Onko kokemusta, miten pitkään mersun W201/W124 koreissa käytetty 2,5 turbo (diesel) kestää? On ruvennut huolettamaan turbon kestävyys, kilometrejä saattaa olla liki 400t ja kylmäkäynnistyksen yhteydessä tuprauttaa jonkun verran. Tyhjäkäynnillä ei mustaa maata, mutta annas kun polkasee vähän niin nokea on niin, että tuntuu. Liikkeelle lähdöt (rauhallliset) kylmänä jättää nätin piirron.
Ja lisänä: kuumana taas joutuu pyörittämään enemmän (3-4 s) kuin normaali noin 1/2 kierrosta ennen kuin käynnistyy. Lieneekö sitten suuttimissa...
Kokemuksia?
W201/W124, kestääkö mersun turbo D?
Kestää
Kyllä kestää, itsellä tosin on 300 Turbodiesel, mutta kyllä se viisipyttyinenkin kestää, ajosta riippuen keskimäärin se 600-700 tkm on sellainen taival jonka jälkeen joudutaan kansiremppaa tekemään.
Oikeastaan keston kannalta tärkeintä on:
-Käytä vain hyviä täyssynteettisiä öljyjä, vaihda usein, max 10 tkm välein, jos ajat kovaa, useammin koska turbo tarvitsee HYVÄÄ voitelua, kuten tietty muukin kone...
-Lämmitä kone aina käyntilämpöiseksi ennen kuin ajat kovaa
-Jäähdytä konetta kovan ajon jälkeen ennen kuin sammutat
Savutuksesta: Turbodieselin kuuluukin pölläyttää nokea käynnistettäessä ja kovaa kiihdytettäessä. Tämä siksi että auto toimii lievällä ylisyötöllä, varsinkin osakierroksilla, jotta turbon ahtama ilma saataisiin maksimaallisesti hyödynnettyä, eli kun painat kaasua, antaa pumppu ylimääräistä soppaa hetken kunnes turbo alkaa ahtaa enemmän ilmaa ja seos tasaantuu.
Kuumana pitäisi kyllä käynnistyä nopeasti kanssa, kannattanee katsoa ne suuttimet, noilla kilometreillä ovat aika loppu jos ei ole vaihdettu, pehmentävät myös käyntiääntä.
Oikeastaan keston kannalta tärkeintä on:
-Käytä vain hyviä täyssynteettisiä öljyjä, vaihda usein, max 10 tkm välein, jos ajat kovaa, useammin koska turbo tarvitsee HYVÄÄ voitelua, kuten tietty muukin kone...
-Lämmitä kone aina käyntilämpöiseksi ennen kuin ajat kovaa
-Jäähdytä konetta kovan ajon jälkeen ennen kuin sammutat
Savutuksesta: Turbodieselin kuuluukin pölläyttää nokea käynnistettäessä ja kovaa kiihdytettäessä. Tämä siksi että auto toimii lievällä ylisyötöllä, varsinkin osakierroksilla, jotta turbon ahtama ilma saataisiin maksimaallisesti hyödynnettyä, eli kun painat kaasua, antaa pumppu ylimääräistä soppaa hetken kunnes turbo alkaa ahtaa enemmän ilmaa ja seos tasaantuu.
Kuumana pitäisi kyllä käynnistyä nopeasti kanssa, kannattanee katsoa ne suuttimet, noilla kilometreillä ovat aika loppu jos ei ole vaihdettu, pehmentävät myös käyntiääntä.