kilometrilukeman varmistaminen saksantuonnissa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

kilometrilukeman varmistaminen saksantuonnissa

Viesti Kirjoittaja juha »

Nyt kun lähes KAIKKI mupittaa että saksasta ei löydy yli kymmenen vuotta ja alle 500tkm oikeasti ajettua autoa niin ... (suomalaiset automyyjät etunenässä, tai pitäiskö automyyjästä sanoa etukuonossa :D )

.. onko kukaan kysynyt / varmistanut kilometrien paikkansapitävyyttä esim. niistä paikoista missä auto on sen "tekaistun" huoltokirjan mukaan huollettu (tulipas kyynistä tekstiä, heh!)?. Minkälainen käytäntö saksassa on autojen huolloissa, meneekö valtuutettujen merkkihuoltoliikeiden tiedot jälleenmyyjän keskitettyyn rekisteriin vai onko tiedot vain ko. paikallisen puljun tietsikassa ilman varmistuksia :)

Meikäläisen saksankielen taito kun rajoittuu saksalaisten hydraulileffojen sanastoon niin ei voi oikein soittaa / sähköpostia laittaa vaikka auton edellisen elämän huoltomestat olis tiedossa. Olishan mukava saada selville mitä kärryllä mahdollisesti on aikuisten oikeasti ajettu!


Lopuksi pieni kevennys, otteita esson baarista:

- Pera osti tossa '92:sen nissan sunnyn, se on ollut samalla papalla lähes uudesta asti, on hieno! Vain 42tkm ajettu, kuulema takuukilometrit!

* Älä saatana, on se löytäny oikeen "helmen", kyllä sillä ajaa monta vuotta ilman mitään remppoja.

- Joo, sano muuta. Ja ollu samalla papalla, se on varmaan pitäny autoa kuin kukkaa kämmenellä! Se pappa on tehny huollotkin itse, siksi nissanissa ei ollu huoltokirjaakaan mukana. Vähän siinä tankki vuotaa ja helmat taitaa mennä uusiksi mutta pikkuhommia, Peralla on mig hitsit tallissa. Kuulikko muuten kun Jorma tuotti mersun saksasta?

* No en, millasen?

- 300E bensavehje, ajettu olevinaan vaan 58tkm, vuosimalli '89. Ei kyllä voi pitää paikkaansa. Kuulemma omistajina ollut vuonna '25 ja '39 syntyneet eläkeläiset.

* Varmasti on siitä mittaria ruuvattu, ei saakeli saksalainen myis noin vähän ajettua mersua. Kyllä ne ostaa auton ajamista varten, ei tallissa seisotteluun!

- Niin, kyllähän mä sen näin ja olihan ratti ja polkimet kuin uudet, ei ollut kynnyslistatkaan kuluneet mutta niitähän saa kaupasta. Huoltokirja oli leimoilla ja olevinaan merkkiliikkeessä huollettu. Sisältä se haisi ihan uudelle autolle mutta sitä uuden auton hajua saa kuulemma ostaa spraypullossa. En kyllä usko että pitää kilometrit paikkansa...

* No en minäkään, kyllä noin pienet kilometrit ja vanha auto herättää heti epäilyksiä, se on varmaan ihan loppuun ajettu..

- Niin on... olis vaan sekin ostanut auton suomesta... jonkun vähänajetun japanilaisen niinku Pera..
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Se mitä olen tuossa ruuvaushommassa aina ihmetellyt, kun kuulemma kaikkien saksantuontiautojen mittareita on ruuvailtu... Niin miten ihmeessä mittarista 100-200th pois ruuvaamalla penkkien reiät ja kulumat korjaantuvat, moottorin puristukset + pakokaasuarvot ovat kuin uudessa autossa, ovien saranat ja rajoittimet muuttuvat uudenveroisiksi, nitinät ja natinat loppuvat, kynnyslistojen naarmut tasoittuvat, ratti ei enää kiillä, kytkimet + monitoimiviiksi + muut hanikat ovat jämäköitä ja toimivat 100%:sesti, autoon tulee tuore uuden auton tuoksu, ikkunoiden naarmut ja kulumat katoavat, alustan kaikki puslat korjaavat itse itsensä ja pakosarjakin on mallia itse pinnoittuva... Ja kun pääosin puhutaan kuitenkin Saksan hintaluokassa alle 5k€:n autoista, ei tuollaisen osamäärän vaihtaminenkaan ole missään määrin taloudellisesti järkevää. Ei ne osat nimittäin ilmaisia ole Saksassakaan. Tietenkin voi olla, ettei autot kulu Saksassa ollenkaan. :D

