W202 C180 *talviauton ylläpitohuoltoa*

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

W202 C180 *talviauton ylläpitohuoltoa*

Viesti Kirjoittaja -JS »

Varoitus: Tässä "projekti" kertomuksessa ei ole mitään mielenkiintoista rakentelua :thumbdown:

Melkein pari vuotta Amazonilla ajellessa tuli ajatus hankkia talviautoksi jokin edullinen, bensapihi ja käyttöominaisuuksiltaan fiksumpi käyttis talven ajaksi. Bemarit ja sierrat ei napanneet, ja silmään osui suht läheltä hintaan nähden OK vm-93 C180 mersu 14kk leimalla jonka ostin pois. Ensimmäinen mersu minulle ja samalla uusin omistamani auto abseineen ja turvatyynyineen :D

Muutaman päivän hankinnalla ajelin ja laitoin ostoksen seisonta vakuutukseen tarkoituksena laitella muutamat asiat parempaan kuntoon ennen syksyn tuloa.

-Sisusta on melko siisti sellaisenaan, paitsi likainen apukuskin penkki pitää pestä kunnolla.
-Konehuoneessa oli ylimaalauksen jäljilta paljon maalisumua kauttaaltaan.. ne hankasin pois liuottimella ja pesin konehuoneen
-Käsijarrukengät oli loppu sen päälle unohduksen takia.. oikealle puolelle vaihdoin uudet kengät (huikeat 11e sarja), kuskin puolen remppa vielä kesken jarrukilven ollessa piloille ruostunut. Tuohon hankin uuden kilven tai nuukailen ehjän käytetyn kun sellainen purkamisen vaivalla tiedossa :roll:
-Jarrut on nyt työn muutenkin alla kun tykkään aina katsoa mitä on tullut ostettua: Toinen takasatula näköjään uusittu äskettäin, toinenkin ok samoin palat ja levyt. Toisesta etujarrusta oli palat loppu ja syynä jumittava satula. Purin molemmat etusatulat ja laiton tänään sitruunahappoon puhdistumaan.. olkoot siellä paripäivää ja sitten maalia päälle. Nuukaillessani löysin ehjän männän ja palat vanhojen tilalla w124 purkuautosta niin saa etujarrut ilman kustannuksia korjattua :D
-Voimansiirrossa ilmeni tärinää koeajossa ja vika löytyi ekana mieleentulleesta osasta, eli kardaanin tukikumi on rikki.. tuohon hankin jo uuden kumen ja laakerin, mutta vaihto saa odottaa kunnes pääsen nosturille/montulle.
-Renkaat oli sakoilla, "uudet" puolikuntoiset sain alle purkuautosta.

Että tälläistä fiksailua näin alkuun.. keulaa tossa on joskus vähän kolaroitu ja korjaus tehty hutaisemalla. Kolarin jälkiä on tarkoitus siistiä ja ainakin etulokarit irroitan, puhallan kukat ja maalaan, samoin etupuskuria on kitattu hätäisesti jonka voisi samalla fiksata ja maalata siistimmäksi. Ruostetta ei onneksi kovin pahasti ole eikä löytynyt merkkejä hitsauksen tarpeesta missään.

Tälläinen television kattelun korvike projekti jota laittelen ilman kiireitä kesän mittaan silloin kun ei parempaa tekemistä ole. Tarkoitus tosiaan ei ole laittaa laitteluun rahaa kiinni sen enempää kuin "järkevästi pakko".
Kuvia sitten kun saan jotain näkyvää aikaiseksi.. onhan jokainen nuhjuisen hopean C-mersun nähnyt :D
Viimeksi muokannut -JS, Su 28.10.2012 20:50. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

Re: C180 fiksailua

Viesti Kirjoittaja -JS »

Nyt on etujarrut huollettu ja samalla tarkistin nivelet jne. jotka oli kaikki OK. Satulat putsasin sitruunahapossa ja maalasin kilikoli maallilla, eli "maali" ei tuu kovin kauaa kestämään, mut pääasia että nyt on ehjät männät/tiivisteet ja toimii kuin pitää :thumbup:
Kuva

Keulan osat meinasin seuraavaks ottaa työnalle. Konepellissä on jännää kuprua (kuulemma tullut flektin irrotessa.. en tiedä saako muovinen siipi tuota aikaan).
Kuva

Saa nähä mitä tulee, en oo metallihohtomaaleilla ennen ruiskinut ja toisaalta en vesiväreilläkään...

