SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vilppu77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 22.07.2011 13:58

SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Vilppu77 »

Mulla on tollanen SLK -99 200 kompressor. Ahdin toimi aluksi ihan moitteettomasti ja vähitellen kun oli kosteaa/sadetta, niin ahdin tipahti pois pelistä. 1kk sitten se alkoi tiputtelemaan ahdinta pois hyvälläkin säällä ja hetki sitten se lopetti kokonaan toimimasta. Auto toimii muuten ihan hyvin, mutta ahdin ei toimi. Mitään merkkivaloa ei pala koelaudassa. Vika koodit luin ja aluksi se herjas että ahtimen ohjainyksikkö vika. Käytin auton aivot VekaTronicssa ja ne sano että niissä ei oo mitään vikaa ja kurkkauksen jälkeen auto ei enää anna vikakoodejakaan.
Oisko kellään mitään ideaa? Edes pientä!! Itse aijon vielä kokeilla ihan 12v:lä että magneetti kytkin toimii.

Help Me!
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Yksi mahdollisuus on öljyinen johtosarja!
Ota "läppäkotelolle" tuleva liitin auki ja puhdista se reilulla määrällä puhdistusspraytä. Mikäli vika poistui, niin tarkista vuotaako nokka-akselintunnistin, joka sijaitsee koneen keulalla muovikotelon alla öljyä. Öljy voi nousta kapilaarisesti kuparin ja eristeen välissä pitkin johtosarjaa. Mulla oli samanlainen vika ja oireet oli samat, paitsi toimi sateella muttei auringonpaisteella.
Vilppu77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 22.07.2011 13:58

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Vilppu77 »

Paljon kiitoksia!
Toi kuulostaa kyllä erittäin mahdolliselta. Muovikotelon alla oleva komponetti on kyllä öljyinen, mutta ei hirveästi. Mitä tarkoitat läppäkotelolla? juuri tätä akselitunnistinmen muovista koteloa?

Niin ja voisinko mitenkään nollata vikakoodia itse? esim akunkaapelit irti 30min? ja tarviiko käsittelyn jälkeen nollata koodeja vai alkaako ahdin toimia normaalisti?

Suurimmat kiitokset!
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Sulla on varmaan just "se" vika. Tarkoitan sitä mikä se nyt olikaan jutskaa mikä on koneen vieressä kompuran yläpuolella. Sisältä löytyy läppä joka ohjaa kompuran ilman saantia tai tuottoa... Ei jaksa muistaa kun on varmaan kohta 5 -vuotta aikaa. Puhdista jutskaan tuleva liitin ja johdot runsaalla Sprayllä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Käytä jossain *:rin piuhan päässä
Kuvatun kaltaisesta toiminasta tallentuu kyllä joku vikakoodi/tapahtuma tieto,
Akun johdon irotuksella saat sinne lisää vika koodeja
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vilppu77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 22.07.2011 13:58

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Vilppu77 »

Paljon kiitoksia kaikille neuvoista!
Nyt olen suihkutellut oikeastaan kaikki johdinliitokset ja moottoritilan johtosarjat elektroniikan rasvanpoistoaineella. ikävä kyllä vika ei poistunut. "lohiportti" " http://www.importecwarehouse.com/PhotoD ... 1110980009" onclick="window.open(this.href);return false; "on ollut kanssa mielessä että vika olisi siinä, mut en oikein viitsisi ostaa 200-300€ osia ihan kokeilumielessä.

Voisinko testata magneettikytkimen 12v:lä, ihan poissulkien mekaanisen vian?

Pari osaa jotka vielä vähän vaivaa. on A0041530028 " http://www.jinlinautoparts.com/UploadFi ... 759418.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; " nokka-akselin asentotunnistin. Jossain vaiheessa vikakoodi herjasi sitä ja sitten se mutikka joka on sen muovisen rasian alla keulilla. tod.näk liittyy kanssa nokka-akselin tunnistimeen. osakoodi A11905510077 " http://image.fbt.se/global/images/image ... 96&height=" onclick="window.open(this.href);return false; "
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Mulla ei tullut mitään järkevää vikakoodia vaan * ilmoitteli ihan mitä sattui :shock: Vika saatiin todennettua nokka-akselinasentotunnistimeen Vehon Wanhan asentajan kävellessä auton ohi ja tokaistuaan, - ootteko kattoneet ettei johtosarjassa ole öljyä??

Tuossa juttua mainitsemastani viasta. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=60894
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Öljy johtosarjassa on melko yleinen vaiva kompuroissa
Yleensä se menne sittä nokkaakselin asennon säätelijäst
Ja leviä sieltä siten ihanastai... jokapuolelle
Usein siitä on *:rila katsotuna merkinä juuri se että ihmevikaa on missä milloinkin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vilppu77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 22.07.2011 13:58

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Vilppu77 »

Eli ostoslistalle kannattaa laittaa säädin ja nokka-akselin asentotunnistin + huolellinen johtosarjan pesu.

