OM 601 ja tyhjäkäynti
OM 601 ja tyhjäkäynti
Tuli tuossa hieman taas ruuvattua syöttöä isommalle.Muuten hyvä mutta tällä kertaa nousi tyhjäkäynti samalla!
Onkohan pumpussa missään säätöä tyhjäkäynnille?
Onkohan pumpussa missään säätöä tyhjäkäynnille?
Re: OM 601 ja tyhjäkäynti
voitko kertoa paljonko jouduit purkamaan että saat syöttöä pumpun perästä lisättyä? öljynsuodattimen jalka irti vai miten? Vois vähän itsekkin ruuvata jos sais osviittaa miten se suurinpiirtein käy helpoiten. Monta kierrosta, mitä ruuvia, mihin suuntaan..AM kirjoitti:Tuli tuossa hieman taas ruuvattua syöttöä isommalle.Muuten hyvä mutta tällä kertaa nousi tyhjäkäynti samalla!
Onkohan pumpussa missään säätöä tyhjäkäynnille?

Ei jää kierrokset hetkeksi ylös vaan ihan koko ajan käy "korkealla"
Oisko sitten niin että saa ainetta jo tyhjäkäynnillä riittävästi
En ole syöttöä ruuvatessani ottanut suodattimen jalkaa pois.Ilmansuodattimen kotelo vain kokonaan pois ja pumpun perästä luukku irti(Ahdasta kyllä on!).Alta löytyy kaksi "ruuvia" joissa lukitus mutterit.Alempaa kun kääntää aukipäin niin syöttöä tulee lisää.
Se paljonko kannattaa kääntää riippuu vanhoista säädöistä.Omassani savutusarvo oli alunperin n.1 ja ensimmäisellä kerralla syöttöä käännettiin puolikierrosta.Sittemmin syöttöä käännelty hieman lisää...
Savuttamaan ei OM sarjan myllyt helposti ala, kahden kierroksen jälkeen vasta savun huomasi kun tarkkaan katsoi.Nyt ruuvattu noin 3 kierrosta ja savunkin alkaa huomaamaan
Ehkä jollain reilulla puolella kierroksella on hyvä aloittaa
Ongelmia voi sitten tuottaa eri vuosimallien erot.Ensimmäisistä joutuu kuulema aina lyhentämään jotain tappia ettei tyhjäkäynti karkaa liian suureksi.vm-89 kuten omani on helpoin ruuvata, ei ainakaan pitänyt olla mitään lyhennettävää tappia
Viimeisimmissä W124:ssa on sitten vielä monimutkaisempaa, näin ainakin väitti eräs diesel huollon tyyppi!
Kannattaa ehkä ottaa yhteyttä johonkin diesel huoltofirmaan, selviää ainakin varmuudella.Paras tietenkin tulisi kun veisi koko pumpun tuollaiselle korjaamolle säädettäväksi mutta hintaa voi tulla...
Piristyy jo pelkällä syötön käännöllä ihan mukavasti, ainakin on halpoja hevosvoimia!


En ole syöttöä ruuvatessani ottanut suodattimen jalkaa pois.Ilmansuodattimen kotelo vain kokonaan pois ja pumpun perästä luukku irti(Ahdasta kyllä on!).Alta löytyy kaksi "ruuvia" joissa lukitus mutterit.Alempaa kun kääntää aukipäin niin syöttöä tulee lisää.
Se paljonko kannattaa kääntää riippuu vanhoista säädöistä.Omassani savutusarvo oli alunperin n.1 ja ensimmäisellä kerralla syöttöä käännettiin puolikierrosta.Sittemmin syöttöä käännelty hieman lisää...
Savuttamaan ei OM sarjan myllyt helposti ala, kahden kierroksen jälkeen vasta savun huomasi kun tarkkaan katsoi.Nyt ruuvattu noin 3 kierrosta ja savunkin alkaa huomaamaan

Ehkä jollain reilulla puolella kierroksella on hyvä aloittaa

Ongelmia voi sitten tuottaa eri vuosimallien erot.Ensimmäisistä joutuu kuulema aina lyhentämään jotain tappia ettei tyhjäkäynti karkaa liian suureksi.vm-89 kuten omani on helpoin ruuvata, ei ainakaan pitänyt olla mitään lyhennettävää tappia

Kannattaa ehkä ottaa yhteyttä johonkin diesel huoltofirmaan, selviää ainakin varmuudella.Paras tietenkin tulisi kun veisi koko pumpun tuollaiselle korjaamolle säädettäväksi mutta hintaa voi tulla...
Piristyy jo pelkällä syötön käännöllä ihan mukavasti, ainakin on halpoja hevosvoimia!
Nyt on ihan pakko heittää off topicia, ei millään malta, sori...

