W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Makke-84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ke 14.09.2011 16:49

W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja Makke-84 »

Auto lähtee hyvin käyntiin ja kulkee normaalisti, latausjännite 14v.
Tänään alkoi lämpimänä pitää kierroksia noin 3000rpm ja jonkin ajan kuluttua alkoi seilata normi tyhjäkäynnin ja 3000 väliä, heti kun kierrokset nousi tonne 3000 paikkeille ne tipahtivat tyhjäkäyntinopeuteen ja sen saavuttaessaan lähti taas nousuun jne. Niin kuin olisi paikalla kaasutellut.. :crazy:
Mistä kannattais lähtee vikaa paikantamaan, kertokaa myös missä tarkastettavat palikat sijaitsee ja mistä tunnistaa. :?
Voiko lambda olla kenties paskana?

Pitikin alkaa näin katsastuksen alla vittuilemaan.. :evil:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Katsopa ensin että kaasunpalautus jouset on ehjät myös ruiskun alla ja voitele vivusto.Tuntuisi että kaasu ei palaudu lähtökuoppiin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Makke-84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ke 14.09.2011 16:49

Re: W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja Makke-84 »

Vivustot liikkuu ja jouset ehjänä, otin sen varmaankin tyhjäkäyntikytkimen piuhan pois niin kierrokset ei enää tipahtanu vaan jäi 3000. Lienee vika siinä, koitin voidella ja naputella sitä mut ei tuntunu auttavan.
Avatar
mihail
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 26.08.2010 21:08
Paikkakunta: Kajaani

Re: W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja mihail »

Itellä teki saman kun lisäilmaluisti jumitti auki.
Avatar
Makke-84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ke 14.09.2011 16:49

Re: W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja Makke-84 »

mihail kirjoitti:Itellä teki saman kun lisäilmaluisti jumitti auki.
Missä mitä kerro?
Ei ollu vikaa tossa katkaisiassa.
Kerrohan lisää mitä teit jotta tuli kuntoon! :wtf:

Oliko juuri samat oireet?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siinä 3-4 sylinterin imusarjassa välissä on alumiininen pötky huohotin letkujen välissä ja pistoke.
Irroita se ja putsaa.Voit kokeilla +12voltilla sitä ,liikkuuko mutta hetkellisesti koska kanttiaalto on sen oikea toiminta jännite.Bräkleen,rasvanpoistaja,jarrujen puhdistajalla tulee puhtaaksi.Ei millään terävällä vaan pehmeällä liikuttele luistia ettei tule naarmuja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jeh, täältäkin ääni katkasijalle, irronneelle putkelle ruiskun alta tai
Lisäilmaluisti:
Kuva
Joka voi näyttää myös tältä jos on tarpeeks vanha auto. Sijainti on suunilleen sama +-30cm

Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Makke-84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ke 14.09.2011 16:49

Re: W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja Makke-84 »

Sergey kirjoitti:jeh, täältäkin ääni katkasijalle, irronneelle putkelle ruiskun alta tai
Lisäilmaluisti:
[ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/W201/th_luisti02.jpg] ][/url]
Joka voi näyttää myös tältä jos on tarpeeks vanha auto. Sijainti on suunilleen sama +-30cm

[ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/W201/th_luisti01.jpg] ][/url]
Joo tuo ylempi näytti löytyvän :thumbup: , ei vaan kerkee tänä viikonloppuna touhaamaan tuon rakkineen parissa :thumbdown: , näytti ne tuolta lähtevät putket olevan myös huonossa kunnossa, saattaa valskata ilmaa sieltäkin.

Mut pitää ottaa pöydälle kun kerkee ja putsailla ja toivoo parasta, tarvetta työkulkineelle tosiaan on... :?
Avatar
Makke-84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ke 14.09.2011 16:49

Re: W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja Makke-84 »

Noniin. Lisäilmaluisti herkistelty ja puhdistettu, vaihdoin samalla letkut putsarilta luistille asti. Ruiskun ja luistin välistä alapuolella olevaa letkua ei tarvinnut vaihtaa, oli siis kunnossa. Tuo suuri kierrosten aaltoilu loppui.

Nyt on ongelmana auton sammuminen ajoittain kun kaasun nostaa:

kierrokset joko tipahtaa suht nopeasti sinne 700 kieppeille ja pysyy siinä.

Tai rierrokset laskee hitaasti 700-500kierroksen tienoille.

Kierrokset saattaa lähteä laskemaan viiveellä hitaasti 700:n
(tämä viive taisi käydä vain kylmänä).

Tai kierrokset tipahtaa nopeasti nollaan ja auto sammuu.
(Tätä tapahtuu kylmällä ja lämpimällä koneella.)

Joskus tyhjäkäynti aaltoilee hieman 700-800 välillä.

Kylmänä kun auton käynnistää niin kierrokset jää jonnekkin reiluun tonniin, kun käyttää hieman kaasua tipahtaa ne taas 700.
Japsiautojen omistajana olen tottunut että kierrokset pysyy 2000 kylmänä ja lämmetessä laskee pikkuhiljaa.
Onko mersuissa tyhjäkäynti kylmänä sama kuin lämpimänä??

Minkä kimppuun sitä seuraavaksi lähtis?

Se pieni katkaisia kaasuvivuston edessä on ilmeisesti kytkin joka katkaisee bensan syötön moottorijarrutuksessa? Mittasin- toimii.
Konehuoneesta ei kuulu suhinoita toisin kuin ennen, tämä korjaantui uusilla letkuilla..

