w124 automaattilaatikon säätö!
w124 automaattilaatikon säätö!
Vaihteisto toimii muuten hyvin mutta lämpimänä vedättää 2-3 vaihdon turhan pitkälle. Vaihdot oikein huomaamattomia jos esim moottoritielle kiihdyttää tasakaasulla ja antaa sen kiertää se vaihde silmään. 2-3 vaihteen K1 venttiilin se jousikorjaus-sarja vaihdettu ja samalla öljyt ja suodatin.
Laatikon malli 722.3, kuinka tuota nyt sitten oikeasti säädetään?
Laatikon kyljessä olevasta säätö"ruuvista" säädetään ilmeisestikkin vaihtopainetta. Pumpun kyljessä olevasta alipaine mokkulasta tapahtuu tarkalleen ottaen mitä ja mikä se on? Voiko sitä säätää ja jos voi kuinka se tulisi oikeasti tehdä? Onko vielä muita laatikon säätö mahdollisuuksia kui nämä?
Kiitosta
"Edit" Ja auto on 300TDT
Laatikon malli 722.3, kuinka tuota nyt sitten oikeasti säädetään?
Laatikon kyljessä olevasta säätö"ruuvista" säädetään ilmeisestikkin vaihtopainetta. Pumpun kyljessä olevasta alipaine mokkulasta tapahtuu tarkalleen ottaen mitä ja mikä se on? Voiko sitä säätää ja jos voi kuinka se tulisi oikeasti tehdä? Onko vielä muita laatikon säätö mahdollisuuksia kui nämä?
Kiitosta
"Edit" Ja auto on 300TDT
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
En tiedä miten tuossa 722.3:ssa on vaan w202 722.4 laatikoissa on konetilassa se "vaihtovaijeri" mistä voit vaikuttaa siihen vaihtoajankohtaan.
c124 230 -88
Ex w202 M111.920
Ex w202 M111.920
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
Se vaijeri on kyllä tuossakin laatikossa ja siitä säädetään ne vaihtoajat. Pumpun kylessä olevasta säätimestä säädetään laatikolle menevää alipainetta ja se vaikuttaa vaihtojen pehmeyteen. Siitä kaks 10 millin kannalla olevaa pulttia auki (toinen päällä ja toinen alla) ja kääntää autoa kohti niin vaihdot kovenee. Siinä pitää olla tarkkana jos säätää liikaa niin kaasu ei mene enää pohjaan. Itse pidin toisella kädellä kaasuvipua pohjassa ja käänsin niin paljon kun menee. Ei kyllä vakiossa tarvii niin paljoa säätää. Säädä ensin siitä ja sitten vasta laatikon kylestä jos ei auta.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
Eli ensin koittaa säätää sitä vaihtojen pehmeyttä? Vaihdot itsessään ovat kyllä hyvinkin pehmeät mutta se vetää sen 2-3 vaihdon pitkälle.. Siitä vaijerista kun säätää niin tietenkin kaikki vaihdot sääätyy samalla?
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
Niin sitä vaihtojen ajankohtaa meinasit säätää. Se tapahtuu vaijerista ja käsittääkseni kaikki ajat muuttuu. Mulla kyllä itelläkin vaihtaa 1-2 välin ja 3-4 välin aikasemmin kun 2-3 välin. Eikä se oo vielä haitannut. 2-3 väli vaihtuu jossain 1900 kierroksen kohilla ja muut vaihot tapahtuu 1000-1400 kierroksessa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
Sinne saa sellasen paremman jousen laitettua laatikkoon. Pitäis korjautua sillä. Varaosanumero sille on A1262704477 ja maksoi noin 7€ kun tilasin.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=75383" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=75383" onclick="window.open(this.href);return false;
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
Elhonaz kirjoitti:2-3 vaihteen K1 venttiilin se jousikorjaus-sarja vaihdettu ja samalla öljyt ja suodatin.
Näyttää olevan tehty jo.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
Eikä vaikuta kierroksiin millään tapaa. Tosiaan se on ilmeisesti ominaisuus että kakkosella kierrätetään korkeammalle, joten vaijerilla säätämällä vain 2-3 väli sopivaksi niin muut sitten muuttuu mitä muuttuu.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
Eikä se mitään haittaa vaikka kakkoselle vaihtaa pienillä kierroksilla. Ja jos nelosta haluaa pitkittää niin voi käyttää pakkokolmosta.Jani R-K kirjoitti:Eikä vaikuta kierroksiin millään tapaa. Tosiaan se on ilmeisesti ominaisuus että kakkosella kierrätetään korkeammalle, joten vaijerilla säätämällä vain 2-3 väli sopivaksi niin muut sitten muuttuu mitä muuttuu.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
Siekkinen kirjoitti: Mulla kyllä itelläkin vaihtaa 1-2 välin ja 3-4 välin aikasemmin kun 2-3 välin. Eikä se oo vielä haitannut. 2-3 väli vaihtuu jossain 1900 kierroksen kohilla ja muut vaihot tapahtuu 1000-1400 kierroksessa.
Joo mulla vaihtaa 2-3 aikasintaan 2300-2500, kylmempänä aina aika tasan 3000. Ja joo sitä vaijeria ajattelin koittaa säätää. Onko se säätö laatikon päässä vai?
