M111 -moottorin eri versiot

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3499
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

M111 -moottorin eri versiot

Viesti Kirjoittaja jackie »

Etsiessäni vaihtokonetta w202 C-faikkuun (s202), on pitäny vähä yrittää perehtyä M111 -moottorin eri versioihin, ja siihen mitä uudistuksia moottoreihin on tuotannossaolonsa aikana tullut. Samalla tartteis saaha selvyys siihen, joutuuko mitä oheislaitteita vaihtamaan, jos vaihdan 180-koneen tilalle 200:n. (Ja tämä koskee nyt nimenomaan moottorinohjausboksia ym, ei esimerkiksi jarruja.)

Kyseinen 16-venttiilinen moottori tuli ensimmäisenä käyttöön 1992 w124 korissa 220E:ssä, joka sittemmin faceliftin yhteydessä muuttui mallimerkinnältään E220:ksi. 1993 esiteltiin ensimmäinen C-sarjan mersu, w202, jossa oli alkuun mallit C180, C200 ja C220. W210 korimallin E-sarjan myötä 1996 (E200, E230) myös C-sarjan 220 kasvatettiin 230:ksi. Jossain vaiheessa tuli saataville myös kompressoriahdettu C230 KOMPRESSOR. M111 moottoria on käytetty myös w208 CLK:ssa ja R170 SLK:ssa.

Vuonna 1996 uuden E-sarjan myötä moottoreihin tuli ilmeisti huomattaviakin muutoksia, mutta niistä en löytänyt selkeitä speksejä, joten kommentit ja etenkin tieto niiden suhteen ovat tervetulleita.

Tässä taulukkotietoa Wikipediasta (EDIT: suhtautukaa tietoihin siis tietyllä varauksella) poimittuna:
  • M111.920 1.8 L (1799 cc) 90kW (122hp), sittemmin M111.921 95kW (129hp)
    * 1993-2000 C180 (W202)

    M111.940 ja M111.942 2.0 L (1998 cc) 100kW (136hp) 190 N-m
    * 1992-1995 E200

    M111.943 2.0 L (1998 cc) 141kW (192hp) 270 N-m
    * 1998-2000 SLK 200 Kompressor (exported only to Italy, Portugal and Greece)

    M111.946 100kW (136hp)
    * SLK (R170.435)

    M111.957 2.0L Kompressor 120kW (161hp) 230 N-m
    * 1998 E200KM111.960
    * 2000-2002 E200K

    M111.960 2.2 L 110kW (150hp) 210 N-m
    * 1992-1995 E220

    M111.970 2.3 L 120kW (170hp) 220 N-m
    * 1995-1997 E230
    * 1997 [Mercedes-Benz W202|C230 4cly 2.3 non compresor model "GrayMarket"]

    M111.947 2.3 L 170kW (214hp).
    * 1997-2002 CLK230 Kompressor
    * 1999-2000 C230 Kompressor
    * 1998-2004 SLK230 Kompressor
    [NOTE: the M111.947 has been also supercharged to 137 KW on Mercedes-Benz W210|E200 Kompressor]
    SK kirjoitti:Voi olla etten huomannu, mut esim. mullahan oli -96 C 230 Kompressor....ja jos en ihan väärin muista ni siinä oli 194hp vai 197hp

    E: ja käsittääkseni kaikki muutkin C230K:t mitä esim. suomessa myydään on samoja...
    M111.973 2.3L
    * 1998-2000 SLK230 Kompressor
Tarkentakaapa tietoja ja korjatkaa virheet :!:
Viimeksi muokannut jackie, Pe 21.10.2011 23:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
SK
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Ti 25.11.2003 18:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: M111 -moottorin eri versiot

Viesti Kirjoittaja SK »

Voi olla etten huomannu, mut esim. mullahan oli -96 C 230 Kompressor....ja jos en ihan väärin muista ni siinä oli 194hp vai 197hp

E: ja käsittääkseni kaikki muutkin C230K:t mitä esim. suomessa myydään on samoja...
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3499
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: M111 -moottorin eri versiot

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tein EPC:ssä vertailua -98 C180:n ja -97 CLK200:n moottorien kesken. Ainut eroavaisuus, mitä löysin sytytys- ja polttoainejärjestelmistä, oli osa nimeltään "intermediate flange". C:ssä se on kuvassa numerolla 104 (A 111 141 05 44) ja CLK:ssa 107 (A 111 141 03 44).
Injection system.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3499
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: M111 -moottorin eri versiot

Viesti Kirjoittaja jackie »

Päivitellääs, ku joutui asiaan taas paneutumaan. Meinasin, josko ois ostanu kokonaisen varaosaauton, mikä ois ollu -96 C180. Eipähä tarttee moiseen ryhtyä koska EPC:n selailulla selvis ainaki seuraavia eroja vuosimallin -96 ja -98 välillä:
- Koko sylinterikansi on eri varaosanumerolla.
- 96:ssa ei oo toisen nokka-akselin päässä osia "adjuster" ja "magnet" liittyen kokonaisuuteen "camshaft adjuster". Jos nyt siis oikein ymmärsin, ni uuemmassa ois muuttuva-ajoitteinen nokka, mitä tossa vanhemmassa ei oo.
- Imusarja ym on erilaisia
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
ripekosk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 23.04.2007 19:27
Paikkakunta: Pori

