ilmajousista
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 181
- Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
- Paikkakunta: Oulu
ilmajousista
Takana ilmajouset tyhjenee näillä 20-25 asteen pakkasilla hetkessä. Onko ainoa korjauskeino vaihtaa uudet vai voiko näitä huoltaa mitenkään? MITEN HUOLLETAAN JOS VOI?
VM. 2003 S211 270E CDI
VM. 2003 S211 270E CDI
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: ilmajousista
Systeemi kuivaksi (uusi kuivain)jomppeW211 kirjoitti:Takana ilmajouset tyhjenee näillä 20-25 asteen pakkasilla hetkessä. Onko ainoa korjauskeino vaihtaa uudet vai voiko näitä huoltaa mitenkään? MITEN HUOLLETAAN JOS VOI?
VM. 2003 S211 270E CDI
auttaa joskus, usein on kyse siitä että on pientä vuotoa mikä sitten pakkasen takia suurenee (välit ym kasvaa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: ilmajousista
-----------------------CDI203 kirjoitti:Systeemi kuivaksi (uusi kuivain)jomppeW211 kirjoitti:Takana ilmajouset tyhjenee näillä 20-25 asteen pakkasilla hetkessä. Onko ainoa korjauskeino vaihtaa uudet vai voiko näitä huoltaa mitenkään? MITEN HUOLLETAAN JOS VOI?
VM. 2003 S211 270E CDI
auttaa joskus, usein on kyse siitä että on pientä vuotoa mikä sitten pakkasen takia suurenee (välit ym kasvaa)
Minulla samaa ongelmaa täällä pohjoisessa.
Pakkasta 25-30 astetta ja töistä lähtiessäni E-farkun (-07, 220 CDI) toinen takapyörä (oikea) oli piiloutunut lokasuojan alle. Käyntiin laitettaessa laitettaessa rengas alkoi kurkkia päivänvaloa (jota tällä leveysasteella muutama tunti jo onkin) ja perä nousi - lähes normaalisti. Kylläkin pienen ajon jälkeen tunnistin-ressukka luuli renkaan tyhjenneen, josta myös varoittaa iloisin punaisin kuvin ja tekstein. Miten tuolla uskaltaa ajaa (ajoin jo töihin aamulla) - menenkö rohkeasti - kuolemaa halveksuen, ehdottamaan vaimon C:n lainaamista? Vai olisiko vain syytä kävellä...
Mitään tekniikasta tietämättömäna kysyisin, onko tuossa mallissa mahdollisesti vakiona ilmajouset? Mitään säätönuppeja ei sisätiloista löydy. Onko todennäköisempää, että "pussi" on puhki tai letku vuotaa? Vai onko syy - kuten tuossa aikaisemin todettu - pakkanen pienentää. Kuten kylmä yleensäkin...
Re: ilmajousista
Minulla on -06 ja serkulla -08 farkut, ja samalla tavalla pakkanen saa ilman vuotamaan, viime talvena sitä kesti 2 kk. Vikaa tai reikää ei ole, vaan toisen takatolpan venttiili jäätyy. Kuivaimen vaihto säännöllisesti varmaan auttaisi...
W211 E320cdi V6
Re: ilmajousista
missä tuommoisessa 211 faceliftissä sijaitsee kuivain ja mitä semmonen maksaa
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 181
- Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
- Paikkakunta: Oulu
Re: ilmajousista
Minulla samaa ongelmaa täällä pohjoisessa.
Pakkasta 25-30 astetta ja töistä lähtiessäni E-farkun (-07, 220 CDI) toinen takapyörä (oikea) oli piiloutunut lokasuojan alle. Käyntiin laitettaessa laitettaessa rengas alkoi kurkkia päivänvaloa (jota tällä leveysasteella muutama tunti jo onkin) ja perä nousi - lähes normaalisti. Kylläkin pienen ajon jälkeen tunnistin-ressukka luuli renkaan tyhjenneen, josta myös varoittaa iloisin punaisin kuvin ja tekstein. Miten tuolla uskaltaa ajaa (ajoin jo töihin aamulla) - menenkö rohkeasti - kuolemaa halveksuen, ehdottamaan vaimon C:n lainaamista? Vai olisiko vain syytä kävellä...
