Tahmea ohjaus
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma 21.06.2004 10:37
Tahmea ohjaus
Mersunpoikasen (190E) ohjaus aika tahmean oloinen eikä palauta risteykes jälkeen itsestään. Pirukuhan sitä on alkanu riivaamaan. Muutenkin se on mennyt ajettavuudeltaan Raskassoutuiseksi niinkuin keula painaisi norsun verran.
oiskohan alapallot sököt?
Tuntus äkikseltään alapallovialta. Niillä on mersuissa taipumus jäykistyä salakavalasti, vaikka ovatkin tiukat. Aiheuttavat juuri kuvatunlaisia oireita ajettavuuteen.
Toinen vaihtoehto on liian tiukalle säädetty simpukka, myös se saa aikaan samat oireet.
Toinen vaihtoehto on liian tiukalle säädetty simpukka, myös se saa aikaan samat oireet.
Re: Tahmea ohjaus
Tehostajassa riittävästi öljyä. Moniurahihnan kireys. Pyörien suuntaukset.super_majuri kirjoitti:alkanu riivaamaan.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma 21.06.2004 10:37
Tehostajan öljyt ok. Rengaspaineena olen käyttänyt 2.2 kiloa. Nelipyöräsuuntaus tehty keväällä joten sekin ok. Simpukan liikatiukkuuteen en oikein tässä tapauksessa usko. Päinvastoin, tuntuu että sitä vois kiristää hiukan kun muuten sais homman kondiplikseen. Alapallon jumiutuminen ja hihnan tiukkuus vois olla syynä mutta pirullako alapallon jumiutuminen tarkistetaan?
Mersussa, jos on moniurahihna, ei ole mitenkään mahdollista, että hihna luistaa niin paljon, ettei tehostin toimi. Silloin ei laturikaan juuri pyörisi ja rääkynä olisi melkoinen. Tämä ei ole syy ohjaushäiriöihin, paitsi jos tehostin ei toimi ollenkaan. Tehostajassa on myös pikkuruinen öljynsuodatin, joka teoriassa voi olla ihan tukossa, monikaan ei sitä ikinä vaihda. Mutta ohjauksen palautukseen sekään ei vaikuta.
Nosta etupää ilmaan alatukivarsien ulkopäistä, juuri alapallonivelten vierestä kovasta kohdasta. Älä nosta väliltä, ettei varsi väänny. Laita puuta tai kumia väliin. Kun molemmat puolet on ilmassa, voit kokeilla alapallojen väljät tai jäykkyydet, kun auton paino ei välity niiden kautta maahan. Alapallojen vaihto on hankala homma, jos ei ole sitä tehnyt. Äkkinäisen ei kannata alkaa siihen itse.
Nosta etupää ilmaan alatukivarsien ulkopäistä, juuri alapallonivelten vierestä kovasta kohdasta. Älä nosta väliltä, ettei varsi väänny. Laita puuta tai kumia väliin. Kun molemmat puolet on ilmassa, voit kokeilla alapallojen väljät tai jäykkyydet, kun auton paino ei välity niiden kautta maahan. Alapallojen vaihto on hankala homma, jos ei ole sitä tehnyt. Äkkinäisen ei kannata alkaa siihen itse.
Re: Tahmea ohjaus
Kyllä vaikuttaa alapalloniveleltä. 201 ja 124:ssa on sikäli hölmö ratkaisu että auton paino vetää palloa pois kupista eikä päivastoin kuin 123:ssa.super_majuri kirjoitti:Mersunpoikasen (190E) ohjaus aika tahmean oloinen eikä palauta risteykes jälkeen itsestään. Pirukuhan sitä on alkanu riivaamaan. Muutenkin se on mennyt ajettavuudeltaan Raskassoutuiseksi niinkuin keula painaisi norsun verran.
On niissä välystä jos on jäykkyyttäkin. Jäykkyyteen ei juuri vaikuta rasvaaminenkaan, kulunu mikä kulunut.
Välyksen löytää parhaiten nostamalla toiselta puolelta alatukivarresta mahdollisimman likeltä palloa. Nostaa saa sen verran että rengas on irtoamassa maasta, silloin seurataan kun nostetaan rengas juuri ja juuri irti maasta painuuko pallo kupissa. Laskemalla taasen rengas takaisin kosketukseen seurataan nouseeko takaisin kupissa. Vaikeahan se on yksin huomata mutta edestakaisin nostelemaalla löytyy, kaveri helpottaa havainnointia.
Jos auto on alhaalla tai ylhäällä ei välystä tunne, eivät kaikki katsastusmiehetkkään löydä sitä. Kokemusta on.
Olen kuullut huhuja että jollakin olisi tuo alapallon varsi katkennut kun on kulunut riittävästi (sehän kuluu tietenkin eniten rattaat suorassa asennossa) ja tehostajalla on väännätetty jumissa olevaa palloa.