Tuossa vielä konehuoneesta kuva
Kuva

Ehjää ilmanputsarin koteloa saa YV:llä tarjota... Hakumatkan päästä mikkelistä ja ehjä hopeinen konepeltikin kiinnostais :crazy:

Huomenna etulokarit irti. oisin ottanut jo tänään mut ei ovet mahtuneet tallissa aukeemaan et lokareiden pultit sais irti..
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

Re: C180 fiksailua

Viesti Kirjoittaja -JS »

Tänään oli muutama tunti aikaa hioa etupuskuria. Toista kulmaa oli joskus korjattu hutaisemalla pakkelin avulla.. Jatkoin hiomista siitä mihin entinen korjaaja oli jäänyt hiomalla pakkelit tasaiseksi ja kittasin vähän lisää. Saa kelvata :oops: vaikka onkin epämääräinen kittipaikka.

Puskuri ja lokarit ois tarkoitus saada värjättyy tällä viikolla, tai ainakin pohjat tehtyy valmiiksi. Jos maalailut onnistuu siedettävästi niin takapuskurin ja luukun vois myös maalata ajan kuluksi.. avain reiän ympärillä on ilkeää kukkaa ja puskuria kolhittu.
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

Re: C180 fiksailua

Viesti Kirjoittaja -JS »

Pientä edistystä: Lokarin ruosteet puhallettu pois ja epoksi pinnassa, samoin etupuskurissa. Ne odottavat vieläkin tosin pintaväriä

Takaluukun lukon ympärys on nyt "korjattu", eli ennestään ruosteenpäälle sohittu kohta hiottu, kunnolla puhtaaksi ja pohjustettu epoksilla ja ripauksella pakkelia.
Kuva
sokaeakin näkee että kohtaa on paikkamaalattu (josta en muistanut kuvaa ottaa), mutta en rupea koko luukkua maalaamaan uusiksi.

Päätin että antaa moisen arvottoman käyttöropposen olla.. mutta lysmyisen näköiset oviaukot pistivät liikaa silmään. Irroitin kaikki ovien alalistat ja helmalistat. Hankasin tinnerillä maalisumut/kotelosuoja-aineet ja massa roiskeet pois.
Kuva

Listojen alta löytyneet ruostekukat hion dremelillä ja teräsharjalla pois.. seuraavaksi sinne maalia ja putsatut listat paikoilleen. Kerää muuten uskomattoman määrän kuraa nuo listat allensa, pesin kaikki tiskiharjalla puhtaaksi odottamaan asennusta.

Kohta kori saa kelvata sellaisenaan kun on. Ei tuosta nättiä saa kuin kokonaan maalaamalla, joka ei oo missään nimessä aikeissa.
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

Re: C180 fiksailua

Viesti Kirjoittaja -JS »

Nyt ois ovien alaosat valmiimpia, kaikki ruosteet hion pois ja maalasin epoksit pohjaksi, hionta ja pintaan kilikolia :oops: Lähinnä pikku nysväystä, vielä ei tarvinnut näkyviä paikkoja tuhria paljoa kun ruosteet oli vain listojen seudulla.

Etulokareille ja puskurille hain edullista maalaria.. On muuten arvokasta lystiä köyhälle :D . Hinnat oli 200, 300, 500e paikasta riippuen. Lopulta löytyi halpa 150e tarjous maaleineen ilman kuittia, jonne vien ne maalattavaksi. Pohjat hinkkasin itse.

Seuraavaksi jarrukilven vaihtoon, uusi kilpi odottaa sahaamista, taitaa olla se helpoin leikata ja hitsata nippuun kuin vaihtaa oikeaoppisesti napa aukaisemalla..
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

Re: C180 fiksailua

Viesti Kirjoittaja -JS »

Pikkuhiljaa olen mersua kunnostanut, eli etenee.