Mitään tekniikasta tietämättömäna kysyisin, onko tuossa mallissa mahdollisesti vakiona ilmajouset? Mitään säätönuppeja ei sisätiloista löydy. Onko todennäköisempää, että "pussi" on puhki tai letku vuotaa? Vai onko syy - kuten tuossa aikaisemin todettu - pakkanen pienentää. Kuten kylmä yleensäkin...[/quote]
On vakiona ilmajouset takana kaikissa farmareissa. Sitte lisänä ne vieläkin hauskemmat Airmaticit joissa on joka kulmassa ilmat.
Pakkasta 25-30 astetta ja töistä lähtiessäni E-farkun (-07, 220 CDI) toinen takapyörä (oikea) oli piiloutunut lokasuojan alle. Käyntiin laitettaessa laitettaessa rengas alkoi kurkkia päivänvaloa (jota tällä leveysasteella muutama tunti jo onkin) ja perä nousi - lähes normaalisti. Kylläkin pienen ajon jälkeen tunnistin-ressukka luuli renkaan tyhjenneen, josta myös varoittaa iloisin punaisin kuvin ja tekstein. Miten tuolla uskaltaa ajaa (ajoin jo töihin aamulla) - menenkö rohkeasti - kuolemaa halveksuen, ehdottamaan vaimon C:n lainaamista? Vai olisiko vain syytä kävellä...
Mitään tekniikasta tietämättömäna kysyisin, onko tuossa mallissa mahdollisesti vakiona ilmajouset? Mitään säätönuppeja ei sisätiloista löydy. Onko todennäköisempää, että "pussi" on puhki tai letku vuotaa? Vai onko syy - kuten tuossa aikaisemin todettu - pakkanen pienentää. Kuten kylmä yleensäkin...[/quote]
On vakiona ilmajouset takana kaikissa farmareissa. Sitte lisänä ne vieläkin hauskemmat Airmaticit joissa on joka kulmassa ilmat.
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 181
- Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
- Paikkakunta: Oulu
Re: ilmajousista
Liekö sielä muuta kuivuria kuin suodatin joka maksaa 12euroa. Siaitsee kompuran lähellä vas etupyörän ja sisälokasuojan takana.pete k kirjoitti:missä tuommoisessa 211 faceliftissä sijaitsee kuivain ja mitä semmonen maksaa
korjakkaa jos olen väärässä tuon kuivurin suhteen.
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
Re: ilmajousista
On siellä kompressorissa kuivain, tossa dokkarin sivulla 14:jomppeW211 kirjoitti:Liekö sielä muuta kuivuria kuin suodatin joka maksaa 12euroa. Siaitsee kompuran lähellä vas etupyörän ja sisälokasuojan takana.pete k kirjoitti:missä tuommoisessa 211 faceliftissä sijaitsee kuivain ja mitä semmonen maksaa
korjakkaa jos olen väärässä tuon kuivurin suhteen.
http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -13-02.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jossain oli halkaisukuva mutta en sitä nyt löytänyt. Suodatin ei ole kuivain mutta se on kyllä ainoa osa mitä virallisesti saa erikseen, kompuran tietenkin voi vaihtaa kokonaan.
Re: ilmajousista
Sivulla 14 on halkaisukuva.DBFI kirjoitti:On siellä kompressorissa kuivain, tossa dokkarin sivulla 14:jomppeW211 kirjoitti:Liekö sielä muuta kuivuria kuin suodatin joka maksaa 12euroa. Siaitsee kompuran lähellä vas etupyörän ja sisälokasuojan takana.pete k kirjoitti:missä tuommoisessa 211 faceliftissä sijaitsee kuivain ja mitä semmonen maksaa
korjakkaa jos olen väärässä tuon kuivurin suhteen.
http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -13-02.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jossain oli halkaisukuva mutta en sitä nyt löytänyt. Suodatin ei ole kuivain mutta se on kyllä ainoa osa mitä virallisesti saa erikseen, kompuran tietenkin voi vaihtaa kokonaan.
