ilmajousista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

ilmajousista

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

Takana ilmajouset tyhjenee näillä 20-25 asteen pakkasilla hetkessä. Onko ainoa korjauskeino vaihtaa uudet vai voiko näitä huoltaa mitenkään? MITEN HUOLLETAAN JOS VOI?

VM. 2003 S211 270E CDI
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jomppeW211 kirjoitti:Takana ilmajouset tyhjenee näillä 20-25 asteen pakkasilla hetkessä. Onko ainoa korjauskeino vaihtaa uudet vai voiko näitä huoltaa mitenkään? MITEN HUOLLETAAN JOS VOI?

VM. 2003 S211 270E CDI
Systeemi kuivaksi (uusi kuivain)
auttaa joskus, usein on kyse siitä että on pientä vuotoa mikä sitten pakkasen takia suurenee (välit ym kasvaa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
JyriU
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 02.02.2012 09:31

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja JyriU »

CDI203 kirjoitti:
jomppeW211 kirjoitti:Takana ilmajouset tyhjenee näillä 20-25 asteen pakkasilla hetkessä. Onko ainoa korjauskeino vaihtaa uudet vai voiko näitä huoltaa mitenkään? MITEN HUOLLETAAN JOS VOI?

VM. 2003 S211 270E CDI
Systeemi kuivaksi (uusi kuivain)
auttaa joskus, usein on kyse siitä että on pientä vuotoa mikä sitten pakkasen takia suurenee (välit ym kasvaa)
-----------------------

Minulla samaa ongelmaa täällä pohjoisessa.
Pakkasta 25-30 astetta ja töistä lähtiessäni E-farkun (-07, 220 CDI) toinen takapyörä (oikea) oli piiloutunut lokasuojan alle. Käyntiin laitettaessa laitettaessa rengas alkoi kurkkia päivänvaloa (jota tällä leveysasteella muutama tunti jo onkin) ja perä nousi - lähes normaalisti. Kylläkin pienen ajon jälkeen tunnistin-ressukka luuli renkaan tyhjenneen, josta myös varoittaa iloisin punaisin kuvin ja tekstein. Miten tuolla uskaltaa ajaa (ajoin jo töihin aamulla) - menenkö rohkeasti - kuolemaa halveksuen, ehdottamaan vaimon C:n lainaamista? Vai olisiko vain syytä kävellä...
Mitään tekniikasta tietämättömäna kysyisin, onko tuossa mallissa mahdollisesti vakiona ilmajouset? Mitään säätönuppeja ei sisätiloista löydy. Onko todennäköisempää, että "pussi" on puhki tai letku vuotaa? Vai onko syy - kuten tuossa aikaisemin todettu - pakkanen pienentää. Kuten kylmä yleensäkin...
XV70D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 30.09.2010 21:59

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja XV70D »

Minulla on -06 ja serkulla -08 farkut, ja samalla tavalla pakkanen saa ilman vuotamaan, viime talvena sitä kesti 2 kk. Vikaa tai reikää ei ole, vaan toisen takatolpan venttiili jäätyy. Kuivaimen vaihto säännöllisesti varmaan auttaisi...
W211 E320cdi V6
pete k
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 25.11.2011 14:17

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja pete k »

missä tuommoisessa 211 faceliftissä sijaitsee kuivain ja mitä semmonen maksaa
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

Minulla samaa ongelmaa täällä pohjoisessa.
Pakkasta 25-30 astetta ja töistä lähtiessäni E-farkun (-07, 220 CDI) toinen takapyörä (oikea) oli piiloutunut lokasuojan alle. Käyntiin laitettaessa laitettaessa rengas alkoi kurkkia päivänvaloa (jota tällä leveysasteella muutama tunti jo onkin) ja perä nousi - lähes normaalisti. Kylläkin pienen ajon jälkeen tunnistin-ressukka luuli renkaan tyhjenneen, josta myös varoittaa iloisin punaisin kuvin ja tekstein. Miten tuolla uskaltaa ajaa (ajoin jo töihin aamulla) - menenkö rohkeasti - kuolemaa halveksuen, ehdottamaan vaimon C:n lainaamista? Vai olisiko vain syytä kävellä...
Mitään tekniikasta tietämättömäna kysyisin, onko tuossa mallissa mahdollisesti vakiona ilmajouset? Mitään säätönuppeja ei sisätiloista löydy. Onko todennäköisempää, että "pussi" on puhki tai letku vuotaa? Vai onko syy - kuten tuossa aikaisemin todettu - pakkanen pienentää. Kuten kylmä yleensäkin...[/quote]


