M110 ja ohivuodot ym.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Veikka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 30.05.2003 16:11
Paikkakunta: Tampere

M110 ja ohivuodot ym.

Viesti Kirjoittaja Veikka »

Kyselisin hieman tyhmiä guruilta...

Tässä kesäpirssiä talviteloilta ottaessani innostuin mittailemaan
että onko pata vielä iskussa...
Autona siis W114 280 -73 autom. ja koneena M110 kaasari vuodelta -79.

Sain ohivuoto arvoiksi huonoimmillaan 30% tuloksia.
Mikä olisi hyväksyttävä arvo ohivuodoille että voidaan pitää konetta vielä hyvävoimaisena?

Ja muutenkin kokemuksia M110 koneesta, millasia kilometrejä olette ajelleet ilman alakerran remonttia ja kansiremontteja? Kuuluuko pölläyttely koneen luonteeseen ja onko jakoketjun kanssa ollut ongelmia?

Kiitokset etukäteen!

Veikka
W114 280 -73 ja muuta saksalaista kättörautaa...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

OK

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tervehdys.

Omasta M110:sta on myös mitattu vuodot, ja paristakin pytystä tuli 30% luokkaa olevia arvoja, joissain ylikin. Onhan autolla ajettu jo lähes 450 tkm (moottorista en ole tosin tarkastanut, onko se "matching numbers") ja sillä on ollut useita omistajia, joten pidän noita arvoja´ihan kohtuullisina.
Autokorjaajan tuomio ohivuotojen perusteella oli "tasaisesti kulunut kone". W123:sta tuli sellaisia arvoja, joita en ilkeä tässä edes paljastaa :oops: . Mutta mikäpä siinä, jos auto ei syö liiemmälti öljyä, moottori käy tasaisesti, tehoa löytyy paikaltaan lähtiessä sekä ohituksissa, niin ajeleehan tuolla. Toki venttiilien kumit ja männänrenkaat yms. voisi joskus tulevaisuudessa rahamiehenä tarkistaa.

Minulla M110 pölläyttelee esim. ohituksen jälkeen, kun nopeus on noussut johonkin 130-140 km/h, ja sitten löysää kaasun äkisti.

Ajoin M110:lla n. 60 000 km ilman mitään moottoriremontteja. Aikaisemmasta remonttihistoriasta ei ole mitään tietoa. Venttiilit rallattavat ihan samalla tavalla kuin muissakin kuulemissani M110:ssa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Minulla on tuo M130 ja siinä on käsittääkseni lähes sama alakerta kuin M110:ssä. Suoritin siihen Forte käsittelyn niin sylinterien puristuspaine-erot tasaantuivat aika nätisti, Paitsi siitä yhdestä sylinteristä josta männänrengas on poikki. Käsittääkseni uusi männänrengas sarja maksaa veholta noin 500e plus kansiremontin tarpeet (kansipaffi maksaa vanhaa rahaa jotain 1000mk?)
Eli ei tule tosiaan halvaksi tuo remontti :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vähän 110- ja 103-padoista

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Saksalaiset MB-ystävät käyttävät M110:stä adjektiivia "robust" = luja etc. Eli ilmeisesti kone on maineensa veroinen. :) Venttiilikoneiston suhteellinen kovaäänisyys taitaa olla koneen ominaisuus, joka kuuluu kuvaan. Liian tiukat välykset ovat kai padalle pahaksi.

Olen tässä päivänä parina itsekin tuumaillut oman ässäni 6-reikäisen kuntoa. Koneena on tässä tapauksessa vähän uudempi M103:nen kuin puheena ollut M110. Jäin vain tuumaamaan pakokaasuanalyysiä, jonka tässä hiljakkoin teetin. Asentaja sanoi, että arvot ovat muuten ok, paitsi HC on jonkin verran korkealla (about 500ppm). Hänen mukaansa se viittaisi jonkinlaiseen mekaaniseen väsymiseen. Lisäksi kannen tienoilta kuuluu kuumassa koneessa hienoinen "säksätys", joka muistuttaa nostajien pitämää ääntä. Tosin nostajat (samoin jakoketku kiristimineen ja ohjurin kumit) on muutama tonni sitten vaihdettu. Ilmeisesti nokka-akselissa alkaa olla sen verran kulumaa, että se kuuluu jo ulos ja näkyy pa-arvoissa. :roll:
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Aivan

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kyllähän tuo tänäänkin käydä rallatti kivasti, tuossa illankähmässä kävin heittämässä pienen verryttelylenkin ja pesin talven pölyt autosta pois. Sikäli jännää, että jäi jopa luvattoman hyvin käyntiin, kun nosti jalan kaasulta heti tallista peruutettuani. Kylmäkäynnistysventtiilin vika ei nääs yleensä salli moista tapahtuvan.