Re: ilmajousista





Re: ilmajousista
Tunnelmakuva eteläisestä Suomesta tältä päivältä. Eilen ajettu viimeksi, perä notkahti kun pakkasta oli noin 20C*. Käyttöönotto 7/06, facelift-malli siis. Ajettu reilut 215tkm. Ei airmatickia, vain normifarkun takapään ilmajousitus.
Tämä oli mulla eka kerta, tosin on eka talvikin. Kannattaako mun tehdä asialle mitään vai antaa mennä vaan? Perähän siis nousi normikorkeuteen kun auton käynnisti (-15C*).

Tämä oli mulla eka kerta, tosin on eka talvikin. Kannattaako mun tehdä asialle mitään vai antaa mennä vaan? Perähän siis nousi normikorkeuteen kun auton käynnisti (-15C*).

Re: ilmajousista
Anna mennä vaan jos nousee ylös käynnistäessä, ja varsinkin jos pysyy ylhäällä jatkossa. On kuulemma ns. ylipaine venttili joka jäätyy ja jumittaa pakkasella. Voihan se ilmapussikin olla vioittunut, mutta sitten ei kyllä nouse kunnolla.
Mulla itsellä AirMatic, eli kauhulla odotan samaa tilannetta...
Mulla itsellä AirMatic, eli kauhulla odotan samaa tilannetta...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: ilmajousista
Kannatta ennen sitä huoltaa...kari v kirjoitti:Anna mennä vaan jos nousee ylös käynnistäessä, ja varsinkin jos pysyy ylhäällä jatkossa. On kuulemma ns. ylipaine venttili joka jäätyy ja jumittaa pakkasella. Voihan se ilmapussikin olla vioittunut, mutta sitten ei kyllä nouse kunnolla.
Mulla itsellä AirMatic, eli kauhulla odotan samaa tilannetta...
Ainakin Vaihtaa sen putsarin tarkistelee että suojat on paikassan kiviä/töhnää väleissä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45
Re: ilmajousista
moro
tilanne täälläkin päin (etelä-savo) kuvan kaltainen. pakkaset ku alko niin viikon verran meni ok, nyt on perä maassa aina ku auto joutuu seisomaan pidempään.nousee kyllä, tosin vasen puoli (perästä katottuna) jää alemmas. perän kompura releineen vaihettu joulukuussa, sillon tutkittu järjestelmä, ei kuulemma vuoda mistään. mitähän tässä tulisi oikeesti tehdä? tai mitä voi tehdä omin päin?
osa porukasta on sitä mieltä ettei mitään ja osa ehdottaa huoltotoimenpiteitä?
tilanne täälläkin päin (etelä-savo) kuvan kaltainen. pakkaset ku alko niin viikon verran meni ok, nyt on perä maassa aina ku auto joutuu seisomaan pidempään.nousee kyllä, tosin vasen puoli (perästä katottuna) jää alemmas. perän kompura releineen vaihettu joulukuussa, sillon tutkittu järjestelmä, ei kuulemma vuoda mistään. mitähän tässä tulisi oikeesti tehdä? tai mitä voi tehdä omin päin?
osa porukasta on sitä mieltä ettei mitään ja osa ehdottaa huoltotoimenpiteitä?
T.mupez kirjoitti:Tunnelmakuva eteläisestä Suomesta tältä päivältä. Eilen ajettu viimeksi, perä notkahti kun pakkasta oli noin 20C*. Käyttöönotto 7/06, facelift-malli siis. Ajettu reilut 215tkm. Ei airmatickia, vain normifarkun takapään ilmajousitus.
Tämä oli mulla eka kerta, tosin on eka talvikin. Kannattaako mun tehdä asialle mitään vai antaa mennä vaan? Perähän siis nousi normikorkeuteen kun auton käynnisti (-15C*).
[ https://lh4.googleusercontent.com/-dLSbuX0zAJs/TyvTqS9jvNI/AAAAAAAAEmM/so8xHfkOlfA/s640/image.jpg ]
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Re: ilmajousista
Sama vika täälläkin.
Ei ajettu kohta kuukauteen, on niin nolon näkönen. Täytyisi koittaa käynnistää ja nouseeko?
