Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Cabrio24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 03.08.2009 19:27

Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Cabrio24 »

Elikkä otsikon mukaiset vermeet. ahto paine 1.8 bar. Ei irronnu penkistä kun 358hv ja 550nm? Onko ideoita mitä tehdä kun ei toi riitä!
Cabrio24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 03.08.2009 19:27

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Cabrio24 »

Niin ja kone on om603 Alkuperänen turbo.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Cabrio24 kirjoitti:Elikkä otsikon mukaiset vermeet. ahto paine 1.8 bar. Ei irronnu penkistä kun 358hv ja 550nm? Onko ideoita mitä tehdä kun ei toi riitä!

Tuo selvitys ei vielä kertonut yhtään mitään...mikä tai missä mättää.
Ensinnäkin ....mitä muuta moottorin piristämiseksi on tehty kuin vaihdettu turboahdin ja ruiskutusmäärää lisätty ?
Mitä olet kuivitellut kokoonpanolla saavasi irti ?
Saahan sieltä tuplat lisää, kun laitetaan palikat kohdalleen. :lol:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Cabrio24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 03.08.2009 19:27

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Cabrio24 »

välijäädhytin löytyy ja 3"putkisto ja vakio imusarjaa muokattu. Pitäskö nokkaa laittaa? Kone on muuten alkuperäsessä kunnossa.
Cabrio24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 03.08.2009 19:27

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Cabrio24 »

Niin ja tehoo pitäs siis saada lisää kun ei tullu tohon kirjotettua :D
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

No koita aluksi vaikka 140mm2 syöttöjä ja lisää ahtoja.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Onko syöttö pumpun ennakko varmasti kohillaan. Muista joskus Jeemun jossain Topicissa sanoneen et muutama aste ei vaikuta mootorin käyntiin hirveesti mutta tehoihin sitäkin enemmän.
Cabrio24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 03.08.2009 19:27

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Cabrio24 »

Ei irtoa pumpusta enempää kuin tuo 112mm3. kaikki syötöt on täysillä. Pumpun ajotustaki on tullu vähän säädeltyä sillä hienosäädöllä mut ei pers dynöllä ainakaa tunnu. Pitää varmaa ajotusta viel koittaa säädellä se on nyt vähän aikasemmallaan.
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Vois sieltä vähä saaja vielä. Palijoko on kierroksia?

112mm3 mynäpumppu, vetäviäkierroksia joku 5300-5500rpm, hx40super, 1,7paaria ahtopainetta niin saa rautamoottorisa sen 300hp.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Cabrio24 kirjoitti:Ei irtoa pumpusta enempää kuin tuo 112mm3. kaikki syötöt on täysillä. Pumpun ajotustaki on tullu vähän säädeltyä sillä hienosäädöllä mut ei pers dynöllä ainakaa tunnu. Pitää varmaa ajotusta viel koittaa säädellä se on nyt vähän aikasemmallaan.

Kyllä tiineenä on tuolla kokoonpanolla.
Ei paljon lisäsaavutuksia synny ahtopaineen ja ruiskutusmäärän nostolla. Ei myöskään ruiskutusennakon muutoksella synny paljon mitään tässä tapauksessa...kaikki rähinä on tässä tapauksessa pelissä. Tehopiikki tulee sitten ennemmin tai myöhemmin...oli ruiskutusennakko +- 20 * EYKK. Kylä se pumpuntekijä sitten kertoo, mikä tavoite on ruiskutusennakolle.
Täytöstä on saatava reilusti lisää...mutta sitten palaa rahaa reisusti. :D
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei kai tuo polttoaine määrä paljoa suurempiin lukemiin riitäkkään...
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

Jani R-K kirjoitti:No koita aluksi vaikka 140mm2 syöttöjä ja lisää ahtoja.
mitäs ton sopan ja paineen nosto ny liittyy alkuperäiseen aiheeseen kun tuolla 112 kuutiomillillä pitäisi irrota jo kuitenkin aika reilusti enemmän kuin tuo karvan reilu 350heppaa

mikä pumppu sulla on siellä ja paljonko ennakko, millainen pakosarja, imusarja yms. onko suuttimet kunnossa?

