Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Taas on se aika vuodesta kun aamulla pitää skrabata huurre/jää tuulilasista ennen liikkeelle lähtöä, eritoten aamuisin. Pahinta on kovien pakkasten aikaan sikiävä kivikova jää, jota skrabatessa lasi hiljalleen naarmuuntuu ja muuttuu vähemmän läpinäkyväksi.
Olen aikojen kuluessa kokeillut sekä räsymattoa että erilaisia tarvikeliiikkeen alumiinikangassuojia/puolipeitteitä, mutta kummatkaan eivät ole kovinkaan käteviä käytössä. Kuiva painavahko räsymatto toimii jotenkin ensimmäiseen vesisateeseen saakka. Kangassuojan virittely on puolestaan työlästä ja tuuli vie sen mieluusti mennessään. Kangassuojaa on myös iljettävä käsitellä, jos ja kun se kastuu.
Olisiko mersumiehillä kenties tiedossa edullista/pienitöistä niksiä, jolla tätä aamuista pulmaa voisi hieman helpottaa? Viime talvi meni perinteiseen malliin skrabatessa, mutta valistuneita vinkkejä otetaan kernaasti vastaan. Eniten kaipaisin toimivia vinkkejä koville pakkasille.
t. nimim. "webastoton"
Olen aikojen kuluessa kokeillut sekä räsymattoa että erilaisia tarvikeliiikkeen alumiinikangassuojia/puolipeitteitä, mutta kummatkaan eivät ole kovinkaan käteviä käytössä. Kuiva painavahko räsymatto toimii jotenkin ensimmäiseen vesisateeseen saakka. Kangassuojan virittely on puolestaan työlästä ja tuuli vie sen mieluusti mennessään. Kangassuojaa on myös iljettävä käsitellä, jos ja kun se kastuu.
Olisiko mersumiehillä kenties tiedossa edullista/pienitöistä niksiä, jolla tätä aamuista pulmaa voisi hieman helpottaa? Viime talvi meni perinteiseen malliin skrabatessa, mutta valistuneita vinkkejä otetaan kernaasti vastaan. Eniten kaipaisin toimivia vinkkejä koville pakkasille.
t. nimim. "webastoton"
e-class
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
t. nimim. "webastoton" siinä vastaus paitsi ettei aivan edullinentähtisumu kirjoitti:Taas on se aika vuodesta kun aamulla pitää skrabata huurre/jää tuulilasista ennen liikkeelle lähtöä, eritoten aamuisin. Pahinta on kovien pakkasten aikaan sikiävä kivikova jää, jota skrabatessa lasi hiljalleen naarmuuntuu ja muuttuu vähemmän läpinäkyväksi.
Olen aikojen kuluessa kokeillut sekä räsymattoa että erilaisia tarvikeliiikkeen alumiinikangassuojia/puolipeitteitä, mutta kummatkaan eivät ole kovinkaan käteviä käytössä. Kuiva painavahko räsymatto toimii jotenkin ensimmäiseen vesisateeseen saakka. Kangassuojan virittely on puolestaan työlästä ja tuuli vie sen mieluusti mennessään. Kangassuojaa on myös iljettävä käsitellä, jos ja kun se kastuu.
Olisiko mersumiehillä kenties tiedossa edullista/pienitöistä niksiä, jolla tätä aamuista pulmaa voisi hieman helpottaa? Viime talvi meni perinteiseen malliin skrabatessa, mutta valistuneita vinkkejä otetaan kernaasti vastaan. Eniten kaipaisin toimivia vinkkejä koville pakkasille.
t. nimim. "webastoton"
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Jahaa,
lasien käsittely riittävän usein Turtlen 5-Sateesta tai jollain vastaavalla ensisijaisesti sadeveden hylkimiseen tarkoitetulla aineella helpottaa hommaa jonkin verran. Silloin jää/huurre ei tartu ihan niin kovasti kiinni siihen lasiin, kun siinä on sellainen hylkivä pinta.
