Kramer 200D
Kramer 200D
Tulipa syksyllä selailtua Nettikonetta ja huomattua mielenkiintoinen pyöräkuormaaja projekti.
Myynnissä oli Kramer 312 projektina, kunto huono, moottorista ei tietoakaan ja vaihdelaatikko + perä valmiiksi purettu yhteen epämääräiseen kasaan.
Itse olen tähän mennessä seurannut vähän sivusta, isä laittelee aina kun kerkee iltahommina.
Muutama kuva:
Laatikko olis nyt kasattu uusilla laakereilla ja stefoilla.
Mukana tässä tuli joku Perkinsin neloskone, puimurista lähtöisin. Vähän turhan iso tähän koneeseen.
Tälläisessä tapauksessa kun perheessä on noin 11mersua niin voi muuta voimanlähdettä edes miettiäkkään.
Muutama kysely, niin oli jo tiedossa lähellä katonkautta ympäri ajettu 200D, jossa moottori moitteettomassa kunnossa.
Väljät on tilat 200d konehuoneessa, 1½h kun moottori oli yläkerrassa lavalla.
Sittenpä alkaa seuraava homma joulunpyhille. Pitäisi alkaa sovittelemaan tuota Kramerin omaa muuntimen koteloa mersun moottoriin.
Tässä mennään tällä hetkellä, lisää kuvia ja juttua tulee kun keretään tekemään. Ja jos vaan kiinnostusta on lukea..
-Mika-
Myynnissä oli Kramer 312 projektina, kunto huono, moottorista ei tietoakaan ja vaihdelaatikko + perä valmiiksi purettu yhteen epämääräiseen kasaan.
Itse olen tähän mennessä seurannut vähän sivusta, isä laittelee aina kun kerkee iltahommina.
Muutama kuva:
Laatikko olis nyt kasattu uusilla laakereilla ja stefoilla.
Mukana tässä tuli joku Perkinsin neloskone, puimurista lähtöisin. Vähän turhan iso tähän koneeseen.
Tälläisessä tapauksessa kun perheessä on noin 11mersua niin voi muuta voimanlähdettä edes miettiäkkään.
Muutama kysely, niin oli jo tiedossa lähellä katonkautta ympäri ajettu 200D, jossa moottori moitteettomassa kunnossa.
Väljät on tilat 200d konehuoneessa, 1½h kun moottori oli yläkerrassa lavalla.
Sittenpä alkaa seuraava homma joulunpyhille. Pitäisi alkaa sovittelemaan tuota Kramerin omaa muuntimen koteloa mersun moottoriin.
Tässä mennään tällä hetkellä, lisää kuvia ja juttua tulee kun keretään tekemään. Ja jos vaan kiinnostusta on lukea..
-Mika-
w204 220cdi -08
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Re: Kramer 200D
seiskantapit ja joku sopiva ahdistin tohon,ni alkaa lumi liikkumaan ja saa turhat imu ja pakoäänet kuriin
Diesel on puhtaampi
Re: Kramer 200D
Vakio moottori on Yanmar 3syl. TURBO, oiskohan tehoa noin 30-40hv? niin eiköhän tämä vaparina riitä... Mulla tulee tässä talven aikana Unimog projekti niin sitä ahdistellaan..
-Mika-
-Mika-
w204 220cdi -08
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Re: Kramer 200D
Joo, mielenkiintoinen projekti!
j.a.:lle nyt ei ihan kaikki pieni riitä, hänen tapauksessa tossa olis varmaan om606:n kahdella puhaltimella ja... No, empäs sanokkaa minkälainen syöttö...
j.a.:lle nyt ei ihan kaikki pieni riitä, hänen tapauksessa tossa olis varmaan om606:n kahdella puhaltimella ja... No, empäs sanokkaa minkälainen syöttö...
