om604 turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

Olisi tarjolla tuollainen 2.2 om604 vaparin moottori ja ajattelin josko sen laittaisi tuon w124 keulille ja pikkasen piristäisi.
Suunnitelmissa olisi laittaa siihen ahdin, 7mm elementeillä pumppu, ja tietenkin cooleri keulille. tavoite olisi n.200hv

Onko kenelläkään kokemusta miten tälläinen moottori tuota turbotusta kestää vai kestääkö ollenkaan, käsittääkseni tuossa koneessa kuitenkin on ne öljysuihkut männille eli pitäisi kestää ainakin kapeakantista vaparia paremmin?
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Ongelma tuossa moottorissa on kannentiiviste.
Isommasta porauksesta johtuen siinä kannentiivisteessä on muutama heikko kohta, joista paine karkaa vääriin paikkoihin, vaikka kyllä se kohtuullisen virkistyksen kestää.
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

Kansipahvihan siellä tosissaan varmaan on heikoin kohta, mutta uskoisin että jos ei hirveän isoja paineita käytä niin pysyisi nipussa. Sinänsä ei ole vielä yhtään varmaa että laitanko tuollaisen om604 sinne, mutta sattuisi vaan olemaan halvalla tarjolla ja luulisi ainakin paremmin kestävän kuin vanha kapeakantinen.

Autossa tällä hetkellä m103 bensakone ja tarkoituksena olisi saada sinne sellainen dieselmoottori jossa tehoa olisi hieman enemmän ja että kulutusta saisi alas.
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Niin, 604:sta saa enemmän tehoa samalla ahtopaineella isomman iskutilavuuden ja kahdeksan lisäventtiilin ansiosta.
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en tosta koneesta mitään tiedä, mutta semmonen käsitys mulla on, että se olis kokolailla samaa sarjaa, kun 506 ja 606 vaparit, vähän lyhyempi vaan. ja käsittääkseni ihan kova kone, kestää kyllä virittelyä, mutta se kansipahvi taitaa olla heikkolenkkin.

mitään faktaa, tai omia kokemuksia ei asiasta ole, jostain vaan jääny semmonen mielikuva. kait joku on tollastakin virittäny ja tietää kertoa totuuden.
W201 250DT 20V
w201 190E
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

Kun jotenkin on itsellekkin jäänyt sellainen mielikuva että olisi samaa tavaraa om605 ja om606 kanssa ja pitäisi jotain kestääkkin.

Yleensähän nuo kapeakantisista vapareista turbotetut tuntuvat pettävän juuri öljysuihkujen puuttumisen takia, ja eikös tuosta 604 ne kumminkin pitäisi löytyä.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja pera8x »

TS_W124 kirjoitti:Kun jotenkin on itsellekkin jäänyt sellainen mielikuva että olisi samaa tavaraa om605 ja om606 kanssa ja pitäisi jotain kestääkkin.

Yleensähän nuo kapeakantisista vapareista turbotetut tuntuvat pettävän juuri öljysuihkujen puuttumisen takia, ja eikös tuosta 604 ne kumminkin pitäisi löytyä.
niin ainakin luulen. mun käsityksen mukaan tossa on ne öljyruutat ja kohtuu jykevät veivitkin. onko tossa sama iskunpituus, kun 605:ssa ja 606:ssa? ymmärtääkseni toi 0,2 litran lisätilavuus on tehty vaan isommalla porauksella. en ole kyllä yhtään varma.
W201 250DT 20V
w201 190E
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=64037" onclick="window.open(this.href);return false; tollasen keskustelun haulla löysin ja siinä oli joku kertoillu että olisi kanki ja poraus eri mitä 605/606
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

vapari om605 kiertokangesa luki että 604, eli vois kuvitella siinä olevan sama isku kuin 605 ja 606, ja semmonen käsitys mulla on ollutkine että ois vain porausta kasvatettu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja veskola »

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM604_engine" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla on menossa tollanen 604 turbotusprojekti muitten ohessa. om 606:en turbon pakosarjan saa muokattua käymään helposti, samoin turbo käy sitten kuin tehtaan jäljiltä. Huvittavaa, että kannessa on pinnapulttien paikat turbon pakosarjallekin valmiina. Vaparissa on aavistuksen erilainen pulttijako, mutta pultit saa tosiaan siirrettyä oikeille paikoille.
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Kitti = Turbon KK laakerit, OM606 pakosarja lyhennettynä (Raptec Oy) OM606 vakio ahdin, PPD? 7mm tapeilla pumppu, 1,1bar ahtopaine.
Kesti kaksi tankillista ja moottorin kylkeen tuli tarkistus luukku, tai kaks
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

Sami T kirjoitti:Kitti = Turbon KK laakerit, OM606 pakosarja lyhennettynä (Raptec Oy) OM606 vakio ahdin, PPD? 7mm tapeilla pumppu, 1,1bar ahtopaine.
Kesti kaksi tankillista ja moottorin kylkeen tuli tarkistus luukku, tai kaks

Ja kyseessä siis om604? Luulisi että kestäisi kyllä pidempään jos kone vaan on muuten kunnossa.
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

JP74 kirjoitti:Mulla on menossa tollanen 604 turbotusprojekti muitten ohessa. om 606:en turbon pakosarjan saa muokattua käymään helposti, samoin turbo käy sitten kuin tehtaan jäljiltä. Huvittavaa, että kannessa on pinnapulttien paikat turbon pakosarjallekin valmiina. Vaparissa on aavistuksen erilainen pulttijako, mutta pultit saa tosiaan siirrettyä oikeille paikoille.

om606 pakosarja muokattuna ja om606 vakioturbo voisi kyllä olla aika sopivat tuohon moottoriin mun tavoitteisiin.