Ei savutakaan! OM 616 ei ainakaan ole savuttanut yhtään koskaan eikä missään tilanteessa! Joku takana tuleva joskus niin väitti, mutta onneksi ymmärsin sen olevan ilkeämielistä panettelua.AM kirjoitti:Savuttamaan ei OM sarjan myllyt helposti ala, kahden kierroksen jälkeen vasta savun huomasi kun tarkkaan katsoi.

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
jep
Joo, mulla on -93 mallin 200D, tuossa ei vielä ole elektroniikkaa tietääkseni tyhjäkäynnin säädössä. Kyllä meinaan itse vähän syöttöä lisätä ja kokeilla miten vaikuttaa kulkuun, jos nyt menee säädöt ihan päin helv*** niin vien sitten pajalle. Ei tuo ruiskupumppu nyt mikään windowssi ole eli kun kääntää samaa ruuvia takaisin niin silloin säädötkin palautuu
Kävin viime syksynä yhdeltä pajalta kysymässä mutta ei suostunut pelkkää syötönlisäystä tekemään vaan olis säätänyt koko pumpun penkissä uusiksi. Se on taas kustannuskysymys vaikka kyllähän lopputuloskin olis varmempi kuin pelkkä syötön summittainen lisääminen.

Kävin viime syksynä yhdeltä pajalta kysymässä mutta ei suostunut pelkkää syötönlisäystä tekemään vaan olis säätänyt koko pumpun penkissä uusiksi. Se on taas kustannuskysymys vaikka kyllähän lopputuloskin olis varmempi kuin pelkkä syötön summittainen lisääminen.
Pitäähän sitä nyt joka laitteessa jonkinlainen verhouslaite ollasaul kirjoitti:Nyt on ihan pakko heittää off topicia, ei millään malta, sori...
Ei savutakaan! OM 616 ei ainakaan ole savuttanut yhtään koskaan eikä missään tilanteessa! Joku takana tuleva joskus niin väitti, mutta onneksi ymmärsin sen olevan ilkeämielistä panettelua.AM kirjoitti:Savuttamaan ei OM sarjan myllyt helposti ala, kahden kierroksen jälkeen vasta savun huomasi kun tarkkaan katsoi.

Kateellisten panettelua jos savutuksesta valittavat, huomaapahan että edellä ainakin YRITETÄÄN pois alta

Jaahas, mitähän tappia sitten pitäis lyhentää? Ruuvailin tuossa omaa OM602:sta kierroksen ja vartin, piristy kone kummasti mutta tyhjäkäynti nousi samalla ja kaasu jättää "päälle" hetkeksi, varsinkin täyskaasu kiihdytyksen jälkeen. Eli mikä neuvoksi?AM kirjoitti: Ongelmia voi sitten tuottaa eri vuosimallien erot.Ensimmäisistä joutuu kuulema aina lyhentämään jotain tappia ettei tyhjäkäynti karkaa liian suureksi.vm-89 kuten omani on helpoin ruuvata, ei ainakaan pitänyt olla mitään lyhennettävää tappiaViimeisimmissä W124:ssa on sitten vielä monimutkaisempaa, näin ainakin väitti eräs diesel huollon tyyppi!
Jaa-a, en ole tuohon tapin lyhennys asiaan enempää perehtynyt kun ei omassani sitä pitäisi tarvita lyhentää.Kai siitä tosiaan jokin diesel huolto tietäisi enemmän, jospa tuo minunkin "vika" selviäisi kysymällä.Tosin tuohon korkeaan tyhjäkäyntiin on jo tottunut, ei tartte lähtiessä turhaa kaasua painaa... 

