En tiedä onko tämä oikealla osastolla, mutta nuori mersunostaja kaipaisi kipeästi asiantuntija apua. (vian tunnistusta ja vinkkejä)

Elikkä; kävin koeajamassa erästä huippuhyvää 299tkm ajettua vuoden 1997 W140 S300 turbodieseliä. 177hv 24V kuutoskone ja 5-vaihteinen autom. loota + miljoonat herkut. Auton alla olivat törkeät 18 tuumaiset huulivanteet ja erittäin matalaprofiiliset ja jukelittoman leveät nakit joissa ei kulutuspintaa nimeksikään. Auto oli muuten unelma, mutta eräät asiat herättivät huomioni: lähdin autoliikkeen pihasta matkaan ja suoralle päästyäni iskin lapun lattiaan. Auto alkoi kiihtyä kuten 177hv 2000kg panssarivaunun kick-downilla pitääkin, kierrokset nousivat, nousivat, NOUSIVAT ja jäivät jonnekkin 4000 kierroksen viivalle eikä vaihde vaihtunut! Vaihdekeppi oli siis D asennossa ja vaihtomoodina valittuna S eli stantard. Hetken ihmeteltyäni, kevensin hieman kaasua, ja vaihteisto vaihtoi samantien 2 vaihdetta peräjälkeen suuremmalle. Ajelin osakaasulla kylällä, auto kiihtyi oikein mukavasti huomioiden teho/paino suhteen. Automaatti vaihtoi osakaasulla yhtähyvin kuin uudempi w211 eemelin 5 vaihteinen tomaatti. Sitten maantiellä nytkyttelin 80km/h ja kokeilin jälleen laittaa kaasun pohjaan: (kick-down) auto alkoi kerätä laiskasti kierroksia eikä vaihteisto vaihtanut pienemmälle. lisäksi 90km/h alkoi ohjauksessa tuntua värinää (sikasurkeiden varastosta kaivettujen vanhojen pyörien vika? edellinen omistaja ajellut kesät talvet 16 tuumaisillä kitkapyörillä jotka normaaliprofiiliset) Eli tuntuu, että kaasupolkimen ja vaihteiston/moottorin yhteys ei pelitä kunnolla. Kaatosateessa en vaivautunut tarkistamaan automaattivaohteiston öljymäärää, josko sitä olisi liian vähän? Tärinästä on paha mennä sanomaan, sillä vettä satoi kaatamalla ja sitä oli tiellä 5cm tasainen pinta että ei hirveämmin päässyt testailemaan. Kokeilin pikaisesti vakionopeudensäädintä, jota en saanut ensimmäisellä yrittämällä kytkettyä päälle (sitten piti hidastaa kun rajoitus aleni 80 -> 50 ja asia unohtui enkä saanut toimivuudesta takuuta.)
Mikäköhän olisi vikana? Auto oli muuten tip top ja miellytti silmää, persustaa ja korvia joten olisi sääli unohtaa moinen, noita kuitenkin aika vähän tarjolla. Samoin kyllä myyjälle asiasta ja lupasi ottaa selvää ja soittaa sitten, mutta onko noihin luottaminen(?)
Myöhemmin sitten muistelin että aivan kuin hehkuttessa SRS:n merkkivalo ei olisi syttynyt ollenkaan vaikka kaikki muut syttyvät ks. tilanteessa. Mahdollinen vian "korjaus" yritys?
Mitenkäs muuten; onko kyseinen malli kuinka hyvämaineinen? Entäs kohdat jotka tulee tarkistaa ennen ostoa?