Tässä tulee ensimmäinen viestini tälle foorumille, kun tuli hankinttua pari kuukautta sitten ensimmäinen mersu, eli C200 automaatti (W202) vuosimalli 2000, suomiauto.
Nyt on takana 6000 km nautittavaa,vaivatonta ajamista, auto on tuntunut kuin uudelta, ei kolinoita, sirinöitä tai räminöitä. Ainoa asia, joka häiritsee hiukan ajamista, on se että renkaat laulavat aika voimakkaasti karkealla asfaltilla.
Sitten olisi muutama kysymys palstan veteraaneille, joilla on enenmmän kokemusta:
1) Missä pieni verhoilun repeämä kannattaa korjata pääkaupunkiseudulla ?
Eilen nimittäin kuitenkin huomasin, että kuskin penkin takapuolella verhoilussa oli tullut parin sentin repeämä. Olin vähän hämmästynyt, koska kilometrejä ei ollut kuin reilut 65 000 kilometriä. Odotin, että mersun materiaalit ovat vähintään samalla tasolla kuin kilpailijoilla.
2) Ilmastointi toimii hyvin, mutta olen nähnyt ohjeita, että ilmastointia pitää huoltaa säännöllisesti, jotta se pysyisi pitkään kunnossa. Miten ja missä olette ilmastointia huollattaneet pääkaupunkiseudulla ?
3) Ruostuminen mietyttää, ja ajattelin ottaa ruostesuojauksen syksyn aikana. Onko jollain hyviä kokemuksia paikasta, missä sellainen kannattaisi tehdä ?
Noviisin kysymyksiä W202:sta
Re: Noviisin kysymyksiä W202:sta
Onnittelut hankinnasta, ja tervetuloa foorumeille! Toivottavasti auton kanssa tulee paljon huolettomia ja mukavia kilometrejäJoppe kirjoitti:Tässä tulee ensimmäinen viestini tälle foorumille, kun tuli hankinttua pari kuukautta sitten ensimmäinen mersu, eli C200 automaatti (W202) vuosimalli 2000, suomiauto.
Nyt on takana 6000 km nautittavaa,vaivatonta ajamista, auto on tuntunut kuin uudelta, ei kolinoita, sirinöitä tai räminöitä. Ainoa asia, joka häiritsee hiukan ajamista, on se että renkaat laulavat aika voimakkaasti karkealla asfaltilla.
Pitäisi olla kestäviä materiaalejä, kyllä, mutta olisiko ehkä edellisellä omistajalla osuutta asiaanJoppe kirjoitti: Sitten olisi muutama kysymys palstan veteraaneille, joilla on enenmmän kokemusta:
1) Missä pieni verhoilun repeämä kannattaa korjata pääkaupunkiseudulla ?
Eilen nimittäin kuitenkin huomasin, että kuskin penkin takapuolella verhoilussa oli tullut parin sentin repeämä. Olin vähän hämmästynyt, koska kilometrejä ei ollut kuin reilut 65 000 kilometriä. Odotin, että mersun materiaalit ovat vähintään samalla tasolla kuin kilpailijoilla. Jos repeämä ei kuitenkaan ole niin vaativa niin korjaisikohan sen jopa itse? Nimimerkki Jorma K.:n kotisivuilla taisi olla aiheesta jopa hyvät neuvot...?

Kokeilepa HAKUa aiheesta, mutta ymmärtääkseni kylmäaineet on hyvä vaihtaa noin parin vuoden välein. Asiantuntijat korjatkoon väittämän.Joppe kirjoitti:2) Ilmastointi toimii hyvin, mutta olen nähnyt ohjeita, että ilmastointia pitää huoltaa säännöllisesti, jotta se pysyisi pitkään kunnossa. Miten ja missä olette ilmastointia huollattaneet pääkaupunkiseudulla ?
Kaverilla on vastaavanlainen auto, paitsi CDI-koneella ja farkkumallia. Autolle oli joskus uutena teetetty "Lahega" -maalipinnan suojaus, ja ties mitä muuta.Joppe kirjoitti:3) Ruostuminen mietyttää, ja ajattelin ottaa ruostesuojauksen syksyn aikana. Onko jollain hyviä kokemuksia paikasta, missä sellainen kannattaisi tehdä ?
Se ei kuitenkaan ole estänyt autossa alkavaa ruostumista sanottavammin, vaan yksilö on kuin monet muut ikäisensä; takaluukun alareuna sekä takalokarit ovat jo saanet osansa kuppaantumisesta.