Tuon 260SE:n kunnostaminen (ajettu ~250th) vaatii vielä ainakin 2k€, eikä se varmaan senkään jälkeen ole uudenveroisessa kunnossa. Tunkkaiseen sisustukseen voi lyödä hajustetta, mutta vaikutus kestää maksimissaan pari viikkoa. Huonolla pidolla olleen auton vikoja ei voi helposti tai halvalla peitellä, ne on kerta kaikkiaan korjattava. Mainittakoon vielä, että ässän ratti on täysin sileä kello 9-12 alueelta. Sen sijaan muka-alle-100th ajetun coupen airbag ratti on kuin pakasta vedetty. Eli senkin on turkkilaiset vaihtaneet uuteen, mitäs semmonen maksaa, 2-300€ varmaan. 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Jos auto on siisti ja kulumia ei näy, se on joko oikeasti vähän ajettu tai taitava väärennös. Ja mitä väliä onko sillä oikeasti 100 000 vai 350 000 ajettu jos se on kunnossa ja siisti 8)
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

uudehko mersu

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Ostin muutama vuosi sitten -92 260E:n jolla oli ajettu 70tkm, ja siinä oli kaikki nuo "omainaisuudet"..auto oli alustastakin kuin suoraan tehtaalta ja lisäksi autossa oli vielä alkuperäiset kesärenkaat alla, ts. viimeinen myynti/käyttöpäivä oli mennyt ohi..vaihtaako ne nämä renkaatkin alle ? :wink:
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Eräs puolituttu osti äskettäin saksasta Mersun, olikohan vm '94, mallia en muista. Ajettu vähän yli 100tkm, ja tämä oli tarkistettu veholla pistämällä töpseli kiinni autoon - ei ruuvailtu.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pasi M. kirjoitti:Se mitä olen tuossa ruuvaushommassa aina ihmetellyt, kun kuulemma kaikkien saksantuontiautojen mittareita on ruuvailtu... Niin miten ihmeessä mittarista 100-200th pois ruuvaamalla penkkien reiät ja kulumat korjaantuvat, moottorin puristukset + pakokaasuarvot ovat kuin uudessa autossa, ovien saranat ja rajoittimet muuttuvat uudenveroisiksi, nitinät ja natinat loppuvat, kynnyslistojen naarmut tasoittuvat, ratti ei enää kiillä, kytkimet + monitoimiviiksi + muut hanikat ovat jämäköitä ja toimivat 100%:sesti, autoon tulee tuore uuden auton tuoksu, ikkunoiden naarmut ja kulumat katoavat, alustan kaikki puslat korjaavat itse itsensä ja pakosarjakin on mallia itse pinnoittuva... Ja kun pääosin puhutaan kuitenkin Saksan hintaluokassa alle 5k€:n autoista, ei tuollaisen osamäärän vaihtaminenkaan ole missään määrin taloudellisesti järkevää. Ei ne osat nimittäin ilmaisia ole Saksassakaan. Tietenkin voi olla, ettei autot kulu Saksassa ollenkaan. :D

Tuon 260SE:n kunnostaminen (ajettu ~250th) vaatii vielä ainakin 2k€, eikä se varmaan senkään jälkeen ole uudenveroisessa kunnossa. Tunkkaiseen sisustukseen voi lyödä hajustetta, mutta vaikutus kestää maksimissaan pari viikkoa. Huonolla pidolla olleen auton vikoja ei voi helposti tai halvalla peitellä, ne on kerta kaikkiaan korjattava. Mainittakoon vielä, että ässän ratti on täysin sileä kello 9-12 alueelta. Sen sijaan muka-alle-100th ajetun coupen airbag ratti on kuin pakasta vedetty. Eli senkin on turkkilaiset vaihtaneet uuteen, mitäs semmonen maksaa, 2-300€ varmaan. 8)
Ionisaattorilla auton tuoksu muuttuu uudenveroiseksi, vanha kikka autoliikkeissä.

Edelleen huvittaa hiukan, omassa autossa kilometrimäärän voi oikeastaan huomata vain ratista joka kiiltaa, muuten kaikki toimii ja on melko virheetöntä, nahkapenkki ei edes juuri kulu.

Niin ja ajettu on jotain 440 tkm.