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Re: Kramer 200D
on kyllä mielenkiintoonen ja vähän erilainen projekti, seurataan tiiviisti
Re: Kramer 200D
komee rojekti! tollases on oikee porttaali akselit meiä firmas samanlaine.. aikamoisia ikiliikkujia nuoki.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Re: Kramer 200D
Täällä ootellaan malttamattoman tuloksia... Eteneeks tää nyt ollenkaan, mitä häh?
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Re: Kramer 200D
No niin hommassa on edetty vähän eteenpäin projektissa.
Varmaan haastavin oli tuon välilevyn teko. Piti tuumata ja mittailla monta kertaa ennenkuin sain mietittyä työjärjestyksen. Vaihteiston puolella oli pultit tasaisella kehällä ja samalla kehällä oli myös keskitystapit.
Tilasin välilevyaihion polttoleikkaus Pääkköseltä vaihteistopuolen pultin reiät valmiina leikattu. Kyllä tänäpäivänä saa tarkkaan leikattua reikien paikat, nuo mitat tussilla on mitattu pulttien välit koska jouduin käyttämään niitä keskitykseen mittana. Kehämitan sai kun mittasi digitönärillä keskitystappien ulkoreunasta toiseen ja siitä pois 8mm joka on tappien halkaisija. Siinä on pulttien ja keskitystappien kehämitta oli muuten 380,75mm. Laitoin levyn sorviin ja ajoin apu-uran tuohon mittaan. Sisäpuoli mersun vauhtipyörän päälle käyväksi samoin ulkopinta mittausta varten oikaistu. Yläkuvassa on porattu ohjuripultit. Ne oli helppo mitata keskelle kun sisä ja ulkokehä oli mitallistettu. Sivusuunnan sai noista pultin reiistä. Lopuksi tarkistus mittaus sivusuunnassa. Vahinkoja sattuu, heitti 3/100mm. Nyt oli vaihteiston puoli valmis.
Levyn sisäkehän sorvasin 2/100mm väljyyteen vauhtipyörään. Sorvasin ohjuritappien paikalle pitemmät tapit jotka teroitin akkuporakoneella ja pyöritin nauhahiomakoneella teräväksi. Porakoneella reiät ja kuinka ollakkaan kohdalle tulivat. Nyt sitten pitkät ohjuritapit ja vahtipyörän keskityksellä kiinnitys pulttien paikkojen merkkaus ja poraus.
Tuossa on välilevy porattu valmiina ja kopan puolella ohjureissaan.
Sen jälkeen sai sisäpuolen sorvata isommaksi että mahtui hammaskehä ja vahtipyörä pyörimään.
Startin sovitusta kopan puolelle.
Startti joutui konehtimaan samoin kiinnitys pultit on nyt startin puolelta, aiemmin vaihteiston puolelta. Jos tulee startin vaihto pitää tästä laittaa runko. Kuvassa näkyy moka. Oli kauhea flunssa ja pää kuin haminan kaupunki niin tein viisteen myös ohjurin reikään. Säikähdin pahemman kerran mutta onneksi viiste tuli matala. Katsoin että parempi sairastaa ja jatkaa sitten. Tuossa näkyy, tuo sisäkehä sorvattu jo isommaksi.
Tässä on sorvattu kramerin vauhtipyörä ja kiinnitettu mersun vauhtipyörään kytkimen pultin reikiin. Yksi tuttu sanoi että kun laittaa auton moottoriin hydrauliikkaa kannattaa laittaa painava vauhtipyörä. Muuten sammuu helposti tyhjäkäynnillä kun vetää vivuista.
Vetolevy paikallaan. Tätä etsiskelin tuolla ostopalstalla mutta löytyi aihio Trukkiukolta Ylämyllyltä.
Muunnin paikallaan.