Millainen homma on muuten laittaa tälläiseen koneeseen tuo vanha w124 syöttöpumppu? Menee ilmeisesti lähes heittämällä kun sitä kaikissa supereissa käytetään?
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

Sami T kirjoitti:Kitti = Turbon KK laakerit, OM606 pakosarja lyhennettynä (Raptec Oy) OM606 vakio ahdin, PPD? 7mm tapeilla pumppu, 1,1bar ahtopaine.
Kesti kaksi tankillista ja moottorin kylkeen tuli tarkistus luukku, tai kaks
Voi voi ..mitähän käynyt :?: Näkisin itse tämän kitin erittäin hyvänä :arrow: reilu vuoden ajelin itse vastaavanlaisella ja pelasi hienosti. pitkää vetoa savu putkessa kera luistavan kytkimen tuli harrastettua . Kapiasta kurkkaa kanki sen tapin ö-kanavan takia , erikoista että 604 niin tekisi. HX35 12# voisi olla pelastaja , sais vähän vääntöä pois
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja JP74 »

TS_W124 kirjoitti:
JP74 kirjoitti:Mulla on menossa tollanen 604 turbotusprojekti muitten ohessa. om 606:en turbon pakosarjan saa muokattua käymään helposti, samoin turbo käy sitten kuin tehtaan jäljiltä. Huvittavaa, että kannessa on pinnapulttien paikat turbon pakosarjallekin valmiina. Vaparissa on aavistuksen erilainen pulttijako, mutta pultit saa tosiaan siirrettyä oikeille paikoille.

om606 pakosarja muokattuna ja om606 vakioturbo voisi kyllä olla aika sopivat tuohon moottoriin mun tavoitteisiin.

Millainen homma on muuten laittaa tälläiseen koneeseen tuo vanha w124 syöttöpumppu? Menee ilmeisesti lähes heittämällä kun sitä kaikissa supereissa käytetään?
Tuohon projektiin tarvii siis vanhan mallin öljynputsarinjalan, pari vesiproppua, jakopäähän ennakonsäätimen, kaasuvivusto nakerrettava yms. pientä.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

OT: pitääkö se ennakonsäädin vaihtaa myös 605 ja 606 moottorissa :shock: eikös se ole siinä syöttöpumpun rattaassa?
w201 om605
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

jekku90 kirjoitti:OT: pitääkö se ennakonsäädin vaihtaa myös 605 ja 606 moottorissa :shock: eikös se ole siinä syöttöpumpun rattaassa?

ei tarvi. om604 on jakaja pumpulla ja siinä ei ole säädintä siinä rattaassa vaan on kiinteä.
Avatar
jonte89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 15.12.2009 21:51
Paikkakunta: nokia

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja jonte89 »

sinne voi joutua tekeen tilaa ennakon säätimelle jos rivipumpun pistät sinne... ei mahu sinne oikein ja kiinnitys kaulaa joudut kaventaa myös.. elikkä ennakon säädin ei mene pumpun akselille pohjaan asti vaan ottaa lohkoon kiinni..
mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja Sami T »

vipu83 kirjoitti:
Sami T kirjoitti:Kitti = Turbon KK laakerit, OM606 pakosarja lyhennettynä (Raptec Oy) OM606 vakio ahdin, PPD? 7mm tapeilla pumppu, 1,1bar ahtopaine.
Kesti kaksi tankillista ja moottorin kylkeen tuli tarkistus luukku, tai kaks
Voi voi ..mitähän käynyt :?: Näkisin itse tämän kitin erittäin hyvänä :arrow: reilu vuoden ajelin itse vastaavanlaisella ja pelasi hienosti. pitkää vetoa savu putkessa kera luistavan kytkimen tuli harrastettua . Kapiasta kurkkaa kanki sen tapin ö-kanavan takia , erikoista että 604 niin tekisi. HX35 12# voisi olla pelastaja , sais vähän vääntöä pois
Jaa a? Tuu purkaan ja katsoon ??
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

jonte89 kirjoitti:sinne voi joutua tekeen tilaa ennakon säätimelle jos rivipumpun pistät sinne... ei mahu sinne oikein ja kiinnitys kaulaa joudut kaventaa myös.. elikkä ennakon säädin ei mene pumpun akselille pohjaan asti vaan ottaa lohkoon kiinni..

2.9 suoraruiskussa kyllä, mutta eikai tässä om604:sessa tarvi?
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja Sami T »

jukkis. kirjoitti:
jonte89 kirjoitti:sinne voi joutua tekeen tilaa ennakon säätimelle jos rivipumpun pistät sinne... ei mahu sinne oikein ja kiinnitys kaulaa joudut kaventaa myös.. elikkä ennakon säädin ei mene pumpun akselille pohjaan asti vaan ottaa lohkoon kiinni..

2.9 suoraruiskussa kyllä, mutta eikai tässä om604:sessa tarvi?
Ei tarvi suoraa sopii mekaaninen pumppu
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

JP74 kirjoitti:
TS_W124 kirjoitti:
JP74 kirjoitti:Mulla on menossa tollanen 604 turbotusprojekti muitten ohessa. om 606:en turbon pakosarjan saa muokattua käymään helposti, samoin turbo käy sitten kuin tehtaan jäljiltä. Huvittavaa, että kannessa on pinnapulttien paikat turbon pakosarjallekin valmiina. Vaparissa on aavistuksen erilainen pulttijako, mutta pultit saa tosiaan siirrettyä oikeille paikoille.

om606 pakosarja muokattuna ja om606 vakioturbo voisi kyllä olla aika sopivat tuohon moottoriin mun tavoitteisiin.

Millainen homma on muuten laittaa tälläiseen koneeseen tuo vanha w124 syöttöpumppu? Menee ilmeisesti lähes heittämällä kun sitä kaikissa supereissa käytetään?
Tuohon projektiin tarvii siis vanhan mallin öljynputsarinjalan, pari vesiproppua, jakopäähän ennakonsäätimen, kaasuvivusto nakerrettava yms. pientä.
hmm pitäisiköhän se hankkia jostain rikkinäinen om601 niin saisi ton öljynputsarinjalan yms hilppeet otettua sitten siitä..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Turbomoottorista suodatinjalka -> öljynjäähdytin. (om601 ei ole turbo).
Lisää tietoa: www.skg.fi
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

veskola kirjoitti:Turbomoottorista suodatinjalka -> öljynjäähdytin. (om601 ei ole turbo).
Tosiaan sen takiahan se pitää vaihtaa että saa öljynjäähdyttimen laitettua, ajattelin ensin että on jotenkin erilainen että ottaa kiinni johonkin kun laittaa koneen w124 tai jotain..
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

TS_W124 kirjoitti:
veskola kirjoitti:Turbomoottorista suodatinjalka -> öljynjäähdytin. (om601 ei ole turbo).
Tosiaan sen takiahan se pitää vaihtaa että saa öljynjäähdyttimen laitettua, ajattelin ensin että on jotenkin erilainen että ottaa kiinni johonkin kun laittaa koneen w124 tai jotain..
Vai onko 604 suodatin jalak samanlainen ku 605 turbossa, eli jäähdytinnestetoiminen öljynjäähdytin jalan etupuolella?
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

604 jalka on samanlainen kuin 605 jalkakin eli mehu kiertää siellä jäähdyttämässä öljyjä.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja JP74 »

TS_W124 kirjoitti:
veskola kirjoitti:Turbomoottorista suodatinjalka -> öljynjäähdytin. (om601 ei ole turbo).
Tosiaan sen takiahan se pitää vaihtaa että saa öljynjäähdyttimen laitettua, ajattelin ensin että on jotenkin erilainen että ottaa kiinni johonkin kun laittaa koneen w124 tai jotain..
Ottaa siis kiinni alkuperäinen om604:en jalka, siksi ei käy rivipumpun kanssa. Myöskään om606:en jalka ei mahdu olemaan om 604:ssa, koska öljynjäähdyttimen letkulähdöt ovat tiellä. Om 603 turbon jalka käy, jos haluaa öljynjäähdyttimen laittaa.
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

JP74 kirjoitti:
TS_W124 kirjoitti:
veskola kirjoitti:Turbomoottorista suodatinjalka -> öljynjäähdytin. (om601 ei ole turbo).
Tosiaan sen takiahan se pitää vaihtaa että saa öljynjäähdyttimen laitettua, ajattelin ensin että on jotenkin erilainen että ottaa kiinni johonkin kun laittaa koneen w124 tai jotain..
Ottaa siis kiinni alkuperäinen om604:en jalka, siksi ei käy rivipumpun kanssa. Myöskään om606:en jalka ei mahdu olemaan om 604:ssa, koska öljynjäähdyttimen letkulähdöt ovat tiellä. Om 603 turbon jalka käy, jos haluaa öljynjäähdyttimen laittaa.
Kiitoksia, nyt homma selvisi
kalu84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 06.07.2009 23:35
Paikkakunta: Janakkala

Re: om604 turbotus

Viesti Kirjoittaja kalu84 »

itellä sortu männänrengas väli! eikä pysyny nipussa kuin alle kaks kk:tta
kitti oli: ppd 7mm pumppu, 606 vakio ahdin, pakosarja mallia "itetehty".
moottori öljyn jäähdytystä ei ollu, ahtopaineita 1,2-1,4 bar.

melkein isompaa ahdinta suosittelisin?
holset hx 35 pakopesällä 12 vois olla passeli, niinku tos aiemmin höpistiin.
Vastaa Viestiin