OM 601 ja tyhjäkäynti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

OM 601 ja tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuli tuossa hieman taas ruuvattua syöttöä isommalle.Muuten hyvä mutta tällä kertaa nousi tyhjäkäynti samalla!
Onkohan pumpussa missään säätöä tyhjäkäynnille?
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Jääkö kierrokset "makaamaan" päälle hetkeksi, kun nostaa jalan kaasulta? Esim. Kun vaihtaa vaihdetta?
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Re: OM 601 ja tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja juha »

AM kirjoitti:Tuli tuossa hieman taas ruuvattua syöttöä isommalle.Muuten hyvä mutta tällä kertaa nousi tyhjäkäynti samalla!
Onkohan pumpussa missään säätöä tyhjäkäynnille?
voitko kertoa paljonko jouduit purkamaan että saat syöttöä pumpun perästä lisättyä? öljynsuodattimen jalka irti vai miten? Vois vähän itsekkin ruuvata jos sais osviittaa miten se suurinpiirtein käy helpoiten. Monta kierrosta, mitä ruuvia, mihin suuntaan.. :shock: ?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ei jää kierrokset hetkeksi ylös vaan ihan koko ajan käy "korkealla" :? Oisko sitten niin että saa ainetta jo tyhjäkäynnillä riittävästi 8)

En ole syöttöä ruuvatessani ottanut suodattimen jalkaa pois.Ilmansuodattimen kotelo vain kokonaan pois ja pumpun perästä luukku irti(Ahdasta kyllä on!).Alta löytyy kaksi "ruuvia" joissa lukitus mutterit.Alempaa kun kääntää aukipäin niin syöttöä tulee lisää.

Se paljonko kannattaa kääntää riippuu vanhoista säädöistä.Omassani savutusarvo oli alunperin n.1 ja ensimmäisellä kerralla syöttöä käännettiin puolikierrosta.Sittemmin syöttöä käännelty hieman lisää...
Savuttamaan ei OM sarjan myllyt helposti ala, kahden kierroksen jälkeen vasta savun huomasi kun tarkkaan katsoi.Nyt ruuvattu noin 3 kierrosta ja savunkin alkaa huomaamaan 8)
Ehkä jollain reilulla puolella kierroksella on hyvä aloittaa :?

Ongelmia voi sitten tuottaa eri vuosimallien erot.Ensimmäisistä joutuu kuulema aina lyhentämään jotain tappia ettei tyhjäkäynti karkaa liian suureksi.vm-89 kuten omani on helpoin ruuvata, ei ainakaan pitänyt olla mitään lyhennettävää tappia :? Viimeisimmissä W124:ssa on sitten vielä monimutkaisempaa, näin ainakin väitti eräs diesel huollon tyyppi!

Kannattaa ehkä ottaa yhteyttä johonkin diesel huoltofirmaan, selviää ainakin varmuudella.Paras tietenkin tulisi kun veisi koko pumpun tuollaiselle korjaamolle säädettäväksi mutta hintaa voi tulla...
Piristyy jo pelkällä syötön käännöllä ihan mukavasti, ainakin on halpoja hevosvoimia!
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Nyt on ihan pakko heittää off topicia, ei millään malta, sori...
AM kirjoitti:Savuttamaan ei OM sarjan myllyt helposti ala, kahden kierroksen jälkeen vasta savun huomasi kun tarkkaan katsoi.
Ei savutakaan! OM 616 ei ainakaan ole savuttanut yhtään koskaan eikä missään tilanteessa! Joku takana tuleva joskus niin väitti, mutta onneksi ymmärsin sen olevan ilkeämielistä panettelua. :lol:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

jep

Viesti Kirjoittaja juha »

Joo, mulla on -93 mallin 200D, tuossa ei vielä ole elektroniikkaa tietääkseni tyhjäkäynnin säädössä. Kyllä meinaan itse vähän syöttöä lisätä ja kokeilla miten vaikuttaa kulkuun, jos nyt menee säädöt ihan päin helv*** niin vien sitten pajalle. Ei tuo ruiskupumppu nyt mikään windowssi ole eli kun kääntää samaa ruuvia takaisin niin silloin säädötkin palautuu ;-)
Kävin viime syksynä yhdeltä pajalta kysymässä mutta ei suostunut pelkkää syötönlisäystä tekemään vaan olis säätänyt koko pumpun penkissä uusiksi. Se on taas kustannuskysymys vaikka kyllähän lopputuloskin olis varmempi kuin pelkkä syötön summittainen lisääminen.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

saul kirjoitti:Nyt on ihan pakko heittää off topicia, ei millään malta, sori...
AM kirjoitti:Savuttamaan ei OM sarjan myllyt helposti ala, kahden kierroksen jälkeen vasta savun huomasi kun tarkkaan katsoi.
Ei savutakaan! OM 616 ei ainakaan ole savuttanut yhtään koskaan eikä missään tilanteessa! Joku takana tuleva joskus niin väitti, mutta onneksi ymmärsin sen olevan ilkeämielistä panettelua. :lol:
Pitäähän sitä nyt joka laitteessa jonkinlainen verhouslaite olla :wink:
Kateellisten panettelua jos savutuksesta valittavat, huomaapahan että edellä ainakin YRITETÄÄN pois alta :lol:
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

heh

Viesti Kirjoittaja juha »