On vakiona ilmajouset takana kaikissa farmareissa. Sitte lisänä ne vieläkin hauskemmat Airmaticit joissa on joka kulmassa ilmat.
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

pete k kirjoitti:missä tuommoisessa 211 faceliftissä sijaitsee kuivain ja mitä semmonen maksaa
Liekö sielä muuta kuivuria kuin suodatin joka maksaa 12euroa. Siaitsee kompuran lähellä vas etupyörän ja sisälokasuojan takana.

korjakkaa jos olen väärässä tuon kuivurin suhteen.
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13763
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jomppeW211 kirjoitti:
pete k kirjoitti:missä tuommoisessa 211 faceliftissä sijaitsee kuivain ja mitä semmonen maksaa
Liekö sielä muuta kuivuria kuin suodatin joka maksaa 12euroa. Siaitsee kompuran lähellä vas etupyörän ja sisälokasuojan takana.

korjakkaa jos olen väärässä tuon kuivurin suhteen.
On siellä kompressorissa kuivain, tossa dokkarin sivulla 14:
http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -13-02.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jossain oli halkaisukuva mutta en sitä nyt löytänyt. Suodatin ei ole kuivain mutta se on kyllä ainoa osa mitä virallisesti saa erikseen, kompuran tietenkin voi vaihtaa kokonaan.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja nautseri »

DBFI kirjoitti:
jomppeW211 kirjoitti:
pete k kirjoitti:missä tuommoisessa 211 faceliftissä sijaitsee kuivain ja mitä semmonen maksaa
Liekö sielä muuta kuivuria kuin suodatin joka maksaa 12euroa. Siaitsee kompuran lähellä vas etupyörän ja sisälokasuojan takana.

korjakkaa jos olen väärässä tuon kuivurin suhteen.
On siellä kompressorissa kuivain, tossa dokkarin sivulla 14:
http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -13-02.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jossain oli halkaisukuva mutta en sitä nyt löytänyt. Suodatin ei ole kuivain mutta se on kyllä ainoa osa mitä virallisesti saa erikseen, kompuran tietenkin voi vaihtaa kokonaan.
Sivulla 14 on halkaisukuva.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...kolmessa eri pelissä sama vika pakkasilla :evil: ...takuuseen korjailtu aina ja ilman mitään suurempaa riemua :crazy: ...tyyppivika pakkasilla :evil: ...loppupään autoissa hiukan parempi :!:
T.mupez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 01.07.2011 02:29

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja T.mupez »

Tunnelmakuva eteläisestä Suomesta tältä päivältä. Eilen ajettu viimeksi, perä notkahti kun pakkasta oli noin 20C*. Käyttöönotto 7/06, facelift-malli siis. Ajettu reilut 215tkm. Ei airmatickia, vain normifarkun takapään ilmajousitus.

Tämä oli mulla eka kerta, tosin on eka talvikin. Kannattaako mun tehdä asialle mitään vai antaa mennä vaan? Perähän siis nousi normikorkeuteen kun auton käynnisti (-15C*).

Kuva
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja kari v »

Anna mennä vaan jos nousee ylös käynnistäessä, ja varsinkin jos pysyy ylhäällä jatkossa. On kuulemma ns. ylipaine venttili joka jäätyy ja jumittaa pakkasella. Voihan se ilmapussikin olla vioittunut, mutta sitten ei kyllä nouse kunnolla.
Mulla itsellä AirMatic, eli kauhulla odotan samaa tilannetta...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

kari v kirjoitti:Anna mennä vaan jos nousee ylös käynnistäessä, ja varsinkin jos pysyy ylhäällä jatkossa. On kuulemma ns. ylipaine venttili joka jäätyy ja jumittaa pakkasella. Voihan se ilmapussikin olla vioittunut, mutta sitten ei kyllä nouse kunnolla.
Mulla itsellä AirMatic, eli kauhulla odotan samaa tilannetta...
Kannatta ennen sitä huoltaa...
Ainakin Vaihtaa sen putsarin tarkistelee että suojat on paikassan kiviä/töhnää väleissä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

moro

tilanne täälläkin päin (etelä-savo) kuvan kaltainen. pakkaset ku alko niin viikon verran meni ok, nyt on perä maassa aina ku auto joutuu seisomaan pidempään.nousee kyllä, tosin vasen puoli (perästä katottuna) jää alemmas. perän kompura releineen vaihettu joulukuussa, sillon tutkittu järjestelmä, ei kuulemma vuoda mistään. mitähän tässä tulisi oikeesti tehdä? tai mitä voi tehdä omin päin?

