om604 turbotus
om604 turbotus
Olisi tarjolla tuollainen 2.2 om604 vaparin moottori ja ajattelin josko sen laittaisi tuon w124 keulille ja pikkasen piristäisi.
Suunnitelmissa olisi laittaa siihen ahdin, 7mm elementeillä pumppu, ja tietenkin cooleri keulille. tavoite olisi n.200hv
Onko kenelläkään kokemusta miten tälläinen moottori tuota turbotusta kestää vai kestääkö ollenkaan, käsittääkseni tuossa koneessa kuitenkin on ne öljysuihkut männille eli pitäisi kestää ainakin kapeakantista vaparia paremmin?
Suunnitelmissa olisi laittaa siihen ahdin, 7mm elementeillä pumppu, ja tietenkin cooleri keulille. tavoite olisi n.200hv
Onko kenelläkään kokemusta miten tälläinen moottori tuota turbotusta kestää vai kestääkö ollenkaan, käsittääkseni tuossa koneessa kuitenkin on ne öljysuihkut männille eli pitäisi kestää ainakin kapeakantista vaparia paremmin?
Re: om604 turbotus
Ongelma tuossa moottorissa on kannentiiviste.
Isommasta porauksesta johtuen siinä kannentiivisteessä on muutama heikko kohta, joista paine karkaa vääriin paikkoihin, vaikka kyllä se kohtuullisen virkistyksen kestää.
Isommasta porauksesta johtuen siinä kannentiivisteessä on muutama heikko kohta, joista paine karkaa vääriin paikkoihin, vaikka kyllä se kohtuullisen virkistyksen kestää.
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
kari.tuhkanen@gmail.com
Re: om604 turbotus
Kansipahvihan siellä tosissaan varmaan on heikoin kohta, mutta uskoisin että jos ei hirveän isoja paineita käytä niin pysyisi nipussa. Sinänsä ei ole vielä yhtään varmaa että laitanko tuollaisen om604 sinne, mutta sattuisi vaan olemaan halvalla tarjolla ja luulisi ainakin paremmin kestävän kuin vanha kapeakantinen.
Autossa tällä hetkellä m103 bensakone ja tarkoituksena olisi saada sinne sellainen dieselmoottori jossa tehoa olisi hieman enemmän ja että kulutusta saisi alas.
Autossa tällä hetkellä m103 bensakone ja tarkoituksena olisi saada sinne sellainen dieselmoottori jossa tehoa olisi hieman enemmän ja että kulutusta saisi alas.
Re: om604 turbotus
Niin, 604:sta saa enemmän tehoa samalla ahtopaineella isomman iskutilavuuden ja kahdeksan lisäventtiilin ansiosta.
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
kari.tuhkanen@gmail.com
Re: om604 turbotus
en tosta koneesta mitään tiedä, mutta semmonen käsitys mulla on, että se olis kokolailla samaa sarjaa, kun 506 ja 606 vaparit, vähän lyhyempi vaan. ja käsittääkseni ihan kova kone, kestää kyllä virittelyä, mutta se kansipahvi taitaa olla heikkolenkkin.
mitään faktaa, tai omia kokemuksia ei asiasta ole, jostain vaan jääny semmonen mielikuva. kait joku on tollastakin virittäny ja tietää kertoa totuuden.
mitään faktaa, tai omia kokemuksia ei asiasta ole, jostain vaan jääny semmonen mielikuva. kait joku on tollastakin virittäny ja tietää kertoa totuuden.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om604 turbotus
Kun jotenkin on itsellekkin jäänyt sellainen mielikuva että olisi samaa tavaraa om605 ja om606 kanssa ja pitäisi jotain kestääkkin.
Yleensähän nuo kapeakantisista vapareista turbotetut tuntuvat pettävän juuri öljysuihkujen puuttumisen takia, ja eikös tuosta 604 ne kumminkin pitäisi löytyä.
Yleensähän nuo kapeakantisista vapareista turbotetut tuntuvat pettävän juuri öljysuihkujen puuttumisen takia, ja eikös tuosta 604 ne kumminkin pitäisi löytyä.
