Auto 220cdi automaatti. Seuraavanlainen ominaisuus on aiheuttanut risteysajo tilanteissa lievää tykytystä. Kun tarkoitus on lähteä ripeästi liikkeelle ja painan kaasun pojaan seurauksena on vain "elegantti"hiipivä lähtö. Lähtö on samanlainen riippumatta kuinka syvään kaasua polkee.
Alussa auto etenee lähes tyhjäkäynti tehoilla pari sekuntia, jonka jälkeen vauhti kiihtyy pikkuhiljaa kunnes aloittaa normaalilta tuntuvan kiihdytyksen.
Tuntuma on vähän kuin auto kuvittelisi liikuttavan jäällä tai omaavansa ainakin kolminkertaiset tehot.
Tämä ominaisuus/vika on kyllä melko vaarallinen. Vanhassa kärryssä, joka oli vastaava 270cdi tottui siihen, että kun painoi kaasun pohjaan, niin sitten lähdettiin ja jos ei ollut pitoja luistonesto hillitsi tilannetta tarpeen mukaan.
Onko muilla vastaavan kaltaisia kokemuksia vai onko kysymyksessä oikea vika?
W204 sutimisen esto/ESP vika vai ominaisuus
W204 sutimisen esto/ESP vika vai ominaisuus
W204 220cdi
Re: W204 sutimisen esto/ESP vika vai ominaisuus
Samantyyppisiä kokemuksia. BMW:ssä toimii luistonesto paljon paremmin. BMW vetää molemmilla takapyörillä katkeamatta ja hillityllä luistoprosentilla. Melkein kuin lukkoperä. Mersun 204 korimalli ei pienissä nopeuksissa vedä oikein kummallakaan.
Ongelma tulee pysäköitäessä lumeen. Ensin oikea takapyörä pyörähtää 1/4 kierroksen. Sitten vasen takapyörä pyörähtää 1/8 kierroksen. Tämän jälkeen automatiikka tulkitsee että on vaarallisen liukasta ja kierrokset putoavat 900r/min ja auto ei liiku mihinkään vaikka kaasu on pohjassa. Autoa ei voi heijata eikä se liiku mihinkään mitenkään päin.
Sitten pitää yrittää kerätä kierroksia jarrua vasten launch control -hengessä ja toivoa että saisi rakennettua näin pientä liikettä ja heijausta. Aivan mahdotonta.
Upea auto, mutta BMW vie pitemmän korren kadunvarsi pysäköinnissä.
Ongelma tulee pysäköitäessä lumeen. Ensin oikea takapyörä pyörähtää 1/4 kierroksen. Sitten vasen takapyörä pyörähtää 1/8 kierroksen. Tämän jälkeen automatiikka tulkitsee että on vaarallisen liukasta ja kierrokset putoavat 900r/min ja auto ei liiku mihinkään vaikka kaasu on pohjassa. Autoa ei voi heijata eikä se liiku mihinkään mitenkään päin.
Sitten pitää yrittää kerätä kierroksia jarrua vasten launch control -hengessä ja toivoa että saisi rakennettua näin pientä liikettä ja heijausta. Aivan mahdotonta.
Upea auto, mutta BMW vie pitemmän korren kadunvarsi pysäköinnissä.
Re: W204 sutimisen esto/ESP vika vai ominaisuus
tai sitten ottaa ihan luistoneston pois??
2010 S204 250 CGI BE A
2017 CLA 180 Shooting brake
2017 CLA 180 Shooting brake
Re: W204 sutimisen esto/ESP vika vai ominaisuus
Koetin sitäkin, mutta ainakaan kerta painalluksella ESP napista ei auttanut. Kierrokset leikkaantuivat 900 R/min tasolle, vaikka kaasua piti pohjassa. Pitääkö sitä ESP-nappia pitää pitkään pohjassa?rolls2 kirjoitti:tai sitten ottaa ihan luistoneston pois??
Eikä tämäkään kovin hyvä ratkaisu ole, sillä tasauspyörästö päästää voiman karkuun toisen pyörän kautta. Renkaat ovat huonot, mutta 320 diesel-bemarissa oli samanlaiset kitkarenkaat ja niillä ei ollut mitään ongelmia.
Re: W204 sutimisen esto/ESP vika vai ominaisuus
Sitä ESP OFF nappia tarttee painaa hieman aikaa ja kolmio syttyy merkiksi mittaristoon kun luistonesto on pois päältä.. Tosin ESP ei kokonaan lähde pois, jos esim revittelet kunnolla ja meinaa lähteä kylkimyyryyn ni ajonvakautus tarttuu kiinni mutta sutimista ei estä..Visa kirjoitti:Koetin sitäkin, mutta ainakaan kerta painalluksella ESP napista ei auttanut. Kierrokset leikkaantuivat 900 R/min tasolle, vaikka kaasua piti pohjassa. Pitääkö sitä ESP-nappia pitää pitkään pohjassa?rolls2 kirjoitti:tai sitten ottaa ihan luistoneston pois??
Eikä tämäkään kovin hyvä ratkaisu ole, sillä tasauspyörästö päästää voiman karkuun toisen pyörän kautta. Renkaat ovat huonot, mutta 320 diesel-bemarissa oli samanlaiset kitkarenkaat ja niillä ei ollut mitään ongelmia.
2010 S204 250 CGI BE A
2017 CLA 180 Shooting brake
2017 CLA 180 Shooting brake
Re: W204 sutimisen esto/ESP vika vai ominaisuus
Napista pitäisi lähteä luistonesto pois ja siten sutia tarvittaessa eikä kierrosten pitäisi enää leikkaantua 900 kierrokseen. Mutta ei käy kieltäminen... Aika perseestä tuo mersun esp, kun se on päällä.Visa kirjoitti:Koetin sitäkin, mutta ainakaan kerta painalluksella ESP napista ei auttanut. Kierrokset leikkaantuivat 900 R/min tasolle, vaikka kaasua piti pohjassa. Pitääkö sitä ESP-nappia pitää pitkään pohjassa?rolls2 kirjoitti:tai sitten ottaa ihan luistoneston pois??
Eikä tämäkään kovin hyvä ratkaisu ole, sillä tasauspyörästö päästää voiman karkuun toisen pyörän kautta. Renkaat ovat huonot, mutta 320 diesel-bemarissa oli samanlaiset kitkarenkaat ja niillä ei ollut mitään ongelmia.
S212 250cdi A