sitten kun alkaa voimaa tuolla syöttömäärällä irtoaan niin sitten vasta lisäilee. jos siellä jokin on enemmänkin pielessä niin voi olla että kakun lisääminen voi alkaa tekeen hallaa koneelle. tietysti tuo hx40 ei itessään vielä koko totuutta ahtimesta kerro, pesä ja siipi kokoja on sen "miljoonaa" vaihtoehtoa saatavilla tuohonkin
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Cabrio24 kirjoitti:Elikkä otsikon mukaiset vermeet. ahto paine 1.8 bar. Ei irronnu penkistä kun 358hv ja 550nm? Onko ideoita mitä tehdä kun ei toi riitä!
Vääntöö suht normaali määrä moisella kokoonpanolla, 3l moottori, 1bar ahtopaine = 300Nm 2bar =600Nm 3bar =900Nm.

Millä kierroksilla huippu teho/vääntö? Teho = vääntö x kierrokset / 9550
Eli esim 550Nm x 4550 / 9550 x 1,36 = 356hv
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Cabrio24 kirjoitti:Elikkä otsikon mukaiset vermeet. ahto paine 1.8 bar. Ei irronnu penkistä kun 358hv ja 550nm? Onko ideoita mitä tehdä kun ei toi riitä!
550 Nm on ihan normaali vääntömomentti tuolla syöttömäärällä, ahtopainetta lienee hitusen liikaakin, pitäisi ilmamäärä riittää pienemmälläkin ahdolla. Tehoa saa tuolla setillä lisää vain kierroslukua nostamalla:

4800 rpm -> 370 hp
5800 rpm -> 448 hp
6500 rpm -> 500+ hp

Muutoin reseptinä on vain ruiskutuspumpun päivittäminen nykyaikaiseksi. Mitään kannen tai nokan hipistelyjä ei tässä vaiheessa vielä tarvita.

140 kuution syöttömäärällä:
4800 rpm -> 677 Nm / 463 hp
5200 rpm -> 677 Nm / 500+ hp
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Eihän se edellämainitulla tavalla ihan mene. 8)
Se ahtopaine ei kerro vielä yhtään mitään, vaan ilman tilavuusvirta jollakin ahtopaineella on ratkaiseva.
Loppupelissä täytös ratkaisee ja mitä menee moottorin läpi läpihengittävyytenä ilmamäärä...pakokaasuvirtausmäärä.
Se nyrkkisääntö pätee edelleenkin...kuuden tuuman paska ei mene viiden tuuman reikään.
Kierrosluvun nosto yli 5000 r/min mennään jo harakiriarvoihin, jos ei olla moottorin kaikkia liikkuvia massoja tasapainotettu. Senverran labiili on OM 603 moottori.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja veskola »

rumilus kirjoitti:Eihän se edellämainitulla tavalla ihan mene. 8)
No olipa yllätys :wave:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Cabrio24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 03.08.2009 19:27

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Cabrio24 »