Re: om604 turbotus
niin ainakin luulen. mun käsityksen mukaan tossa on ne öljyruutat ja kohtuu jykevät veivitkin. onko tossa sama iskunpituus, kun 605:ssa ja 606:ssa? ymmärtääkseni toi 0,2 litran lisätilavuus on tehty vaan isommalla porauksella. en ole kyllä yhtään varma.TS_W124 kirjoitti:Kun jotenkin on itsellekkin jäänyt sellainen mielikuva että olisi samaa tavaraa om605 ja om606 kanssa ja pitäisi jotain kestääkkin.
Yleensähän nuo kapeakantisista vapareista turbotetut tuntuvat pettävän juuri öljysuihkujen puuttumisen takia, ja eikös tuosta 604 ne kumminkin pitäisi löytyä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om604 turbotus
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=64037" onclick="window.open(this.href);return false; tollasen keskustelun haulla löysin ja siinä oli joku kertoillu että olisi kanki ja poraus eri mitä 605/606
Re: om604 turbotus
vapari om605 kiertokangesa luki että 604, eli vois kuvitella siinä olevan sama isku kuin 605 ja 606, ja semmonen käsitys mulla on ollutkine että ois vain porausta kasvatettu.
Re: om604 turbotus
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM604_engine" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om604 turbotus
Mulla on menossa tollanen 604 turbotusprojekti muitten ohessa. om 606:en turbon pakosarjan saa muokattua käymään helposti, samoin turbo käy sitten kuin tehtaan jäljiltä. Huvittavaa, että kannessa on pinnapulttien paikat turbon pakosarjallekin valmiina. Vaparissa on aavistuksen erilainen pulttijako, mutta pultit saa tosiaan siirrettyä oikeille paikoille.
Re: om604 turbotus
Kitti = Turbon KK laakerit, OM606 pakosarja lyhennettynä (Raptec Oy) OM606 vakio ahdin, PPD? 7mm tapeilla pumppu, 1,1bar ahtopaine.
Kesti kaksi tankillista ja moottorin kylkeen tuli tarkistus luukku, tai kaks
Kesti kaksi tankillista ja moottorin kylkeen tuli tarkistus luukku, tai kaks
Re: om604 turbotus
Sami T kirjoitti:Kitti = Turbon KK laakerit, OM606 pakosarja lyhennettynä (Raptec Oy) OM606 vakio ahdin, PPD? 7mm tapeilla pumppu, 1,1bar ahtopaine.
Kesti kaksi tankillista ja moottorin kylkeen tuli tarkistus luukku, tai kaks
Ja kyseessä siis om604? Luulisi että kestäisi kyllä pidempään jos kone vaan on muuten kunnossa.
Re: om604 turbotus
JP74 kirjoitti:Mulla on menossa tollanen 604 turbotusprojekti muitten ohessa. om 606:en turbon pakosarjan saa muokattua käymään helposti, samoin turbo käy sitten kuin tehtaan jäljiltä. Huvittavaa, että kannessa on pinnapulttien paikat turbon pakosarjallekin valmiina. Vaparissa on aavistuksen erilainen pulttijako, mutta pultit saa tosiaan siirrettyä oikeille paikoille.
om606 pakosarja muokattuna ja om606 vakioturbo voisi kyllä olla aika sopivat tuohon moottoriin mun tavoitteisiin.
Millainen homma on muuten laittaa tälläiseen koneeseen tuo vanha w124 syöttöpumppu? Menee ilmeisesti lähes heittämällä kun sitä kaikissa supereissa käytetään?
Re: om604 turbotus
Voi voi ..mitähän käynytSami T kirjoitti:Kitti = Turbon KK laakerit, OM606 pakosarja lyhennettynä (Raptec Oy) OM606 vakio ahdin, PPD? 7mm tapeilla pumppu, 1,1bar ahtopaine.
Kesti kaksi tankillista ja moottorin kylkeen tuli tarkistus luukku, tai kaks


Re: om604 turbotus
Tuohon projektiin tarvii siis vanhan mallin öljynputsarinjalan, pari vesiproppua, jakopäähän ennakonsäätimen, kaasuvivusto nakerrettava yms. pientä.TS_W124 kirjoitti:JP74 kirjoitti:Mulla on menossa tollanen 604 turbotusprojekti muitten ohessa. om 606:en turbon pakosarjan saa muokattua käymään helposti, samoin turbo käy sitten kuin tehtaan jäljiltä. Huvittavaa, että kannessa on pinnapulttien paikat turbon pakosarjallekin valmiina. Vaparissa on aavistuksen erilainen pulttijako, mutta pultit saa tosiaan siirrettyä oikeille paikoille.
om606 pakosarja muokattuna ja om606 vakioturbo voisi kyllä olla aika sopivat tuohon moottoriin mun tavoitteisiin.