Eli tämä osa on varmaan se säädin. Moottorin päädyssä muovikotelon alla.
A11905510077 http://image.fbt.se/global/images/image ... 96&height=" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja tämä on se asentotunnistin. moottorin oikealla puolella edessä.
A0041530028 http://www.jinlinautoparts.com/UploadFi ... 759418.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Olisiko ideoita mistä nämä kannattaa ostaa? ebay? jostain saksasta? Veho varmaan vaihtoehdoista huonoin.. Mites tarvikkeena?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ensin kannatta varmistaa vika ja vasta siten ostella tarpeen mukaan
Osia, kuvien osat olivat
Aina kannatta kysästä veh*** joskus halvempia tai saman hintaisi kun muualla,
(ja vaikka paljon on parjatu on niin ainakin pitäjänmäessä ja koivuhaassa varaosien kanssa saa hyvää palvelua)
Muita paikoja merteil, kl-varaosa, ebay, vihdintarvike, isoliutamuita pieniätarvikeliikeitä jos vaikka merikarvilla niin siellä on hyvä tarvikeliike minkä kautta hoituu homma,
Ja tuleehan noita tarpeen mukaan vaikka pakun kyydissä saksasta, ruotsita
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vilppu77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 22.07.2011 13:58

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Vilppu77 »

Noniin. nyt on vaihdettu ko. osat, puhdistettu johdot ja nollattu vikakoodit. Mut ei toimi :(. Vika koodeja oli seuraavat:
040 Kamaxelinställning Avborott/slut Tämän pitäis olla se nokka-akselin tunnistin joka on nyt uusi.
119 Laddare styrkrets Fel
120 Laddarkoppling Avborott/slut

Vien loppuviikosta uusiksi vikakoodin lukuun, mut jos ois vielä jotain ideoita mitä voisin tarkistaa/tehdä?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Vilppu77 kirjoitti:Noniin. nyt on vaihdettu ko. osat, puhdistettu johdot ja nollattu vikakoodit. Mut ei toimi :(. Vika koodeja oli seuraavat:
040 Kamaxelinställning Avborott/slut Tämän pitäis olla se nokka-akselin tunnistin joka on nyt uusi.
119 Laddare styrkrets Fel
120 Laddarkoppling Avborott/slut

Vien loppuviikosta uusiksi vikakoodin lukuun, mut jos ois vielä jotain ideoita mitä voisin tarkistaa/tehdä?
Noiten johdot tarkistella vielä mittaamalla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vilppu77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 22.07.2011 13:58

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Vilppu77 »

Nyt sitten on tutkittu johtoja/mg-kytkintä. Kytkin toimii moitteettomasti kun sille antaa 12V. kun taas mittasin mg-kytkimelle meneviä johtoja, niin liitin kytkettynä 0V, avattuna joutok. 11-12V kiihdytettäessä 1-2V.

Nyt sitten pitäis lähteä etsimään missä vika. Mistähän saisin kytkentäkaavion ko. johtosarjalle/ oisko kellään tietoa missä se solmukohta voisi olla? Pitäskö purkaa auki kaikki johdot ja käydä sentti sentiltä läpi?
Vilppu77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 22.07.2011 13:58

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Vilppu77 »

Nonni. Nyt on ongelma ratkastu ja mersu vetää. Vika oli sulakerasiassa "A 2105400072" Tässä on hyvä video siitä. http://www.youtube.com/watch?v=70b-LJsbFqk" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli kolvi käteen, niin koko ongelma korjattavissa 30min.
kepasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 09.03.2013 19:24

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja kepasi »

Hei!

Vähän samaa vikaa tuntuisi olevan ajoittain. Puhtia ei aina löydy.

Katselin sitten liittimimiä ja K40 relettä (jota en pimeässä lähtenyt kuitenkaan purkamaan). Näyttäisi olevan by-pass venttiililtä lähtevän johdon liitin rikki, samoin seuraavan liittimen kannatin rikki joten tärinä altis taitaa olla. Ajattelin ensiksi korjata itse liittimen mutta taitaa olla helpompi ostaa kokonaan uusi johtosarja (20 cm pitkä, pari piuhaa joten tuskin kovin kallis), mutta mistä sellaisen saa ja mikä on sen koodi?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mersun varaosatiskiltä sellaisen ainakin saa. Taitaa kuitenkin olla koko moottorin johtosarja eikä pelkästään 20 cm pätkä, joten hintakin voi olla melkoinen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

moottorin johtosaraja tais olla ~700€
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
kepasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 09.03.2013 19:24

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja kepasi »

Onko kenelläkään kokemusta ahtimen siimapyörän (R170 230) vaihdosta kun oletettavasti siellä oleva laakeri huutaa viimesiään? Eli lähteekö kevyesti vetämällä pois ilman ulosvetäjää vai tarviiko purkaa kompura irti ?

