Vettä laturissa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Vettä laturissa?

Viesti Kirjoittaja jarski »

Nyt w123 teki sellaisen tempun, jota se ei ole vielä tehnytkään. Kävin tuossa kaupassa ja ajoin 30-40km/h:ssa oikean puolen pyörät syvään vesilätäkköön. Sillä puolenhan se laturikin majailee. Ajoin muutama satametriä 40km/h ja silloin en vielä huomannut mitään. Sitten ajoin 2:sella pintakaasulla, melkein tyhjäkäynnillä "yhden pakollisen" kylänringin ennen kauppaan menoa, auto tuntui nykivän ihan vähän. :shock:

Sitten auto parkkiin ja sammutin valot. Latauksen valo välähti, mitäs nyt?! Valot uudestaan päälle ja pois ja taas välähti latauksen valo. Tyhjäkäynti oli normaalia korkeampaa ja taas normaalia, samassa tahdissa vilkkui latauksen merkkivalo. Arvatkaa meinasiko päästä JELPPINNKIIIIVÄ!- huuto? Sammutin auton ja hetken päästä käynnistin sen. Toimi taas normaalisti. Kokeilin valoja päälle ja taas välähti latauksen valo ja pian sama "valoshow" alkoi.

No, nokka kohti kotia, 25km ajoa ja taas toimii niin kuin pitääkin.

Oliskohan laturiin mennyt vettä oikein kunnolla vai mistähän tuo johtui??
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Juu

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Diiselihän ei laturin pimenemisestä välitä mitään. Eli nykimienn ei ainakaan johtunut siitä.

Laturin hiilet voivat olla vaihtoiässä muutenkin, mutta vesi siellä laturin nurkilla saattaa toki aiheuttaa valon ajoittaista syttymistä.

Tarkkaile tilannetta ja jos vielä huomennakin oireilee, voisi liitännät ja hiilet tarkastaa. Kun valo seuraavan kerran syttyy, hakkaa laturia jollain esineella ja käy tarkistamassa sammuuko valo hakkauksen myötä. Jos valo sammuu, on hiilet vaihtoiässä.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: Juu

Viesti Kirjoittaja jarski »

W126 kirjoitti:Diiselihän ei laturin pimenemisestä välitä mitään. Eli nykimienn ei ainakaan johtunut siitä.

Laturin hiilet voivat olla vaihtoiässä muutenkin, mutta vesi siellä laturin nurkilla saattaa toki aiheuttaa valon ajoittaista syttymistä.

Tarkkaile tilannetta ja jos vielä huomennakin oireilee, voisi liitännät ja hiilet tarkastaa. Kun valo seuraavan kerran syttyy, hakkaa laturia jollain esineella ja käy tarkistamassa sammuuko valo hakkauksen myötä. Jos valo sammuu, on hiilet vaihtoiässä.
Niin, mutta se valo vain vilkkui, samaan tahtiin kuin esim. vilkun merkkivalo ja samalla tyhjäkäynti heijasi. Laturin hiilet olivat ainakin muutama viikko sitten vielä loisto kunnossa. Tuon nykimisen luulisin johtuvan siitä, kun välillä laturi lataa (kuormittaa moottoria) ja välillä taas ei ( latauksen valo palaa, ei kuormita moottoria). Tuon laturin voiman tarpeen huomaa, kun lyö tyhjäkäynnillä valot päälle. Puhumattakaan jos tuon laturin temppuilun kautta kaikki virran kuluttajat lähtevät yhtäaikaa tavallaan päälle ja pois. Saattaisi helposti aiheuttaa sellaisen tyhjäkäynnin heijailun ja nykimisen melkein tyhjäkäynnillä ajaessa, joka tuossa ilmeni. En osaa kyllä sanoa dieselissä muutakaan syytä tuolle pienelle nykimiselle, jonka juuri huomasi, kuin tuon laturin "pätkimisen". Muuten kaiken pitäisi olla moottorissa kunnossa eli siinä ei ole mitään nykimistä aiheuttavaa vikaa.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Juu

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

jarski kirjoitti:
W126 kirjoitti:Diiselihän ei laturin pimenemisestä välitä mitään. Eli nykimienn ei ainakaan johtunut siitä.

Laturin hiilet voivat olla vaihtoiässä muutenkin, mutta vesi siellä laturin nurkilla saattaa toki aiheuttaa valon ajoittaista syttymistä.

Tarkkaile tilannetta ja jos vielä huomennakin oireilee, voisi liitännät ja hiilet tarkastaa. Kun valo seuraavan kerran syttyy, hakkaa laturia jollain esineella ja käy tarkistamassa sammuuko valo hakkauksen myötä. Jos valo sammuu, on hiilet vaihtoiässä.
Niin, mutta se valo vain vilkkui, samaan tahtiin kuin esim. vilkun merkkivalo ja samalla tyhjäkäynti heijasi. Laturin hiilet olivat ainakin muutama viikko sitten vielä loisto kunnossa. Tuon nykimisen luulisin johtuvan siitä, kun välillä laturi lataa (kuormittaa moottoria) ja välillä taas ei ( latauksen valo palaa, ei kuormita moottoria). Tuon laturin voiman tarpeen huomaa, kun lyö tyhjäkäynnillä valot päälle. Puhumattakaan jos tuon laturin temppuilun kautta kaikki virran kuluttajat lähtevät yhtäaikaa tavallaan päälle ja pois. Saattaisi helposti aiheuttaa sellaisen tyhjäkäynnin heijailun ja nykimisen melkein tyhjäkäynnillä ajaessa, joka tuossa ilmeni. En osaa kyllä sanoa dieselissä muutakaan syytä tuolle pienelle nykimiselle, jonka juuri huomasi, kuin tuon laturin "pätkimisen". Muuten kaiken pitäisi olla moottorissa kunnossa eli siinä ei ole mitään nykimistä aiheuttavaa vikaa.
Totta puhut. Laturin kuormitus vaikuttaa tosiaan tyhjäkäyntiinkin, varsinkin jos tyhjäkäyntikierrokset on valmiiksikin matalat. 300D:ssä ei juurikaan vaikuta, mutta siinä onkin kierrokset suht. korkeat. 240D:ssä, kun hiilet oli vaihtoiässä ja hakkaamalla laittoi latauksen alkamaan, tuntui että kone sammuu...sen verran kova vastus oli laturissa. Laturi myös kuumeni sikana. Täynnä olevan akun kanssa ero ei ollut yhtä suuri.
Vastaa Viestiin