MB w124 -88 300e viskon irroitus
MB w124 -88 300e viskon irroitus
Elikkä W124 -88 300 bensakoneella ja visko kiinni kuusiokolopultilla. Ongelmana miten juntata kiinni se hihnapyörä, johon tuo pultti on kiinnitetty, jotta sais sen pultin irroitettua eikä vaan pyörittelis sitä hihnapyörää avausyrityksellä. Äkkisältään en löydä mitään mihin saisi edes jotain työkalua kiinni ko. hihnapyörässä.
Osaisko joku kertoa miten pitäisi toimia? Auttaisko ropelin irroittaminen ja sitten jollain työkalulla sinne mahdollisesti tulevaan väliin vaiko pitääkö irroittaa tuulettimen hihna ja koettaa juntata tuo ko. hihnapyörä kiinni esmes nahkaremmimallisella öljyfiltteriavaimella?
Osaisko joku kertoa miten pitäisi toimia? Auttaisko ropelin irroittaminen ja sitten jollain työkalulla sinne mahdollisesti tulevaan väliin vaiko pitääkö irroittaa tuulettimen hihna ja koettaa juntata tuo ko. hihnapyörä kiinni esmes nahkaremmimallisella öljyfiltteriavaimella?
Re: MB w124 -88 300e viskon irroitus
hihna hihnapyörän ympärille ja toinen kaveri vetämään hihnasta tiukalle samalla kun avaat pultin, se on yks hyvä keino. jos mahdollista niin helpoin se on ottaa pulttipyssyllä pois, kunhan on vain syyläri poissa edestä, lähtee kertalaakista ilman mitään virityksiä 

Re: MB w124 -88 300e viskon irroitus
Tuulitunneli irti Sit se kuusiokolo sinne paikoilleen ja sopiva putki (60cm putki riittää hyvin) jolla väännät juuri senverran ettei hihnapyörä luista sit kalautat mersun pyöränmutteriavainen kahvapäällä terävästi putkeen ja vo'laa pultti aukeaa. Jos on tiukemmassa joutuu kalauttamaan pari kolme kertaa mutta aina ovat auenneet tuolla tavalla. Vasara ei käy sillä sillä ei saa nopeaa iskua. Putkena jolla väännät kuusiokoloasvainta 12mm kupariputki toimii mainiosti. Jos on isompaa rautaputkea niin putken paino vaikeuttaa mutterin avaamista koska pyöränmutteriavaimen iskuvoima hukkuu putkeen.h3ka kirjoitti:Elikkä W124 -88 300 bensakoneella ja visko kiinni kuusiokolopultilla. Ongelmana miten juntata kiinni se hihnapyörä, johon tuo pultti on kiinnitetty, jotta sais sen pultin irroitettua eikä vaan pyörittelis sitä hihnapyörää avausyrityksellä. Äkkisältään en löydä mitään mihin saisi edes jotain työkalua kiinni ko. hihnapyörässä.
Osaisko joku kertoa miten pitäisi toimia? Auttaisko ropelin irroittaminen ja sitten jollain työkalulla sinne mahdollisesti tulevaan väliin vaiko pitääkö irroittaa tuulettimen hihna ja koettaa juntata tuo ko. hihnapyörä kiinni esmes nahkaremmimallisella öljyfiltteriavaimella?
Sit kun mutteria on avannut kiekan pari niin voimakas ja pieni magneetti vaikkapa 4mm jenkatangon päähän jolla pystyy pyörittämään kuusiokolomutteria suoraan sillä ja jos on nahkea pyörimään niin sit sitä kuusiokoloa avaimen kanssa on helppo pyörittää kun ei tarte käsiä sarhata sylarin ja siipien väliin.
Kiinni menee samalla tavalla ja lopuksi pari kertaa kalauttaa kun putkella avain on pännissä. On ainakin ittellä pysyneet kiinni. Ei siis tarte hihnoja kiristellä tai muutenkaan hihnapyöriä lukita kiinni. Oiva apu tuo magneetti siinä vaiheessa kun mutteria hakee jengoilleen.
Re: MB w124 -88 300e viskon irroitus
Eli siis et lukitse hihnapyörää mitenkään, vaan ainoastaan kalautat väännintä?Jari Ke kirjoitti:Tuulitunneli irti Sit se kuusiokolo sinne paikoilleen ja sopiva putki (60cm putki riittää hyvin) jolla väännät juuri senverran ettei hihnapyörä luista sit kalautat mersun pyöränmutteriavainen kahvapäällä terävästi putkeen ja vo'laa pultti aukeaa. Jos on tiukemmassa joutuu kalauttamaan pari kolme kertaa mutta aina ovat auenneet tuolla tavalla. Vasara ei käy sillä sillä ei saa nopeaa iskua. Putkena jolla väännät kuusiokoloasvainta 12mm kupariputki toimii mainiosti. Jos on isompaa rautaputkea niin putken paino vaikeuttaa mutterin avaamista koska pyöränmutteriavaimen iskuvoima hukkuu putkeen.h3ka kirjoitti:Elikkä W124 -88 300 bensakoneella ja visko kiinni kuusiokolopultilla. Ongelmana miten juntata kiinni se hihnapyörä, johon tuo pultti on kiinnitetty, jotta sais sen pultin irroitettua eikä vaan pyörittelis sitä hihnapyörää avausyrityksellä. Äkkisältään en löydä mitään mihin saisi edes jotain työkalua kiinni ko. hihnapyörässä.
Osaisko joku kertoa miten pitäisi toimia? Auttaisko ropelin irroittaminen ja sitten jollain työkalulla sinne mahdollisesti tulevaan väliin vaiko pitääkö irroittaa tuulettimen hihna ja koettaa juntata tuo ko. hihnapyörä kiinni esmes nahkaremmimallisella öljyfiltteriavaimella?
Sit kun mutteria on avannut kiekan pari niin voimakas ja pieni magneetti vaikkapa 4mm jenkatangon päähän jolla pystyy pyörittämään kuusiokolomutteria suoraan sillä ja jos on nahkea pyörimään niin sit sitä kuusiokoloa avaimen kanssa on helppo pyörittää kun ei tarte käsiä sarhata sylarin ja siipien väliin.
Kiinni menee samalla tavalla ja lopuksi pari kertaa kalauttaa kun putkella avain on pännissä. On ainakin ittellä pysyneet kiinni. Ei siis tarte hihnoja kiristellä tai muutenkaan hihnapyöriä lukita kiinni. Oiva apu tuo magneetti siinä vaiheessa kun mutteria hakee jengoilleen.
Löysinpä kuitenkin tuon pyörän lukituspaikan eli sinne taakse saa taktiseen kohtaan tungettua metallitapin lukitsemaan sen. Tosin ei auttanut, kun ei ollut tuollaista jatkovartta millä vääntää ja muutenkin tuossa tarttis kolme kättä. Pitääpä kokeilla tuota jatkopalaa ja kalautusta - lukitustapilla tai ilman - ellei jostain löydä sopivan lyhyttä kuusiohylsyä, jotta vois käyttää räikkää jatkovarrella.
Roobert: Toki varmaan lähtis helpolla pulttipyssyllä, jos moinen olisi saati paikka missä käyttää