Alusta on tosi jämäkkä, eikä taka-akselistolle välttämättä ole tehty mitään. Yhtään väljää ei silti ole, eteen vaihdettiin toki puslat oman mielenrauhan takia ja jouset ja iskarit on uudet, vanhat oli silti tosi hyvät mutta alkujaankin liian pehmeät..

Kaikki hallintalaitteen on kuitenkin todella jämäkät, monitoimiviiksi, ohjaus jne.

Sun mersullas on ajettu ainakin 500 tkm :lol:
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Eipä tuota mitarin ruuvausta voi oikeastaan millään varmistaa jos taitava tekijä on ollut asialla. Toki sattuman kautta voi olla että selviää että esim.v.1995 auto kävi viimeisen kerran merkkihuollossa josta merkinnät tiedostossa ja mittari lukema esim. 40 tkm ja seuraavana vuonna huoltokirjassa öljynvaihto lukemalla 30 tkm...

Itse en luottaisi kuin Mercedeksen omiin jälleenmyyjiin(Niederlassung) ja aukottomaan huoltohistoriaan siellä. Se ei tarkoita että muut huollot olisivat huonompia, on vaan hankala todistaa jos jotain epäselvää ilmenee myöhemmin. Vaikka mersu onkin saksassa selvästi halvempi kuin täällä, on se kuitenkin sen hintainen heillekin että äijät vie ainakin uudenkarheat autonsa vielä takuun jälkeenkin merkkihuoltoon. Muutenkin autoja huolletaan ahkeraan jos ne on käytössä, monissa saksalaisissa pikkukaupungeissa on autokorjaamot auki vielä kymmenen aikaan illalla. On muutenkin eri asia ajaa autobaanalla 200 km/h ja tehdä tiukkoja jarrutuksia kuin ajella rauhallisesti suomen nopeuksissa. Kyllä saksalainen (yksityinen)mersunnomistaja haluaa pirssin olevan kunnossa.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Sivonen kirjoitti:Eräs puolituttu osti äskettäin saksasta Mersun, olikohan vm '94, mallia en muista. Ajettu vähän yli 100tkm, ja tämä oli tarkistettu veholla pistämällä töpseli kiinni autoon - ei ruuvailtu.
Onko tosiaan näin että ruuvauksen voi luotettavasti tarkistaa Veholla laittamalla töpselin kiinni autoon?
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Tuotiin kesällä viimeksi saksasta -00 mallinen väyrys farkku. Kilometrit tarkastettiin siten että mentiin Stuttgartissa merkkiliikkeeseen ja pyydettiin printtaamaan auton huoltohistoria. Printin sai ilmaiseksi valmistenumero ilmoittamalla. Lappua verrattiin huoltokirjaan ja päivämääristä oli helppo päätellä ettei paljoa ainakaan oltu ruuvattu jos ollenkaan.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Matti R kirjoitti:Onko tosiaan näin että ruuvauksen voi luotettavasti tarkistaa Veholla laittamalla töpselin kiinni autoon?
Muistelen, että tästä oli forumilla jotain juttua joskus. Ja jos oikein muistan, niin kilometrit tallentuu sekä moottoriin, vaihdelaatikkoon, että mittariin. Muistanko oikein, ja mihin malleihin tuo pätee... Kukapa tietää :roll:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
jarkko1313
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 11.08.2004 14:36
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarkko1313 »

Mauri H. kirjoitti:Ionisaattorilla auton tuoksu muuttuu uudenveroiseksi, vanha kikka autoliikkeissä.
Ei se paska tollakaan laitteella sieltä autosta ulos kävele... kyllä se auto pitää muutekin puhdistaa tai parin viikon päästä auto haisee samalle.
Corolla AE101
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

sfnet.harrastus.autot.maahantuonti

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Iski silmään netissä....

Newsgroups:
sfnet.harrastus.autot.maahantuonti

Olen tässä seurannut sivusta tätä tuontiauto härdelliä jo monta vuotta ja
eräs mielenkiintoinen piirre tulee esiin jatkuvasti: Hyvin usein
tuontiautolla on ajettu n.170tkm! Rupesin innostuksissani tutkimaan
maahantuotujen autojen kilometrejä. Halusin selvittää, että onko niitä
160-180tkm ajettuja todellakin eniten. Noh, kylläpähän se vähän niin on.