Vanhalla dieselilläkin (omaan kokemukseen perustuen siis) auttaa aika paljon, että laittaa sen ensiksi käyntiin ja odottelee hetken, niin saa pyyhkiä yllättävän paljon pehmentynyttä jäätä pois tuulilasilta ja etusivulaseista.
Naarmuuntumiseen liittyen; on aika järkevää jättää auto pihalle jäätymään niin, että tuulilasi on pyyhitty puhtaaksi (siis ihan vaan pyyhkimillä) sitä ennen. Tiettykin se jää kyllä tarttuu lasiin tiukemmin, kun se on puhdas eikä kurainen, mutta toisaalta sen hankaaminen ei aiheuta naarmuja niin tehokkaasti, kun hiekka tai pöly ei ole siinä välissä hioma-aineena. Ja yleisesti ottaenkaan ei kannata aloittaa sen lasin hankaamista siltä alueelta, johon pyyhkimet eivät yllä, ja sitten työntää sieltä sitä naarmuttavaa kuraa krapan kanssa sille puhtaalle alueelle. Itse, kun duunista lähden, niin tapaan krapailla vain sen alueen, jolle pyyhin yltää. No, sivulasit on tietty asia erikseen.
lasien käsittely riittävän usein Turtlen 5-Sateesta tai jollain vastaavalla ensisijaisesti sadeveden hylkimiseen tarkoitetulla aineella helpottaa hommaa jonkin verran. Silloin jää/huurre ei tartu ihan niin kovasti kiinni siihen lasiin, kun siinä on sellainen hylkivä pinta.
Vanhalla dieselilläkin (omaan kokemukseen perustuen siis) auttaa aika paljon, että laittaa sen ensiksi käyntiin ja odottelee hetken, niin saa pyyhkiä yllättävän paljon pehmentynyttä jäätä pois tuulilasilta ja etusivulaseista.
Naarmuuntumiseen liittyen; on aika järkevää jättää auto pihalle jäätymään niin, että tuulilasi on pyyhitty puhtaaksi (siis ihan vaan pyyhkimillä) sitä ennen. Tiettykin se jää kyllä tarttuu lasiin tiukemmin, kun se on puhdas eikä kurainen, mutta toisaalta sen hankaaminen ei aiheuta naarmuja niin tehokkaasti, kun hiekka tai pöly ei ole siinä välissä hioma-aineena. Ja yleisesti ottaenkaan ei kannata aloittaa sen lasin hankaamista siltä alueelta, johon pyyhkimet eivät yllä, ja sitten työntää sieltä sitä naarmuttavaa kuraa krapan kanssa sille puhtaalle alueelle. Itse, kun duunista lähden, niin tapaan krapailla vain sen alueen, jolle pyyhin yltää. No, sivulasit on tietty asia erikseen.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Onko auton lohkolämmittimen lisäksi mahdollista jopa sisätilalämppäri? Helpottaa ainakin omassa paljon.
EQB 300 4-matic -23
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
käy laittamassa auton käyntiin ½-1 h ennen lähtöä ja lämppäri hoitaa homman... omassa ducatossa tosin on niin tehoton hukkalämmön tuotto koneessa, että vaatii lumiharjan tukkimisen kaasu ja jarrupolkimien väliin nostamaan kierroksia... sellainen 2500 rpm tuntuu olevan jo aika tehokas (eikä voida edes syyttää turhasta "tyhjäkäynnistä"
)
200E ja 300E taas riitti n. 5 min. käyttö, kelillä, kuin kelillä, mutta ducatossa se on tosiaan sen 1 h käytännössä... josta muistuukin taas mieleen, että vois ottaa piakkoin tuon 200E:n taas ajoon... tulee niin paljon halvemmaksi kuitenkin ajaa bensa-autolla talvet, kuin dieselillä tuon pirun esilämmityksen takia