Pakosarja on ite tehty ja aika hyvin onnistui. Pumppu on teetetty yhellä diiseli pajalla. Pakopesä on #14. Huippu teho on noin 4500rpm ja huippu väännöt 3500rpm. Kierrokset rajattu 5500rpm. Penkkilapuissa tehot laskee heti 5000 kierroksilla. Pitäskö sinne vähän saada sit kierroksia lisää? Testasin ajotuksen hienosäädölläki nii ei mitään muutosta tehoisssa. Voisko sit suuttimet olla nii sökönä? Kun pääsis edes sinne 420hv luokille ja 650nm nii rupeis sit ees kytkin antautumaan :D kun ei perkele lyö renkaat edes tyhjää nii ketuttaa vähän :D
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Cabrio24 kirjoitti:Pakosarja on ite tehty ja aika hyvin onnistui. Pumppu on teetetty yhellä diiseli pajalla. Pakopesä on #14. Huippu teho on noin 4500rpm ja huippu väännöt 3500rpm. Kierrokset rajattu 5500rpm. Penkkilapuissa tehot laskee heti 5000 kierroksilla. Pitäskö sinne vähän saada sit kierroksia lisää? Testasin ajotuksen hienosäädölläki nii ei mitään muutosta tehoisssa. Voisko sit suuttimet olla nii sökönä? Kun pääsis edes sinne 420hv luokille ja 650nm nii rupeis sit ees kytkin antautumaan :D kun ei perkele lyö renkaat edes tyhjää nii ketuttaa vähän :D
Penkkilappuhan kertoo että tiineystila on saavutettu tuolla kokoonpanolla.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Cabrio24 kirjoitti:Pakosarja on ite tehty ja aika hyvin onnistui. Pumppu on teetetty yhellä diiseli pajalla. Pakopesä on #14. Huippu teho on noin 4500rpm ja huippu väännöt 3500rpm. Kierrokset rajattu 5500rpm. Penkkilapuissa tehot laskee heti 5000 kierroksilla. Pitäskö sinne vähän saada sit kierroksia lisää? Testasin ajotuksen hienosäädölläki nii ei mitään muutosta tehoisssa. Voisko sit suuttimet olla nii sökönä? Kun pääsis edes sinne 420hv luokille ja 650nm nii rupeis sit ees kytkin antautumaan :D kun ei perkele lyö renkaat edes tyhjää nii ketuttaa vähän :D
No enkös jo kirjoittanut tuonne toisella tavalla, ettei se teho nouse jos syöttöä on tuon verran ja se aletaan rajoittamaan 4500 rpm kohdalla (kone kiertää paikallaan 5500 rpm, tarkoittaa että syöttöä aletaan rajoittamaan 1000+ rpm alempaa.

Pumpun takakansi auki ja kierroslukuruuvia sisään niin paljon kun menee, saat niitä hevosvoimia joilla saa rispektiä esson baarissa. Vääntömomentti alhaalla ei kasva mihinkään eli käytännön kiihtyvyys paikaltan lähtiessä jää edelleen aika laimeaksi, lisätehosta on hyötyä vain kun kierrättää aivan tappiinsa. Ruiskutuspumpun vaihdon / päivittämisen jälkeen jossakin vaiheessa tuo sinun pieni pakopesä alkaa ahdistaa ja pakopaineet nousevat liikaa -> ilmamäärä ei kasva vaikka ahtopainen nousee -> teho jää siihen. Samoin pakoputki jää jossakin kohtaa pieneksi, ei kuitenkaan vielä jos se on asiallisesti tehty. Seuraava pullonkaula on se alkuperäinen imusarja, joka jakaa ilman eri tavalla eri sylintereihin.

No jos ei renkaat suttaa niin sun pitää ostaa huonommat renkaat :clap: kumma kun meillä audissa vinkaisee vielä kakkosella vaikka tehoa on vain 140 hp :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:
Cabrio24 kirjoitti:Pakosarja on ite tehty ja aika hyvin onnistui. Pumppu on teetetty yhellä diiseli pajalla. Pakopesä on #14. Huippu teho on noin 4500rpm ja huippu väännöt 3500rpm. Kierrokset rajattu 5500rpm. Penkkilapuissa tehot laskee heti 5000 kierroksilla. Pitäskö sinne vähän saada sit kierroksia lisää? Testasin ajotuksen hienosäädölläki nii ei mitään muutosta tehoisssa. Voisko sit suuttimet olla nii sökönä? Kun pääsis edes sinne 420hv luokille ja 650nm nii rupeis sit ees kytkin antautumaan :D kun ei perkele lyö renkaat edes tyhjää nii ketuttaa vähän :D
No enkös jo kirjoittanut tuonne toisella tavalla, ettei se teho nouse jos syöttöä on tuon verran ja se aletaan rajoittamaan 4500 rpm kohdalla (kone kiertää paikallaan 5500 rpm, tarkoittaa että syöttöä aletaan rajoittamaan 1000+ rpm alempaa.