Muffler: Hmn, mikäli M110:n alakerta tosiaan on samanlainen kuin M130:n, niin kumpikohan moottori on sitten se kopio Jaguarin 6-sylinterisestä? Näin huhuavat ainakin M110:n kohdalla... eli olisiko Jaggellakin ollut sitten jonkun sortin twincam samoihin aikoihin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Vähän 110- ja 103-padoista

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juha K. kirjoitti: Olen tässä päivänä parina itsekin tuumaillut oman ässäni 6-reikäisen kuntoa. Koneena on tässä tapauksessa vähän uudempi M103:nen kuin puheena ollut M110. Jäin vain tuumaamaan pakokaasuanalyysiä, jonka tässä hiljakkoin teetin. Asentaja sanoi, että arvot ovat muuten ok, paitsi HC on jonkin verran korkealla (about 500ppm).
Mitäs tuolla Juhan koneella olikaan ajettu? Kun tässä edessäni on oman M103:n pakokaasulappu, jossa HC -arvo on 96...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Veikka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 30.05.2003 16:11
Paikkakunta: Tampere

M110

Viesti Kirjoittaja Veikka »

Jaa että muillakin rallattaa mukavasti....

Vaihdoin juuri vaihtomoottorin tuossa taannoin koska vanhassa olivat ohivuodot melko mielenkiintoisia. Parhaassa oli 45% ja huonoimmassa 90%!! Puristukset olivat 7 - 12, eli heitot olivat todella suuria.

Oli kyllä pienoinen yllätys nuo arvot. Moottori ei mielestäni oireillut mitenkään erityisesti muuten. Alunperin olin tekemässä vain normaalia venttiiliohjurikumi (sanahirviö) remonttia mutta ajattelin kuitenkin mittauttaa ohivuodot koska pölläyttely oli lisääntynyt viime aikoina. Epäilin ensin vain että kumit olisivat kovettuneet varsin vähäisestä käytöstä mutta... toisin oli.
Pikainen katselmus osien hintaan ja soitto osaavalle mekaanikolle teki päätöksen helpoksi olla remoitoimatta alakertaa, ja vielä kantta siihen päälle. Osat 2000EUR, ja työt päälle! Ei muuta kuin vaihtomoottorin hankintaan. Ja toivonkin vain nyt ettei "uusi" ole samanlainen ongelmapesäke. Mutta nuo alle 30% arvot antavat ilmeisesti kuitenkin odottaa vähän parempaa alakertaa ja kanttakin.

Oletteko muuten törmänneet sellaiseen uskomukseen / faktaan että jos koneella on ajettu vaikka 250tkm rauhallista ajoa pienillä kierroksilla niin kone olisi erityisen herkkä suurille kierroksille myöhemmin. Ilmeisesti kyseessä on sylinterin seinämien kuluminen vain tiettyyn pisteeseen yläkuolokohdan(?) kohdalta ja suuremmat kierrokset vie mäntää "ylemmäksi" kun nopeus nousee ja sitä kautta männänrenkaat rikkoutuisivat helposti...?

Kiitokset kommenteista ja lisääkin lukisin mielelläni. Toki myös ihan teoreettinenkin tieto ohivuodoista ja moottorista ylipäätään olisi tervetullutta.
Tätä palstaa on mukava lukea kun vastukset/kommentit tulevat nopeasti ja työpäiväkin sujuu rattoisasti Mersuja ihmetellessä...

Veikka
W114 280 -73 ja muuta saksalaista kättörautaa...
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Ei mikään varsinainen kilometrinnielijä

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Tällä meikäläisen 6-reikäisellä on taivallettu 281 tkm, eli ei mitään päätä huimaavia kilometrejä. Saattaa olla, että nokka-akselia ei ole koskaan vaihdettu. Ja kun on tiedossa, että nokat usein näissä koneissa kypsähtävät näillä main, niin saattaa olla hyvinkin vaihdon aika.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Vastaa Viestiin