Re: M111 -moottorin eri versiot

Viesti Kirjoittaja ripekosk »

jackie kirjoitti: M111.943 2.0 L (1998 cc) 141kW (192hp) 270 N-m
* 1998-2000 SLK 200 Kompressor (exported only to Italy, Portugal and Greece)
Autodata ilmottaa tolle 132kW (180 DIN hp). Kaitpa tuo 141kW on kuitenki totuus.
Nissan 200sx -92
Mercedes-Benz C200K -97 farmari
Nissan Sunny -89
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3499
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: M111 -moottorin eri versiot

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti:Etsiessäni vaihtokonetta w202 C-faikkuun (s202), on pitäny vähä yrittää perehtyä M111 -moottorin eri versioihin, ja siihen mitä uudistuksia moottoreihin on tuotannossaolonsa aikana tullut. Samalla tartteis saaha selvyys siihen, joutuuko mitä oheislaitteita vaihtamaan, jos vaihdan 180-koneen tilalle 200:n. (Ja tämä koskee nyt nimenomaan moottorinohjausboksia ym, ei esimerkiksi jarruja.)

Kyseinen 16-venttiilinen moottori tuli ensimmäisenä käyttöön 1992 w124 korissa 220E:ssä, joka sittemmin faceliftin yhteydessä muuttui mallimerkinnältään E220:ksi. 1993 esiteltiin ensimmäinen C-sarjan mersu, w202, jossa oli alkuun mallit C180, C200 ja C220. W210 korimallin E-sarjan myötä 1996 (E200, E230) myös C-sarjan 220 kasvatettiin 230:ksi. Jossain vaiheessa tuli saataville myös kompressoriahdettu C230 KOMPRESSOR. M111 moottoria on käytetty myös w208 CLK:ssa ja R170 SLK:ssa.

Vuonna 1996 uuden E-sarjan myötä moottoreihin tuli ilmeisti huomattaviakin muutoksia, mutta niistä en löytänyt selkeitä speksejä, joten kommentit ja etenkin tieto niiden suhteen ovat tervetulleita.

Tässä taulukkotietoa Wikipediasta (EDIT: suhtautukaa tietoihin siis tietyllä varauksella) poimittuna:
  • M111.920 1.8 L (1799 cc) 90kW (122hp), sittemmin M111.921 95kW (129hp)
    * 1993-2000 C180 (W202)

    M111.940 ja M111.942 2.0 L (1998 cc) 100kW (136hp) 190 N-m
    * 1992-1995 E200

    M111.943 2.0 L (1998 cc) 141kW (192hp) 270 N-m
    * 1998-2000 SLK 200 Kompressor (exported only to Italy, Portugal and Greece)
    ripekosk kirjoitti:Autodata ilmottaa tolle 132kW (180 DIN hp). Kaitpa tuo 141kW on kuitenki totuus.

    M111.946 100kW (136hp)
    * SLK (R170.435)

    M111.957 2.0L Kompressor 120kW (161hp) 230 N-m
    * 1998 E200KM111.960
    * 2000-2002 E200K

    M111.960 2.2 L 110kW (150hp) 210 N-m
    * 1992-1995 E220

    M111.970 2.3 L 120kW (170hp) 220 N-m
    * 1995-1997 E230
    * 1997 [Mercedes-Benz W202|C230 4cly 2.3 non compresor model "GrayMarket"]

    M111.947 2.3 L 170kW (214hp).
    * 1997-2002 CLK230 Kompressor
    * 1999-2000 C230 Kompressor
    * 1998-2004 SLK230 Kompressor
    [NOTE: the M111.947 has been also supercharged to 137 KW on Mercedes-Benz W210|E200 Kompressor]
    SK kirjoitti:Voi olla etten huomannu, mut esim. mullahan oli -96 C 230 Kompressor....ja jos en ihan väärin muista ni siinä oli 194hp vai 197hp

    E: ja käsittääkseni kaikki muutkin C230K:t mitä esim. suomessa myydään on samoja...
    M111.973 2.3L
    * 1998-2000 SLK230 Kompressor
Tarkentakaapa tietoja ja korjatkaa virheet :!:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 573
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: M111 -moottorin eri versiot

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Jatketaanpa tätä kun näille M111 moottoreille on tullut 14 vuotta lisää ikää..

Johtosarjojen suhteen ainakin M111.940 ja M111.960 olivat erittäin ongelmallisia. M111.942 taisi tulla -96 E-sarjaan, mutta en ole kovin paljon vikoja nähnyt raportoidun tällä sivustolla.

Ovatko siis jotkut näistä M111 moottoreista olleet paremmilla johtosarjoilla? Ilmeisesti ainakin jostain -97/-98 alkaen ne ovat olleet parempia, mutta onko niissä ollut versiokohtaisia eroja?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Vastaa Viestiin