Millainen homma on muuten laittaa tälläiseen koneeseen tuo vanha w124 syöttöpumppu? Menee ilmeisesti lähes heittämällä kun sitä kaikissa supereissa käytetään?
Re: om604 turbotus
OT: pitääkö se ennakonsäädin vaihtaa myös 605 ja 606 moottorissa
eikös se ole siinä syöttöpumpun rattaassa?

w201 om605
Re: om604 turbotus
jekku90 kirjoitti:OT: pitääkö se ennakonsäädin vaihtaa myös 605 ja 606 moottorissaeikös se ole siinä syöttöpumpun rattaassa?
ei tarvi. om604 on jakaja pumpulla ja siinä ei ole säädintä siinä rattaassa vaan on kiinteä.
Re: om604 turbotus
sinne voi joutua tekeen tilaa ennakon säätimelle jos rivipumpun pistät sinne... ei mahu sinne oikein ja kiinnitys kaulaa joudut kaventaa myös.. elikkä ennakon säädin ei mene pumpun akselille pohjaan asti vaan ottaa lohkoon kiinni..
mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Re: om604 turbotus
Jaa a? Tuu purkaan ja katsoon ??vipu83 kirjoitti:Voi voi ..mitähän käynytSami T kirjoitti:Kitti = Turbon KK laakerit, OM606 pakosarja lyhennettynä (Raptec Oy) OM606 vakio ahdin, PPD? 7mm tapeilla pumppu, 1,1bar ahtopaine.
Kesti kaksi tankillista ja moottorin kylkeen tuli tarkistus luukku, tai kaksNäkisin itse tämän kitin erittäin hyvänä
reilu vuoden ajelin itse vastaavanlaisella ja pelasi hienosti. pitkää vetoa savu putkessa kera luistavan kytkimen tuli harrastettua . Kapiasta kurkkaa kanki sen tapin ö-kanavan takia , erikoista että 604 niin tekisi. HX35 12# voisi olla pelastaja , sais vähän vääntöä pois
Re: om604 turbotus
jonte89 kirjoitti:sinne voi joutua tekeen tilaa ennakon säätimelle jos rivipumpun pistät sinne... ei mahu sinne oikein ja kiinnitys kaulaa joudut kaventaa myös.. elikkä ennakon säädin ei mene pumpun akselille pohjaan asti vaan ottaa lohkoon kiinni..
2.9 suoraruiskussa kyllä, mutta eikai tässä om604:sessa tarvi?
Re: om604 turbotus
Ei tarvi suoraa sopii mekaaninen pumppujukkis. kirjoitti:jonte89 kirjoitti:sinne voi joutua tekeen tilaa ennakon säätimelle jos rivipumpun pistät sinne... ei mahu sinne oikein ja kiinnitys kaulaa joudut kaventaa myös.. elikkä ennakon säädin ei mene pumpun akselille pohjaan asti vaan ottaa lohkoon kiinni..
2.9 suoraruiskussa kyllä, mutta eikai tässä om604:sessa tarvi?
Re: om604 turbotus
hmm pitäisiköhän se hankkia jostain rikkinäinen om601 niin saisi ton öljynputsarinjalan yms hilppeet otettua sitten siitä..JP74 kirjoitti:Tuohon projektiin tarvii siis vanhan mallin öljynputsarinjalan, pari vesiproppua, jakopäähän ennakonsäätimen, kaasuvivusto nakerrettava yms. pientä.TS_W124 kirjoitti:JP74 kirjoitti:Mulla on menossa tollanen 604 turbotusprojekti muitten ohessa. om 606:en turbon pakosarjan saa muokattua käymään helposti, samoin turbo käy sitten kuin tehtaan jäljiltä. Huvittavaa, että kannessa on pinnapulttien paikat turbon pakosarjallekin valmiina. Vaparissa on aavistuksen erilainen pulttijako, mutta pultit saa tosiaan siirrettyä oikeille paikoille.
om606 pakosarja muokattuna ja om606 vakioturbo voisi kyllä olla aika sopivat tuohon moottoriin mun tavoitteisiin.
