320 cdi joka on mukava eläessään on nyt hiljaa, akku meni finaaliin kun sillä ei noin kuukauteen ole ajettu. Ei ole ajettu siksi, että odottaa pääsyä pajalle käyntihäiriöiden vuoksi. Helevetin mukava, tehokas ja tilava auto, mutta kaikenlaista "sähköistä" "pikkuvikaa" pukkaa alvariinsa, milloin on mikäkin anturi ja säätäjä vialla ja mikä surkuhupaista, osia vaihdetaan sieltä täältä, eikä vika sillä aina välttämättä korjaudu. Nykyautojen kirous nämä lukuisat hienoudet jotka rikkoutuessaan aiheuttavat kiusallisia ja kalliita remontteja. Eikä tämäkään nyt vielä ihan finaalissa pitäisi olla, mittarissa nyt 330.00 tkm. Ei syö öljyä, mutta euroja sitäkin enemmän.
Mutta itse asiaan. En siis pääse sisään ja akkua lataamaan joka löytyy takapenkin alta. Kuskin oven ja takaluukun mekaaniset lukot ei pelitä, takaluukkuun avain ei ilmeisen 11 vuoden käyttämättömyyden vuoksi enää uppoa, eikä kuskin oven lukko inahdakkaan, vaikka avain sopii sinne hyvin, ei vain käänny. Ei auta crc eikä sadattelu suomeksi, ruåtsiksi eikä saksaksikaan. Englannin kieltä en kokeillut.
Veho Helsinki neuvoi hinauttamaan auton heille ja he poraisivat kuskin oven lukkopesän jota kautta sitten jotenkin ovet saataisiin auki.
Eihän auto voi kadullekaan jäädä, joten sisään on päästävä. Foorumilta löysin joitakin neuvoja, kuten:
1. Paina kaukosääminen avaajaa ja käännä samalla mekaanista avainta. - ei pelitä -

2. Anna autolle virtaa startin kautta tai jostain muualta konepellin alta. - hankala juttu, konepelti ei aukea eikä alakautta pääse käsiksi kun on niin hyvin suojattu muovein. Lisäksi 10 cm. maavaran turvin auton alla ei paljon ryömitä. -

3. Murtaudu autoon jotenkin perinteisen rosvon tapaan kuskin ovesta sujauttamalla jonkin raudan ikkunan alakautta. Tämä tuntuu olevan jotenkin tabu ja hys, hys -metodi josta ei tohdita puhua. Miksei, jos toimii! mikä on oikea kohta työntää rauta ja millainen sen tulisi olla (pituus, muoto ?)
4. Tilaa paikalle lukkoseppä.
Onko jotain muita kosteja, please kertokaa jos kokemusta!
Lähinnä mieleen on tullut miten päästä sisään mahdollimman pienin jatkokustannuksin:
1. Rikonko pienemmän takaikkunan tai pyrin muuten vaan irrottamaan sen. Onko tästä mitään apua, totteleeko ovenkahva sisältäpäin avaamista kun ei ole sähköjä.
2. Poratako Veho Helsingin ohjeen mukaan kuskin oven lukkopesä, mutta miten tuosta pienestä reijästä saan oven avattua, vaatiiko kuitenkin "ammattimiestä".
Otan miellään vastaan ehdotuksia, myös siirtyminen Toyotaan voisi olla yksi vaihtoehto?