Mitä voimme tästä päätellä? Saksalaiset ajavat autoillaan 170tkm ja myyvät
autonsa sitten suomalaisille? Vai ruuvataanko kaikki autot em. lukemaan?
Vai onko 170tkm psykologisesti tarpeeksi pieni ajomäärä, jotta auton voi
ostaa ja myös realistinen arvo jonka voi uskoa? Vai onko 1992 vuosimallien
arvot tippuneet Saksassa niin paljon, että saavutetaan suurin säästö?
Yleensä juuri 1992 malleilla on ajettu keskimäärin juurin tuon 170tkm.

Tulokset:

kaikki autot bensa koneella:
bmw 1989 ka 202tkm ka 13,4tkm/vuosi 50kpl
bmw 1990 ka 191tkm ka 13,7tkm/vuosi 49kpl
bmw 1991 ka 175tkm ka 13,5tkm/vuosi 176kpl
bmw 1992 ka 173tkm ka 14,4tkm/vuosi 262kpl
bmw 1993 ka 164tkm ka 14,9tkm/vuosi 151kpl
bmw 1994 ka 157tkm ka 15,8tkm/vuosi 129kpl
bmw 1995 ka 153tkm ka 17,0tkm/vuosi 110kpl
bmw 1996 ka 136tkm ka 17,0tkm/vuosi 121kpl
bmw 1997 ka 121tkm ka 17,3tkm/vuosi 53kpl
bmw 1998 ka 113tkm ka 18,8tkm/vuosi 39kpl

MB 1989 ka 215tkm ka 14,3tkm/vuosi 100kpl
MB 1990 ka 193tkm ka 13,8tkm/vuosi 141kpl
MB 1991 ka 180tkm ka 13,9tkm/vuosi 163kpl
MB 1992 ka 173tkm ka 14,4tkm/vuosi 166kpl
MB 1993 ka 161tkm ka 14,6tkm/vuosi 197kpl
MB 1994 ka 144tkm ka 14,4tkm/vuosi 273kpl
MB 1995 ka 132tkm ka 14,7tkm/vuosi 147kpl
MB 1996 ka 135tkm ka 16,8tkm/vuosi 161kpl
MB 1997 ka 118tkm ka 16,8tkm/vuosi 84kpl
MB 1998 ka 106tkm ka 17,6tkm/vuosi 77kpl

Mielenkiintoista on myös se, että mitä vanhempi BMW, sitä vähemmän sillä
ajetaan keskimäärin. Toisaalta mersulla efekti on hieman pienempi.

Lisää bensaa liekkeihin, kuten on tapana sanoa
-------------------------------------
TALOUS SANOMAT Perjantai 13.8.2004

HUOLTOKIRJAVÄÄRENNÖKSET KIUSAAVAT TUONTIAUTOJA

Muutama lainaus:
"Autoissa on erittäin hienosti toteutettuja huoltokirja väärennöksiä."

"Huoltoon saattaa tulla vuonna 2000 valmistettu auto, jonka kirjoissa on
leimat ja huoltomerkinnät. Huoltokirja on kuitenkin painettu vasta vuonna
2002 eikä Saksasta löydy huoltomerkintöjä"

"Huoltokirjat puuttuvat autoista usein kokonaan, ja kilometriväärennöksiä
ilmenee jatkuvasti, työnjohtaja Risto Koskinen kertoo."
----------------------------------

Kerrottakoon nyt kuitenkin, että tarkoitukseni ei ole mustamaalata
tuontiautoja, vaan tutkia asiaa ja ehkä vähän herättää keskustelua.
Lähipiiristäni löytyy useita tyytyväisiä tuontiautojen omistajia ja kohta
saatan itsekkin olla sellainen. Mutta tarkkana pitää siis olla!!
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

jarkko1313 kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Ionisaattorilla auton tuoksu muuttuu uudenveroiseksi, vanha kikka autoliikkeissä.
Ei se paska tollakaan laitteella sieltä autosta ulos kävele... kyllä se auto pitää muutekin puhdistaa tai parin viikon päästä auto haisee samalle.
Tottakai se nyt siivota pitää, mutta pelkällä siivoamisella ei tule uuden hajua.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Samalla tavalla vastaan tulee myös suomiautoja, joista näkee, ettei kilometrit ole siellä päinkään mitä autolla on todella ajettu.

Tuontiautoissa sama juttu: Yksikin 850 volvo, ajettu 170tkm. Moottori huohottaa ettei mittatikku meinaa pysyä reiässään. Alustassa vaikka mitä sanottavaa, Öljyvuotoja, lommoja, ruostetta...