" Omaiset on nähnyt kansi kiinni" Pitäis olla kaikki mitat 5/100mm sisällä mitattu moneen kartaan ristiin ja rastiin. Pyörii ainakin herkästi ja aika sitten näyttää. Näin itsekin lukiessa tuntuu aika helpolta mutta melkoinen miettiminen ja mittailu miten pitäis tehdä. Aivan ehdottomina apuvälineinä mm oli kaksi erikokoista digitaalista työntömittaa. Hyvä ristisyöttöpöytä pylväsporakoneessa ja paria kokoa sorvilta keskitysporatappeja.
Muuten projekti on edennyt.
Torppa on yllättävän laho.
Oli muuten tavallisen kalliit ristikot 4 kpl ja halvimmat löytyi Englannista ja nekin oli yhteensä yli 1100 euroa, eikä löytynyt mistään käytettyjä.
Tuo pumppu taustalla tulee hihnalla veto. Suurin pumppu on ohjaukselle ja pienemmät vaihteistolle.
Elvytykseen menossa.
Tätä kirjoitettaessa ollaan asentamassa paikalleen ja tekemässä pumppujen kiinnityksiä.
Tähän mennessä kaiken työn on tehnyt isä, ite olen keskittynyt moottorikelkan laittoon.
-Mika-
Varmaan haastavin oli tuon välilevyn teko. Piti tuumata ja mittailla monta kertaa ennenkuin sain mietittyä työjärjestyksen. Vaihteiston puolella oli pultit tasaisella kehällä ja samalla kehällä oli myös keskitystapit.
Tilasin välilevyaihion polttoleikkaus Pääkköseltä vaihteistopuolen pultin reiät valmiina leikattu. Kyllä tänäpäivänä saa tarkkaan leikattua reikien paikat, nuo mitat tussilla on mitattu pulttien välit koska jouduin käyttämään niitä keskitykseen mittana. Kehämitan sai kun mittasi digitönärillä keskitystappien ulkoreunasta toiseen ja siitä pois 8mm joka on tappien halkaisija. Siinä on pulttien ja keskitystappien kehämitta oli muuten 380,75mm. Laitoin levyn sorviin ja ajoin apu-uran tuohon mittaan. Sisäpuoli mersun vauhtipyörän päälle käyväksi samoin ulkopinta mittausta varten oikaistu. Yläkuvassa on porattu ohjuripultit. Ne oli helppo mitata keskelle kun sisä ja ulkokehä oli mitallistettu. Sivusuunnan sai noista pultin reiistä. Lopuksi tarkistus mittaus sivusuunnassa. Vahinkoja sattuu, heitti 3/100mm. Nyt oli vaihteiston puoli valmis.
Levyn sisäkehän sorvasin 2/100mm väljyyteen vauhtipyörään. Sorvasin ohjuritappien paikalle pitemmät tapit jotka teroitin akkuporakoneella ja pyöritin nauhahiomakoneella teräväksi. Porakoneella reiät ja kuinka ollakkaan kohdalle tulivat. Nyt sitten pitkät ohjuritapit ja vahtipyörän keskityksellä kiinnitys pulttien paikkojen merkkaus ja poraus.
Tuossa on välilevy porattu valmiina ja kopan puolella ohjureissaan.
Sen jälkeen sai sisäpuolen sorvata isommaksi että mahtui hammaskehä ja vahtipyörä pyörimään.
Startin sovitusta kopan puolelle.
Startti joutui konehtimaan samoin kiinnitys pultit on nyt startin puolelta, aiemmin vaihteiston puolelta. Jos tulee startin vaihto pitää tästä laittaa runko. Kuvassa näkyy moka. Oli kauhea flunssa ja pää kuin haminan kaupunki niin tein viisteen myös ohjurin reikään. Säikähdin pahemman kerran mutta onneksi viiste tuli matala. Katsoin että parempi sairastaa ja jatkaa sitten. Tuossa näkyy, tuo sisäkehä sorvattu jo isommaksi.
Tässä on sorvattu kramerin vauhtipyörä ja kiinnitettu mersun vauhtipyörään kytkimen pultin reikiin. Yksi tuttu sanoi että kun laittaa auton moottoriin hydrauliikkaa kannattaa laittaa painava vauhtipyörä. Muuten sammuu helposti tyhjäkäynnillä kun vetää vivuista.
