Om606 termostaatti
Om606 termostaatti
Löytyykö kyseiseen moottoriin "aavikolle" tarkoitettua termaria. Eli hieman viileämpää, kuin 82 asteista.
Re: Om606 termostaatti
Ihan mielenkiinnon vuoksi kyselen että minkäs takia pitäis viileämpi laittaa? 82 taitaa kapeakantisessa olla turbokoneen termari? Se toinen vaihtoehto taisi olla sit 85 ja muita ei ainakaan kapeakantisiin motonetin mukaan ole? Tai niin mulle sieltä kerrottiin kun vajaa kk sitten termaria sieltä hainsikryj kirjoitti:Löytyykö kyseiseen moottoriin "aavikolle" tarkoitettua termaria. Eli hieman viileämpää, kuin 82 asteista.
Re: Om606 termostaatti
Kaveri vaihto perjantaina itelleen termarin om605 koneeseen ja siellä oli paikollaan 80 asteinen. Ei varmaan kannata talveks tuommonen 

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Om606 termostaatti
Se on jännä homma tuo OM605 80 asteen termari w202:ssa...miksi sinne on sellanen speksattu. Sama OM605 W210:ssä ja kirjat antaa sille 85 astetta. Ite vaihdoin omaan w202 OM605 koneeseen ton 85 asteisen termarin kun tuntu että talvella lämmöt loppu (egr tulpattuna...saa pelkkää raakaa kylmää ilmaa).
Re: Om606 termostaatti
Sinnekkin meni paikolleen 85 asteinen ja lämmöt nous 4-5 viisarin leveyttäjpeltoma kirjoitti:Se on jännä homma tuo OM605 80 asteen termari w202:ssa...miksi sinne on sellanen speksattu. Sama OM605 W210:ssä ja kirjat antaa sille 85 astetta. Ite vaihdoin omaan w202 OM605 koneeseen ton 85 asteisen termarin kun tuntu että talvella lämmöt loppu (egr tulpattuna...saa pelkkää raakaa kylmää ilmaa).

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Om606 termostaatti
Jaa että vielä viileämpää termaria... Itellä om606 turbo jossa vakiona 80 asteinen termari. Vaparissahan on 85 asteinen. Kävisköhän tuo tähän turbolliseen myös? Ei olis kyllä yhtään pahitteeksi näin talvikeleillä ja tuskin kävis kesälläkään suomen oloissa liian kuumana.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Re: Om606 termostaatti
Elikkäs tuo moottori on veneen voimanlähteenä, joten melko paljon lämpimämmäsä kuin auton moottoritilassa. Hakusessa olisi n.77 asteinen.
Re: Om606 termostaatti
Tuota 80 asteista taitaa saada johonkin 250td väyryseen osana (italian vientimalli).
Jos viileämpää haluaa niin sitten letkun väliin tuleva malli.
Jos viileämpää haluaa niin sitten letkun väliin tuleva malli.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Om606 termostaatti
Eikös om605:een ole speksattu vapariin 85 ja turbomalliin 80 asteinen termari mersumallista riippumatta?jpeltoma kirjoitti:Se on jännä homma tuo OM605 80 asteen termari w202:ssa...miksi sinne on sellanen speksattu. Sama OM605 W210:ssä ja kirjat antaa sille 85 astetta. Ite vaihdoin omaan w202 OM605 koneeseen ton 85 asteisen termarin kun tuntu että talvella lämmöt loppu (egr tulpattuna...saa pelkkää raakaa kylmää ilmaa).
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Re: Om606 termostaatti
Juu sori, minä tarkoitin monivena w202:sen om605 turbokonetta, siinä on 80 asteen termari. Mikä lienee kylmin satavissa oleva, tämä alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi.
Mutta outoa tosiaan oli kun kattelin varaosakirjaa niin ainaki katsomani kirjat tarjoaa E W210 kopassa tälle samalle turbokoneellekin 85 asteista
Liekö niissäki sitte sekasi turbo/ei turbo koneet.
Mutta outoa tosiaan oli kun kattelin varaosakirjaa niin ainaki katsomani kirjat tarjoaa E W210 kopassa tälle samalle turbokoneellekin 85 asteista

