W124 lämpömittari ja sen anturi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
osilpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ti 05.04.2005 17:51
Paikkakunta: Sipoo

W124 lämpömittari ja sen anturi

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Onnistuin kadottamaan lämpömittarin tehdessäni konehuoneen johtosarjan uusiksi (muuten kaikki meni hyvin). Eli siihen asti toiminut moitteetta, nyt lämpömittari täysin mykkä eikä edes värähdä.

Ylijänniterele on uusi.

Olisiko jollakulla akun takana olevan moninapaliittimen kytkentäkaaviota? Onko ideoita? Voinko jotain kautta syöttää lämpömittarille jonkunlaista signaalia tai vastusta, josta näkisin, saako mittariin mitään eloa?
Viimeksi muokannut osilpi, Ti 18.11.2014 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: W124 lämpömittari ja sen anturi

Viesti Kirjoittaja Roobert »

mittari toimii maadoitusperiaatteella. eli sen mittarin piuhan kun lyöt maihin, niin pitäisi pompata tappiin asti. jos se ei sitä tee niin mittaristossa vikaa. olet oikeassa anturin suhteen, taaempi on hehkuille ja etummainen mittarille. resistanssi pienenee koneen lämmetessä.

edit: eli mittaristossa on lämpömittarilla jatkuva virta, ja anturi lyö mittaria maihin sitä mukaa kun lämpö nousee ja vastus pienenee :roll:
osilpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ti 05.04.2005 17:51
Paikkakunta: Sipoo

Re: W124 lämpömittari ja sen anturi

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Auto on siis S124 E250D 1995.

Tämä asia on vähän jäänyt, mutta nyt innostuin taas tutkimaan asiaa.

Lämpömittarin anturi on käsittääkseni taaempi, moottorin takaosassa imusarjan alla sijaitseva anturi. Se on kaksinapainen, ja molemmista pinneistä tulee samansuuntaisia lukemia. Olen siis verrannut lukemia molemmista pinneistä maata vasten ja resistanssi nousee loogisesti, kun moottori jäähtyy.

Se, jonka oletan olevan oikea pinni, antaa seuraavia lukemia:
+60 = 1,18 ohmia
+55 = 1,26
+50 = 1,46
+45 = 1,62
+40 = 1,77

Viereinen pinni käyttäytyy samanlaisesti, mutta lukemat ovat huomattavasti pienempiä.

On kokeiltu kahdella eri mittaristolla, ja kummallakaan ei lämpömittari toimi. Virrat kun laittaa päälle, mittari värähtää hieman. Kun kytkee maihin taaemman anturin johdoista toisen, pomppaa mittari tappiin eli yhteys on.
Olen kokeillut kytkeä tuota samaista johtoa kaikkiin mahdollisiin lämpöantureiden pinneihin (myös ylävesiletkun vieressä olevaan anturiin ja sen molempiin pinneihin erikseen), mutta mittari ei värähdäkään. Vasta kun kytkee suoraan maihin, on mittari tapissa.

Ei kyllä keksi, mikä siinä on vikana. Onko verrokkilukemia? Minkälaisia ohmilukemia pitäisi löytyä?

Ilmeisesti joissakin W124 dieseleissä ylävesiletkun vieressä oleva anturi olisi lämpömittarille vievä, mutta tässä se kait on taaempi anturi? Olen tehnyt 2011 moottorin johtosarjan uusiksi eli mielessä on vieläkin epäilys, onko joku johto kytketty väärin. Mutta en ole löytänyt kytkentäkaavioita mistään ja toisaalta kun mittari menee tappiin johto X maadoittamalla, ei se oikein viittaisi siihen. Lämpömittari kuitenkin lakkasi toimimasta, kun johtosarja uusittiin...

Paikallisen merkkiliikkeen koneen mukaan tässä autossa ei edes ole etummaista anturia (kyllä se kuitenkin on) ja takimmainen anturi olisi numerolla A 008 542 56 17 (sender unit cooling water temperature & afterglow) eli sekin tukee sitä, että takimmainen anturi on mittaristolle tietoa antava.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Vastaa Viestiin