200E ja 300E taas riitti n. 5 min. käyttö, kelillä, kuin kelillä, mutta ducatossa se on tosiaan sen 1 h käytännössä... josta muistuukin taas mieleen, että vois ottaa piakkoin tuon 200E:n taas ajoon... tulee niin paljon halvemmaksi kuitenkin ajaa bensa-autolla talvet, kuin dieselillä tuon pirun esilämmityksen takia

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
mulla on ollu sama meininki, ku napalla. auto on toisinaan lohkolämppärissä, mutta se ei paljon auta ikkunoihin. jos tarvii johki mennä, niin samall, ku vetäsee tupakin laittaa auton käyntiin, sitten menee takasin sisälle ja juo kupposen kahvia ja vasta sen jälkeen lähtee matkaan. kah! ikkunat on sulat ja auto lämmin. ja tähän kaikkeen meni ehkä vartti.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Omasta mielestäni tuo auton tyhjäkäyttö pakkasella ei ole mikään paras ratkaisu vaan parempi olisi lähteä ajamaan, jotta yläkerta saa voitelua. Esim. pikkuserkku jätti Kiirunan reissullaan autonsa tikittämään tyhjää lasien raappimisen ajaksi. Nokka-akseli leipoi kiinni ja auto jäi sinne. Seuraavalla kerralla takaisin mennessä oli matkakassissa vaihtokansi ja piti tehdä kansiremontti siellä tundralla. 

Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
niin on. melkeinpä siinä autossa on ollu jo jotakin vikaa, jos yläpää leipoo kiinni tyhjäkäynnillä. mulla ainakin 5 vuoden ajalta kokemusta mersujen tyhjäkäyttämisestä auto lämpimäks, eikä koskaan mitään ongelmaa. tietenkin, jos on niin paksut öljyt ja riittävästi pakkasta, että öljypumppu imasee ilmakäytävän öljyn keskelle, niin siitähän se kone sitten hajoo. mutta noin niinku normaalisti niin, kyllähän sen moottorin pitää kestää tyhjäkäyttäminen.tn62634 kirjoitti:Omasta mielestäni tuo auton tyhjäkäyttö pakkasella ei ole mikään paras ratkaisu vaan parempi olisi lähteä ajamaan, jotta yläkerta saa voitelua. Esim. pikkuserkku jätti Kiirunan reissullaan autonsa tikittämään tyhjää lasien raappimisen ajaksi. Nokka-akseli leipoi kiinni ja auto jäi sinne. Seuraavalla kerralla takaisin mennessä oli matkakassissa vaihtokansi ja piti tehdä kansiremontti siellä tundralla.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Ettei vaan olis ollu Audi. Nehän nyt porsii yläpäästään muutenkin.tn62634 kirjoitti:Esim. pikkuserkku jätti Kiirunan reissullaan autonsa tikittämään tyhjää lasien raappimisen ajaksi. Nokka-akseli leipoi kiinni ja auto jäi sinne.
Asiasta sen verran, että KUN joutuu skrapaa käyttämään, niin sen lasin tarvihtee olla puhdas. Eikä pidä käyttää metallista raappaa, vaikka sillä helkutin helposti jää lähteekin. Moon skrapaillu siitä asti kun kortin sain ja ketut niihin laseihin mitään poikittaisia viiruja ole syntyny.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Mulla on ulkona seisovassa japsikipossa laitettu sisätilalämppäri ilman mitään johtosarjoja, vedän virtapiuhan vaan oven välistä ja roikassa on kellokytkin (lohkolämppäri on samassa haarassa). Sitten mulla on lisäks ihan noita edellä morkattuja harmaita puolipeitteitä. Toimii stanan hyvin, on kauhee tuulipussi mutta pysyy (on pysynyt) muovikoukuilla paikoillaan ainakin tähän asti vaikka millaisia myräköitä on ollut. Ja tuulella ei jäädy. Joskus peite on jäätynyt lasiin kiinni, mutta sisälämppäri sulattaa sen irti tosi nopeasti. Ongelmahan ilman lämppäriä tietyillä keleillä on että kun ottaa peiton pois, vetää lasi jäähän... Noissa peitteissä on sitten isoja eroja, joistain ne kiinnityskoukut menee pakkasessa murusiksi, joissain kuminauhat kuoleentuu vuodessa jne. Olen käyttänyt tähän asti bilteman versiota (kuminauhat kuoleentuivat kahdessa vuodessa), nyt päällä on minimanin versio.
Toinen asia mikä pitää lasit auki on autokatos. Vaikka mersussa on eberi, ei lasi ole juurikaan jäässä koskaan, vaikka katos on auki korkeelta ja kahdelta suunnalta. Moottorin/sisätilan kannalta tietty pohottelen dieseliä aamuisin
Toinen asia mikä pitää lasit auki on autokatos. Vaikka mersussa on eberi, ei lasi ole juurikaan jäässä koskaan, vaikka katos on auki korkeelta ja kahdelta suunnalta. Moottorin/sisätilan kannalta tietty pohottelen dieseliä aamuisin