Re: Tahmea ohjaus
Olen kuullut huhuja että jollakin olisi tuo alapallon varsi katkennut kun on kulunut riittävästi (sehän kuluu tietenkin eniten rattaat suorassa asennossa) ja tehostajalla on väännätetty jumissa olevaa palloa.[/quote]
Kokemusta on tuosta, ohjaus oli ensin tahmea ja kohta tappi palloineen lähti kupista irti ja pyörä taipui alle, siinä vaiheessa on vitsit vähänä.
Auto oli vielä katsastettu n.2kk ennen tapahtumaa.
Kokemusta on tuosta, ohjaus oli ensin tahmea ja kohta tappi palloineen lähti kupista irti ja pyörä taipui alle, siinä vaiheessa on vitsit vähänä.
Auto oli vielä katsastettu n.2kk ennen tapahtumaa.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
Re: Tahmea ohjaus
Eihän se nivelen varsi mihinkään hankaa, ja kai pyöriä sen verran käännellään, ettei nivelen luulisi niin tiukasti jumittuvan, että ihan varren poikki saisi. Kova isku esmes. kuoppaan ajettaessa voi sen kyllä tehdä, tai ainakin tehdä murtumaytimen, josta aikanaan paukahtaa irtopoikki.Kalle.K kirjoitti:Olen kuullut huhuja että jollakin olisi tuo alapallon varsi katkennut kun on kulunut riittävästi (sehän kuluu tietenkin eniten rattaat suorassa asennossa) ja tehostajalla on väännätetty jumissa olevaa palloa.
Sellaisia tapauksen tiedän parikin, että pallo oli niin kulunut, että korkkasi läpi ja pyörä retkahti vauhdissa linttaan. Molemmilla tuli korjattavaa enemmänkin...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Alapallojen vaihto ei ole kovinkaan kummoinen toimenpide ja kannattaa tehdä, jos on vähänkin epävarma niiden kunnosta.
Vaihtohommassa on autonosturi on käteva väline, mutta ei välttämätön.
1. Irrota etupyörä
2. Tue tukivarsi kunnolla altapäin
3. Irrota alapallonivelen ylälukituspultti
4. kampea etutolppa ylöspäin, jolloin se irtoaa alpallonivelestä ja taita tolppa sivuun.
5. Rälläköi pallonivelen alapuolella oleva peltikuppi irti. Ei tarvitse rälläköidä kuin pieni viilto, josta pääsee kampeamaan isolla ruuvarilla kupin irti.
6. Lyö pallo ja sen muovipesä pois.
7. Sahaa pistosahalla jäljelle jäänyt pallonivelen kehys poikki. Varo ettet sahaa tukivarteen.
8. Naputtele kehys pois. Lähtee helpohkosti.
9. Laita uusi nivel oikeassa asennossa hollille. Kätevä apu on esim keskikokoinen ulosvetäjä jolla voidaan puristaa nivel paikoilleen. Älä kuitenkaan purista suoraan niveleen vaan välissä pitää olla sopivankokoinen holkki (esim iso hylsy, vähintään 27mm)
10 Purista niveltä pesään vähän kerrallaan ja napauta puristusten välillä tukivarteen vasaralla. Siis lyö tukivarteen ylhäältä alaspäin, jolloin nivel pikkuhiljaa nousee pesäänsä.
11. Laita irrottamasi palikat paikalleen ja homma on pyörien suuntausta vailla valmis!
Näillä ohjeilla nohevalla mersumiehellä menee alapallonivelen vaihdossa rauhallisesti työskennellen noin kaksi tuntia.
Vaihtohommassa on autonosturi on käteva väline, mutta ei välttämätön.
1. Irrota etupyörä
2. Tue tukivarsi kunnolla altapäin
3. Irrota alapallonivelen ylälukituspultti
4. kampea etutolppa ylöspäin, jolloin se irtoaa alpallonivelestä ja taita tolppa sivuun.
5. Rälläköi pallonivelen alapuolella oleva peltikuppi irti. Ei tarvitse rälläköidä kuin pieni viilto, josta pääsee kampeamaan isolla ruuvarilla kupin irti.
6. Lyö pallo ja sen muovipesä pois.
7. Sahaa pistosahalla jäljelle jäänyt pallonivelen kehys poikki. Varo ettet sahaa tukivarteen.
8. Naputtele kehys pois. Lähtee helpohkosti.
9. Laita uusi nivel oikeassa asennossa hollille. Kätevä apu on esim keskikokoinen ulosvetäjä jolla voidaan puristaa nivel paikoilleen. Älä kuitenkaan purista suoraan niveleen vaan välissä pitää olla sopivankokoinen holkki (esim iso hylsy, vähintään 27mm)
10 Purista niveltä pesään vähän kerrallaan ja napauta puristusten välillä tukivarteen vasaralla. Siis lyö tukivarteen ylhäältä alaspäin, jolloin nivel pikkuhiljaa nousee pesäänsä.
11. Laita irrottamasi palikat paikalleen ja homma on pyörien suuntausta vailla valmis!
Näillä ohjeilla nohevalla mersumiehellä menee alapallonivelen vaihdossa rauhallisesti työskennellen noin kaksi tuntia.
W124 E220T