Perus Dinitrol tms käsittely auttaa yleensä hyvin suomen oloissa normaaliin alustan kärsimiseen. Ikävä kyllä näitä käsittelyjä tarjoavista pajoista tuntemukseni (ja positiiviset kokemukset) rajoittuvat tänne etelärannikolla ja lohjalle... Maalipinnan suojauksista varmasti joku muu osaa kertoa paremmin.
Re: Noviisin kysymyksiä W202:sta
Kuin myös tervetuloa, tuosta ruostumisesta on kanssa ollut juttua. Kannattaa tarvittaessa ajoissa kääntyä Vehon puoleen, menee takuuseen joitakin korjauksia.raul kirjoitti:Kaverilla on vastaavanlainen auto, paitsi CDI-koneella ja farkkumallia. Autolle oli joskus uutena teetetty "Lahega" -maalipinnan suojaus, ja ties mitä muuta.Joppe kirjoitti:3) Ruostuminen mietyttää, ja ajattelin ottaa ruostesuojauksen syksyn aikana. Onko jollain hyviä kokemuksia paikasta, missä sellainen kannattaisi tehdä ?
Se ei kuitenkaan ole estänyt autossa alkavaa ruostumista sanottavammin, vaan yksilö on kuin monet muut ikäisensä; takaluukun alareuna sekä takalokarit ovat jo saanet osansa kuppaantumisesta.
Perus Dinitrol tms käsittely auttaa yleensä hyvin suomen oloissa normaaliin alustan kärsimiseen. Ikävä kyllä näitä käsittelyjä tarjoavista pajoista tuntemukseni (ja positiiviset kokemukset) rajoittuvat tänne etelärannikolla ja lohjalle... Maalipinnan suojauksista varmasti joku muu osaa kertoa paremmin.
Olikos se niin että sieltä oventiivisteiden alta kannattaa kurkkia, siitä kanssa löytyy juttua palstalta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tervetuloa omastakin puolestani
.
Rengasmelua on taivasteltu aiemmin useaan otteeseen sekä mersuforumilla että esimerkiksi HS:n autoliitteen sivuilla. Olisiko niin että uudemmista autoista Renault Megane tai Laguna olisi saanut mairittelevat arviot hiljaisuudesta? Ehkä osuvin lukemani kommentti aiheesta on saksalaisinsinöörin suulla lausuttuna ollut, että Suomeen tulisi tehdä autot erikseen; tiet ovat vain kerta kaikkiaan niin karkeita että autojen melusuojauksen pitäisi olla omaa luokkaansa. Tässäkin asiantuntijat korjatkoot käsitykseni. Toinen mikä voisi "auttaa" asiaan, olisi oman varallisuuden huomattava lisääntyminen joskus tulevaisuudessa - voisi ostaa kerta kaikkiaan niin kalliin auton että ei meluja tarvitsisi kuunnella.
Kun aika jättää nykyisistä kesärenkaista, on mielenkiintoista kuulla onko rengastuksen pienellä muuttamisella suurta vaikutusta äänitasoon (joka on äänekäs, mutta ei ihan NIIN häiritsevä). Nykyiset Nokian NRV:t 205/60 R15 ovat alustan kanssa mukavat, mutta varmaankaan eivät meluisuuden kannalta paras ratkaisu.
Ruostumisesta voin kertoa omat kokemukseni (auto ja vuosimalli näkyy signatuurissani, auto on v.2000 Saksasta ostettu): ruostetta ei ole näkyvissä missään, vielä, tai sitten en ole sitä löytänyt. Ystävällinen katsastusmies (Raision Vehon vieressä oleva yksityinen) näytti minulle alustaa ja ehdotti ruostesuojausta, vaikka mitään näkyvää ruostetta ei ole näkyvissä. Aikanaan Veholta sanoivat että ruostesuojata/massata auton SAA, mutta siitä ei ole "sanottavaa hyötyä." Aiottu ruostesuojaus jäi tuolloin, persaukisuuden vuoksi. Mersun originaali PVF massaus alustassa ja koteloissa varmaan suojaa jossain määrin ruostumiselta, mutta kiveniskemät ja muu puoli vuotta kestävä liotus suolamoskassa aivan varmasti vaativat ruostesuojauksen, jotta ruostumisen alkamista voisi hidastaa.