-Maalarilta hain etupuskurin, lokarit ja peilinkuoren. Peilinkuori on paikoillaan ja loput pulttasin löysästi kiinni. Seuraavaksi niiden sovittelu linjaansa ja loput keulan nippelit kiinni
-Puuttuneet talvirenkaiden vanteet hommasin myös, ovat väyrys mersusta, ET heittää 6mm sisään miinusta eli ei merkitystä.
-Sisustan pikkuvikoja laiteltu kuntoon (verhoilun nastoja jne) ja muuta pientä turhaa.

Kohtapuolin voisi ottaa tämän ajoon ja laittaa toisen auton seisontaan :?
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

Re: C180 fiksailua

Viesti Kirjoittaja -JS »

Tuskallisen hitaasti projekti edennyt, koska muutaman tunnin viikossa kerennyt laitella tätä..
Keula alkoi näyttää fiksummalta kun nuo maalatut osat pulttasi paikoilleen
Kuva
Kovin hyvin saumoja en saanut istumaan.. lokarit, konepeitto ja valo/syylärin kiinnitys palkki vaikuttaa olevan tarvike peltikuraa :crazy:

Keulan osia sovitellessa rupesi jäähdytin vuotamaan kun kennon ripa murtui poikki väsymyksestä.. Ihmekkös tuo kun koko laitos oli pultattu pulttiliitoksilla koriin ja toimi "kantavana rakenteena". Vaihdoin ehjän syylärin purkuautosta ja laitoin sen alkuperäisten kumien varaan niinkuin pitääkin. Samalla hitsasin syylärin alapalkin ratkeilleet pistehitsi saumat nippuun. Uskomattoman ohutta kura peltiä nuo tarvikepalkin osat, kun vertasi purkuauton alkuperäis osiin.

Viimeisenä siirryin sisätiloihin, siellä on pientä puhdistusta penkkien osalta.. Lisäksi puhallin oli hengetön jonka laitoin kuntoon putsaamalla raitisilmasuodattimen ja vaihdoin loppuunkuluneen puhaltimen ehjään käytettyyn, nyt hönkii kiitettävästi :P

Niin ja orkkis mersun pölykapselit hankin talvivanteille. 20e siisteistä pöläreistä, ei paha hinta 8) vanteet oli 40e :D etulokareiden+puskurin maalaus 150 jarrukilpi 50e. kardaanin kumi+laakeri 30e. ilmanputsari 45e ja päälle pikku tarviketta noin satasella :roll:
Nyt on kosla melkein valmiina ja perus huollettuna valmis ajoon, kunhan siltä tuntuu. Olkoot nyt vielä kk-pari seisonnassa.
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

Re: C180 käyttis #mittarivikaa#

Viesti Kirjoittaja -JS »

Päivitystä välillä tännekkin.
Noin kuukauden päivät olen mersulla ajellut kun ns. kesäauto Amazonista levisi vaihteisto :x .

Ihan ok peliltä vaikuttaa ajoltaan, vaikka (vieläkään) en kaikkia asioita ole kunnostanut mitä piti/pitää kun noiden koulujuttujen kanssa kiirettä pitänyt. Valot näyttää minne sattuu ja keulan tukipalkki on edelleen hitsaamatta. Uudet öljyt hankin jo koneeseen, lootaan ja perään, pitää ennen talvea vielä vaihtaa kun ei ole mitään tietoa milloin viimeksi vaihdettu.

-Käytetyt nastarenkaat väänsin vanteille ja tasapainoitin viimeviikolla, sekä vaihdoin viimein kardaanin kumin
-Vikamuistit nollasin niin loppui air bagin valo palamasta. Näytti viaksi kuskin turvavyötä.

Mittaristo (tässäkin) välillä temppuilee.. Eli nopeusmittari ei välillä toimi ja samalla aina palaa abs valo. Siis aina silloin kun valo palaa niin ei myöskään pelaa mittari.
Varmaan sadoilla muillakin ollut sama vika? Onko hyviä korjausvinkkejä?
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

Re: C180 fiksailua

Viesti Kirjoittaja -JS »

Nyt syyshuolto tehty. Jokapaikkaan uudet öljyt+öljyn ja bensan suodatin sekä sytkätulpat.