Auto -03 aj. 401th
Ei ajettu kohta kuukauteen, on niin nolon näkönen. Täytyisi koittaa käynnistää ja nouseeko?
Auto -03 aj. 401th
-W124 200D, aut., vm. 1986-
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: ilmajousista
Siis sen taki ollut käyttä mättä?miksu kirjoitti:Sama vika täälläkin.
Ei ajettu kohta kuukauteen, on niin nolon näkönen. Täytyisi koittaa käynnistää ja nouseeko?
Auto -03 aj. 401th
Jos ei nouse niin *:rila tutkilla kertooko venntiileistä,
Ilmavuodosta, kompurasta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: ilmajousista
Kokeile nyt hyvä mies, ennenkuin tosiaan lytistyy ja ilmapussit hajoaa lopullisesti...miksu kirjoitti:Sama vika täälläkin.
Ei ajettu kohta kuukauteen, on niin nolon näkönen. Täytyisi koittaa käynnistää ja nouseeko?
Auto -03 aj. 401th

nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: ilmajousista
Itsellä viime talvena tahtoi laskea pakkasella hieman, ei tosin noin paljoa kuin kuvissa. Vaihdoin suodattimen ja nyt ei toistaiseksi lyyhistynyt (ainakaan -20:n pakkasessa). Ja alkaa olla pikkuhiljaa mersun väärinkäyttöä, jos ei ajeta kuukauteen! Mersu on tehty nielemään kilometrejä... Kait niitä vois seisottaa halvempiakin kulkineita. No mitäpä sitä, kaikki tavallaan.
EQB 300 4-matic -23
Re: ilmajousista
Hieno juttu jos jousitus on nyt pysynyt ylhäällä mutta miten ihmeessä suodattimen vaihto voi tuhon auttaa? Tukkeentunut (sen myötä jäätynyt) suodatin voi estää ilman saannin kun jousta täytetään mutta ei puhdas suodatin estä ilman poistumista jousesta. Keksiikö joku tuohon "teknisen selityksen"?lkosso kirjoitti:Itsellä viime talvena tahtoi laskea pakkasella hieman, ei tosin noin paljoa kuin kuvissa. Vaihdoin suodattimen ja nyt ei toistaiseksi lyyhistynyt (ainakaan -20:n pakkasessa).
Suodatin on kohtuullisen halpa osa vaihtaa ihan varmuudeksi, itsekin vaihdoin mutta kyllä se vanha oli ihan puhdas lukuun ottamatta päälipuolta siltä osin kuin se oli näkyvissä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 181
- Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
- Paikkakunta: Oulu
Re: ilmajousista
No mulla rupes pysyyn perä koholla kun vaihdoin pussit releen ja suodattimen. Vanhat on tallessa täytynee tutkia mitä pitää sisällään.
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
Re: ilmajousista
Kompuran halkaisukuva ja toimintakuvaus löytyy WIS dokumentista: GF32.22-P-4101-03B. Arvelisin että kun pakkasella molempi puoli painuu kerralla, jäätyminen tapahtuu venttiilissä y1. Samaa mieltä kukaan?DBFI kirjoitti:On siellä kompressorissa kuivain, tossa dokkarin sivulla 14:jomppeW211 kirjoitti:Liekö sielä muuta kuivuria kuin suodatin joka maksaa 12euroa. Siaitsee kompuran lähellä vas etupyörän ja sisälokasuojan takana.pete k kirjoitti:missä tuommoisessa 211 faceliftissä sijaitsee kuivain ja mitä semmonen maksaa
korjakkaa jos olen väärässä tuon kuivurin suhteen.
http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -13-02.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jossain oli halkaisukuva mutta en sitä nyt löytänyt. Suodatin ei ole kuivain mutta se on kyllä ainoa osa mitä virallisesti saa erikseen, kompuran tietenkin voi vaihtaa kokonaan.