osa porukasta on sitä mieltä ettei mitään ja osa ehdottaa huoltotoimenpiteitä?



T.mupez kirjoitti:Tunnelmakuva eteläisestä Suomesta tältä päivältä. Eilen ajettu viimeksi, perä notkahti kun pakkasta oli noin 20C*. Käyttöönotto 7/06, facelift-malli siis. Ajettu reilut 215tkm. Ei airmatickia, vain normifarkun takapään ilmajousitus.

Tämä oli mulla eka kerta, tosin on eka talvikin. Kannattaako mun tehdä asialle mitään vai antaa mennä vaan? Perähän siis nousi normikorkeuteen kun auton käynnisti (-15C*).

[ https://lh4.googleusercontent.com/-dLSbuX0zAJs/TyvTqS9jvNI/AAAAAAAAEmM/so8xHfkOlfA/s640/image.jpg ]
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
miksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 11.04.2003 12:51
Paikkakunta: Vihti

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja miksu »

Sama vika täälläkin.
Ei ajettu kohta kuukauteen, on niin nolon näkönen. Täytyisi koittaa käynnistää ja nouseeko?
Auto -03 aj. 401th
-W124 200D, aut., vm. 1986-
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

miksu kirjoitti:Sama vika täälläkin.
Ei ajettu kohta kuukauteen, on niin nolon näkönen. Täytyisi koittaa käynnistää ja nouseeko?
Auto -03 aj. 401th
Siis sen taki ollut käyttä mättä?
Jos ei nouse niin *:rila tutkilla kertooko venntiileistä,
Ilmavuodosta, kompurasta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja kari v »

miksu kirjoitti:Sama vika täälläkin.
Ei ajettu kohta kuukauteen, on niin nolon näkönen. Täytyisi koittaa käynnistää ja nouseeko?
Auto -03 aj. 401th
Kokeile nyt hyvä mies, ennenkuin tosiaan lytistyy ja ilmapussit hajoaa lopullisesti... :clap:
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
lkosso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.05.2009 13:36
Paikkakunta: Espoo

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja lkosso »

Itsellä viime talvena tahtoi laskea pakkasella hieman, ei tosin noin paljoa kuin kuvissa. Vaihdoin suodattimen ja nyt ei toistaiseksi lyyhistynyt (ainakaan -20:n pakkasessa). Ja alkaa olla pikkuhiljaa mersun väärinkäyttöä, jos ei ajeta kuukauteen! Mersu on tehty nielemään kilometrejä... Kait niitä vois seisottaa halvempiakin kulkineita. No mitäpä sitä, kaikki tavallaan.
EQB 300 4-matic -23
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13763
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja DBFI »

lkosso kirjoitti:Itsellä viime talvena tahtoi laskea pakkasella hieman, ei tosin noin paljoa kuin kuvissa. Vaihdoin suodattimen ja nyt ei toistaiseksi lyyhistynyt (ainakaan -20:n pakkasessa).
Hieno juttu jos jousitus on nyt pysynyt ylhäällä mutta miten ihmeessä suodattimen vaihto voi tuhon auttaa? Tukkeentunut (sen myötä jäätynyt) suodatin voi estää ilman saannin kun jousta täytetään mutta ei puhdas suodatin estä ilman poistumista jousesta. Keksiikö joku tuohon "teknisen selityksen"?