Re: Om606 termostaatti
Kyllä w210 on turbossa minusta 80 eikä 85 orkkiksena om606:ssa vai olenko sittenkin väärässä?
Pienempi vika, isompi leka.
Re: Om606 termostaatti
Tuossa aiemmin jo mainitsinkin että turbodieseleissä on 80 asteinen termari alunperin ja ajattelin että josko siihen passais se 85:en termari niin olis lämpimämpi talvella.Oloffi kirjoitti:Kyllä w210 on turbossa minusta 80 eikä 85 orkkiksena om606:ssa vai olenko sittenkin väärässä?
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Re: Om606 termostaatti
termarit käy ristiin rastiin 601-606 koneissa keskenään oli turbo tai ei jos ei asteita tuijoteta.
kukkaruukkuun: onko tullut vastaan 85.sta lämpimämpää termaria kun ei jostain syystä tenavassa tarkene
kukkaruukkuun: onko tullut vastaan 85.sta lämpimämpää termaria kun ei jostain syystä tenavassa tarkene

w201 om605
Re: Om606 termostaatti
Mulla oli viime talvena OM605 ylävesiletkussa (kun oli useemma viiko pakkaset) se kolmesatasen bensavolvon/renun 89C letkutermari. Hyvin pelas niinkin. Jossain täällä foorumilla on se motonet koodi tolle renun termarille joka mahtuu letkun sisälle.
edit tossa se on:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ti#p646066" onclick="window.open(this.href);return false;
edit tossa se on:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ti#p646066" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Om606 termostaatti
Tenavan lämppäri taitaa olla pikkasen erilainen kun lankun muttei vaan vikaa olisi muualla jos ei tarkene?jekku90 kirjoitti:termarit käy ristiin rastiin 601-606 koneissa keskenään oli turbo tai ei jos ei asteita tuijoteta.
kukkaruukkuun: onko tullut vastaan 85.sta lämpimämpää termaria kun ei jostain syystä tenavassa tarkene
Mittasin eilen tulevan ilman lämpötilaa -10 asteen pakkasessa. Uusasin noin kk takaperin termarin 85C kiertovesipumpun ja putsasin kiveksistä karat sekä karojen varret ja ns sylinterit kiiltäviksi.
Normi moottorilämmöllä (parkissa nopea tyhjäkäynti W124 200D) 92 asteista ilmaa tulee kabiiniin keskisuulakkeista. Maantienopeudella tulee 90 asteista ja keula ei ole tukossa. Mukavasti tarkenee kovillakin pakkasilla