Pumpun takakansi auki ja kierroslukuruuvia sisään niin paljon kun menee, saat niitä hevosvoimia joilla saa rispektiä esson baarissa. Vääntömomentti alhaalla ei kasva mihinkään eli käytännön kiihtyvyys paikaltan lähtiessä jää edelleen aika laimeaksi, lisätehosta on hyötyä vain kun kierrättää aivan tappiinsa. Ruiskutuspumpun vaihdon / päivittämisen jälkeen jossakin vaiheessa tuo sinun pieni pakopesä alkaa ahdistaa ja pakopaineet nousevat liikaa -> ilmamäärä ei kasva vaikka ahtopainen nousee -> teho jää siihen. Samoin pakoputki jää jossakin kohtaa pieneksi, ei kuitenkaan vielä jos se on asiallisesti tehty. Seuraava pullonkaula on se alkuperäinen imusarja, joka jakaa ilman eri tavalla eri sylintereihin.

No jos ei renkaat suttaa niin sun pitää ostaa huonommat renkaat :clap: kumma kun meillä audissa vinkaisee vielä kakkosella vaikka tehoa on vain 140 hp :shock:

Ei tuo Veskolan ohjeistama paljon auta, kun ruiskutusmäärä ja ahdot holsetin hx40:llä ovat rajoittava tekijä mitä tuosta kokoonpanosta saadaan ulos. Käytännössä ajonaikainen fakta on , ettei noilla eväillä päästä edes 4500 r/min muutakuin pikkuvaihteilla. Tiine mikä tiine. Täytöstä vaan perkeleesti, niin eiköhän alkaa rähinät.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja xr »

tuolla kokoonpanolla ei teho nouse yhtään vaikka ruuvaa sen kierrosluku ruuvin pohjaan
Cabrio24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 03.08.2009 19:27

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Cabrio24 »

Täytyy varmaa sit rakentaa moniventtiili kone ja mynäpumpulla :D Ois vaa pitäny alunperin ottaa isommalla syöttömäärällä. Mut tulipaha ny rakennettua ite eka superi.. Pumpun tekijä sano että pitäisi irrota 400hv ja 600nm tolla kokoonpanolla kun kuulema itekki rakentanu noita. Kuinka hyvin tommonen 2.5 20v vapari kone kestäs turbottaa?
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja xr »

Cabrio24 kirjoitti:Täytyy varmaa sit rakentaa moniventtiili kone ja mynäpumpulla :D Ois vaa pitäny alunperin ottaa isommalla syöttömäärällä. Mut tulipaha ny rakennettua ite eka superi.. Pumpun tekijä sano että pitäisi irrota 400hv ja 600nm tolla kokoonpanolla kun kuulema itekki rakentanu noita. Kuinka hyvin tommonen 2.5 20v vapari kone kestäs turbottaa?
jos olis 16 ta17 numeron pakopesä niin varmaan siinä 400 korvilla olis tosin herääminen/ajettavuus kärsii
isompi pesä ja lisää ruokaa :thumbup:
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja PTracing »

xr kirjoitti: jos olis 16 ta17 numeron pakopesä niin varmaan siinä 400 korvilla olis tosin herääminen/ajettavuus kärsii
isompi pesä ja lisää ruokaa :thumbup:
Minustakin tuo 14 pesä on aika pieni 3 litraseen!
IG: @pyrytakkunen
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5519
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja S202 »

Voihan niitä vetäviä kierroksia koittaa vähän nostaa
S124 300TE
W124 300D
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Cabrio24 kirjoitti:Täytyy varmaa sit rakentaa moniventtiili kone ja mynäpumpulla :D Ois vaa pitäny alunperin ottaa isommalla syöttömäärällä. Mut tulipaha ny rakennettua ite eka superi.. Pumpun tekijä sano että pitäisi irrota 400hv ja 600nm tolla kokoonpanolla kun kuulema itekki rakentanu noita. Kuinka hyvin tommonen 2.5 20v vapari kone kestäs turbottaa?