Suodatin on kohtuullisen halpa osa vaihtaa ihan varmuudeksi, itsekin vaihdoin mutta kyllä se vanha oli ihan puhdas lukuun ottamatta päälipuolta siltä osin kuin se oli näkyvissä.
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

No mulla rupes pysyyn perä koholla kun vaihdoin pussit releen ja suodattimen. Vanhat on tallessa täytynee tutkia mitä pitää sisällään.
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
T.mupez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 01.07.2011 02:29

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja T.mupez »

DBFI kirjoitti:
jomppeW211 kirjoitti:
pete k kirjoitti:missä tuommoisessa 211 faceliftissä sijaitsee kuivain ja mitä semmonen maksaa
Liekö sielä muuta kuivuria kuin suodatin joka maksaa 12euroa. Siaitsee kompuran lähellä vas etupyörän ja sisälokasuojan takana.

korjakkaa jos olen väärässä tuon kuivurin suhteen.
On siellä kompressorissa kuivain, tossa dokkarin sivulla 14:
http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -13-02.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jossain oli halkaisukuva mutta en sitä nyt löytänyt. Suodatin ei ole kuivain mutta se on kyllä ainoa osa mitä virallisesti saa erikseen, kompuran tietenkin voi vaihtaa kokonaan.
Kompuran halkaisukuva ja toimintakuvaus löytyy WIS dokumentista: GF32.22-P-4101-03B. Arvelisin että kun pakkasella molempi puoli painuu kerralla, jäätyminen tapahtuu venttiilissä y1. Samaa mieltä kukaan?

Käsittääkseni pussien päissä on venttiilit jotka voivat oirehtia samalla tavalla. Vieläkö muita kun nuo kolme venttiiliä löytyy tästä järjestelmästä? (mun Wis taidot on vielä aika huonot, tänään avasin härvelin ekaa kertaa :oops: )

Kuva
lkosso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.05.2009 13:36
Paikkakunta: Espoo

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja lkosso »

DBFI kirjoitti:
lkosso kirjoitti:Itsellä viime talvena tahtoi laskea pakkasella hieman, ei tosin noin paljoa kuin kuvissa. Vaihdoin suodattimen ja nyt ei toistaiseksi lyyhistynyt (ainakaan -20:n pakkasessa).
Hieno juttu jos jousitus on nyt pysynyt ylhäällä mutta miten ihmeessä suodattimen vaihto voi tuhon auttaa? Tukkeentunut (sen myötä jäätynyt) suodatin voi estää ilman saannin kun jousta täytetään mutta ei puhdas suodatin estä ilman poistumista jousesta. Keksiikö joku tuohon "teknisen selityksen"?

Suodatin on kohtuullisen halpa osa vaihtaa ihan varmuudeksi, itsekin vaihdoin mutta kyllä se vanha oli ihan puhdas lukuun ottamatta päälipuolta siltä osin kuin se oli näkyvissä.
En minä vaan tiedä, kokemus vaan tämäkin! Tiedä sitten olisinko vahingossa tehnyt jotain... en tietääkseni. Samaa itsekin tuossa mietiskelin taannoin, mutta olkoon...pääasia että pelaa! Ehtii tuo varmaan joskus alkaa vuotamaan jostain.
EQB 300 4-matic -23
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13763
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja DBFI »

T.mupez kirjoitti: Kompuran halkaisukuva ja toimintakuvaus löytyy WIS dokumentista: GF32.22-P-4101-03B. Arvelisin että kun pakkasella molempi puoli painuu kerralla, jäätyminen tapahtuu venttiilissä y1. Samaa mieltä kukaan?

Käsittääkseni pussien päissä on venttiilit jotka voivat oirehtia samalla tavalla. Vieläkö muita kun nuo kolme venttiiliä löytyy tästä järjestelmästä? (mun Wis taidot on vielä aika huonot, tänään avasin härvelin ekaa kertaa :oops: )
Meinaat masentaa kaikki WIS-konkarit kerralla kun keskivertokäyttäjä opettelee vuoden löytämään noita dokkareita ja teit saman yhdessä illassa. :) Tuota dokkaria aiemmin hain, siinä likimain oikea "halkaisukuva" koko purkin sisällöstä.

Tuon silica gel'in huoltovapautta vähän epäilen, siis kuinkahan täydellisesti kosteus poistuu silicasta pelkällä kylmän, kuivatun ilman puhalluksella? Onkos kukaan purkanut tuota kuivainta jos sen silican saisi kuivattua uunissa vai auttaako tuo vain pienen hetken.