Rengasmelua on taivasteltu aiemmin useaan otteeseen sekä mersuforumilla että esimerkiksi HS:n autoliitteen sivuilla. Olisiko niin että uudemmista autoista Renault Megane tai Laguna olisi saanut mairittelevat arviot hiljaisuudesta? Ehkä osuvin lukemani kommentti aiheesta on saksalaisinsinöörin suulla lausuttuna ollut, että Suomeen tulisi tehdä autot erikseen; tiet ovat vain kerta kaikkiaan niin karkeita että autojen melusuojauksen pitäisi olla omaa luokkaansa. Tässäkin asiantuntijat korjatkoot käsitykseni. Toinen mikä voisi "auttaa" asiaan, olisi oman varallisuuden huomattava lisääntyminen joskus tulevaisuudessa - voisi ostaa kerta kaikkiaan niin kalliin auton että ei meluja tarvitsisi kuunnella.

Kun aika jättää nykyisistä kesärenkaista, on mielenkiintoista kuulla onko rengastuksen pienellä muuttamisella suurta vaikutusta äänitasoon (joka on äänekäs, mutta ei ihan NIIN häiritsevä). Nykyiset Nokian NRV:t 205/60 R15 ovat alustan kanssa mukavat, mutta varmaankaan eivät meluisuuden kannalta paras ratkaisu.
Ruostumisesta voin kertoa omat kokemukseni (auto ja vuosimalli näkyy signatuurissani, auto on v.2000 Saksasta ostettu): ruostetta ei ole näkyvissä missään, vielä, tai sitten en ole sitä löytänyt. Ystävällinen katsastusmies (Raision Vehon vieressä oleva yksityinen) näytti minulle alustaa ja ehdotti ruostesuojausta, vaikka mitään näkyvää ruostetta ei ole näkyvissä. Aikanaan Veholta sanoivat että ruostesuojata/massata auton SAA, mutta siitä ei ole "sanottavaa hyötyä." Aiottu ruostesuojaus jäi tuolloin, persaukisuuden vuoksi. Mersun originaali PVF massaus alustassa ja koteloissa varmaan suojaa jossain määrin ruostumiselta, mutta kiveniskemät ja muu puoli vuotta kestävä liotus suolamoskassa aivan varmasti vaativat ruostesuojauksen, jotta ruostumisen alkamista voisi hidastaa.
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Ensinnäkin kiitoksia onnentoivotuksista, ajaudun puolivahingossa mersumieheksi, olin etsimässä itse asiassa uutta autoa (Ford, Honda, Ciroen), mutta kun koeajoin nykyisen autoni olin myyty, varsinkin kun kyseessä oli vaihtotähti ja sain siihen kaupan päälle vuoden huolenpitosopimuksen, valitettavasti penkin verhoilu oli rajattu sopimuksesta (kuten lasit ja renkaat).
Sanoisin, että mersu on sellainen herrasmiehen kulkupeli, oikea käsi rennosti keskituhdolle ja vasemmalla kädellä kevyesti ohjaten eteenpäin.
Kiitos Raul verhoomovinkeistä, repeämä on kyllä niin pieni, että sen voisi tuommoisella Jorma K:n käyttämällä käyräneulalla itsekin korjata, mutta ajattelin että tulisi siistimpi ammattilaisen tekemänä.
Tuon rengasmelu johtuu varmaan osittain itse renkaista, nimittäin auto on ostettu Vehosta, josta sain alle uudet renkaat, jotka ovat samoja kuin takseihin asennettavat, joten siellä saattaa olla tärkeämpi ominaisuus kestävyys kuin äännettömyys, eli renkaat tehty luultavasti aika kovasta seoksesta.
veskola kirjoitti: "... tuosta ruostumisesta on kanssa ollut juttua. Kannattaa tarvittaessa ajoissa kääntyä Vehon puoleen, menee takuuseen joitakin korjauksia. ...."
Nyt ei ole ruosteen kanssa ongelmia, mutta mietin tulevaisuutta siinä mielessä, että auto tulisi olemaan useamman vuoden käytössäni, joten haluaisin varmistaa ettei auto lahoa käsiin etuajassa.
jamavi kirjoitti: "...Aikanaan Veholta sanoivat että ruostesuojata/massata auton SAA, mutta siitä ei ole "sanottavaa hyötyä."..."
Niin, turhan takia suojausta en viitsisi tehdä tai liian aikaisin, jossakin vaiheessa on varmasti aiheelista. Oikeastaan se mietityttää se , ettei suojauksen tekeminen men liian myöhäiseksi. Pitäisikö suojaus ottaa varmuuden vuoksi syksyllä, esim. tuollainen Dinitrol/Tectyl käsittely ? Yksi mahdollisuus on odotella katsastukseen ensi helmikuuhun, ja kysyä katsastusmiehen mielipidettä.