Tuon absi valon kanssa oon nyt tapellut kun häiritsee siinämäärin.. Abs valon palaessa koneen rajoitin nappaa alle 5000rpm.

Otin mittariston irti josta en löytänyt silmämääräisesti mitään vikaa piirilevystä. Mittasin edestä antureiden vastukset oli noin 1500 ohm molemmissa, takana ööh oliko 650ohm muistaakseni. Edessä anturikehät puhdistettu. Josatai luin että vastuksien pitäisi olla 700-1000ohm??

Osaako joku sanoa missä vika voisi ehkä olla?? abs mötikän releet irroitin eikä niissäkään ollut hapettumaa kannoissa.
Avatar
matias_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: La 15.11.2008 15:02
Paikkakunta: Kajaani

Re: C180 fiksailua. ABS temppuilee.. vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja matias_ »

ylijänniterele voi olla syynä myös kun absien valo palaa. tietenki jos itse abseissa on vika niin kannattaa testerissä käyttää,
MB C220 vm. 94
S210 320CDI 02
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: C180 fiksailua

Viesti Kirjoittaja arska10 »

-JS kirjoitti:Nyt syyshuolto tehty. Jokapaikkaan uudet öljyt+öljyn ja bensan suodatin sekä sytkätulpat.

Tuon absi valon kanssa oon nyt tapellut kun häiritsee siinämäärin.. Abs valon palaessa koneen rajoitin nappaa alle 5000rpm.

Otin mittariston irti josta en löytänyt silmämääräisesti mitään vikaa piirilevystä. Mittasin edestä antureiden vastukset oli noin 1500 ohm molemmissa, takana ööh oliko 650ohm muistaakseni. Edessä anturikehät puhdistettu. Josatai luin että vastuksien pitäisi olla 700-1000ohm??

Osaako joku sanoa missä vika voisi ehkä olla?? abs mötikän releet irroitin eikä niissäkään ollut hapettumaa kannoissa.
Kyllä tuo yj-rele on näitten mesejen yleinen ongelma ota se auki ja tinaa nuo liitokset uusiksi niin eiköhän toimi
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

Re: C180 fiksailua. ABS temppuilee.. vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja -JS »

Ylijännite rele siis se joka takakontissa akun etupuolella jossa sulake? Avasin sen ja näytti silmämääräisesti ehjälle.
Takalasin lämmittimen sain toimimaan tinaamalla konehuoneen monitoimireleen pari juotosta uusiksi, yksi vika vähemmän sentään :wink:
Haku toimintoa käyttämällä olen huomannut että tässä taitaa olla kaikki tyyppiviat mitä mahdollista :lol: Esimerkiksi lämmonsäätö paneeli on mallia on/off. Lämmintä tulee vain kun rulla täysillä, väliasennot ei toimi.

Tuulilasikin vuotaa.. ihmekkos oli rujosti jollain vessasilikonilla saumoja hölvätty jotka hankasin pois pesun yhteydessä.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5517
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: C180 fiksailua. ABS temppuilee.. vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ainakin amg:ssä ylijännitere on konehuoneessa siellä apukuskinpuolen nurkassa missä on kaikki moottorinohjausboksit. Sellanen pitkä mötikkä missä on sellanen läpinäkyvä muovisuojus päässä jonka alla sulake.
S124 300TE
W124 300D
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

Re: C180 fiksailua. ABS temppuilee.. vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja -JS »