Sen y1 venttiilin tilasta virrattomana ei tainnut olla kuvausta, onko se normaalisti kiinni vai normaalisti auki? Ilmajousissa olevien venttiilien täytyy vuotaa ennen kuin kumpikaan puoli voi pudota, ei riitä tuo y1 yksinään. Mutta jos se y1 on normaalisti kiinni niin sitten kaikkien kolmen pitäisi vuotaa jos koko takapää tipahtaa maahan.
T.mupez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 01.07.2011 02:29

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja T.mupez »

DBFI kirjoitti:
T.mupez kirjoitti: Arvelisin että kun pakkasella molempi puoli painuu kerralla, jäätyminen tapahtuu venttiilissä y1. Samaa mieltä kukaan?
Sen y1 venttiilin tilasta virrattomana ei tainnut olla kuvausta, onko se normaalisti kiinni vai normaalisti auki? Ilmajousissa olevien venttiilien täytyy vuotaa ennen kuin kumpikaan puoli voi pudota, ei riitä tuo y1 yksinään. Mutta jos se y1 on normaalisti kiinni niin sitten kaikkien kolmen pitäisi vuotaa jos koko takapää tipahtaa maahan.
Hyvä poitti, olettaen että pussien venttiilit ovat virrattomina kiinni. Voisiko olla auki? Venttiilien toiminnasta en tuon tarkempaa kuvausta ehtinyt tutkia, voi olla että wissistä tietoa löytyisikin.

Offina, nyt wissiä selailtuani ymmärrän miksi vikojen etsintä on korjaamoilla niin vaikeaa. Dataa on tarjolla ähkyyn asti, vaan Uskoisin että harvalla asentajalla on aikaa ja ehken motivaatiotakaan lähteä kaikkea kahlaamaan. Pitkälti kokemusperäisesti mentäneen diagnosoinnissakin.
280cdi_ep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 11.02.2011 18:18

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja 280cdi_ep »

Viime kevät talvena perä tippui pari kertaa hiukan yön aikana. Marraskuussa ekoilla pakkasilla tippui perä useimmin. Pari kertaa ei meinannut jaksaa nostaa perää.
Vein auton pajalle ja uusittiin molemmat jouset perään, kompura ei jaksanut enää täyttää uusia pussia. joten jouduttiin vielä kompura uusimaan.
Nyt ei tipu perä milliäkään -33 pakkasillakaan.
Auto E farkku vm-06 ei facelift.

Eli ei kannata viivytellä huollon/korjauksen kanssa jos perä alkaa tippua pakkasilla. Vikaa jossain.
Itsellä lisä kustannuksia viivyttelystä tuli, kompuran uusiminen.

Ja on muuten uusilla jousilla huomattavasti jämäkämpi ajaa, ollut hetken jo vikaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13763
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja DBFI »

T.mupez kirjoitti: Hyvä poitti, olettaen että pussien venttiilit ovat virrattomina kiinni. Voisiko olla auki? Venttiilien toiminnasta en tuon tarkempaa kuvausta ehtinyt tutkia, voi olla että wissistä tietoa löytyisikin.
Jousien venttiilien täytyy olla kiinni sähköttöminä, muuten täyteen lastattu Airmatic farkku nostaisi nokan pystyyn aina kun kääntää virrat pois päältä (tai tekisi jotain muuta vastaavaa hassua). Eikä olisi mahdollista se että perusfarkussa joskus pakkasilla putoaa vain yksi nurkka maahan.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

DBFI kirjoitti: Tuon silica gel'in huoltovapautta vähän epäilen, siis kuinkahan täydellisesti kosteus poistuu silicasta pelkällä kylmän, kuivatun ilman puhalluksella? Onkos kukaan purkanut tuota kuivainta jos sen silican saisi kuivattua uunissa vai auttaako tuo vain pienen hetken.