Ja toisaalta taas saattaa löytyä hyviäkin yksilöitä, joista kilometrit mielellään uskoo todeksi.

Mutta vähän kyllä ihmetyttää joku n.vm-90 diesel mersu jolla ajettu vain 150tkm ym..
Varsinkin jos auto on jo kerran maalattu yli, alustassa väljää, sisältä saattaa olla ihan siisti, Ja kohta menee kannen tiiviste.
Kaikki ohjurit kannessa on väljät ja sylinterit porattu 0.8mm ylikokoon.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Näistä mittarilukemista jaksetaan aina itkeä :wink:
Ymmärrän kyllä jos kyseessä on joku -8 vuotta uudempi tuontiaauto? tai mikä nyt Suomessa mielletään suht uudeksi autoksi...kyllä kai jokainen suht selväpäinen joka ostaa 10-15 v vanhan auton suhtautuu varauksella mittarilukemaan ja valitsee paremminkin sen auton yleiskunnon perusteella?

Näin tein ainakin itse - ostohetkellä oli selvää että autoon oli vaihdettu 5-vaihteisen automaatin mittaristo ml. 83 000, penkissä reikä, pieniä naarmuja puskureissa, etulokasuoja vaihdettu ilmeisesti pusun johdosta, kyljet + konepelti maalattu. Autossa on ns. huoltokirja merkinnöillä kyseisille kilometreillä, jarrunesteet vaihdettu säännöllisen väliajoin jopa airbag sen 10 vuoden kohdalla siitä erillinen tarra.

Auton yleiskunto oli siisti - ei ruostetta - alusta vaikutti olevan kunnossa koeajolla. Moottori ja automaatti toimivat hyvin. Tämä riitti vakuuttamaan minut - autollahan on ikää 16 vuotta. Saman ikäisiä ja hintaisia suomimersuja mitä katseltiin oli ruoste aika yleinen ongelma kuten myös nuhruinen? yleiskunto..

Autolla on nyt ajettu 15 000 km Suomessa ja tyytyväinen olen ollut. Ainoat ns. pakolliset huollot mitä autoon on tehty venttiilivarren kumien -> öljynkulutus loppui kokonaan ja jakoketjun vaihto -> alusta asti taustalla ollut sahaava käyntiääni loppui.

Ostetaan edelleenkin nämä (tuonti)vanhukset sen kunnon ja oman mieltymyksen kuin sen mittarin tuijotuksen perusteella...jookos? :wink:
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Kaikki ohjurit kannessa on väljät ja sylinterit porattu 0.8mm ylikokoon."

Tutulta kuulostaa...

Tosin noita ei ole sattunut naapuriliikkeen saksantuontimersuissa, liekö heillä sitten niin paljon tarkempi kontrolli ja "silmä" kuin yksityisellä ostajalla ?
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

dealer kirjoitti:"Kaikki ohjurit kannessa on väljät ja sylinterit porattu 0.8mm ylikokoon."

Tutulta kuulostaa...

Tosin noita ei ole sattunut naapuriliikkeen saksantuontimersuissa, liekö heillä sitten niin paljon tarkempi kontrolli ja "silmä" kuin yksityisellä ostajalla ?
Ja lisäksi ensimmäisen öljynvaihdon joutuu melkein tekemään Porakoneella ja lusikalla avustaen :lol:

Niistä naapurin autoista en tiedä... ei ainakaan suurempia remontteja ole kuulunut.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"ensimmäisen öljynvaihdon joutuu melkein tekemään Porakoneella "

:shock:

Joku vuosi sitten oli muuten tuollainen öljynvaihto - auto oli W201 2,0E ja mittarissa reilusti alle 100000 km - vuosimalli jotain 1987...
Oli ilmeisesti ollut ihan oikeesti vanhalla paapalla Saksassa, ja ajettu "nätisti" ja huollettu niin että öljyt vaihdettu liian harvoin.