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Kyllä, Mladá Boleslavin Audi.Pakardinen kirjoitti:Ettei vaan olis ollu Audi. Nehän nyt porsii yläpäästään muutenkin.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Yllätys yllätys...tn62634 kirjoitti:Kyllä, Mladá Boleslavin Audi.Pakardinen kirjoitti:Ettei vaan olis ollu Audi. Nehän nyt porsii yläpäästään muutenkin.

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Kiitoksia hyvistä vinkeistä, tuota tuulilasin käsittelyä sadevesiaineella en olekaan aikaisemmin kokeillut. Täytyykin tehdä käsittely vielä ennen pakkasia.
Autokatos olisi tähän pulmaan ekologisin lääke, mutta ei viitsisi pihapiiriä sellaisella kuitenkaan pilata. Auton tyhjäkäyttäminen toimisi, mutta se on meluisaa, ottaa aikaa, tuottaa katkua naapurustoon ja on muutenkin tällaisen wannabe-luonnonystävän ajatusmaailman kanssa hiukan ristissä.
Mitä jos virittelisi hieman tuulilasia pienemmän litteän "patjan", jota vähän lämmittäisi sähköuunissa ammukaffetta hörppiessä? Patjan sisältö pitäisi olla taiteltavissa, varastoida lämpöä ja pitää muotonsa. Hiekkapatja nyt tuli ensimmäisenä mieleen.. Patja lasille, kone käyntiin ja skraballa loput. Tai ehkä ämpärillinen pikku hiekkapusseja voisi olla helpompi toteuttaa... Keksiikö kukaan mistä muusta matskusta tuollaista kannattasi alkaa kehitellä?
Autokatos olisi tähän pulmaan ekologisin lääke, mutta ei viitsisi pihapiiriä sellaisella kuitenkaan pilata. Auton tyhjäkäyttäminen toimisi, mutta se on meluisaa, ottaa aikaa, tuottaa katkua naapurustoon ja on muutenkin tällaisen wannabe-luonnonystävän ajatusmaailman kanssa hiukan ristissä.
Mitä jos virittelisi hieman tuulilasia pienemmän litteän "patjan", jota vähän lämmittäisi sähköuunissa ammukaffetta hörppiessä? Patjan sisältö pitäisi olla taiteltavissa, varastoida lämpöä ja pitää muotonsa. Hiekkapatja nyt tuli ensimmäisenä mieleen.. Patja lasille, kone käyntiin ja skraballa loput. Tai ehkä ämpärillinen pikku hiekkapusseja voisi olla helpompi toteuttaa... Keksiikö kukaan mistä muusta matskusta tuollaista kannattasi alkaa kehitellä?
e-class
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
ihan normaali vanhanaikainen räsymatto ajaa kyllä myös tuon hommantähtisumu kirjoitti:
Mitä jos virittelisi hieman tuulilasia pienemmän litteän "patjan", jota vähän lämmittäisi sähköuunissa ammukaffetta hörppiessä? Patjan sisältö pitäisi olla taiteltavissa, varastoida lämpöä ja pitää muotonsa. Hiekkapatja nyt tuli ensimmäisenä mieleen.. Patja lasille, kone käyntiin ja skraballa loput. Tai ehkä ämpärillinen pikku hiekkapusseja voisi olla helpompi toteuttaa... Keksiikö kukaan mistä muusta matskusta tuollaista kannattasi alkaa kehitellä?