Omat kokemukset
Itse säädätin TDT:n pumpun paikallisella dieselvelholla. Lopputulos oli todella hyvä, paljon parempi kuin edes uskalsin odottaa.
Olin itse katsomassa kun pumppu säädettiin, enkä enää yhtään kummastellut miksei kaveri suostunut lisäämään syöttöä ilman penkitystä, jos vain itse lisäät syöttöä, menee aina muita arvoja pieleen. Penkissä saadaan koneesta kaikki teho irti ilman että päästöt ja kulutus nousevat turhaan, eli syöttöä lisätään maksimiarviin jonka määrittelee tietty käytettävissä oleva hapen määrä, ei suinkaan reilusti tuon arvon yli kuten käy jos itse ruuvailet.
Tämän lisäksi tyhjäkäynti omassa parani huomattavasti, kun tyhjäkäyntiseoksetkin säädettiin samalla.
Remppa oli kallis mutta koko rahan arvoinen, eli jos meinaatte autojanne pitää niin kannattaa todella harkita jos tekisi homman kerralla kunnolla.
Olin itse katsomassa kun pumppu säädettiin, enkä enää yhtään kummastellut miksei kaveri suostunut lisäämään syöttöä ilman penkitystä, jos vain itse lisäät syöttöä, menee aina muita arvoja pieleen. Penkissä saadaan koneesta kaikki teho irti ilman että päästöt ja kulutus nousevat turhaan, eli syöttöä lisätään maksimiarviin jonka määrittelee tietty käytettävissä oleva hapen määrä, ei suinkaan reilusti tuon arvon yli kuten käy jos itse ruuvailet.
Tämän lisäksi tyhjäkäynti omassa parani huomattavasti, kun tyhjäkäyntiseoksetkin säädettiin samalla.
Remppa oli kallis mutta koko rahan arvoinen, eli jos meinaatte autojanne pitää niin kannattaa todella harkita jos tekisi homman kerralla kunnolla.
Ainakin OM615:ssä tuo kierrosten päälle jääminen tarkoitti, että nyt on syöttöä ruuvattu jo liikaa isolleen. En tiijä sitten, olisiko ajoituksen säätäminen auttanut asiaan?..MiTk kirjoitti:
Ruuvailin tuossa omaa OM602:sta kierroksen ja vartin, piristy kone kummasti mutta tyhjäkäynti nousi samalla ja kaasu jättää "päälle" hetkeksi, varsinkin täyskaasu kiihdytyksen jälkeen. Eli mikä neuvoksi?
w115,123,124,126,140, 210 yms.
syötön lisäyksestä vielä
Kuin hemmetissä tuonne pumpun taakse saa nakkinsa työnnettyä niin että saa kannen ruuvit auki ja vielä takaisin kiinni! On meinaan niin ahdas paikka että jätin homman kesken, näyttäisi vaativan ainakin öljynsuodattimen jalan irroittamisen. Naftaputketkin menee just edestä eikä noita metalliputkia paljon väännellä. Onko syöttöpumppu erilainen jos ei ole pakokaasunkierrätystä eli onko enemmän tilaa tuossa välissä?
Niin ja näyttää tuon stop vivun juuresta tulevan öljyä vähän läpi, ei tuo nyt paljon vuoda mutta sen verran kuitenkin että kosteana pysyy. Tuohon varmaan stefan vaihto onnistuu kun irroittaa tuon vivun mutta jos vuoto ei tuosta paljon pahene niin en tee asialle mitään.
Kuvia pumpusta ja ympäristöstä:
http://www.angelfire.com/mb2/00d/stopvipu.jpg
http://www.angelfire.com/mb2/00d/pera.jpg
http://www.angelfire.com/mb2/00d/laatta.jpg
Niin ja näyttää tuon stop vivun juuresta tulevan öljyä vähän läpi, ei tuo nyt paljon vuoda mutta sen verran kuitenkin että kosteana pysyy. Tuohon varmaan stefan vaihto onnistuu kun irroittaa tuon vivun mutta jos vuoto ei tuosta paljon pahene niin en tee asialle mitään.
Kuvia pumpusta ja ympäristöstä:
http://www.angelfire.com/mb2/00d/stopvipu.jpg
http://www.angelfire.com/mb2/00d/pera.jpg
http://www.angelfire.com/mb2/00d/laatta.jpg
Kuten jo aiemmin sanoin niin onhan se väli "hieman" ahdas
Mutta kyllä se sieltä onnistuu, ei todellakaan ylitsepääsemätön homma!Akunkengät voi olla viisasta ottaa irti jos vaikka sattuu avain hieman lipsahtamaan.
Mullakin noita öljyvuotoja alkaa pumpussa olemaan, ei vaan jaksa enää tuohon 200D:hen mitään suurempaa alkaa tekemään.Seuraava projekti minulla taitaakin olla tekniikanvaihto

Mullakin noita öljyvuotoja alkaa pumpussa olemaan, ei vaan jaksa enää tuohon 200D:hen mitään suurempaa alkaa tekemään.Seuraava projekti minulla taitaakin olla tekniikanvaihto