JUURI sen vuoksi minäkin pumppua ruuvaan että savua tulis edes vähän, muuten takana tulevat ei tosiaan tajua että kaasu ON JO pohjassa!!
Avatar
MiTk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 13.06.2003 11:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja MiTk »

AM kirjoitti: Ongelmia voi sitten tuottaa eri vuosimallien erot.Ensimmäisistä joutuu kuulema aina lyhentämään jotain tappia ettei tyhjäkäynti karkaa liian suureksi.vm-89 kuten omani on helpoin ruuvata, ei ainakaan pitänyt olla mitään lyhennettävää tappia :? Viimeisimmissä W124:ssa on sitten vielä monimutkaisempaa, näin ainakin väitti eräs diesel huollon tyyppi!
Jaahas, mitähän tappia sitten pitäis lyhentää? Ruuvailin tuossa omaa OM602:sta kierroksen ja vartin, piristy kone kummasti mutta tyhjäkäynti nousi samalla ja kaasu jättää "päälle" hetkeksi, varsinkin täyskaasu kiihdytyksen jälkeen. Eli mikä neuvoksi?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jaa-a, en ole tuohon tapin lyhennys asiaan enempää perehtynyt kun ei omassani sitä pitäisi tarvita lyhentää.Kai siitä tosiaan jokin diesel huolto tietäisi enemmän, jospa tuo minunkin "vika" selviäisi kysymällä.Tosin tuohon korkeaan tyhjäkäyntiin on jo tottunut, ei tartte lähtiessä turhaa kaasua painaa... 8)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Omat kokemukset

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Itse säädätin TDT:n pumpun paikallisella dieselvelholla. Lopputulos oli todella hyvä, paljon parempi kuin edes uskalsin odottaa.

Olin itse katsomassa kun pumppu säädettiin, enkä enää yhtään kummastellut miksei kaveri suostunut lisäämään syöttöä ilman penkitystä, jos vain itse lisäät syöttöä, menee aina muita arvoja pieleen. Penkissä saadaan koneesta kaikki teho irti ilman että päästöt ja kulutus nousevat turhaan, eli syöttöä lisätään maksimiarviin jonka määrittelee tietty käytettävissä oleva hapen määrä, ei suinkaan reilusti tuon arvon yli kuten käy jos itse ruuvailet.

Tämän lisäksi tyhjäkäynti omassa parani huomattavasti, kun tyhjäkäyntiseoksetkin säädettiin samalla.

Remppa oli kallis mutta koko rahan arvoinen, eli jos meinaatte autojanne pitää niin kannattaa todella harkita jos tekisi homman kerralla kunnolla.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

MiTk kirjoitti:
Ruuvailin tuossa omaa OM602:sta kierroksen ja vartin, piristy kone kummasti mutta tyhjäkäynti nousi samalla ja kaasu jättää "päälle" hetkeksi, varsinkin täyskaasu kiihdytyksen jälkeen. Eli mikä neuvoksi?
Ainakin OM615:ssä tuo kierrosten päälle jääminen tarkoitti, että nyt on syöttöä ruuvattu jo liikaa isolleen. En tiijä sitten, olisiko ajoituksen säätäminen auttanut asiaan?..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

syötön lisäyksestä vielä

Viesti Kirjoittaja juha »

Kuin hemmetissä tuonne pumpun taakse saa nakkinsa työnnettyä niin että saa kannen ruuvit auki ja vielä takaisin kiinni! On meinaan niin ahdas paikka että jätin homman kesken, näyttäisi vaativan ainakin öljynsuodattimen jalan irroittamisen. Naftaputketkin menee just edestä eikä noita metalliputkia paljon väännellä. Onko syöttöpumppu erilainen jos ei ole pakokaasunkierrätystä eli onko enemmän tilaa tuossa välissä?
Niin ja näyttää tuon stop vivun juuresta tulevan öljyä vähän läpi, ei tuo nyt paljon vuoda mutta sen verran kuitenkin että kosteana pysyy. Tuohon varmaan stefan vaihto onnistuu kun irroittaa tuon vivun mutta jos vuoto ei tuosta paljon pahene niin en tee asialle mitään.

Kuvia pumpusta ja ympäristöstä:

http://www.angelfire.com/mb2/00d/stopvipu.jpg
http://www.angelfire.com/mb2/00d/pera.jpg
http://www.angelfire.com/mb2/00d/laatta.jpg
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kuten jo aiemmin sanoin niin onhan se väli "hieman" ahdas 8) Mutta kyllä se sieltä onnistuu, ei todellakaan ylitsepääsemätön homma!Akunkengät voi olla viisasta ottaa irti jos vaikka sattuu avain hieman lipsahtamaan.

Mullakin noita öljyvuotoja alkaa pumpussa olemaan, ei vaan jaksa enää tuohon 200D:hen mitään suurempaa alkaa tekemään.Seuraava projekti minulla taitaakin olla tekniikanvaihto :D
Vastaa Viestiin