kiitokset, jos apua/arvauksia löytyy!
jussi
Ilmastointi sekosi (w124)
Hei...
Auton konetilassa,vasemmassa etureunassa valoumpion
takana on ilmastoinnin kuivain. sylinterinmuotoinen mötikkä,
jonka päällä on "tarkastussilmä".
Tämän letkuyhteen yhteydessä on kaksi painekytkintä.
Toinen kytkee nokalla olevan sähköflektin päälle
paineen noustessa tietyn rajan yläpuolelle.
Toinen on järjestelmän "painevahti".
Se pysyy kiinni ja mahdollistaa kompressorin käynnin
jos järjestelmän paine ylittää tietyn painetason.
näistä kytkimistä kun irroittaa liittimet
ei kompressorin eikä flektin pitäisi enää missään olosuhteissa
käynnistyä.
Auton konetilassa,vasemmassa etureunassa valoumpion
takana on ilmastoinnin kuivain. sylinterinmuotoinen mötikkä,
jonka päällä on "tarkastussilmä".
Tämän letkuyhteen yhteydessä on kaksi painekytkintä.
Toinen kytkee nokalla olevan sähköflektin päälle
paineen noustessa tietyn rajan yläpuolelle.
Toinen on järjestelmän "painevahti".
Se pysyy kiinni ja mahdollistaa kompressorin käynnin
jos järjestelmän paine ylittää tietyn painetason.
näistä kytkimistä kun irroittaa liittimet
ei kompressorin eikä flektin pitäisi enää missään olosuhteissa
käynnistyä.
Tuli mieleen sellainen mahdollisuus, että olisiko moottoripesun
yhteydessä ilmastointikompressorin kytkimen väliin mennyt
esim. kivenmuruja tms. jotka mahdollisesti jumittaisivat kytkimen
kiinni, jolloin järjestelmä todennäköisesti käyttäytyisi juuri
kuvailemallasi tavalla.
Ota pohjamuovi pois ja koeta kompressorin kytkimestä
ettei se ole jumittunut kiinni.
yhteydessä ilmastointikompressorin kytkimen väliin mennyt
esim. kivenmuruja tms. jotka mahdollisesti jumittaisivat kytkimen
kiinni, jolloin järjestelmä todennäköisesti käyttäytyisi juuri
kuvailemallasi tavalla.
Ota pohjamuovi pois ja koeta kompressorin kytkimestä
ettei se ole jumittunut kiinni.