Kaivoin tuon mainitun ylijännitereleen irti konehuoneesta ja avasin sen. Silmämääräisesti yksi juotos oli murtunut, jonka tinasin kuntoon. Nopeusmittari toimii nyt aina, mutta abs valo jatkaa palamistaan :evil:
Seuraavaksi tinaan antureille uudet johdot, jospa vaikka auttaisi. Ainakin jossain vastaavassa vianhaku topikissa näin suositeltiin, kun voi olla katkoksia. Kalliita antureita ei huvita ruveta uusimaan, jos vika ei olekkaan niissä.
Mahdolliset lisä vinkit otan mielellään vastaan. Kun ostin auton niin valo ei palanut, seisonnan jälkeen ajoon oton jälkeen valo paloi harvakseen ja sammui itsestään lyhyen ajon jälkeen. Nyttemmin palanut yhä useammin kunnes nyt pariviikkoa jatkuvasti.
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: C180 fiksailua. ABS temppuilee.. vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Syttyykö valo heti kun auton käynnistää vai vasta sitten kun lähtee ajamaan? :think:
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

Re: C180 fiksailua. ABS temppuilee.. vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja -JS »

Syttyy heti kun virrat kääntää päälle.
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: C180 fiksailua. ABS temppuilee.. vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Sitten kääntäisin katseeni vieläkin ylijännitereleeseen tai absin ohjainlaitteeseen. :think:
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

Re: C180 fiksailua. ABS temppuilee.. vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja -JS »

Kilometreja tullut mittariin :) abs yhä toimimaton, mut en oo sille mitään nyt koittanut tehdäkkään.. kai sitä viimeistään kevään katsastukseen tulee jotain keksittyä, kun tuskin itsestään korjaantuu :D
Suurin käyttöä ilkeyttävä vika on tuulilasin vuotaminen ilkeästi kuskin penkille, näkyy vesi tippuvan a-pilarin verhoilun yläpäästä aina sateen jälkeen. Eli tuulilasin listat pois ja sikaa saumihin.
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

Re: C180 fiksailua, alustahuoltoa

Viesti Kirjoittaja -JS »

Talvi meni ja tämä saa jäädä kesäauton takia sivuun.
Vajaa 10tkm ajelin ja aina on perille vienyt, mutta puoltaminen oikealle alkoi häiritä. Nyt kun on aikaa seisottaa koslaa niin pitää laittaa kuntoon leimalle, kun sen verran tykkäsin että ajelen ensitalvenkin

Alustasta heiluttelin kaikki puslat ja nivelet läpi, ja löytyi aika selvää vikaa.

-oikea yläpallo oli tosi väljä.. Vaihdoin jo uuden ylätukivarren, helppo vaihtaa.
-alatukivarsien puslat loppu.. Tänään sain toiselle puolelle vaihdettua, helppo oli pultilla vedättää uudet puslat, vaikka näytti hankalalle.
Samalla huomasin jousen kiinnikkeen korissa olevan heikossa hapessa.. hitsasin siihen alaosat uusiksi (eka paikka tässä autossa :x ) ja tein vahvikkeen kupin yläosasta lokasuojaan, josta pitääkin kuva laitella kun mielestäni hyvä idea se vahvike :wink:
-apusimpukan helassa väljää.. uusi hankkimatta
-takaa toinen auraustanko väljä.. uusi hankittu ja ehjän tangon säätöpultti herkistetty.

Kuva
alatukivarren pusla oli "hieman" lopussa, metallit hanganneet yhteen, ajossa ei kuitenkaan kolissut :shock:

Huomenna toiseenkin alatukivarteen uudet helat. Mihin niitä jousipuristimia edes tarttee :lol: pelkällä hallitunkilla onnistui jousen poisto. Takaisin laiton kierroksen lyhkäisempänä kun rälläkkä oli lähellä. Ei tuo yksi kierros taida paljoa tiputtaa, joku 2-3cm jos tippuisi edes.
Lopuksi vien auton pyöräsuuntaukseen, ainakaan asentajan ei tarvitse kiroilla kun kaikki säätöpultit nyt avattu ja liikkuu.
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

Re: C180 fiksailua, (alustan huolto)

Viesti Kirjoittaja -JS »

Taas muutama tonni tullut mittariin, pitää itselle laittaa muistiin mitä tehty :crazy:

-Kaikki alatukivarsien puslat vaihdoin
-apusimpukanpuslan vaihdoin
-väljä aurauksensäätö tanko taakse uusittu

Vieläkin puoltaa oikealle :evil: tosin pyöränkulmia ei ole säädätetty, pitää säädättää kun saan vaihdettua taakse molemmat narinahelat. Molemmissa oli pieni välys ja uudet hankin tänään odottamaan inspiraatiota vaihtaa.