Sen y1 venttiilin tilasta virrattomana ei tainnut olla kuvausta, onko se normaalisti kiinni vai normaalisti auki? Ilmajousissa olevien venttiilien täytyy vuotaa ennen kuin kumpikaan puoli voi pudota, ei riitä tuo y1 yksinään. Mutta jos se y1 on normaalisti kiinni niin sitten kaikkien kolmen pitäisi vuotaa jos koko takapää tipahtaa maahan.
Oikeen epäilet se silica on ollut monesti siinä kunnossa että ei voi enään toimia...lienne saanut vielä likaa ilman mukan
(tai no sillä tapaa huolto vapaa että lakkaa toimimasta niin uusi osa paikkaan)
venttili jäätymis(tai muuten vaan kylmässä jumitumista) joskus tutkinut ulkosalla, lämmitämällä epäiltyjä kohtia havinoksi on tullut että ei laske maahan samassa ajassa,
systeemin kun päässe kosteutta ja likaa (likaa pääsee vaikka kaikki olisi kunnossa liikuvista osista irtoilee kulumisen myötä) niin jumitelua tulee kun likaa kertyy sopivaan paikkan ja pakkanen sen jäykistää,
usein syynä on myös että ilma vuotaa pakksella pussin ja mettallin välistä, ilma letkun liitoksesta(niissä usein ylös nousu vaikeuksia)

joskus on käänteinen onkelma auto vaan nousee ja nousee niissä vikan on ollut kompuran ventiili(jumissa, virta puttuu)

jospa noista jotakin apuja jollekin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Maucca
Mersumies
Mersumies
Viestit: 506
Liittynyt: Ke 23.12.2009 21:17
Paikkakunta: Pahoinvointivaltio

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja Maucca »

omassa airmaticissa oli kovilla pakkasilla viime talvena milloin mikäkin nurkka alhaalla. Jotain venttiili-ilmoituksia oli * mukaan. Viime kesänä madalsin autoa aika reippaasti ja tänä talvena ei ole tippunut yhtään vaikka on ollut aika kovia pakkasia. Sen olen huomannut , että nyt ei päästä paineita pois jousista sammuttaessa muuta kuin korotetussa asennossa. ilmeisesti tuo mikälie paineentasausventtiili jäätyy ja tyhjentää jousta tarpeettoman paljon.
kojamo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Su 05.11.2006 21:05
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja kojamo »

Omassa autossani on kahtena edellisenä talvena ollut tuota tippumisongelmaa,jos pakkanen on laskenut
alle 20 asteen.Vasen takakulma .
Tänä talvena ei ole ongelmaa enää esiintynyt.Pakkastakin oli jo reissunpäällä 31 astetta.
Mitään autolle ei ole tehty.Taka siis vain ilmajouset.
E 220 CDI avantgarde STW -14
E 280 CDI avantgarde STW -07 EX
E 270 CDI avantgarde STW -01 EX
124 250 TD 93 EX
124 200 D 90 EX
Mustang-66 V8 Museorekisteröity EX
Pontiac GTO Convertible -67 Museorekisteröity.
T.mupez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 01.07.2011 02:29

Re: ilmajousista

Viesti Kirjoittaja T.mupez »

Ihan on mutua, mutta haiskahtaa voimakkaasti kosteusongelmilta. Kun silica-kuivain tulee tiensä päähän, pääsee kosteus läpi kuivalle puolen. Ilmapussithan toimii näissä ilmasäiliöinä ja ovat alimpana järjestelmässä. Kosteushan tietysti rupeaa keräytymään "säiliön" pohjalle, eli pussien pohjalle? Poistoproppu kuten paineilmajärjestelmissä usein on? Tämä olisi ennaltaehkäistävissä myös kuivaimen huollettavuudella, vaan kun on taasen tätä varaosa- ja jälkimarkkinointipolitiikkaa ettei sitä saa kuin kiinteänä osana ~500e kompuraa. Onhan sekin kummallista että järjestelmän ilmansuodatin on vaihdettavissa ja saatavissa, muttei käsittääkseni kuulu huolto-ohjelmaan (tämänkin mutun saa korjata jos oon ihan väärässä :) )

Miten tämän järjestelmän saisi kuivattua? Aerol 100'sta imurööristä sisään? Mitä suodatin, kuivain ja kompura siitä tykkää? Mahtaisiko litku edes päätyä jousipusseille saakka tällein? Muistelen dokkareita lukiessani että takapenkin alla on jonkinsortin jatkoliitin paineputkessa, mitäs jos tuon avaisi ja tuuppaisi desin aerolia sisään? Ennen avusta pitäisi tietysti paineet päästää Starilla ulos (tai kikkakakkosella?). Saakohan liitosta ikinä enää pitäväksi?
Vastaa Viestiin