Vetolevy paikallaan. Tätä etsiskelin tuolla ostopalstalla mutta löytyi aihio Trukkiukolta Ylämyllyltä.
Muunnin paikallaan.
" Omaiset on nähnyt kansi kiinni" Pitäis olla kaikki mitat 5/100mm sisällä mitattu moneen kartaan ristiin ja rastiin. Pyörii ainakin herkästi ja aika sitten näyttää. Näin itsekin lukiessa tuntuu aika helpolta mutta melkoinen miettiminen ja mittailu miten pitäis tehdä. Aivan ehdottomina apuvälineinä mm oli kaksi erikokoista digitaalista työntömittaa. Hyvä ristisyöttöpöytä pylväsporakoneessa ja paria kokoa sorvilta keskitysporatappeja.
Muuten projekti on edennyt.
Torppa on yllättävän laho.
Oli muuten tavallisen kalliit ristikot 4 kpl ja halvimmat löytyi Englannista ja nekin oli yhteensä yli 1100 euroa, eikä löytynyt mistään käytettyjä.
Tuo pumppu taustalla tulee hihnalla veto. Suurin pumppu on ohjaukselle ja pienemmät vaihteistolle.
Elvytykseen menossa.
Tätä kirjoitettaessa ollaan asentamassa paikalleen ja tekemässä pumppujen kiinnityksiä.
Tähän mennessä kaiken työn on tehnyt isä, ite olen keskittynyt moottorikelkan laittoon.
-Mika-
w204 220cdi -08
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Re: Kramer 200D
noo joko liikkuu mersun voimin?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Re: Kramer 200D
Savut saatu jo pihalle, maalin niskaan.
Pihalla pientä rinkiä ajettu ja hyvin toimii. Vielä on kesken, koppi pitäs tehdä ja muuta pientä mutta voi jäädä syksyyn kesä kiireiden takia.
Video otettiin mutta kuvan laatu oli niin karmeeta että jäi laittamatta.
-Mika-
Pihalla pientä rinkiä ajettu ja hyvin toimii. Vielä on kesken, koppi pitäs tehdä ja muuta pientä mutta voi jäädä syksyyn kesä kiireiden takia.
Video otettiin mutta kuvan laatu oli niin karmeeta että jäi laittamatta.
-Mika-
w204 220cdi -08
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Re: Kramer 200D
Ohho. Paljoa en ymmärrä mutta pakko nostaa hattua, tässä on jo yritystä ja osaamista. Rok.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Kramer 200D
no jokos tällä auraillaan?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Re: Kramer 200D
tänään:
Ja Video: http://s203.photobucket.com/user/Mikado ... 5.mp4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja Video: http://s203.photobucket.com/user/Mikado ... 5.mp4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
w204 220cdi -08
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Re: Kramer 200D
Käyntiäänestä tunnistaa selvästi ton 200D mosan kulkinetta näkemättä. Kun kääntyy kattomaan voi hieraista silmiä parikin eri kertaa
Onnittelut !!!
Onnittelut !!!
Re: Kramer 200D
jäipä tätä projektia päivittämättä, mutta tässäpä kertomus videon muodossa.
https://www.youtube.com/watch?v=axEmRqqkjZ8" onclick="window.open(this.href);return false;
terv. Mika
https://www.youtube.com/watch?v=axEmRqqkjZ8" onclick="window.open(this.href);return false;
terv. Mika
w204 220cdi -08
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Re: Kramer 200D
oho. tulipas siitä hieno lopputulos! onnittelut.
alku kuvissa näytti aika ruotoselta, mutta valmis tuote kyllä yllätti täysin. hieno laite.
alku kuvissa näytti aika ruotoselta, mutta valmis tuote kyllä yllätti täysin. hieno laite.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E