Tarkoituksena olisi siis tilata seuraava setti mikäli varaosanumerot täsmäävät.

Tässä vielä vastaavaa ääntä mitä kompura pitää noin suurinpiirtein. http://www.youtube.com/watch?v=TQsVok6BC50" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
jpvir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.02.2008 23:04
Paikkakunta: Turku

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja jpvir »

kepasi kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta ahtimen siimapyörän (R170 230) vaihdosta kun oletettavasti siellä oleva laakeri huutaa viimesiään? Eli lähteekö kevyesti vetämällä pois ilman ulosvetäjää vai tarviiko purkaa kompura irti ?

Tarkoituksena olisi siis tilata seuraava setti mikäli varaosanumerot täsmäävät.

Tässä vielä vastaavaa ääntä mitä kompura pitää noin suurinpiirtein. http://www.youtube.com/watch?v=TQsVok6BC50" onclick="window.open(this.href);return false;
Kannattaa ottaa kokonaan irti jos se pitää jo tollasta rahinaa niin siellä on reilusti klappia ja on todennäköisesti mennyt jo vetopään laakerit/stefat (öljyä ahtoputkissa) tai vetopään kotelo/akseli on kulunut niin et hihnapyörä klappaa ja sit kun se vetopää leikkaa kiinni niin se tuhoaa ton uuden mangneettikytkimen ja ahtimenkin täysin. Hihna pyörässäkään ei kovin kummonen klappi tarvi olla kun se syö mangneetin puhki. Itelle kävi aikanaan niin ensin meni 500€ uuteen mangneettikytkimeen ja viikonpäästä jouduin ostaa uuden ahtimen uudella mangneetti kytkimellä.

Oikeestaan se kannattaa irroittaa muutenkin kun se ei ole muistaakseni kuin kolmella pultilla koneessa kiinni eikä siel liiemmin sitä ylimäärästä tilaa ole. Jos toi vanhan kytkimen mangneettikäämi on ehjä niin käyt hommaamassa jostain laakerikaupasta siihen hihnapyörään uuden laakerin (tossa kuvassa näkyykin toi sininen laakeri), pääset 100x halvemmalla.
C230K Sport -96
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
kepasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 09.03.2013 19:24

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja kepasi »

Kiitos vinkeistä. Täytyy ottaa ja katsoa tuo laakereiden kunto ja klapit.

Muistatko mistä ostit ahtimen, oliko uusi vai kunnostettu?

Itsellä tämä magneettikytkin vielä toimii ja kukkuu mutta rahisee varsinkin paikaltaan lähtiessä mutta matka-ajossa ei pidä meteliä :roll:
Avatar
jpvir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.02.2008 23:04
Paikkakunta: Turku

Re: SLK R170 kompressor. Ahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja jpvir »

kepasi kirjoitti:Kiitos vinkeistä. Täytyy ottaa ja katsoa tuo laakereiden kunto ja klapit.

Muistatko mistä ostit ahtimen, oliko uusi vai kunnostettu?

Itsellä tämä magneettikytkin vielä toimii ja kukkuu mutta rahisee varsinkin paikaltaan lähtiessä mutta matka-ajossa ei pidä meteliä :roll:
Ota hihna pois niin huomaat heti jos siin hihnapyörän laakeris on vika kun pyöräytät sitä, heittoa ei saa olla yhtään mihinkään suuntaan. Tai sit jos on oikeen paha rohina pistät vaan auton käymään pimeessä niin sielt ahtimen ja rullan välistä jos sinkoo kipinää ei kannata enää ennen korjausta enempää käyttää. Ite ahdin pyörii siit ulommaisesta lätyskästä minkä se mangneetti imee hihna pyörään kiinni sitäkin voit pyöräyttää ja kuulostella kuuluuko jotain rohinaa.
Viron kultatiskiltä ostettiin kunnostettu uudella mangneettikytkimellä, oliskos se ollu n.2300€ ja asennus suomessa yksityisellä korjaamolla 60€. Suomen kultatiski ei kunnostettuja enää myynyt (tai myivät mut seuraavana päivänä soitti joku johtaja ja sanoi etteivät valitettavasti niitä enää myykään että täytyy ostaa uusi ja asentaa heillä tai ei ole takuuta) uus oli lähemmäs 4000€ ja noin 1000€ ois pyytäny siit alle tunnin työstä (irroitus ja uuden kiinnitys), ja ensin olisivat vaihtaneet varmuudenvuoksi viel moottorinohjaus boxin eli laskun loppusumma olis ollu veholla siel kymppitonnin paremmalla puolella. Siitä on nyt jo tosin n.4 vuotta aikaa.
C230K Sport -96
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
Vastaa Viestiin