ei se lasi enää jäädy ravattavaan kuntoon, kun siinä joku matto on yön, vastaa sellaista normaalia autokatosta toiminnaltaan... jos yöllä on satanut vaikka lunta, niin samalla saa nekin pois sen maton mukana, vielä kun asettelee sen maton niin, että se suojaa myös ilmanottoaukkoja lumelta, niin ei tule ikäviä yllätyksiä alkumatkasta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Mulla on ollut autoissa semmonen autoglymin kemikaalipullo "hätätapauksia" varten. Käynnistää ensin auton ja suihkauttaa sitten sillä lasille ja pyyhkijöille/pyyhkijälle annoksen. Yleensä on riittänyt sen jälkeen pyyhkijöiden käyttö.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
No eikös tommosen sekoituksen voi tehdä ihan itse.....lasolia ja tippa vettä sumutinpulloon....??? ruikkii sitä ja pyyhkii.RH kirjoitti:Mulla on ollut autoissa semmonen autoglymin kemikaalipullo "hätätapauksia" varten. Käynnistää ensin auton ja suihkauttaa sitten sillä lasille ja pyyhkijöille/pyyhkijälle annoksen. Yleensä on riittänyt sen jälkeen pyyhkijöiden käyttö.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
No varmaanni, mutta ei tarvihe lutrailla. Ja tuo on osoittautunut kovin riittoisaksikin, niin ettei oikeastaan ole edes kustannuskysymys, millä sitä lutrailua voisi perustella. Jää sulaa muuten tosi tehokkaasti.LopenUupunut kirjoitti:No eikös tommosen sekoituksen voi tehdä ihan itse.....lasolia ja tippa vettä sumutinpulloon....??? ruikkii sitä ja pyyhkii.RH kirjoitti:Mulla on ollut autoissa semmonen autoglymin kemikaalipullo "hätätapauksia" varten. Käynnistää ensin auton ja suihkauttaa sitten sillä lasille ja pyyhkijöille/pyyhkijälle annoksen. Yleensä on riittänyt sen jälkeen pyyhkijöiden käyttö.
.
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Kiitoksia hyvästä vinkistä, itse ostin eilen vastaavan sonaxin tuotteen clas ohlsonilta hintaan 5,90. Saapa nähdä miten aine sitten tehoaa...RH kirjoitti:Mulla on ollut autoissa semmonen autoglymin kemikaalipullo "hätätapauksia" varten. Käynnistää ensin auton ja suihkauttaa sitten sillä lasille ja pyyhkijöille/pyyhkijälle annoksen. Yleensä on riittänyt sen jälkeen pyyhkijöiden käyttö.
Muutkin vinkit ovat olleet hyviä. Taidan ottaa taas vanhan kunnon räsymaton käyttöön , se nopeuttaa kummasti puhdistusta lumikeleillä. Hankaluutena on maton kostuminen, mutta saahan sen välillä kuivaksi jos vain viitsii nähdä hiukan vaivaa.
e-class
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Jos ei ole autokatosta, niin auton ajaminen nokka edellä aivan lähelle seinää auttaa myös.. 

S211 E270 CDI -04
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
tota mikset osta puolipeitettä ?tähtisumu kirjoitti:Kiitoksia hyvästä vinkistä, itse ostin eilen vastaavan sonaxin tuotteen clas ohlsonilta hintaan 5,90. Saapa nähdä miten aine sitten tehoaa...RH kirjoitti:Mulla on ollut autoissa semmonen autoglymin kemikaalipullo "hätätapauksia" varten. Käynnistää ensin auton ja suihkauttaa sitten sillä lasille ja pyyhkijöille/pyyhkijälle annoksen. Yleensä on riittänyt sen jälkeen pyyhkijöiden käyttö.
Muutkin vinkit ovat olleet hyviä. Taidan ottaa taas vanhan kunnon räsymaton käyttöön , se nopeuttaa kummasti puhdistusta lumikeleillä. Hankaluutena on maton kostuminen, mutta saahan sen välillä kuivaksi jos vain viitsii nähdä hiukan vaivaa.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut ... puolipeite" onclick="window.open(this.href);return false;
ei kerää kosteutta ja olis takalasikin puhdas