Re: MB w124 -88 300e viskon irroitus
En lukitse mitenkään. 7mm kuusiokolo taisi omaan olla sopiva Sellainen Bacolainen normiavain. Sit vaan sopiva putki mielellään kevytrakenteinen jolla vääntää aukipäin juuri luiston rajalle ja mutteriavaimen hamarapäällä nopea lyöti. Lyömäaseeksi puolen tuuman vääntimenvarsi alkaa olla jo liian painava Tuo mersun pyöränpultin avain on aivan loistava Saa hyvän otteenkin. Kun kalautat niin kalauta mahdollisimman lähelle syylaria Silloin isku mutterille on voimakkain ja nopein.
Re: MB w124 -88 300e viskon irroitus
Eikös tuo mutteri aukene kun pitää vastaan metrisellä putkella ja toinen starttaa, vai kiristyykö? 

Re: MB w124 -88 300e viskon irroitus
Auki päin se tollein pyörii. En vaan tiiä mitä käytännössä tapahtuu että lentääkö flekti ohtaanetrade kirjoitti:Eikös tuo mutteri aukene kun pitää vastaan metrisellä putkella ja toinen starttaa, vai kiristyykö?

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: MB w124 -88 300e viskon irroitus
Flekti mihinkään lennä...pultti aukee ja avain tulee läpi syylarista!Siekkinen kirjoitti:Auki päin se tollein pyörii. En vaan tiiä mitä käytännössä tapahtuu että lentääkö flekti ohtaanetrade kirjoitti:Eikös tuo mutteri aukene kun pitää vastaan metrisellä putkella ja toinen starttaa, vai kiristyykö?


Re: MB w124 -88 300e viskon irroitus
Tekis mieli kokeilla.Petehri kirjoitti:Flekti mihinkään lennä...pultti aukee ja avain tulee läpi syylarista!Siekkinen kirjoitti:Auki päin se tollein pyörii. En vaan tiiä mitä käytännössä tapahtuu että lentääkö flekti ohtaanetrade kirjoitti:Eikös tuo mutteri aukene kun pitää vastaan metrisellä putkella ja toinen starttaa, vai kiristyykö?Kannattaa kokeilla!

Re: MB w124 -88 300e viskon irroitus
Minä tein suosiolla lattaraudasta haarukan, jolla pitää hihnapyörän päässä olevasta pokatusta raudasta kiinni....
tämän tyylisen:
tämän tyylisen:

Re: MB w124 -88 300e viskon irroitus
-90 mallisessa pultti oli torx, jonka menin kuusiokoloavaimella pilaamaan ja tiedossa oli porausoperaatio.
Re: MB w124 -88 300e viskon irroitus
Tuo olikin vähän liioteltu arvausPetehri kirjoitti:Flekti mihinkään lennä...pultti aukee ja avain tulee läpi syylarista!Siekkinen kirjoitti:Auki päin se tollein pyörii. En vaan tiiä mitä käytännössä tapahtuu että lentääkö flekti ohtaanetrade kirjoitti:Eikös tuo mutteri aukene kun pitää vastaan metrisellä putkella ja toinen starttaa, vai kiristyykö?Kannattaa kokeilla!

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: MB w124 -88 300e viskon irroitus
Kokeilin startinkin apua viikko sitten. En saanu mitään edes rikki
. Nettiä selaamalla en löytäny vesipumppuun erillistä tiivistettä mutta kai veholta sais jos ottais koko paskan irti. Keulaa ei kiinnosta repiä irti. Onko Viskon pultti alunperin ruuvilukitteella kiinni vai joku älykääpiö liioitellu?