Kiitos Raul verhoomovinkeistä, repeämä on kyllä niin pieni, että sen voisi tuommoisella Jorma K:n käyttämällä käyräneulalla itsekin korjata, mutta ajattelin että tulisi siistimpi ammattilaisen tekemänä.
Tuon rengasmelu johtuu varmaan osittain itse renkaista, nimittäin auto on ostettu Vehosta, josta sain alle uudet renkaat, jotka ovat samoja kuin takseihin asennettavat, joten siellä saattaa olla tärkeämpi ominaisuus kestävyys kuin äännettömyys, eli renkaat tehty luultavasti aika kovasta seoksesta.
veskola kirjoitti: "... tuosta ruostumisesta on kanssa ollut juttua. Kannattaa tarvittaessa ajoissa kääntyä Vehon puoleen, menee takuuseen joitakin korjauksia. ...."
Nyt ei ole ruosteen kanssa ongelmia, mutta mietin tulevaisuutta siinä mielessä, että auto tulisi olemaan useamman vuoden käytössäni, joten haluaisin varmistaa ettei auto lahoa käsiin etuajassa.
jamavi kirjoitti: "...Aikanaan Veholta sanoivat että ruostesuojata/massata auton SAA, mutta siitä ei ole "sanottavaa hyötyä."..."
Niin, turhan takia suojausta en viitsisi tehdä tai liian aikaisin, jossakin vaiheessa on varmasti aiheelista. Oikeastaan se mietityttää se , ettei suojauksen tekeminen men liian myöhäiseksi. Pitäisikö suojaus ottaa varmuuden vuoksi syksyllä, esim. tuollainen Dinitrol/Tectyl käsittely ? Yksi mahdollisuus on odotella katsastukseen ensi helmikuuhun, ja kysyä katsastusmiehen mielipidettä.
Meluntorjunta ?
Etu ovien etupuolella ala reunassa on muoviset peitelevyt.
Nämä on yhdellä ruuvilla keskeltä kiinni ,on suoja ruuvin päällä.
Sieltä tulee vastaan puhdas pelti ja näihin peltikohtiin kun laittaa bitumi mattoa ,saa autotarvike liikkeistä,ääneneristysmaton nimellä on liima jo valmiina.
Jos haluaa tehdä työn viimeisen päälle niin pahvista voi tehdä kaavat ja sitten valn matto veitsellä bitumista vastaavat palat,
Apuna voi käyttää kuumailma puhallinta niin taipuu hyvin.
itse lämmitin mikrossa kertakäyttö lautasella,täytyy varoa ettei kuuma bitumi sottaa ja polta sormia.
Sellaisiin kohtiin voi laittaa ääni eriste huopaa tai äänieriste levyjä jotka on joko solumuovia tai kangas maista ,on useita vahvuuksia.niin jotka ei tule kosteudelle altiiksi,ei ulko peltiä vasten,kondessi voi kerätä vettä ja sitten ruoste raiskaa.
Myös tekarenkaitten sisäpuolen kaaret eristin ja huomasi heti että melu vaimeni.
Lokareitten sisä puolen eristäminenkin on hyvä melun vaimentaja.
Joa laitat molemmat niin on varmasti melutaso jotain muuta ,sitten ääntää jo lämppärin moottori ?
Nämä on yhdellä ruuvilla keskeltä kiinni ,on suoja ruuvin päällä.
Sieltä tulee vastaan puhdas pelti ja näihin peltikohtiin kun laittaa bitumi mattoa ,saa autotarvike liikkeistä,ääneneristysmaton nimellä on liima jo valmiina.
Jos haluaa tehdä työn viimeisen päälle niin pahvista voi tehdä kaavat ja sitten valn matto veitsellä bitumista vastaavat palat,
Apuna voi käyttää kuumailma puhallinta niin taipuu hyvin.
itse lämmitin mikrossa kertakäyttö lautasella,täytyy varoa ettei kuuma bitumi sottaa ja polta sormia.
Sellaisiin kohtiin voi laittaa ääni eriste huopaa tai äänieriste levyjä jotka on joko solumuovia tai kangas maista ,on useita vahvuuksia.niin jotka ei tule kosteudelle altiiksi,ei ulko peltiä vasten,kondessi voi kerätä vettä ja sitten ruoste raiskaa.
Myös tekarenkaitten sisäpuolen kaaret eristin ja huomasi heti että melu vaimeni.
Lokareitten sisä puolen eristäminenkin on hyvä melun vaimentaja.
Joa laitat molemmat niin on varmasti melutaso jotain muuta ,sitten ääntää jo lämppärin moottori ?