Nokka-akseli oli pilalla, ja muistaakseni myös öljyrenkaat jumissa.
Koneen siihen kuitenkin vaihdoin, oli nyt vika mikä hyvänsä.
wiimax.fi
Avatar
jperala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 16.07.2008 09:21

Viesti Kirjoittaja jperala »

Itsellä on pihassa germaani 260E jossa mittarissa 236000 ja autoa kun tutkii niin varmasti pitää paikkansa, katsastus meni heittämällä läpi ilman huomautuksia. Pieniä käytön jälkiä siellä täällä niin kuin noilla metreillä pitää ollakkin, mutta kaikki toimii jämäkästi ja penkit ehjät...
Mercedes-Benz 260E
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo, ja minä ostin -92 249 800 ajetun saksantuonti S124 300 TD:n (nyt mittarissa kilsoja 257 00). En uskonut kilsoja ostettaessa, nyt ne tuntuu entistä hupaisemmilta:

- ratti vaihdettu/rempattu vastikään, kuskin penkki korjattu todella hienosti
- huoltokirja epämääräinen, vuonna 2001 tammikuussa, johon kelvolliset merkinnät loppuvat on ollut rapiat 180 000. Senkö jälkeen 7 vuodessa 70 000 kilsaa?
- eturättinivel ihan lopussa, ja kardaanin tukilaakeri vaihdettu vastikään. 250 000 kilsan ajolla, hah?
- ASD-perä vinkuu
- Etujouset piti vaihtaa, kun toinen oli hiukkasen kuoleentunut.
- koneeseen vaihdettu alkuperäisiä kangaspintaisia polttoaineletkuja huomattavasti huonompilaatuiset. Miksi?

Mutta kaikkein raskauttavin todiste noin 350 000 - 400 000 -> ajosta:
- ruiskutuspumpua "säädettäessä" herra Pumppuguru huomasi heti että pumpun epäkesko oli väljä, mitä ei millään tapahdu ilman paljoa ajoa tai taksikäyttöä. Taksikäyttöä ei ole ollut.

No, väliäkö hällä auto toimii nyt hienosti eikä totuutta kilsoista saa mistään.

Kysäisin huvikseni Saksan katsastusviranomaisilta mutta paskanmarjat: koska ajoneuvo ei ole ollut omistuksessani en saa tietoja, koska he antavat/myyvät tietoja vain kulloisenkin katsastuksen aikaan auton omistaneille henkilöille. Näin huonolla Saksallani käsitin Unverständlich! Yksilösuojaa, mukamas.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...no mutta kyllä täällä härmässä suomipoika vie vielä germaanista voiton tossa asiassa KIRKKAASTI :lol: ...täällä myydään 123 :sia ja 124 :sia edelleen 400-500tkm ajetteuina :lol: ...kun aivan samoja yksilöitä myytiin 3 vuotiaina taksista poistuneina 350-500tkm ajettuina :lol: ...siis 12-28 vuotta sitten :lol: ...sillä kyseisten mallien rekisteröinti dieselinä suomeen oli käytännössä 80% takseja :wink: ...joku varmaan tietää esim. vuosien 1980-1996 todelliset lukemat , mutta mitä vanhempi sen suurempi prossa :twisted: ...ja saahan sielä saksasta tuoda ruuvatun auton jos haluaa turha sitä on jälkeenpäin valittaa :lol: ...mielumminkin pitäis kysyä itseltään miksi ei siellä ollut valmis maksamaan enemmän saadakseen auto missä on paikkansa pitävä historia :twisted: ...kyllä sieltä on niitä aina saannyt ja saa edelleenkin :twisted:
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Ajomäärät

Viesti Kirjoittaja geoman »

Pitää luottaa itseensä. Suuri osa saksantuontiautoista on todella hyviä, jos hieman tutustuu kohteeseen ennen ostoa.

Itsellä kolme kokemusta:
1. Audi Coupe vm 90 ostettu 2003, oli ajettu enemmän kuin 170'000 mikä mittarissa oli, mutta näkyi kyllä auton teknisessä kunnossa, mutta kori oli ruosteeton. Tämä oli oma moka, olin tällöin liian hätänen.
2. MB 300D vm 91.
mittarilukema 208'000, ostettu 2005 piti paikkansa ja auton yleiskunto hyvä ja kori loistava
3. BMW 323i A Coupe vm 96 ostettu 2007. Mittarilukema 127'000 piti paikkansa ja auto on täydellinen

Kaikkialla myydään linttoja ja kolariautoja - pitää luotaa omiin silmiinsä ja korviinsa.

Luultavasti tulevat autonikin tuodaan Saksasta (itse tai välittäjä).