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
Tuo on kyllä jo aivan liian myöhään. Nyt täytyy sanoa etten ole koskaan joutunu säätämään niin en tiiä kummasta päästä se tapahtuu. Jotakin säätöjä on myös koneen puolella.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
w202:ssa on tulipellin luona, kaasuläppäkotelon takana. Luulisi siinäkin jossain siinä pellin lähellä sijaitsevan.
c124 230 -88
Ex w202 M111.920
Ex w202 M111.920
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
lankusta löytyy myös pellinalta. taitaa tulla jonnekkin syöttöpumpun nurkille
w201 om605
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
Siinä pumpun takana oli joku säätö.jekku90 kirjoitti:lankusta löytyy myös pellinalta. taitaa tulla jonnekkin syöttöpumpun nurkille
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
Seuraa vaijeria. Sinne pumpun liepeille se 300td:ssä menee.Siekkinen kirjoitti:Siinä pumpun takana oli joku säätö.jekku90 kirjoitti:lankusta löytyy myös pellinalta. taitaa tulla jonnekkin syöttöpumpun nurkille
250TD -86, 260E LANG -90
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
Ok, tutkitaan ja katotaa kui käy!
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
Tämä kantsii tosiaan hoitaa ensiksi, ja sitten vasta ruveta muita säätöjä koittamaan.S202 kirjoitti:Sinne saa sellasen paremman jousen laitettua laatikkoon. Pitäis korjautua sillä. Varaosanumero sille on A1262704477 ja maksoi noin 7€ kun tilasin.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=75383" onclick="window.open(this.href);return false;
Tapani Rauha
trh202@gmail.com
trh202@gmail.com
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
Edelleen.Siekkinen kirjoitti:Elhonaz kirjoitti:2-3 vaihteen K1 venttiilin se jousikorjaus-sarja vaihdettu ja samalla öljyt ja suodatin.
Näyttää olevan tehty jo.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
itsellä on 312D sprintteri ja siinä automaattilaatikko on 722.375 ja siinä on muutama juttu mitä pitäisi saada säädettyä kuntoon.
Ensinnäkin laatikko ei vaihta pienempää missään tilanteessa vaikka kaasua tarjoilee miten. Kick down on käsittääkseni sähköllä toimiva, kaasupolkimen pohjassa on nappula josta menee sitten tieto laatikolle, välissä on luultavasti jonkinlainen ohjainlaatikko tai rele joka tarkkailee kierroksia ettei turhaan haeta liika pientä pykälää?
Polkimelta menee vaijeri konehuoneeseen jossa on kaasuvivusto ja vivustolta sitten lähtee vaijeri laatikole joka säätele pienemmälle vaihtamista, tämä vaijeri tuntuu liian löysältä ja sitä pitäisi ilmeisesti saada kiristettyä jotta laatikko hakisi pienemmän pykälän kaasua lisää antaessa (ei kuitenkaan kick-downille saakka). Tapahtuuko vaijerin kiristys sen tankoa pidentämällä? Voin laittaa kuvan vivustosta jossei se ole samanlainen kun w124 on
Ensinnäkin laatikko ei vaihta pienempää missään tilanteessa vaikka kaasua tarjoilee miten. Kick down on käsittääkseni sähköllä toimiva, kaasupolkimen pohjassa on nappula josta menee sitten tieto laatikolle, välissä on luultavasti jonkinlainen ohjainlaatikko tai rele joka tarkkailee kierroksia ettei turhaan haeta liika pientä pykälää?
Polkimelta menee vaijeri konehuoneeseen jossa on kaasuvivusto ja vivustolta sitten lähtee vaijeri laatikole joka säätele pienemmälle vaihtamista, tämä vaijeri tuntuu liian löysältä ja sitä pitäisi ilmeisesti saada kiristettyä jotta laatikko hakisi pienemmän pykälän kaasua lisää antaessa (ei kuitenkaan kick-downille saakka). Tapahtuuko vaijerin kiristys sen tankoa pidentämällä? Voin laittaa kuvan vivustosta jossei se ole samanlainen kun w124 on
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
Sama periaate säädössä kuin 722.4:ssä.
Vaijerista tai tangoista löystymät pois. Kun kaasupoljinta painetaan pitäisi vaijerin lähteä samoihin aikoihin viemään
viestiä laatikolle, että nyt sitä sais varautua hommiin.
Vaijerista tai tangoista löystymät pois. Kun kaasupoljinta painetaan pitäisi vaijerin lähteä samoihin aikoihin viemään
viestiä laatikolle, että nyt sitä sais varautua hommiin.
250TD -86, 260E LANG -90
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
joo, itekkin kaipailisin apuja tuohon laatikon säätöön, kysessä s124 320 24v bensa ja tuolla 722.3... laatikolla, mulla se venyttää 2-3 vaihdon jonnekkin 3500-4000rpm lämpimänä, joskus ylemmäksikin jos ei nosta kaasua pois, siis rauhallisella kiihdytyksellä... jos kaasupohjassa vetää niin tuntuisi vaihdot paremmilta. se alipaine hässäkki laatikon kylkeen vaihdettu, siis mihin tulee 2kpl alipaine letkuja ja vaijeri kaasuvivustosta. ennen sitä laatikko oli itsellä varaosa autossa ja siinä pelasi kuin unelma, vaihdoin käyttikseen sen, samalla sen hässäkän kun vaijeri oli lopussa niin eipä käyttiksessä enään vaihtanut, mitä nyt pitäisi tehdä? kiitoksia näin alkuun:)
s210 320cdi avantgarde -00
ex s124 300tdt -92
ex s124 320 24v -93
ex w201 -89
ex s124 300tdt -92
ex s124 320 24v -93
ex w201 -89
Re: w124 automaattilaatikon säätö!
Vaijeri menee nyt vähän eri kautta kun ennen ja on kireämmällä? Koitas löystää sitä laatikon vaijeria konehuoneesta.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A