.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Sain puolipeitteistä aikanaan "kystä kyllä". Peitteen virittely vaatii auton ympärille jonkin verran tilaa (jota ei liiemmälti ole). Peite muuttuu kastuessaan iljettäväksi käsitellä, ja se on pakko levittää sisätiloissa jonnekin, jos sen haluaa kuivaksi. Auton pinnassa oleva lika tarttuu siihen myös ja sitä pitäisi pestä samassa tahdissa kuin autoa. Sopivalla säällä se on melkoinen tuulipussi. Lisäksi virittely ja poiskuorinta (varsinkin yksin) vie aikaa. Saavutettu hyöty ei vain ole mielestäni järkevässä suhteessa nähtyyn vaivaan. Tämä siis pätee täällä pääkaupunkiseudulla, jossa talvisin lämpötila sahaa nollan kahta puolta ja suolarapa roiskuu.LopenUupunut kirjoitti:
tota mikset osta puolipeitettä ?
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut ... puolipeite" onclick="window.open(this.href);return false;
ei kerää kosteutta ja olis takalasikin puhdas![]()
![]()
.
Mutta ehkä kaikkein kovimmille pakkasille se voisi olla varteenotettava lisäapu, etenkin kun ne ovat noinkin halpoja... Silloinhan ei tuule, eikä ole pelkoa äkillisestä lumi- tahi vesisateesta. Valintoja, valintoja...
e-class
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Ämpärillinen kuumaa vettä tuulilasille aamuisin.
Todellisen viherpiiperön valinta
Toki vastineeksi saa joka aamu jännäkakka housussa jännätä että hajoaako lasi.
Todellisen viherpiiperön valinta

Toki vastineeksi saa joka aamu jännäkakka housussa jännätä että hajoaako lasi.

- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Eiks olis paljon miehekkäämpää khusta lorottaa siihen lasille....edellisenä iltana kun ottaa konjamiinia ja koshua tarpeeksi niin ei jäädykään heti nokan päähänMika.T kirjoitti:Ämpärillinen kuumaa vettä tuulilasille aamuisin.
Todellisen viherpiiperön valinta![]()
Toki vastineeksi saa joka aamu jännäkakka housussa jännätä että hajoaako lasi.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Pikkupakkasilla ja suojakelin jälkeen sisätilan lämmitin.
Kovilla pakkasilla ei tarvi mitään kun ilma kuivaa.
Lumisateilla menee sisäpuolelta huuruun kumminkin heti joten ei auta mikään...
Kovilla pakkasilla ei tarvi mitään kun ilma kuivaa.
Lumisateilla menee sisäpuolelta huuruun kumminkin heti joten ei auta mikään...
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Muutamat pakkaset on nyt koettu ja pieni välitilinpäätös on ehkä paikallaan.
Hommasin Lidlistä sellaisen tuulilasin kokoisen, toiselta puolelta alumiinipäällysteisen ohuen solumuoviläpyskän. On kevyt, pieni ja kätevä nakata lasille. Rimpula mikä rimpula, mutta toistaiseksi vielä ehjä. Läpyskä lähtee lentoon jos sitä ankkuroi kiinni jollain, joten olen heittänyt sen päälle pari vanhaa kumimattoa. Tehon suhde vaivannäköön on kohdallaan.
Jos lasi on päässyt jäätymään, olen suihkinut sonaxin jäänestoa lasille ja ainakin pienillä pakkasilla teho on ollut tyydyttävä. Jää on sulanut ja siirtynyt pyyhkäreiden avustuksella pois näkökentästä. Pullosta on kulunut nyt noin 1/3.
Arvelen että pärjään tuolla läpyskäratkaisulla, mikäli se vain pysyy ehjänä. Tosin - vielä tulee se aamu, kun läpyskä on kontissa ja yöpakkanen on kerryttänyt tuulilasiin paksun kivikovan jääkerroksen. Silloin sonaxin teho vasta punnitaan. Palaan varmaankin aiheeseen vielä...
Kertaakaan ei ole vielä tarvinnut raapia lasia skraballa, mikä on pelkästään iloinen asia!
Hommasin Lidlistä sellaisen tuulilasin kokoisen, toiselta puolelta alumiinipäällysteisen ohuen solumuoviläpyskän. On kevyt, pieni ja kätevä nakata lasille. Rimpula mikä rimpula, mutta toistaiseksi vielä ehjä. Läpyskä lähtee lentoon jos sitä ankkuroi kiinni jollain, joten olen heittänyt sen päälle pari vanhaa kumimattoa. Tehon suhde vaivannäköön on kohdallaan.
Jos lasi on päässyt jäätymään, olen suihkinut sonaxin jäänestoa lasille ja ainakin pienillä pakkasilla teho on ollut tyydyttävä. Jää on sulanut ja siirtynyt pyyhkäreiden avustuksella pois näkökentästä. Pullosta on kulunut nyt noin 1/3.
Arvelen että pärjään tuolla läpyskäratkaisulla, mikäli se vain pysyy ehjänä. Tosin - vielä tulee se aamu, kun läpyskä on kontissa ja yöpakkanen on kerryttänyt tuulilasiin paksun kivikovan jääkerroksen. Silloin sonaxin teho vasta punnitaan. Palaan varmaankin aiheeseen vielä...
Kertaakaan ei ole vielä tarvinnut raapia lasia skraballa, mikä on pelkästään iloinen asia!
e-class
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Mika.T kirjoitti:Ämpärillinen kuumaa vettä tuulilasille aamuisin.
Todellisen viherpiiperön valinta![]()
Toki vastineeksi saa joka aamu jännäkakka housussa jännätä että hajoaako lasi.
Sekottaa viel suolaa sekaa nii ei jäädy se vesi niin helpost.