Puoltamisen kun saa kuriin ja uudet renkaat, tai vanhojen tasapainoitus.. siinä rajoilla onko niiden painoituksesta enää järkeä maksaa niin on OK käyttis.. paljon työtä vaativia halpoja osia nyt olen vaihtanut, niin kai sitä vielä kauan tätä tulee itsellä pidettyä :thumbup:

Mukava kesällä laitella kun ei ole kylmä, mutta ne itikat ja metsänlaidassa oleva ajosiltamonttu :evil:
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

Re: C180 fiksailua, (alustan huolto)

Viesti Kirjoittaja -JS »

Kesäautoilu kelit loppui niin vaihdoin tämän vakuutuksiin.

"Uutuuden viehätys" romun kanssa innosti laittelemaan paikkoja kuntoon viimeisen viikon aikana.

-Eilen vaihdoin taakse narinahelat, helppo homma ison pultin ja hylsyn avulla vetää vanha pois ja uusi tilalle. Vanhat oli tosi väljät ja nyt pyörien kulmakin muuttui pystympään.
-Eteen vaihdoin toisenkin ylätukivarren ja toisen raidetangonpään
-Yhden talvirenkaan kudokset oli rikki ja iso patti. Tuurilla löysin rumurenkaiden seasta "suht hyvän" saman merkkisen renkaan ja pyöräytin sen vanteelle. Varmaan kun kunnon talvi tulee niin hankin uuden setin.
-Tänään asensin aidot Biltema päälliset penkkeihin.. En yhtään tykkää päällisistä, mutta etupenkit niin likaiset et siistimpi noin kuin ilman. Takapenkin päällynen istuu tosi hyvin, etupenkeissä selkänojissä ei päällinen meinaa riittää kunnolla alas asti
-Päällisiä asentaessa rupesi nuhjuinen lattiamatto ärsyttämään, joten irroitin koko maton ja pesin painepesurilla. Kuivumisessa voi mennä ikuisuus, niin nyt ajelua ilman mattoa. Takajalkatilan isot kumitulpat oli rikki ja matto imenyt vettä ennestään. Nuo tulpat nyt uusiin jos alkaisi pysyä kuivana.
-pitkiin valoihin vaihdoin 100w polttimot, ei mainittavaa eroa 55w polttimoihin..
Syksyn isoimmat huollot oli siinä, vielä pientä laittelua jos kiinnostaa ja lohkolämmittimen voisi hankkia. Tää on joskus belgiasta tuotu ja se puuttuu. Viimetalvena oli kovimpien pakkasten aikaan aika nihkeä pyörittämään konetta.
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

Re: W202 C180 *talviauton ylläpitohuoltoa*

Viesti Kirjoittaja -JS »

Tänään tein osahankintoja niin voi taas viikonloppuna pajottaa..

-Eteen vakaajan helat
-Moottoriin öljyt
-Tehostin öljyt.. kai nekin ois hyvä kerran 20v vaihtaa.
-oikean takajarrukilven, vasemman vaihdoin vuosi sitten, mutta toisenkin vaihdan nyt ennalta ehkäisevästi
-apulaitehihnan EI ilmastoituun.. tässä on ollut ilmastointi, mutta kennoa ei keulilla ole jonkinlaisen kolarin jäljiltä ja putketkin katkottu. Kompura saa nyt lähteä hihnanvaihdon yhteydessä myös (voin myydä kompuran halvalla, kunto? kai jo pidemmän aikaa turhana mukana pyörinyt)

Erikoinen asia oli et absit toimi nyt :lol: "Korjaantui itsestään" kesän seisottamisen aikana, tai no kokeilin kesällä et pyöriikö pumppu suoralla sähköllä ja poistin absin merkkivalon kun häiritsi silmään. Nyt toimii moitteetta vaikka lamppu hanskalokerossa.. Pitää asentaa takaisin ja ihmetellä vieläkö toimii.
Vastaa Viestiin