Millainen homma on muuten laittaa tälläiseen koneeseen tuo vanha w124 syöttöpumppu? Menee ilmeisesti lähes heittämällä kun sitä kaikissa supereissa käytetään?
Re: om604 turbotus
Turbomoottorista suodatinjalka -> öljynjäähdytin. (om601 ei ole turbo).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om604 turbotus
Tosiaan sen takiahan se pitää vaihtaa että saa öljynjäähdyttimen laitettua, ajattelin ensin että on jotenkin erilainen että ottaa kiinni johonkin kun laittaa koneen w124 tai jotain..veskola kirjoitti:Turbomoottorista suodatinjalka -> öljynjäähdytin. (om601 ei ole turbo).
Re: om604 turbotus
Vai onko 604 suodatin jalak samanlainen ku 605 turbossa, eli jäähdytinnestetoiminen öljynjäähdytin jalan etupuolella?TS_W124 kirjoitti:Tosiaan sen takiahan se pitää vaihtaa että saa öljynjäähdyttimen laitettua, ajattelin ensin että on jotenkin erilainen että ottaa kiinni johonkin kun laittaa koneen w124 tai jotain..veskola kirjoitti:Turbomoottorista suodatinjalka -> öljynjäähdytin. (om601 ei ole turbo).
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: om604 turbotus
604 jalka on samanlainen kuin 605 jalkakin eli mehu kiertää siellä jäähdyttämässä öljyjä.
Re: om604 turbotus
Ottaa siis kiinni alkuperäinen om604:en jalka, siksi ei käy rivipumpun kanssa. Myöskään om606:en jalka ei mahdu olemaan om 604:ssa, koska öljynjäähdyttimen letkulähdöt ovat tiellä. Om 603 turbon jalka käy, jos haluaa öljynjäähdyttimen laittaa.TS_W124 kirjoitti:Tosiaan sen takiahan se pitää vaihtaa että saa öljynjäähdyttimen laitettua, ajattelin ensin että on jotenkin erilainen että ottaa kiinni johonkin kun laittaa koneen w124 tai jotain..veskola kirjoitti:Turbomoottorista suodatinjalka -> öljynjäähdytin. (om601 ei ole turbo).
Re: om604 turbotus
Kiitoksia, nyt homma selvisiJP74 kirjoitti:Ottaa siis kiinni alkuperäinen om604:en jalka, siksi ei käy rivipumpun kanssa. Myöskään om606:en jalka ei mahdu olemaan om 604:ssa, koska öljynjäähdyttimen letkulähdöt ovat tiellä. Om 603 turbon jalka käy, jos haluaa öljynjäähdyttimen laittaa.TS_W124 kirjoitti:Tosiaan sen takiahan se pitää vaihtaa että saa öljynjäähdyttimen laitettua, ajattelin ensin että on jotenkin erilainen että ottaa kiinni johonkin kun laittaa koneen w124 tai jotain..veskola kirjoitti:Turbomoottorista suodatinjalka -> öljynjäähdytin. (om601 ei ole turbo).
Re: om604 turbotus
itellä sortu männänrengas väli! eikä pysyny nipussa kuin alle kaks kk:tta
kitti oli: ppd 7mm pumppu, 606 vakio ahdin, pakosarja mallia "itetehty".
moottori öljyn jäähdytystä ei ollu, ahtopaineita 1,2-1,4 bar.
melkein isompaa ahdinta suosittelisin?
holset hx 35 pakopesällä 12 vois olla passeli, niinku tos aiemmin höpistiin.
kitti oli: ppd 7mm pumppu, 606 vakio ahdin, pakosarja mallia "itetehty".
moottori öljyn jäähdytystä ei ollu, ahtopaineita 1,2-1,4 bar.
melkein isompaa ahdinta suosittelisin?
holset hx 35 pakopesällä 12 vois olla passeli, niinku tos aiemmin höpistiin.