Tuossa ei o ilmastointia mutta kun koko lämppäri oli vuosia takaperin pöydällä (vaihdoin kennon kun vuoti) tekaisin kanavat keskisuulakkeille. Samalla tukin raitisilmatulon. Suosittelen jos käyttää lämppäriä irti.
Re: Om606 termostaatti
vieläkö tuo kerran piti termari vaihtaa mkun antaa paskalle kenkää niin tulee lämpimämpää mutta mittarissa ei huomaa eroa (ainakaan suurta)
oliskohan mitään konstia putsata tuota kennoa jos olis vaikka tukkeutunut?
oliskohan mitään konstia putsata tuota kennoa jos olis vaikka tukkeutunut?
w201 om605
Poraa pari ohivuoto reikää termarin lautaseen, niin ajaa likimain saman asian.sikryj kirjoitti:Elikkäs tuo moottori on veneen voimanlähteenä, joten melko paljon lämpimämmäsä kuin auton moottoritilassa. Hakusessa olisi n.77 asteinen.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: Om606 termostaatti
Ei pelaa!
Re: Om606 termostaatti
Niitähän oli joskus aikoinaan joissain vehkeissä sellaisiakin joita pystyi säätämään. Termarikaran päässä oli ruuvi. 77 astetta voipi olla aika haastava tavoite.
Saisikos tuon hoidettua niin että kun siellä termari jokatapauksessa tarttee olla että kierto menee oikein niin jos järjestää niin että termarin lautanen olisi koko ajan auki ja sitten letkuun rakentaa sulun jota ohjaa erillinen lämpötilahaistelija
Eli siis sopiva lämpötila-anturi (koneen omakin varmaan käy) kontrolleri eli siis joku prossun tapainen, pätkä softaa siihen ja voimaservo. Voimaservon hinta ~15€ Kontrolleri jotain alle 5€, komparaattori lämpötila-anturille ~3€ ja sit joku kaiffari vääntämään siihen sopiva softa.
Ittellä on just tuolla periaatteella toimiva systeemi jolla pystyy tasonsäädön venttiiliä ohjaamaan kabiinista. Koko paketin hinta noin 25€ + kossupullo SW kaiffarille
Sulle vaan tarttee softa olla sellainen joka älyää lämpötilan päälle. Niin ja tietty varmatoiminen systeemi joka sulkee ja avaa vesikiertoa.
Tuo edellä mainittu systeemi on kyllä ihan tehtävissä ei siinä mitään mutta sen pitäisi olla ehdottoman luotettava ja aina kun jnohonkin systeemiin laitetaan tietokone on luotettavuus sitten sitä mitä se on
Sitä en sit osaa sanoa miten siinä toimisi epäkuntoisena hyllyyn heitetty termari? Mullakin on kaksi sellaista jotka avautuu ennen 80 astetta.
Ja sitten ei ole koskaan tullu koitettua sitä että muokkaa tuliterää termaria. Toisin sanoen tekee siitä säädettävän. Olen vakaasti siinä uskossa että auton termarin toimintaperiaate on sama kuin ihan tavallisessa vesipatteriventtiilissä. Siinäkin kiristetään tai löysätään tuota lämpötilahaistelijan "karaa" riippuen siitä missä lämpötilassa patteriventtiili halutaan avautuvaksi/sulkeutuvaksi.
En lupaa mitään mutta mitäs tuollainen uudesta tehty säädettävä termari saisi maksaa jos sellaisen vaikka innostuu vääntämään
Saisikos tuon hoidettua niin että kun siellä termari jokatapauksessa tarttee olla että kierto menee oikein niin jos järjestää niin että termarin lautanen olisi koko ajan auki ja sitten letkuun rakentaa sulun jota ohjaa erillinen lämpötilahaistelija

Eli siis sopiva lämpötila-anturi (koneen omakin varmaan käy) kontrolleri eli siis joku prossun tapainen, pätkä softaa siihen ja voimaservo. Voimaservon hinta ~15€ Kontrolleri jotain alle 5€, komparaattori lämpötila-anturille ~3€ ja sit joku kaiffari vääntämään siihen sopiva softa.
Ittellä on just tuolla periaatteella toimiva systeemi jolla pystyy tasonsäädön venttiiliä ohjaamaan kabiinista. Koko paketin hinta noin 25€ + kossupullo SW kaiffarille

Tuo edellä mainittu systeemi on kyllä ihan tehtävissä ei siinä mitään mutta sen pitäisi olla ehdottoman luotettava ja aina kun jnohonkin systeemiin laitetaan tietokone on luotettavuus sitten sitä mitä se on

Sitä en sit osaa sanoa miten siinä toimisi epäkuntoisena hyllyyn heitetty termari? Mullakin on kaksi sellaista jotka avautuu ennen 80 astetta.
Ja sitten ei ole koskaan tullu koitettua sitä että muokkaa tuliterää termaria. Toisin sanoen tekee siitä säädettävän. Olen vakaasti siinä uskossa että auton termarin toimintaperiaate on sama kuin ihan tavallisessa vesipatteriventtiilissä. Siinäkin kiristetään tai löysätään tuota lämpötilahaistelijan "karaa" riippuen siitä missä lämpötilassa patteriventtiili halutaan avautuvaksi/sulkeutuvaksi.

En lupaa mitään mutta mitäs tuollainen uudesta tehty säädettävä termari saisi maksaa jos sellaisen vaikka innostuu vääntämään