Käsittääkseni pussien päissä on venttiilit jotka voivat oirehtia samalla tavalla. Vieläkö muita kun nuo kolme venttiiliä löytyy tästä järjestelmästä? (mun Wis taidot on vielä aika huonot, tänään avasin härvelin ekaa kertaa


Re: ilmajousista
En minä vaan tiedä, kokemus vaan tämäkin! Tiedä sitten olisinko vahingossa tehnyt jotain... en tietääkseni. Samaa itsekin tuossa mietiskelin taannoin, mutta olkoon...pääasia että pelaa! Ehtii tuo varmaan joskus alkaa vuotamaan jostain.DBFI kirjoitti:Hieno juttu jos jousitus on nyt pysynyt ylhäällä mutta miten ihmeessä suodattimen vaihto voi tuhon auttaa? Tukkeentunut (sen myötä jäätynyt) suodatin voi estää ilman saannin kun jousta täytetään mutta ei puhdas suodatin estä ilman poistumista jousesta. Keksiikö joku tuohon "teknisen selityksen"?lkosso kirjoitti:Itsellä viime talvena tahtoi laskea pakkasella hieman, ei tosin noin paljoa kuin kuvissa. Vaihdoin suodattimen ja nyt ei toistaiseksi lyyhistynyt (ainakaan -20:n pakkasessa).
Suodatin on kohtuullisen halpa osa vaihtaa ihan varmuudeksi, itsekin vaihdoin mutta kyllä se vanha oli ihan puhdas lukuun ottamatta päälipuolta siltä osin kuin se oli näkyvissä.
EQB 300 4-matic -23
Re: ilmajousista
Meinaat masentaa kaikki WIS-konkarit kerralla kun keskivertokäyttäjä opettelee vuoden löytämään noita dokkareita ja teit saman yhdessä illassa.T.mupez kirjoitti: Kompuran halkaisukuva ja toimintakuvaus löytyy WIS dokumentista: GF32.22-P-4101-03B. Arvelisin että kun pakkasella molempi puoli painuu kerralla, jäätyminen tapahtuu venttiilissä y1. Samaa mieltä kukaan?
Käsittääkseni pussien päissä on venttiilit jotka voivat oirehtia samalla tavalla. Vieläkö muita kun nuo kolme venttiiliä löytyy tästä järjestelmästä? (mun Wis taidot on vielä aika huonot, tänään avasin härvelin ekaa kertaa)

Tuon silica gel'in huoltovapautta vähän epäilen, siis kuinkahan täydellisesti kosteus poistuu silicasta pelkällä kylmän, kuivatun ilman puhalluksella? Onkos kukaan purkanut tuota kuivainta jos sen silican saisi kuivattua uunissa vai auttaako tuo vain pienen hetken.
Sen y1 venttiilin tilasta virrattomana ei tainnut olla kuvausta, onko se normaalisti kiinni vai normaalisti auki? Ilmajousissa olevien venttiilien täytyy vuotaa ennen kuin kumpikaan puoli voi pudota, ei riitä tuo y1 yksinään. Mutta jos se y1 on normaalisti kiinni niin sitten kaikkien kolmen pitäisi vuotaa jos koko takapää tipahtaa maahan.
Re: ilmajousista
Hyvä poitti, olettaen että pussien venttiilit ovat virrattomina kiinni. Voisiko olla auki? Venttiilien toiminnasta en tuon tarkempaa kuvausta ehtinyt tutkia, voi olla että wissistä tietoa löytyisikin.DBFI kirjoitti:Sen y1 venttiilin tilasta virrattomana ei tainnut olla kuvausta, onko se normaalisti kiinni vai normaalisti auki? Ilmajousissa olevien venttiilien täytyy vuotaa ennen kuin kumpikaan puoli voi pudota, ei riitä tuo y1 yksinään. Mutta jos se y1 on normaalisti kiinni niin sitten kaikkien kolmen pitäisi vuotaa jos koko takapää tipahtaa maahan.T.mupez kirjoitti: Arvelisin että kun pakkasella molempi puoli painuu kerralla, jäätyminen tapahtuu venttiilissä y1. Samaa mieltä kukaan?
Offina, nyt wissiä selailtuani ymmärrän miksi vikojen etsintä on korjaamoilla niin vaikeaa. Dataa on tarjolla ähkyyn asti, vaan Uskoisin että harvalla asentajalla on aikaa ja ehken motivaatiotakaan lähteä kaikkea kahlaamaan. Pitkälti kokemusperäisesti mentäneen diagnosoinnissakin.
