W124 M102 käyntiongelmia jälleen...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kareliaani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 08.03.2010 17:58
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

W124 M102 käyntiongelmia jälleen...

Viesti Kirjoittaja kareliaani »

W124 200E:ssä (-91) on taas uusi käyntiongelma, yllätys. :) Auto lähtee kyllä käyntiin hyvin sekä kylmänä että lämpimänä ja käy sen jälkeen tyhjäkäyntiä noin 1200 kierrosta, mutta täristää aika tavalla. Kun kylmäkäynnistyssuutin putoaa pois, auto meinaa ajoittain sammua, kunnes ecu antaa koneelle lisää kakkua.

Kun Mersu käy hetken aikaa, ehkä minuutin pari, ongelmat paranevat lämpötilasta riippumatta. Tärinä ja tyhjäkäynnin heiluminen on sitä pahempaa, mitä pitempään auto on seissyt. Suurimmat ongelmat ovat kylmänä. Tärinää on usein lämpöisenäkin. Auto ei juuri nyi ajossa, ei kylmänä eikä lämpimänä. Tärinä ilmenee vain tyhjäkäynnillä.

En usko käyntiongelman johtuvan sähköpuolen vioista, sillä virranjakaja+pyörijä, tulpat ja tulpanjohdot sekä ylijännite- ja polttoainereleet on hiljattain vaihdettu. Myös ruiskun ja sytytyksen säädöt on tarkistettu, mutta bensanpaineita ei ole mitattu.

Olen alkanut epäillä, että auto tyhjentää polttoainelinjaston pitkään seisoessaan, eli bensanpaineet pääsevät karkuun jostain. Annoin tässä taannoin auton seistä yön yli (noin 10h) ja avasin suutinputken määränjakajan päältä. Bensaa ei tullut, olisi kai pitänyt?
Bensavuotoja en ole löytänyt eikä bensa haise auton alla, joten missä voisi olla vika? Onko tällaisessa Mersussa jotain bensan painevaraajaa tai voisiko esimerkiksi paineensäätimessä olla vikaa?

Tältä foorumilta on ennenkin löytynyt hyviä vastauksia, joten auttakaa taas köyhää mersumiestä. :)

Edit: muokattu typoja.
w211 E220 CDI A -08
W124 200E -91
W108 250S -67
ja talveksi vähän ruotsalaista rautaa...

ex: W210 E200 -00
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 M102 käyntiongelmia jälleen...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itse epäilin kerran vuotavia suuttimia kun yön yli oli putket tyhjät mutt lopuksi mitään vikaa ei ollut missään.Ke-jetti tarttee kyllä kovan paineen toimiakseen ja vähäinenkin paineen aleneminen ei saa kyllä konetta käyntiin milläänIilmavuoto voisi olla yksisyyllinen esim.huohotus letkut tai kumikaukalo ruiskun alla ja voi tulla yllättäin.Otapa yj-rele käynnissä ollessa irti niin se kertoo jo jotain.muuttuuko käynti vai pysyy samana?Yj-releestäkään ei aina voi olla varma oliko sit tinattu tai ei.Jollain on ollut puolan johto löyhässä,kampiakseli tunnistimen kärjessä metalli nöyhtää,ihan pelkkää kosteuttakin virranjakajan sisällä.Paineen säätäjä tuskin pettää mutta ruostuneita varaajia olen kyllä lukenut mutta sen käyttäytymistä en tiedä/muista.
Potikkakin voisi olla paskainen ja tyhjäkäynti olisi silloin epävakaa mutta ylhäällä normaali ja ajossa jees.Mutta kokeilepas yj-rele ensin irti ja katso myös rele pohjaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
kareliaani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 08.03.2010 17:58
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: W124 M102 käyntiongelmia jälleen...

Viesti Kirjoittaja kareliaani »

Ok, pitää vielä tarkastaa se yj-rele. En vain uskoisi sen olevan rikki, kun vasta noin vuosi sitten hain uuden merkkiliikkeestä. Ruiskun kumikaukalokin näyttäisi olevan joskus vaihdettu. Virranjakajan olen puhdistanut ja piuhat katsonut, joten kohta loppuu ideat.
w211 E220 CDI A -08
W124 200E -91
W108 250S -67
ja talveksi vähän ruotsalaista rautaa...

ex: W210 E200 -00
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 M102 käyntiongelmia jälleen...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jep mutta älä avaa sitä vaan ota käynnissä ollessa irti ja kuuntele muuttuuko käynti ja sit tyrkkää takas.Ei hajoa mitään moisella kokeilulla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
kareliaani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 08.03.2010 17:58
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: W124 M102 käyntiongelmia jälleen...

Viesti Kirjoittaja kareliaani »

Yj-releen irrottamalla tyhjäkäynti nousi siitä normaalista noin 800 kierroksesta tuhanteen ja abs-valo syttyi. Toki tärinäkin väheni, kun kierrokset nousivat. Ei muita huomioita. Kone oli puolilämmin, noin 50-60-asteinen.
w211 E220 CDI A -08
W124 200E -91
W108 250S -67
ja talveksi vähän ruotsalaista rautaa...

ex: W210 E200 -00
kareliaani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 08.03.2010 17:58
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: W124 M102 käyntiongelmia jälleen...

Viesti Kirjoittaja kareliaani »

Alan kallistua siihen, että vika on kuitenkin tuossa bensalinjan tyhjenemisessä, kun auton pitkän seisonnan jälkeen käynnistyksen vieterikin on selvästi pidempi. Samoja merkkejä tuntuu vähän silloin, jos auton pysäköi vaikka yöksi ylämäkeen.
Osaisiko joku selvittää, mistä bensanpaineiden mahdollinen häviäminen voisi johtua, miten esimerkiksi paineensäätimen tai paineenvaraajan ongelmat ke-jetissä ilmenevät ja miten niitä voisi testata?
w211 E220 CDI A -08
W124 200E -91
W108 250S -67
ja talveksi vähän ruotsalaista rautaa...

ex: W210 E200 -00
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: W124 M102 käyntiongelmia jälleen...

Viesti Kirjoittaja Roobert »

paineensäädinhän säätää vain määräjakajalle menevän bensan painetta, siitä paineiden häviäminen ei voi johtua. paineenvaraaja taasen voisi olla ajan oloon väljistynyt, niin se itselläkin on tenavassa mutta kun jaksaa aina yön seisonnan jälkeen käyttää kaksi kertaa avainta 2-asennossa ennen starttia niin pumppu saa taas luotua paineen jotta tärähtää iloisesti tulille
Vastaa Viestiin