Käytetyn tavarn kaupassa pitää luottaa itsensä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ite ostin puoltoista vuotta sitten tän nykyisen (-95 e300dt), jälkiuitettu siis. Kilsat silloin 240tkm, nyt kun on tohkannut auton kanssa ja purkanut, rempannut niin olen 100% varma että kilsat pitää paikkansa. Se meinaan varmistui helposti kun summailee mitä osia on joutunut vaihtamaan !
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

On niitä tuontiautoja vähänkin ajettuja ja ei kiertopalkintoja, täältäkin löytyy yksi sellainen:

W201 190E, mua ennen ollu kolmella omistajalla, ostin auton siltä kolmannelta omistajalta joka toi sen muuttoautona Suomeen, on se mukava kun on myydessä näyttää että kilometrit pitää paikkansa, huomattavasti auton arvoa nostava tekijä kuitenkin kun on näyttää faktaa.

FAHRZEUGBRIEF on todistus josta käy ilmi kaikki omistajat kyseisestä autosta Saksan maalla, niitä omistajan sarakkeessa olevia leimoja kun vertaa paikkakuntatietoineen huoltokirja leimoihin ja puljun osotteisiin missä huollot on tehty niin ei voi kun todeta että pitää kutinsa, kun on vielä hultokirjassa eka tarkastusleima samoilla päivillä kun FAHRZEUGBRIEF: kortin auton luovutustiedot Stuttgartista. On siinä jopa tarkka päivä ja järjestysnumerokin milloin hihnalta suollettu kyseinen auto, vähän on ajettu tuo peli 8)

Jos ei näin ole niin silloin ei voi kun aavistella ja arvailla :idea:
Viimeksi muokannut mc, To 07.08.2008 15:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Nämä ovat niitä ikuisuuskysymyksiä. Täyttä varmuuttahan ei koskaan voi saada, mutta lähelle sitä voi päästä. Saksantuonneissa se tarkoittanee, että auto ostetaan suoraan ensimmäiseltä omistajalta hänen omasta tallistaan - ei siis jobbarilta, vaikka auto olisikin tullut myyntiin ensiomistajalta. Jo matkalla kauppiaan myyntirivistöön voi tapahtua kaikenlaista.
Näin tein itse - tai siis agenttini - vaikka sellaisen "Erste Hand Garagewagenin" :lol: löytyminen veikin yli puoli vuotta. Jonkun eläkeläislekurin intressit lähteä ruuvaamaan mittaria ovat melkoisen pienet, saati että lähteä isolla rahalla meikkaamaan pirssiä. Autojobbareille se taas ei ole vaiva eikä mikään ja kustannuksetkin ovat toista luokkaa kuin yksityisen tekemänä.

Pienille kilsoille, näissä tapauksissa siis 150 - 250 tkm on ominaista myös se, että useat komponentit ovat vielä tehtaan jäljiltä, esim. iskarit, jarrulevyt, pakoputki, ratti, vaihdenuppi, joiden normaali tekninen tai kosmeettinen kestoikä on siinä alle 300 tkm.

Jos näitä on paljon vaihdettu, voi olla että mittarista on vaikkapa 150 tkm pois. Yllättävän monissa Mersun tehtaan asentamissa osissa aina mattoja myöten on suojaisassa paikassa tarra, jossa on EAN-koodi, osan nimi, varaosanumero ja päivämäärä + tähtilogo, sekä päivämäärä jolloin osa on valmistettu. Näistäkin saa paljon selville.

PM sitten varhemmin suolsikin kelpo keon muita kohteita, joista kilometrejä voi arvioida.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Mikä tätä vaivaa :lol: meinasin korjailla ja kaikki häviiää :roll:
Viimeksi muokannut mc, To 07.08.2008 16:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

On muuten ollut hauska panna merkille vuosien mittaan, että Mersu on oikeastaan ainoa merkki, jonka ajomäärät asetetaan säännönmukaisesti kyseenalaisiksi ja asiasta myös vilkkaasti keskustellaan - ei ainoastaan forumeilla, vaan myös ns. maallikkojen keskuudessa.
Kun työkaveri osti vuosi sitten 5-vuotaan Seat Ibizan, kukaan ei ollut vähäkään kiinnostunut mittarilukemista tms. Kulutusta kyseltiin. Kun vuosi sitten saapui Mörkö pihaan, oli väkeä mustanaan matkamittarin ympärillä ja kysymys tietenkin se tuttu.... :shock: :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Ja matkamittarin lukemaa tärkeämpää ainakin mulle on se, että auto on täysin ruosteeton (!), sisusta ei paljon uudelle häviä ja moottori on mainio ja auto toimii melkein moitteetta.