Re: ilmajousista
Viime kevät talvena perä tippui pari kertaa hiukan yön aikana. Marraskuussa ekoilla pakkasilla tippui perä useimmin. Pari kertaa ei meinannut jaksaa nostaa perää.
Vein auton pajalle ja uusittiin molemmat jouset perään, kompura ei jaksanut enää täyttää uusia pussia. joten jouduttiin vielä kompura uusimaan.
Nyt ei tipu perä milliäkään -33 pakkasillakaan.
Auto E farkku vm-06 ei facelift.
Eli ei kannata viivytellä huollon/korjauksen kanssa jos perä alkaa tippua pakkasilla. Vikaa jossain.
Itsellä lisä kustannuksia viivyttelystä tuli, kompuran uusiminen.
Ja on muuten uusilla jousilla huomattavasti jämäkämpi ajaa, ollut hetken jo vikaa.
Vein auton pajalle ja uusittiin molemmat jouset perään, kompura ei jaksanut enää täyttää uusia pussia. joten jouduttiin vielä kompura uusimaan.
Nyt ei tipu perä milliäkään -33 pakkasillakaan.
Auto E farkku vm-06 ei facelift.
Eli ei kannata viivytellä huollon/korjauksen kanssa jos perä alkaa tippua pakkasilla. Vikaa jossain.
Itsellä lisä kustannuksia viivyttelystä tuli, kompuran uusiminen.
Ja on muuten uusilla jousilla huomattavasti jämäkämpi ajaa, ollut hetken jo vikaa.
Re: ilmajousista
Jousien venttiilien täytyy olla kiinni sähköttöminä, muuten täyteen lastattu Airmatic farkku nostaisi nokan pystyyn aina kun kääntää virrat pois päältä (tai tekisi jotain muuta vastaavaa hassua). Eikä olisi mahdollista se että perusfarkussa joskus pakkasilla putoaa vain yksi nurkka maahan.T.mupez kirjoitti: Hyvä poitti, olettaen että pussien venttiilit ovat virrattomina kiinni. Voisiko olla auki? Venttiilien toiminnasta en tuon tarkempaa kuvausta ehtinyt tutkia, voi olla että wissistä tietoa löytyisikin.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: ilmajousista
Oikeen epäilet se silica on ollut monesti siinä kunnossa että ei voi enään toimia...lienne saanut vielä likaa ilman mukanDBFI kirjoitti: Tuon silica gel'in huoltovapautta vähän epäilen, siis kuinkahan täydellisesti kosteus poistuu silicasta pelkällä kylmän, kuivatun ilman puhalluksella? Onkos kukaan purkanut tuota kuivainta jos sen silican saisi kuivattua uunissa vai auttaako tuo vain pienen hetken.
Sen y1 venttiilin tilasta virrattomana ei tainnut olla kuvausta, onko se normaalisti kiinni vai normaalisti auki? Ilmajousissa olevien venttiilien täytyy vuotaa ennen kuin kumpikaan puoli voi pudota, ei riitä tuo y1 yksinään. Mutta jos se y1 on normaalisti kiinni niin sitten kaikkien kolmen pitäisi vuotaa jos koko takapää tipahtaa maahan.
(tai no sillä tapaa huolto vapaa että lakkaa toimimasta niin uusi osa paikkaan)
venttili jäätymis(tai muuten vaan kylmässä jumitumista) joskus tutkinut ulkosalla, lämmitämällä epäiltyjä kohtia havinoksi on tullut että ei laske maahan samassa ajassa,
systeemin kun päässe kosteutta ja likaa (likaa pääsee vaikka kaikki olisi kunnossa liikuvista osista irtoilee kulumisen myötä) niin jumitelua tulee kun likaa kertyy sopivaan paikkan ja pakkanen sen jäykistää,
usein syynä on myös että ilma vuotaa pakksella pussin ja mettallin välistä, ilma letkun liitoksesta(niissä usein ylös nousu vaikeuksia)
joskus on käänteinen onkelma auto vaan nousee ja nousee niissä vikan on ollut kompuran ventiili(jumissa, virta puttuu)
jospa noista jotakin apuja jollekin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: ilmajousista
omassa airmaticissa oli kovilla pakkasilla viime talvena milloin mikäkin nurkka alhaalla. Jotain venttiili-ilmoituksia oli * mukaan. Viime kesänä madalsin autoa aika reippaasti ja tänä talvena ei ole tippunut yhtään vaikka on ollut aika kovia pakkasia. Sen olen huomannut , että nyt ei päästä paineita pois jousista sammuttaessa muuta kuin korotetussa asennossa. ilmeisesti tuo mikälie paineentasausventtiili jäätyy ja tyhjentää jousta tarpeettoman paljon.