OM 605 Turbomoottorina paras aihio alkaa rakentamaan. Vapaasti hengittävä huono ratkaisu.
OM 605 moottori kestää parhaiten viritysasteen muuttamista muihin Mersun moottorivaihtoehdoista.
Voit muuttaa kampisuhdetta...iskunpituutta...männänhalkaisijaa/iskutilavuutta ja ennekaikkea ko. moottoria voidaan käyttää kovilla kierroksilla. Siihen moottoriin voit latoa sisuskaluja mieltymyksesi mukaan, kunhan huolehdit tasapainotuksesta.
Paras teho/vääntömomentti kuutiotilavuutta kohden.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

sen verta pakko kommentoida että ei kannata yrittää HX40 mitään ihmeitä 603 koneesta, normi 40 ja 17 portillinen pesä menee tukkoon n.5000rpm kohalla, nimimerkillä kokemusta on mutta ihan on järkeen käyvät lukemat tuolla paketilla, enempi syöttöä ja vetävät 6500 ja sopiva hyrrä nii alkaa 603 löytymään sitä rähinää, ei meinannu Jeemukaan uskoa kuinka mörkö 55 lähti mukaan..
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ihan hyvinhän tossa tota voimaa on. jos huippuvääntö on 3500rpm, niin se kertoo jotakin ahtimesta, eli liian pieni, taikka liian pieni pakopesä. maksimaalista tehoa ajatellen tommonen "vakio" moottorinen OM603 viritettynä pitäis tehdä suunnillensa semmosella ahtimella ja pumpulla, että maksimi vääntö on jossakin 4000 kierroksen yläpuolella. luokkaa 4500-5000rpm. sillon maksimi teho saadaan vieläkin ylemmäs ja paperilla tehon lukuarvo nousee. se, kuinka se sitten vaikuttaa käytännön suorituskykyyn onkin eri asia. veikkaisin, että tolla sun nykysellä kokoonpanolla voi kiihdyttää paikaltaan satasen vauhtiin ripeesti, varmasti alle 7 sekuntin. varttimailikin menee kaiken järjen mukaan ihan ok:sti. jos tosta aletaan puristaa lisää tehoja, niin moottorin luonne muuttuu vieläkin ylävireisemmäks, paikaltaan lähteminen kärsii ja käytännön suorituskyky normaalissa ajossa kärsii, mutta se huipputeho kasvaa ja varttimaili saattaa kasvaa entisestään. siitä kun säädellään loputkin palikat "kisa" oloihin, niin saadaan kyllä suorituskykyä ja kiihtyvyyttä, mutta se kaupassa käynti ja muu ajelu kärsii.

tässästä tässä perjantain nimissä funtsailin. itse olisin tyytyväinen, jollei kyseessä tosissaan ole joku kiihdytyspeli. tone "vakio" moottoriinhan ei ihan älyttömiä kestä edes työntää ilmaa. taikka oikeestaan siitä ei kestä ottaa tehoja mielettömästi.. kyllähän se ilmaa kestää, ei se sitä riko.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ahtimen voisi vaihtaa superiin, herää samaan aikaan ja jaksaa pidemmälle...eikä millään 14 pesällä.

Onhan se pakosarja muuten pulssisarja ?

Mikäli on niin sikälihän tuossa on hyvä lähtökohta alkaa virittämään, ei tarvitse kuin latoa violetteja seteleitä tiskiin ja ruuvata osat paikalleen, se on helppoa :clap:

Tärkein unohtui, pistä nyt ihmeessä se pakopainemittari siihen...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Edelleen se paras turbodieselpakosarja on se cummins 123+456 halko.
Holset siellä lukee..
Vastaa Viestiin