N293 EQC400
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Auto tosiaan käyntiin vaan, lämppärit täysille ja takalasin lämmitin päälle, sitten pyyhkii lumet rauhassa jokapuolelta, ja kun se on tehty niin autoon vaan. Kabiini on mukavan lämmin, jää on sulanut, tai pehmentynyt jo niin paljon, että hetken kun ruiskuttelee tuulilasinpesunestettä siihen jäälle ja antaa pyyhkijöiden pyyhkiä niin kyllä kelpaa. 
Ei vaiskaan. Kovilla pakkasilla paras taitaa olla muoviskraba ja puhdas tuulilasi. Onneksi täällä Helsingissä on tänävuonna vain pikkupakkasia, niin riittää vaan tuo auton käyntiin laittaminen. Kun lumet auton on saanu kerran käytyä harjan kanssa läpi, on jäät jo niin paljon pehmenneet, että lähtevät useinmiten vaan harjalla voimakkaasti pyyhkien. Tuulilasiin joskus saattaa vähän jäätä jäädä, usein vaan sulattelen loput sitten tolla lasinpesunesteellä. Tänään valittikin sitten että laita lisää nestettä
Kyllähän noi kestikin melkein 2,5kk viimetäytöstä vaikka kovasti on ollu kurakelejä...

Ei vaiskaan. Kovilla pakkasilla paras taitaa olla muoviskraba ja puhdas tuulilasi. Onneksi täällä Helsingissä on tänävuonna vain pikkupakkasia, niin riittää vaan tuo auton käyntiin laittaminen. Kun lumet auton on saanu kerran käytyä harjan kanssa läpi, on jäät jo niin paljon pehmenneet, että lähtevät useinmiten vaan harjalla voimakkaasti pyyhkien. Tuulilasiin joskus saattaa vähän jäätä jäädä, usein vaan sulattelen loput sitten tolla lasinpesunesteellä. Tänään valittikin sitten että laita lisää nestettä

Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: Vinkkejä tuulilasin skrabaamiseen?
Täräytän dieselin ensimmäisenä tulille ja laitan samalla tuulilasin sulatuksen päälle. Sen jälkeen pitkävartisella harjalla lumet ikkunoilta ja katolta pois. Skraballa sivuikkunat puhtaaksi ja viimeisenä tuulilasi joka tässä vaiheessa on jo pehmentynyt niin että se on aika helppo putsata. Sen jälkeen autoon joka onkin jo hiukan lämmennyt. Tulkoon naarmuja siihen tuulilasiin vaikka, rahalla saa uusia. 

S204 320cdi 4matic