Re: ilmajousista
Omassa autossani on kahtena edellisenä talvena ollut tuota tippumisongelmaa,jos pakkanen on laskenut
alle 20 asteen.Vasen takakulma .
Tänä talvena ei ole ongelmaa enää esiintynyt.Pakkastakin oli jo reissunpäällä 31 astetta.
Mitään autolle ei ole tehty.Taka siis vain ilmajouset.
alle 20 asteen.Vasen takakulma .
Tänä talvena ei ole ongelmaa enää esiintynyt.Pakkastakin oli jo reissunpäällä 31 astetta.
Mitään autolle ei ole tehty.Taka siis vain ilmajouset.
E 220 CDI avantgarde STW -14
E 280 CDI avantgarde STW -07 EX
E 270 CDI avantgarde STW -01 EX
124 250 TD 93 EX
124 200 D 90 EX
Mustang-66 V8 Museorekisteröity EX
Pontiac GTO Convertible -67 Museorekisteröity.
E 280 CDI avantgarde STW -07 EX
E 270 CDI avantgarde STW -01 EX
124 250 TD 93 EX
124 200 D 90 EX
Mustang-66 V8 Museorekisteröity EX
Pontiac GTO Convertible -67 Museorekisteröity.
Re: ilmajousista
Ihan on mutua, mutta haiskahtaa voimakkaasti kosteusongelmilta. Kun silica-kuivain tulee tiensä päähän, pääsee kosteus läpi kuivalle puolen. Ilmapussithan toimii näissä ilmasäiliöinä ja ovat alimpana järjestelmässä. Kosteushan tietysti rupeaa keräytymään "säiliön" pohjalle, eli pussien pohjalle? Poistoproppu kuten paineilmajärjestelmissä usein on? Tämä olisi ennaltaehkäistävissä myös kuivaimen huollettavuudella, vaan kun on taasen tätä varaosa- ja jälkimarkkinointipolitiikkaa ettei sitä saa kuin kiinteänä osana ~500e kompuraa. Onhan sekin kummallista että järjestelmän ilmansuodatin on vaihdettavissa ja saatavissa, muttei käsittääkseni kuulu huolto-ohjelmaan (tämänkin mutun saa korjata jos oon ihan väärässä
)
Miten tämän järjestelmän saisi kuivattua? Aerol 100'sta imurööristä sisään? Mitä suodatin, kuivain ja kompura siitä tykkää? Mahtaisiko litku edes päätyä jousipusseille saakka tällein? Muistelen dokkareita lukiessani että takapenkin alla on jonkinsortin jatkoliitin paineputkessa, mitäs jos tuon avaisi ja tuuppaisi desin aerolia sisään? Ennen avusta pitäisi tietysti paineet päästää Starilla ulos (tai kikkakakkosella?). Saakohan liitosta ikinä enää pitäväksi?

Miten tämän järjestelmän saisi kuivattua? Aerol 100'sta imurööristä sisään? Mitä suodatin, kuivain ja kompura siitä tykkää? Mahtaisiko litku edes päätyä jousipusseille saakka tällein? Muistelen dokkareita lukiessani että takapenkin alla on jonkinsortin jatkoliitin paineputkessa, mitäs jos tuon avaisi ja tuuppaisi desin aerolia sisään? Ennen avusta pitäisi tietysti paineet päästää Starilla ulos (tai kikkakakkosella?). Saakohan liitosta ikinä enää pitäväksi?