Neuvoja otetaan vastaan.
Ensiviikolla kokeileen antaako insinööri leimaa.
Kutka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ke 11.06.2008 16:28

Re: W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja Kutka »

Saman ongelman kanssa on taisteltu täällä jo kolmatta talvea. Pakkasen ylittäessä 15 astetta alkaa sammuilu risteyksiin hidastaessa, jonka jälkeen saa joko pitkällä startilla käyntiin taikka vartin odottelun jälkeen. Haisee myös kovasti bensalle hyytymisen jälkeisessä startissa. Kalliita kalikoita nuo tyhjäkäyntimoottorit testimielessä ostella.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja atlas »

SE imusarja lämmitin voisi olla yksi syyllinen.Se on siinä imusarjan ja kannen välissä ja siihen menee johto sen voisi mitata saako se virtaa.Se on sellainen niinkuin imusarjatiiviste jossa lämpövastus.
Sitten katsopas että kone saa lämmintä ilmaa putsaria ennen.
Itse taisin kesä asennon tukkia niin ei jäädä lautasta.Kaasuvivusto taitaa takuta vielä eli voitele vivustoa.
yj relekin voisi aiheuttaa aaltoilua eli se pitäisi tinata uudelleen joka kontakti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Makke-84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ke 14.09.2011 16:49

Re: W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja Makke-84 »

Kiitos taas vastauksista. Tämä tapaus lähtee hyvin käyntiin sammuttuaan joko kytkintä nostamalla tai starttaamalla. Eikä haise bensa..
Just kävin laittaan auton käyntiin lämpenemään ja hyvin lähti ja kävi jonkun kymmenen minuuttia ja sammui, kävin kokeilemassa käyntiin ja akku oli tyhjenny melkeen täysin. löin varavirtaa toisesta akusta ja käynnistin - hyvin toimi. mittasin latausjännitteen ja oli jossain kymmenessä voltissa ja pian auto taas sammui. apuvirralla taas käyntiin ja vähän kierroksia ja laturi heräs jossain 3000rpm kohdalla (valot kirkastui) latausjännite nyt 2000rpm apu akku kytkettynä 13v.
Akku on uusi (bosh) Ja samoin laturin hiilet ja säädin.
Joten kävi mielessä voisiko molempien vikojen syynä kyseessä olla ylijänniterele?
Toisaalta jos akku tyhjenee ajossa ja sammuttaa auton ei se varmasti starttaamalla käyntiin lähtisi...
No täytyypä tutkia lisää.

Todennäköisesti palaan asiaan pian :crazy:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kuullostaa kyllä diodi vialta.Purkaako yöllä akun?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Makke-84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ke 14.09.2011 16:49

Re: W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja Makke-84 »

Ei pura akkua.
Voitelin tuossa kaasuvivuston eikä ollut minkäänlaista vaikutusta käyntiin.
Kiristin kaasuvaijeria sen verran että vipu ei painanut sitä pientä kytkintä ääriasennossa pohjaan, eipä enää sammunut.
Kävin koeajolla eikä sammunut kertaakaan, pihassa auton ollessa käynnissä kierrokse tonnin paikkeilla ilmeisesti tuon vaijerin kiristyksen takia. käärein rautalangan pitämään sitä katkaisiaa pohjassa ja vika palasi, otin rautalangan pois ja hieman taas kaasuttelin niin alkoi pitää kierroksia jossain 2500 paikkeilla. Nyt jos löysään vaijerin niin että se ottaa tuohon kytkimeen auto käy tyhjäkäyntiä normaalisti ellei sitten sammu..

Se kytkin toimii täysin (mitattu on) mutta se minne se vaikuttaa ilmeisesti ei toimi.
Eli mitä seuraavaksi.

Keskiviikkona menen näyttämään autoa konttorilla ja toivottavasti ei kovin sammuile siellä ja ois muuten kunnossa että sais leiman.

Kyllä alkaa pikkuhiljaa vituttamaan tämä jatkuva rassaaminen.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja atlas »

kaasuvivustossa oleva mikrokytkin toimii vain moottori jarrutuksissa tietyllä kierros alueella.
Olisikohan jotain häikkää kaasuläpällä ruiskun alla olevassa kolmitoimisessa kytkimessä joka lähettää tietoa eculle milloin on tyhjis,keski alue tai täyskaasu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Makke-84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ke 14.09.2011 16:49

Re: W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja Makke-84 »

:clap: HALLELUJA!!! :clap: Huohotinletkujen muovisissa liitoskappaleissa murtumaa josta ilmaa pääsi valskaamaan. :shock:
KL-varaosilla ei ollu hyllyssä joten putkinauhaa ja erkkaa käärimään ja alkoi toimimaan huomattavasti paremmin.
Tänään sammui vain kerran kokopäivän aikana.
Jostain ilmeisesti vielä valskaa ilmaa mutta jos insinöörisetä lyö leiman paperiin, niin tutkitaan lisää sitte kesällä ku auto väistyy kesäkiesin tieltä seisontaan.

Kiitos neuvoista! Toivottavasti ei nyt tule kummempia vikoja, nytpä ainaki tietää mitä tehä jos viat palaa :clap:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Minä kyllä laittaisin letkun ensi tilassa kun on vaaran polttaa venttiilit koneesta kun köy laihalla.Eha kyllö korjaa seosta mutta sen köyttl alue tulee jossakin kohdin vastaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Makke-84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ke 14.09.2011 16:49

Re: W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja Makke-84 »

Nii letkuthan on uuet, ne liitosmuovit pitäis ilmeisesti vaihtaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 tyhjäk. aaltoilee 700-3000 Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Veho tai kl ,ei ne vehollakaan ole pikku osat kalleita joutuu vain usein tilailemaan.
Itsekin kun ostin samat huohotus letkut niin kas,kas, suoraan hyllystä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin