Määräjakaja MB 190 1.8E
Määräjakaja MB 190 1.8E
Onko tuollaisen vika kovin yleinen? Kyseessä on -91 mallinen 190 e ja ongelma on päästöt. Alkuun vei n. 16-17 l sadalla ja nyttemmin kun on yritetty säätää n. 12 l. Aikoinaan kun auto oli minulla kulutus n. 8,5 l/100 km. Autoon on vaihdettu yj-rele, moottorin lämpötila-anturi, jotka nyt voisi tuohon vaikuttaa. Auto oli Torstaina tutkittavana ja nyt vikakohteeksi saatiin määräjakaja. Autolla on ajettu n. 100 tkm ja muuten auton kunnosta päätellen voisi pitää paikkansa vaikka on Saksasta tuotu. Kyseessä on vähäpäästöinen auto. Mikä tuolla määräjakajassa oikein hajoaa, kun noin alkaa toimimaan? Onko kellään vinkkiä?
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
sieltä voi olla EHA rikki tai sitten se potikka joka mittaa lautasen liikettä, muuta sähköistä osaa ei määräjakajasta löydy... noilla kilometreillä ei pitäis vielä mitään mekaanista vikaa tulla määräjakajaan...
kuka sen vian on paikallistanut nimenomaan määräjakajaan ja millä perusteella
uutta potikkaa ja EHA:a ei tahdo saada enää oikein rahallakaan, joten käytettyjen osien kanssa pelaamiseksi menee
siinä sitten saa tuurilla samanlaiset rikkinäiset osat tai ehkä ne kuukauden toimii, jos huonosti käy...
ettei nyt kummiskin olis vain lambda paskana
koska se nostaa kulutuksen noin järjettömäksi... ilman EHA:a ja potikkaakin (eli nyppii kaikki sähköjohdot KE-jetin kyljestä irti) tuollaisen ke-jetin saa säädettyä sellaiseksi, että alle 10 ltr/100 km on kulutus...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
kuka sen vian on paikallistanut nimenomaan määräjakajaan ja millä perusteella

uutta potikkaa ja EHA:a ei tahdo saada enää oikein rahallakaan, joten käytettyjen osien kanssa pelaamiseksi menee

ettei nyt kummiskin olis vain lambda paskana

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Itse en ollut paikalla, mutta auto oli Riihimäellä Kontiontien autohuollossa ja sielä pitäisi olla mersutietämystä, ilmeisesti tyypillinen vika tuonikäiselle? Mikäs tuo EHA onkaan? Itsekin ihmettelen tuota diagnoosia. Ongelmahan on siinä, että autoa ei saa katsastuksesta läpi noilla arvoilla kun on vähäpäästöinen. Itse ilmamäärämittaria saa motonetista 600 eurolla, mutta määräjakajaa ei.
Lambdaa kokeiltiin ensimmäisenä viime kesänä Hyvinkäällä Kaupunginportin autossa, eikä sen vaihtaminen vaikuttanut mitään.
Kyllä tässä vähän on ihmettelemistä, millä tuon saa kuntoon.
Lambdaa kokeiltiin ensimmäisenä viime kesänä Hyvinkäällä Kaupunginportin autossa, eikä sen vaihtaminen vaikuttanut mitään.
Kyllä tässä vähän on ihmettelemistä, millä tuon saa kuntoon.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Noita jakajia kyllä löytyy ja taitaa olla jopa sama kuin 200e :ssä. Laitapa ilmoitusta ostetaan osiolle ja hinta täytyy olla alle satku imusarjoineen kaikkineen.
Uusi muuten kaiketi maksaa noin 2500+ euroa.
Laitapa googleen muuten sen jakajan numerosarja ja katso mitä se sanoo,sieltä voisi nähdä yhteensopivatkin mallit.
Ja purettuja koneita 1.8 jakin löytyy.
Uusi muuten kaiketi maksaa noin 2500+ euroa.
Laitapa googleen muuten sen jakajan numerosarja ja katso mitä se sanoo,sieltä voisi nähdä yhteensopivatkin mallit.
Ja purettuja koneita 1.8 jakin löytyy.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
En lähtisi ihan helpolla vaihtamaan määräjakajaa koska mun mielestäni vika on todennäköisesti muualla. Eri asia sitten jos joku on avannut sen määräjakajan niin silloin se voi olla rikki 

-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Missähän muualla se vika voisi olla kuin tuossa määräjakajassa? Täytyy yrittää metsästää jostain käytettyä niin pääsisi testaamaan. Onko vanhemmissa katittomissa vehkeissä määräjakaja sama vai onko vähäpäästöisissä erilainen?
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
kyllä niissä taitaa ihan samat osat olla, mullakin olis 1 kpl ylimääräinen 200E:n määräjakaja, jos kiinnostaa kokeilla... ja se oli oikein katillisesta versiosta, ilmamäärämittaria, potikkaa ja EHA:a taas ei ole ylimääräisenä tällä hetkellä ainuttakaan, eli "valmista pakettia" ei ole tarjota kokeiluunVMTD kirjoitti:Missähän muualla se vika voisi olla kuin tuossa määräjakajassa? Täytyy yrittää metsästää jostain käytettyä niin pääsisi testaamaan. Onko vanhemmissa katittomissa vehkeissä määräjakaja sama vai onko vähäpäästöisissä erilainen?

olen ensiviikonloppuna tulossa sinne suuntaa, (riihimäki, tuusula jne.) että jos kiinnostaa pelkkä määräjakaja, niin ilmoittele...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Kokeile myös ottaa käynnissä yj-rele irti niin muuttuuko käynti?
Koska todennäköisesti jetti pelaa mekaanisesti ja vika on sähköisellä puolella ,se nimittäin viittaa korkeaan kulutukseen.
Koska todennäköisesti jetti pelaa mekaanisesti ja vika on sähköisellä puolella ,se nimittäin viittaa korkeaan kulutukseen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Täytyy kokeilla nypätä rele irti. Itse määräjakaja on tuo 0438101026 ja numero koko laitteen kyljessä on 0438121043
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Minusta määränjakaja pelaa tai sitten ei.
Ollut kyllä jollakin että jokin putki ei anna ainetta.Toki bensanpaine on oltava oikea mutta liian pienellä paineella se kyllä on kuollut.
jokatapauksessa lambdan kautta EHA säätää seosta.Mutta myös tuntuu että joku on säädellyt EHAa ja säätö ei riitä lambdasn korjattavaksi.Onhan siellä EHAn säätöruuvilla o-rengaskin mutta onko noita sitten tuhoutunut.
EHA pystyy säätämään seosta olikos se nyt -30 - +30 millivolttia
ja jos perus asetus on huti ei se pääse säätämään seosta optimaalisesti ja se voi jäädä sika rikkaalle.
Mites päästöt oli tässä autos?
Ollut kyllä jollakin että jokin putki ei anna ainetta.Toki bensanpaine on oltava oikea mutta liian pienellä paineella se kyllä on kuollut.
jokatapauksessa lambdan kautta EHA säätää seosta.Mutta myös tuntuu että joku on säädellyt EHAa ja säätö ei riitä lambdasn korjattavaksi.Onhan siellä EHAn säätöruuvilla o-rengaskin mutta onko noita sitten tuhoutunut.
EHA pystyy säätämään seosta olikos se nyt -30 - +30 millivolttia

Mites päästöt oli tässä autos?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
No silloin alkuun viime kesänä, kun kulutus oli 17 l. luokkaa mittarit näytti CO 9 tyhjäkäynnillä ja HC arvoa en muista. Auto oli Hyvinkäällä Kaupunginportin autossa ja tutkivat sitä, vaihtoivat myös lambdan, sillä ei ollut vaikutusta. Sitten saivat ilmeisesti säätämällä kohdilleen, mutta hetken kuluttua kulutus nousi taas. Seuraavaksi kun mittailtiin CO oli tyhjäkäynnillä jotain 2,5 kohdilla ja saatiin säätämällä tyhjäkäynti arvo nolliin, mutta kierroksilla hetken jälkeen CO kohosi taas yli 2:n. Ajolenkin jälkeen taas kaikki arvot mitä sattuu. Minulla ei ole tietoa mitä kaikkea on kokeiltu, mutta ainakin sitä säätöruuvia on ahkerasti veivattu. Olisiko tuo EHA juuri se joka tuon aiheuttaisi vai mikä lie? Näkyy noitakin olevan jossain tarjolla. Mikä tuossa EHA:ssa menee rikki? Onko kukaan yrittänyt korjailla noita venttiileitä.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
EHA rikkoontuu vain siten että tukkeentuu tai työntää juorureiästä bensat ulos.
Nt on kyllä vaikea kauko korjata autoasi.
Olisikohan paras etsiä suoraan 1.8 jetti kaikkine paskoineen ja vaihtaa sinne .
Lyöpä googleen ne jakajan numerot löytyykö johonkin malliin yhtäläisyyksiä niin tietäis mistä kone tyypistä kävisi jetin osat.
Nt on kyllä vaikea kauko korjata autoasi.
Olisikohan paras etsiä suoraan 1.8 jetti kaikkine paskoineen ja vaihtaa sinne .
Lyöpä googleen ne jakajan numerot löytyykö johonkin malliin yhtäläisyyksiä niin tietäis mistä kone tyypistä kävisi jetin osat.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Hei ,mites se yj-releen irroitus vaikutti käyntiin?
kokeiles koska tämä on tärkeää.
kokeiles koska tämä on tärkeää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Mulla on tuommoinen 150tkm ajettu EHA ylimääräisenä, joka sopii sun autoon. Se on ehjä. Vaihdoin omaani sen turhaan vianetsinnän yhteydessä.
Uusi EHA maksoi 270 euroa bosch car servicen kautta tilattuna, eli sitä saa irto-osana nykyään.
Suoraan sanottuna se EHA ei sulla ole mun mielestä rikki. Sitä on vaan helppo syyttää. Se potikka voi ollakin rikki, sen liukupinnat hapettuu ja se alkaa antamaan piikkejä jolloin seos on enemmän tai vähemmän sekaisin aina kun lautanen liikkuu. Samasta koneesta olisi Tampereella ehjä potikkakin tarjolla. Potikkaakin saa erikseen uutena. Se taisi maksaa 220 euroa.
Se potikan liukupinta hapettuu jos autolla ei ajeta ja se neula ei liiku siellä sitä pintaa vasten. Eli voi hyvinkin olla 100tkm ajetussa hapettunut.
Se käyttäytyy kuten likainen radion volumesäädin, joka rätisee ja on välillä täysillä ja välillä hiljaa, kun sen pitäisi antaa pehmesäti liukuvia arvoja.
Jos kiinnostaa ostaa järkihintaan osia, niin ota yv:llä yhteyttä.
Uusi EHA maksoi 270 euroa bosch car servicen kautta tilattuna, eli sitä saa irto-osana nykyään.
Suoraan sanottuna se EHA ei sulla ole mun mielestä rikki. Sitä on vaan helppo syyttää. Se potikka voi ollakin rikki, sen liukupinnat hapettuu ja se alkaa antamaan piikkejä jolloin seos on enemmän tai vähemmän sekaisin aina kun lautanen liikkuu. Samasta koneesta olisi Tampereella ehjä potikkakin tarjolla. Potikkaakin saa erikseen uutena. Se taisi maksaa 220 euroa.
Se potikan liukupinta hapettuu jos autolla ei ajeta ja se neula ei liiku siellä sitä pintaa vasten. Eli voi hyvinkin olla 100tkm ajetussa hapettunut.
Se käyttäytyy kuten likainen radion volumesäädin, joka rätisee ja on välillä täysillä ja välillä hiljaa, kun sen pitäisi antaa pehmesäti liukuvia arvoja.
Jos kiinnostaa ostaa järkihintaan osia, niin ota yv:llä yhteyttä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
En ole kokeillut tuota releen irroitusta vielä. Täytyy katsoa jos huomena illalla ehtisi tutkimaan.
Onkos tuo potikka siinä määräjakajan ja ilmamäärämittarin välissä keulan puolella?
Onkos tuo potikka siinä määräjakajan ja ilmamäärämittarin välissä keulan puolella?
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
On se potikka siinä. Älä koske siihen. Se on ilkeä säätää kohdalleen jos liikautat sitä vahingossa. Kuluneelle/hapettuneelle potikalle ei voi oikein mitään tehdä. Periaatteessa kuluneen potikan kanssa voi koittaa erittäin varovasti taivuttaa sitä kärkeä liikkumaan eri kohdassa, mutta harvemmin olen nähnyt että ko. projekti tuottaa hyvän lopputuloksen.VMTD kirjoitti:En ole kokeillut tuota releen irroitusta vielä. Täytyy katsoa jos huomena illalla ehtisi tutkimaan.
Onkos tuo potikka siinä määräjakajan ja ilmamäärämittarin välissä keulan puolella?
Se potikka säädetään niin että ilmansuodatin paikallaan lämpimällä koneella säädetään nastasta 1 tuleva jännite 0.7 volttiin tasan. Säätö tapahtuu potikassa olevaa erittäin pientä kuusiokoloruuvia kääntämällä. Se on alunperin suojattu kololla, tulpalla ja hartsilla että sitä ei maallikot säätelisi. Se ei mene itsestään vääriin säätöihin muuten kuin sellaisissa tapauksissa että se on entinen, jolloin sitä on turha säädellä.
Vaihto on periaatteessa helppo homma, mutta bensalinjoja ja muuta roinaa pitää purkaa tieltä pois ja ei saa kiristää yhtään liian tiukalle.
Missä asennossa on ecun esisäätövalitsin akun takana? Sellainen pyöreä härveli jossa on erilaisia asentoja 1-7 valittavissa. Onko siinä sinetti paikallaan?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Potikanhan saa uudenkin ja en suosittele kielen kääntämistä koska lineaarinen liike muuttuu tai siis seos ei tule optimaallisesti ja paskamainen etsiä entiseen kohtaan.Enemmänkin potikka vika tekee koneen turaamista tietyllä asennolla ja sitten nykäisee ja taas pelaa.Se kuluu tai paska katkoo tietoa eculle ja seos on tietyn aikaa väärä kunnes tietoa siirtyy taas oikein.Voihan se olla ihan täysin paskainenkin mutta sitten se on purettava ja säädettävä mutta silti tee yj-rele testaus ensin niin tiedämme kummalla se nyt pelaa ,mekaanisella vai sähköisellä ruiskulla?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Moi!VMTD kirjoitti:Täytyy kokeilla nypätä rele irti. Itse määräjakaja on tuo 0438101026 ja numero koko laitteen kyljessä on 0438121043
Noita määräjakajia löytyy tuolla numerolla tarvittaessa eBay.de:stä, nytkin näkyy olevan myynnissä kymmenkunta kappaletta, hintahaitarissa 130-250eur. Muutamissa vielä ilmamäärämittari mukana.
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Tänään poikkesin tallilla ja kurkkasin akun taakse. Esisäätövalitsin on ilmeisesti alkuperäisessä asennossa, koska sinetti on paikoillaan. Katsoin myös tuota yj-relettä, mutta en ajanut autoa tallista testausta varten. Rele on ahtaassa paikassa ja onko mitään vaaraa jos meisselillä painaa pohjaa alaspäin samalla kun releen irroittaa, muutenhan tuo ei tuntunut kylmiltään lähtevän irtoamaan. Ohjainboksia myös joutuu siirtämään, koska sen johdot ovat juuri releen päällä. Tulee vaan mieleen ettei tule lisävahinkoa kun tuota käydessä irroittelee.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Älä ainakaan missään tapauksessa irroittele ecun kaapeleita jos kone käy.
Autossa on ABSit? Toimiiko ne normaalisti? Syttyykö ABS-valo startissa ja sammuu hetken päästä? Naputtaako ABSit selvästi jalalle jos jarrutat kunnolla esim hiekalla tai jäällä?
Miksi sillä on väliä? Se ylijännitereleen poisto sytyttää myös ABS-valon palamaan koko ajan, koska ABS-boksi ei saa virtaa ja autossa on tällöin perinteiset jarrut käytössä. Jos ABSit toimii oikein niin ylijänniterele toimii ainakin osittain oikein. Uusi rele maksaa alle 40 euroa ja se on helppo vaihtaa.
Autossa on ABSit? Toimiiko ne normaalisti? Syttyykö ABS-valo startissa ja sammuu hetken päästä? Naputtaako ABSit selvästi jalalle jos jarrutat kunnolla esim hiekalla tai jäällä?
Miksi sillä on väliä? Se ylijännitereleen poisto sytyttää myös ABS-valon palamaan koko ajan, koska ABS-boksi ei saa virtaa ja autossa on tällöin perinteiset jarrut käytössä. Jos ABSit toimii oikein niin ylijänniterele toimii ainakin osittain oikein. Uusi rele maksaa alle 40 euroa ja se on helppo vaihtaa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
No tässä tapauksessa vaan kokeillaan ruiskun toimivuus ja rele pistetään takaisin kun informaatiota on kertynyt.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Tänään tuli vaihdettua potikka, mutta ei saatu säädettyä sitä. Vanhassa oli hieman likaa sekä kärjessä, että liukupinnassa.
Käytettiin myös ilman yj-relettä, tosin ei irroitettu käydessä. Käynnistäessä piti hieman painaa kaasua, mutta muutoin pelasi ilman relettä hyvin, ainakin korvakuulolta.
Täytyy varmaan käydä mittaamassa päästöt ilman yj-relettä, jos vaikka menisi läpi.
Käytettiin myös ilman yj-relettä, tosin ei irroitettu käydessä. Käynnistäessä piti hieman painaa kaasua, mutta muutoin pelasi ilman relettä hyvin, ainakin korvakuulolta.
Täytyy varmaan käydä mittaamassa päästöt ilman yj-relettä, jos vaikka menisi läpi.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Onkohan järkeä säätää seokset ilman lambda säätöä eli ilman yj-relettä.
Neuvoisin kyllä ottamaan sen yj.n pois koneen käydessä koska silloin vain kuulet jos käynti muuttuu ja saamme sen tarvittavan tiedon.Voithan korjaamolla kysyä että säädetäänkö mekaaninen ruisku kohdilleen vai sähköinen.
Muutenkin kyselepä asentajalta mielipidettä vioista ja neuvoista.
Neuvoisin kyllä ottamaan sen yj.n pois koneen käydessä koska silloin vain kuulet jos käynti muuttuu ja saamme sen tarvittavan tiedon.Voithan korjaamolla kysyä että säädetäänkö mekaaninen ruisku kohdilleen vai sähköinen.
Muutenkin kyselepä asentajalta mielipidettä vioista ja neuvoista.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Tarkoitus on käydä tuossa paikallisella korjaamolla mittaamassa , joilla ei noihin vikoihin ole kokemusta.
Tärkeintä olisi nyt saada katsastus suoritettua ja se onko järkeä säätää mekaanisesti vai sähköisesti kohdilleen kunhan päästöt menee katsastuksessa läpi. Myöhemmin voi jatkaa ihmettelemistä missä vika. Se on saletti, ettei tuo mene sähköisellä puolella päästöistä läpi ja aika vian etsimiseen menee umpeen.
Tärkeintä olisi nyt saada katsastus suoritettua ja se onko järkeä säätää mekaanisesti vai sähköisesti kohdilleen kunhan päästöt menee katsastuksessa läpi. Myöhemmin voi jatkaa ihmettelemistä missä vika. Se on saletti, ettei tuo mene sähköisellä puolella päästöistä läpi ja aika vian etsimiseen menee umpeen.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Terve,
Itellä oli aikanaan w123 230Essä samanlainen holtiton jano. Käytin Alppilan Autohuollossa ja diagnoosina oli, että määräjakaja ja lisäilmaluisti vaihtoon ja arvio n. 1300 eunukkia töineen. Sanoin, että haen lossin pois... Pois hakiessa kysyin, että voiko tuolle mitään itte tehdä ja sain vinkin, että voi korjautua puhdistamalla em. osat.
Irrottelin määräjakajan ja hölväsin kunnolla bräkleenillä ja hommasin käytetyn lisäilmaluistin, jonka varmuuden vuoksi liottelin bensassa kunnolla ennen asennusta. Ja kas kummaa, noilla se jano tokeni, tyhmäkäynti asettui sinne 750 nurkille, aiemmin 1000-1300 ja alkoi kulkea 9-10,5l/100km kulautuksilla, kuten pitäisikin (manuaali 5v). Noiden lisäksi uusin ne kannessa olevat "anturitapit", siis ne sormenpään kokoiset mutikat kaikki. Eivät olleet holtittoman kalliita, muistaakseni alle 20 kipale. Tuon jälkeen ajelin autolla n. 45tkm ja kulutus pyöri siinä kympin kinkereillä. Nyt reki on poissa liikenteestä.
Jopea siteeraten, "en tiijä toimiiko tämä, mutta voiha sitä kokkeilla..."
T;Wade
Itellä oli aikanaan w123 230Essä samanlainen holtiton jano. Käytin Alppilan Autohuollossa ja diagnoosina oli, että määräjakaja ja lisäilmaluisti vaihtoon ja arvio n. 1300 eunukkia töineen. Sanoin, että haen lossin pois... Pois hakiessa kysyin, että voiko tuolle mitään itte tehdä ja sain vinkin, että voi korjautua puhdistamalla em. osat.
Irrottelin määräjakajan ja hölväsin kunnolla bräkleenillä ja hommasin käytetyn lisäilmaluistin, jonka varmuuden vuoksi liottelin bensassa kunnolla ennen asennusta. Ja kas kummaa, noilla se jano tokeni, tyhmäkäynti asettui sinne 750 nurkille, aiemmin 1000-1300 ja alkoi kulkea 9-10,5l/100km kulautuksilla, kuten pitäisikin (manuaali 5v). Noiden lisäksi uusin ne kannessa olevat "anturitapit", siis ne sormenpään kokoiset mutikat kaikki. Eivät olleet holtittoman kalliita, muistaakseni alle 20 kipale. Tuon jälkeen ajelin autolla n. 45tkm ja kulutus pyöri siinä kympin kinkereillä. Nyt reki on poissa liikenteestä.
Jopea siteeraten, "en tiijä toimiiko tämä, mutta voiha sitä kokkeilla..."
T;Wade
VMTD kirjoitti:Onko tuollaisen vika kovin yleinen? Kyseessä on -91 mallinen 190 e ja ongelma on päästöt. Alkuun vei n. 16-17 l sadalla ja nyttemmin kun on yritetty säätää n. 12 l. Aikoinaan kun auto oli minulla kulutus n. 8,5 l/100 km. Autoon on vaihdettu yj-rele, moottorin lämpötila-anturi, jotka nyt voisi tuohon vaikuttaa. Auto oli Torstaina tutkittavana ja nyt vikakohteeksi saatiin määräjakaja. Autolla on ajettu n. 100 tkm ja muuten auton kunnosta päätellen voisi pitää paikkansa vaikka on Saksasta tuotu. Kyseessä on vähäpäästöinen auto. Mikä tuolla määräjakajassa oikein hajoaa, kun noin alkaa toimimaan? Onko kellään vinkkiä?
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Täytyy laittaa kaikki vinkit korvan taakse. Voihan tuo vika tosiaan olla jakajassa, jos se on rökääntynyt ja sen takia ei toimi kunnolla.
Vaihdettiin tuo potikka, mutta ei tullut mitattua vanhan arvoja, uudessa keskinastaan tulee 1,4 V mutta ykköseen ei saada mitään arvoa ja siihenhän pitäisi saada säädettyä se 0.7 V.
Vaihdettiin tuo potikka, mutta ei tullut mitattua vanhan arvoja, uudessa keskinastaan tulee 1,4 V mutta ykköseen ei saada mitään arvoa ja siihenhän pitäisi saada säädettyä se 0.7 V.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Muistaakseni keskimmäisen ja jommankumman reunimmaisen kesken mitattuna jännite on se 0.7v.Vähän pistoketta ulos virrat päällä ja mittaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Nyt kun mainitsit, niin noin se taisikin olla, eikä suoraan nastasta mitattuna.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Tänään tuli käytyä mittailemassa päästöjä ja huonolta näyttää. Alkuun tyhjäkäynnillä oli ok eli co 0 ja HC 25, kierroksilla arvo nousi yli 9, jolloin mittari lakkasi näyttämästä, HC oli n.250. Irroitin yj-releen jolloin päästöt kierroksilla laski n.7 Hc pysyi edelleen 250, säätämään ei alettu. Tyhjäkäynti nousi hieman rele irroitettuna, muutoin ei huomannut eroa.
Potentiometrin säätö ei ole onnistunut. Paikoillaan virrat päällä mitattuna 1 ja 2 nastojen suhteen o-220 elikä sama kuin alkuperäisen vastusarvo irrallaan mitattuna. Ohmit ovat 0 - 2,2 elikä säätö toimii, mutta voltteja ei saa lähellekkään sitä 0,7 V ja keskimmäiseen tulee se 1,4 V. Tämä testi tehtiin kylmänä ja ilmanputsari irti, mutta jotain arvoja tuon pitäisi silloinkin näyttää kaiketi.
Potentiometrin säätö ei ole onnistunut. Paikoillaan virrat päällä mitattuna 1 ja 2 nastojen suhteen o-220 elikä sama kuin alkuperäisen vastusarvo irrallaan mitattuna. Ohmit ovat 0 - 2,2 elikä säätö toimii, mutta voltteja ei saa lähellekkään sitä 0,7 V ja keskimmäiseen tulee se 1,4 V. Tämä testi tehtiin kylmänä ja ilmanputsari irti, mutta jotain arvoja tuon pitäisi silloinkin näyttää kaiketi.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: Määräjakaja MB 190 1.8E
Alan kallistua lambdavian puolelle vaikka sen onkin vaihdettu. Joko anturi ei toimi tai sen antama tieto ei kulje perille. Onko käynnissä ollessa mitattu lambdan jännitettä? Heitteleekö se vai näyttääkö mitään? Eli tapahtuuko siellä säätöä?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007