OHJE: W210 320CDI '00 Moniurahihna + kiristin + ohjuri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

OHJE: W210 320CDI '00 Moniurahihna + kiristin + ohjuri

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Moikka,

Ohjurille kävi näin:
Kuva

Tässä ohje mitenkä vaihdetaan: kiristin, ohjurit (2kpl) ja hihna kun ei tuntunut löytyvän.

Työkalut:
-Talttameisseli
-5mm Kuusiokoloavain
-T50 Torx hylsy (Hädässä näytti 8.5/16" avain sopivan melko hyvin)
-Normaali 11mm hylsy (1/4" tai 3/8" vääntimen kera) +pieniä jatkoja
-17mm kiintolenkki tai 17mm 12-kolo hylsy (XZN), kunnon jatkovarrella
-Hanskat on kivat jos ei halua rikkoa käsiään

Samalla kannattaa kokeilla, pyöriikö tuuletin melko vapaasti kun kone on kylmä. Jos viskokytkin jumittaa, tai pitää ääntä, kannattaa harkita vaihtaako senkin.
-Vaatii uuden viskokytkimen, pultin ja tuulettimen jos se on kovin hapero.
-Pultti on T50 kannalla

-HUOM! Viskokytkimen irroitus ja asennus vaatii erikoistyökalun vesipumpun pyörän pidättelyyn!

1. Tuuletin ja kehikko:
-Kehikon klipsit meisselillä kevyesti vääntäen auki ja sitten nostaa kehikkoa 2-3cm jotta alapäässä olevat ulokkeet lähtevät koloistaan, ei lähde kokonaan irti vielä
-5mm Kuusiokoloavaimella 3kpl pultteja auki tuulettimen etupuolelta
-Tuuletin ja kehikko nousee pois kun hieman heiluttelee varovasti

2. Hihnan irroitus:
-Irtoaa vääntämällä 17mm 12-kolo hylsyllä kiristintä vastapäivään, jolloin hihna löystyy ja sen saa vedettyä pois rullilta. (Sopivalla tapilla voi kiristimen myös lukita uuden hihnan paikoilleen laittoa varten.)
Kuva
Kuva

3. Ohjurirullan vaihto:
-Lähtee irti kun pultin löysää T50 hylsyllä
-ÄLÄ hukkaa rullan takana olevaa holkkia!
-Uusi vanhan tilalle, katsoo että rullan ja koneen väliin tuleva holkki on paikallaan ja pultti asettuu laakerin keskelle. Kiristysmomentti ?Nm

4. Kiristimen vaihto:
-Tämä on kiinni kahdella tavallisella 11mm pultilla
-Uusi kiristin paikalleen ja kiristysmomentti on ?Nm
-ÄLÄ irroita lukitustappia ennen kuin hihna ja kiristin ovat varmasti oikein paikoillaan!

5. Hihnan asennus:
-Hihna kannattaa minun mielestäni asetella niin, että viimeiseksi jää ohjaustehostimen pyörälle laitto, toki hihnan hajoamisriski pienenee jos kiristin on lukittuna hihnaa paikalleen pujotellessa.
-Moniurahihnan asennus onnistui ainakin omassa OM613 koneessa, kuvan 3 mukaan (4 on sama):
http://ww2.justanswer.com/uploads/eurot ... v-belt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-Kiristintä Pitää vääntää 17mm 12-kolo hylsyllä vastapäivään ja vetää hihna paikoilleen
-Tämän jälkeen voi kiristimestä irroittaa lukitustapin vääntämällä kiristintä vastapäivään ja vetämällä tapin ulos
-Jos lukitustappi ei irtoa, käynnistä kone noin minuutiksi tyhjäkäynnille, sammuta kone ja kokeile uudestaan
-ÄLÄ luistata uutta hihnaa pilalle!

6. Tarkistus
-Kokeile että kiristin liikkuu
-Katso että hihna on paikoillaan ja kaikki apulaitteet toimivat
-Tarkista jäähdyttimen letkut, sekä paisuntasäiliön letku

7. Kehikon ja tuulettimen asennus:
-Kehikko ja tuuletin menee sisään samalla tavalla kuin tuli poiskin
-5mm kuusiokolopultit kiinni ?Nm
-Kehikko tulee asetella alapäästä paikoilleen ja yläpäästä klemmareilla kiinni, niin ettei se osu mihinkään

Muuta huomioitavaa:
-Työkalujen ja rystysten kanssa kannattaa olla varovainen, ettei kolhi jäähdytintä kovin pahasti.
-Tuulettimen kehikko on muovia, joten se saattaa hajota kappaleiksi jos liian kovaa kiskoo, vääntää, tms.

Lopuksi voi onnitella itseään säästyneistä euroista, ja ahtaa ne kurkusta alas oman mielijuomansa muodossa :D

HUOM! Mitään vastuuta en ota jos joku ei oikeasti osaa. Omalla vastuulla, maalaisjärkeä, sekä varovaisuutta noudattaen voi näiden ohjeiden mukaan toimia. Jos ei onnistu niin paikallinen korjaamo/mekaanikko auttaa mielellään :)

Koitan laittaa momentit ja muutaman kuvan lisää kun ehdin > Jos on PointedThree:n foorumille rekisteröitynyt niin tuolta löytyy kuvallinen ohje W140 S420SEL malliseen:
http://www.pointedthree.com/disc/forums ... ch#M148128" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut blackslide, Ke 09.11.2011 23:43. Yhteensä muokattu 11 kertaa.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: W210 320CDI '00 Moniurahihna + kiristin + ohjuri

Viesti Kirjoittaja blackslide »

.
Viimeksi muokannut blackslide, Ti 09.08.2011 05:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: W210 320CDI '00 Moniurahihna + kiristin + ohjuri

Viesti Kirjoittaja blackslide »

.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: OHJE: W210 320CDI '00 Moniurahihna + kiristin + ohjuri

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Löyty jopa hieno ohje ohjeen muodossa...
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
TiiaM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 10.02.2013 23:47
Paikkakunta: Kajaani

Re: OHJE: W210 320CDI '00 Moniurahihna + kiristin + ohjuri

Viesti Kirjoittaja TiiaM »

Taitaa päteä samat ohjeet w210 220cdi ´00 mersuun? Kyselen tyhmiä, eka mersu. Entinen vannoutunut Toyota-kuski. :D
Jos teet töitä huonolla omatunnolla, tuhlaat elämääsi oikein kunnolla.
Avatar
petsku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: La 27.08.2005 11:15
Paikkakunta: Hki

Re: OHJE: W210 320CDI '00 Moniurahihna + kiristin + ohjuri

Viesti Kirjoittaja petsku »

kiitos muuten ohjeista, tuli niitä itsekin hyödynnettyä kutosen hihnanvaihdossa. vitusti vaan kärsivällisyyttä ja aikaa kun alkaa vaihtelemaan ja varsinkin kun alkaa turailemaan niiden kuusiokolojen kanssa jos ei satu olemaan ammattimiehen välineitä.
petsku
Vastaa Viestiin