Melkein tarkoittaa sitä, että lisävarusteena oleva kiertovesipumppusysteemi ei toimi ja ASD-rele taitaa olla sökö (jarruvalokatkaisimen vaihdoin).
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Ei se huoltokirja takaa yhtään mitään. Oikeastaan aika tavalla koriste jos siihen merkityistä huolloista ole mitään dokumentteja. Onhan se hyvä olla, mutta kannattaa lukea sitä tarkasti. Ajatuksella... ;) .
Omassa autossa ei ole huoltokirjaa täytetty 150tkm jälkeen ennen minulle tuloa. Onneksi on alkuperäinen rekisteriote Saksasta josta näkee omistajat ja iso nippu kuitteja merkkiliikkeen huolloista joista ilmenee kilometrit. Myös katsastustodistuksia löytyy ja niistähän selviää kilometrit myös.

Onhan sitä huoltokirjaa hyvä täyttää, mutta jos se loppuu 200tkm:n kohdalla ja autolla on ajettu 500tkm niin mitä väliä niillä 300tkm sitten tehdyillä huolloilla enää on? Moottoriin on tod.näk. vaihdettu jo jopa useaan kertaan samoja osia.

Tässä taas ikuisuus kysymys? Ostaako alle 200tkm ajettu auto johon ei ole vielä tehty mitään isompia remppoja(josta yleensä vielä kehutaan :lol: ) vai...
Ostaa yli 200tkm ajettu auto johon on tehty voimansiirto ja moottori remontti ja varma historia :idea: :?: Toisessa saattaa olla kopassa vähemmän kiveniskuja ja muita naarmua, mutta tekniikka alkuperäinen. Kumpi on kalliimpaa kori työt vai hajonneen tekniikan korjaaminen? Se on ostajan valinta :idea: . Itselleni ruoste on todellinen "turn over".

Sitten nämä uudet diesel autot joiden huoltoväli saattaa olla 40tkm. Onko järkevää ostaa huoltamaton auto vai esim. 2krt. huollettu. Viime kesänä tuli tämmöinen itselle vastaan Saksan Mersuliikkeitä kiertäessä ja niissä myytävien autojen huoltohistorian tutkimisessa. Oli monta 2-3vuotiasta autoa jossa oli iso huolto tulossa. Oikeastaan lähes kaikki :shock: . Useammassa huolto oli tekemättä ja kilometrit hieman huoltorajan yli kuin se että huolto tehty ensin ja sitten vasta kilometrimäärä ylittynyt.

Onhan se huolto kallista, mutta pidemmän päälle huollattamatta jättäminen tulee kalliimmaksi. Tähän voipi sanoa erään Mersu kuskin sanonnan että mersulla ajaa 100tkm ilman mitään huoltoja. Siis uudella mersulla siis ;) :shock: .
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itse ajoin uudella C220:lla 177 tkm ja uusiksi menivät vain
raidetangon päät ja etujarrupalat. Lisäksi vaihdoin vaihdekepin
suojapussin, se oli revennyt. Ohjauspyörä kiilsi hiukan ulkokehältä ja
polkimen kumeissa oli aavistus kulumaa. Muuten auto vaikutti edelleen
uudelta, vaalea kangassisustus oli tahraton ja kulumaton. Siinä oli
tosin pari vuotta istuinpäälliset sen aikaa, kun rakensin taloa.

Mitäköhän noissa 124:ssa joutuu uusimaan ja millä kilometreillä?
Kumiosat ainakin näyttää aika kovettavan ja hapertavan. Itsellä
on varsinaisesti kulumisen takia vaihdettu sen jälkeen, kun auton ostin 232 tkm ajettuna
-etuvetoakselin suojakumi hajosi ja vaihdettiin 276 tkm:n kohdalla
-etujarrulevyt ja palat eteen ja taakse 276 tkm
-alapallonivelet edestä 279 tkm
-pyyhkijän moottori 284 tkm
-vesipumppu tiivisteen vuodettua 297 tkm
-taka-apurungon etupään puslat 297 tkm
Kuulemma edellinen omistaja oli vaihdattanut takapyörän laakerit
230 tkm:n kohdalla. Takaoven (230 tkm) ja takaluukun (290 tkm)
johtosarjat piti korjata, johtoja oli poikki. Yksi hehkutulppa meni myös
vaihtoon 285 tkm:n kohdalla.
Vastaa Viestiin