500 SEL automaatti vaihtaa liian aikaisin kakkoselle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vieras

500 SEL automaatti vaihtaa liian aikaisin kakkoselle

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mistäkähän johtuu, että automaatti ei suostu ykkösellä ottamaan kierroksia enempää kuin 3500 rpm, kun sillä on jo kiire vaihtaa kakkoselle? Monesti autoa ei edes saa liikkeelle ykkösellä vaikka vaihdekeppi on taka-asennossa ja kaasupoljin pohjassa. Kick down ei myöskään toimi kovin hyvin. Yleensä
esim. rekan ohitus tilanteessa vaihdan manuaalisesti kakkoselle tai kolmoselle jotta varmasti tiedän, että oikea vaihde menee päälle.
Mahtaako kyseinen vika olla korjattavissa säätämällä vai tarvitaanko isompia
korjaustoimenpiteitä?
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Piece of cake

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Ensimmäiseksi tulee mieleen vaijerin säätö.
Useimmissa kone/vaihteistoyhdistelmissä se on säädettävissä konehuoneesta, kaasuvivustosta lähtee kickdown-vaijeri vaihteistolle ja jos se on liian löysällä niin eipä se herkästi vaihda alaspäin.

Tietysti asiaan voi vaikuttaa niin monta seikkaa. Onko öljyt ja filtteri vaihdettu milloin viimeksi? Joku 40-60,000km lienee suositus. Jos on paikat tukoss aniin on toimintakin tukkoista.
Ovatko paineet kohdallaan? Nämä nyt sinänsä vaikuttavat enemmänkin "nytkähtelyyn", jos ei vaihda pehmeästi niin inan verran vähemmän paineita, jos lähes luistaa niin lisää jenkaa. Sijaitsee vaihdelaatikon kyljessä ja on helppo säätää kotikonstein yritys-erehdys-yritys -tekniikalla. Tähtiklubin sivuilla on aika hyvä artikkeli paineensäädöstä joskin se tuskin on ongelmana tuon vaihtamisen suhteen.

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kiitos nopeasta vastauksesta.
Paineet ovat varmaan kohdallaan, ainakin ylöspäin vaihdot ovat mielestäni
aika optimaaliset. Taidan ensimmäiseksi tarkistaa sen kickdown-vaijerin ja katsoa löytyisikö sen säätämisestä apua vaivaan. Öljyt menee myös vaihtoon, koska niitten edellisestä vaihtoajankohdasta ei ole mitään tietoa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Tuota noin

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mulla oli sama vika -88 300 TE:ssä, ja homman nimi oli se ettei Kickdown toiminut ollenkaan, alaspäin vaihteisto vaihtoi kuten säätöjen mukaan kuuluikin, mutta varsinainen pakkovaihto ei toiminut. Vian aiheutti Kickdownin rele, ainakin tuossa mallissa KD oli sähköinen (kuten aika varmasti sinullakin) ja se vaijeri ohjaa laatikkoa osakaasulla, vaijerin kiristys ei siis auta sinua jos laatikko toimii osakaasulla hyvin, eli vaihtaa pienempään sopivalla kaasulla.

Tarkista / tarkistuta KD nappi ja rele, vika on jommassakummassa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Lisäystä

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Niin siis lisäyksenä:

MB:n laatikko on siitä hassu että vaikka kaasu olisi muuten pohjassa mutta KD ei ole kytketty, vaihtaa laatikko kakkoselle bensavehkeissä tuossa 3000 - 3500 kierroksella juuri kun meno alkaa maistamaan, turbodieselissä vaihtokohta on 2500 - 3000 kierrosta, ikävää tavallaan mutta säästänee konetta, vetareita ja laatikkoa, ja kyllähän tuo viisilitrainen ainakin kiihtynee 3500 kierroksella jo aikalailla :wink:
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Lisäystä

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:Niin siis lisäyksenä:

MB:n laatikko on siitä hassu että vaikka kaasu olisi muuten pohjassa mutta KD ei ole kytketty, vaihtaa laatikko kakkoselle bensavehkeissä tuossa 3000 - 3500 kierroksella juuri kun meno alkaa maistamaan, turbodieselissä vaihtokohta on 2500 - 3000 kierrosta, ikävää tavallaan mutta säästänee konetta, vetareita ja laatikkoa, ja kyllähän tuo viisilitrainen ainakin kiihtynee 3500 kierroksella jo aikalailla :wink:
Tarkennusta. Eli E-päällä vaihtaa ilman kd:ä tasan 3500:ssa, juuri kun voima alkaa tuntua. S-päällä ilman kd:tä kaasu pohjassa minulla ainakin menee tonne punasen rajalle. KD:llä menee aina reilusti ylikin punaisen.

E-kytkin siis toimiessaan todellakin on economy-kytkin ja tuo ajoon mukavasti lisää pehmeyttä, kun alaspäin vaihtojakaan ei turhaan tule, vaikka käyttäisi kaasua reilumminkin.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Lisäystä

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

W126 kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Niin siis lisäyksenä:

MB:n laatikko on siitä hassu että vaikka kaasu olisi muuten pohjassa mutta KD ei ole kytketty, vaihtaa laatikko kakkoselle bensavehkeissä tuossa 3000 - 3500 kierroksella juuri kun meno alkaa maistamaan, turbodieselissä vaihtokohta on 2500 - 3000 kierrosta, ikävää tavallaan mutta säästänee konetta, vetareita ja laatikkoa, ja kyllähän tuo viisilitrainen ainakin kiihtynee 3500 kierroksella jo aikalailla :wink:
Tarkennusta. Eli E-päällä vaihtaa ilman kd:ä tasan 3500:ssa, juuri kun voima alkaa tuntua. S-päällä ilman kd:tä kaasu pohjassa minulla ainakin menee tonne punasen rajalle. KD:llä menee aina reilusti ylikin punaisen.

E-kytkin siis toimiessaan todellakin on economy-kytkin ja tuo ajoon mukavasti lisää pehmeyttä, kun alaspäin vaihtojakaan ei turhaan tule, vaikka käyttäisi kaasua reilumminkin.
Jees, juuri näin, unohdin mainita tuon E:n ja S:n erot :wink: Dieselissähän kytkintä ei olekaan, eikä vaijerin kiristys ei tunnu muuttavan vaihtokohtia, kumma kyllä.

Omassa 300 TE:ssä vaihtoi tosiaan suuremmalle aina rajoitinnopeudessa (6600 rpm), joskus pätkäisi jopa rajoitimelle ennen kolmoselle vaihtoa, varsinkin jos oli vähääkään alamäkeä.
Vastaa Viestiin