S 300 Turbodieselin viat

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Joel Suvisalmi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 21.09.2009 10:31
Paikkakunta: Seinäjoki

S 300 Turbodieselin viat

Viesti Kirjoittaja Joel Suvisalmi »

Moro!

En tiedä onko tämä oikealla osastolla, mutta nuori mersunostaja kaipaisi kipeästi asiantuntija apua. (vian tunnistusta ja vinkkejä) :D

Elikkä; kävin koeajamassa erästä huippuhyvää 299tkm ajettua vuoden 1997 W140 S300 turbodieseliä. 177hv 24V kuutoskone ja 5-vaihteinen autom. loota + miljoonat herkut. Auton alla olivat törkeät 18 tuumaiset huulivanteet ja erittäin matalaprofiiliset ja jukelittoman leveät nakit joissa ei kulutuspintaa nimeksikään. Auto oli muuten unelma, mutta eräät asiat herättivät huomioni: lähdin autoliikkeen pihasta matkaan ja suoralle päästyäni iskin lapun lattiaan. Auto alkoi kiihtyä kuten 177hv 2000kg panssarivaunun kick-downilla pitääkin, kierrokset nousivat, nousivat, NOUSIVAT ja jäivät jonnekkin 4000 kierroksen viivalle eikä vaihde vaihtunut! Vaihdekeppi oli siis D asennossa ja vaihtomoodina valittuna S eli stantard. Hetken ihmeteltyäni, kevensin hieman kaasua, ja vaihteisto vaihtoi samantien 2 vaihdetta peräjälkeen suuremmalle. Ajelin osakaasulla kylällä, auto kiihtyi oikein mukavasti huomioiden teho/paino suhteen. Automaatti vaihtoi osakaasulla yhtähyvin kuin uudempi w211 eemelin 5 vaihteinen tomaatti. Sitten maantiellä nytkyttelin 80km/h ja kokeilin jälleen laittaa kaasun pohjaan: (kick-down) auto alkoi kerätä laiskasti kierroksia eikä vaihteisto vaihtanut pienemmälle. lisäksi 90km/h alkoi ohjauksessa tuntua värinää (sikasurkeiden varastosta kaivettujen vanhojen pyörien vika? edellinen omistaja ajellut kesät talvet 16 tuumaisillä kitkapyörillä jotka normaaliprofiiliset) Eli tuntuu, että kaasupolkimen ja vaihteiston/moottorin yhteys ei pelitä kunnolla. Kaatosateessa en vaivautunut tarkistamaan automaattivaohteiston öljymäärää, josko sitä olisi liian vähän? Tärinästä on paha mennä sanomaan, sillä vettä satoi kaatamalla ja sitä oli tiellä 5cm tasainen pinta että ei hirveämmin päässyt testailemaan. Kokeilin pikaisesti vakionopeudensäädintä, jota en saanut ensimmäisellä yrittämällä kytkettyä päälle (sitten piti hidastaa kun rajoitus aleni 80 -> 50 ja asia unohtui enkä saanut toimivuudesta takuuta.)
Mikäköhän olisi vikana? Auto oli muuten tip top ja miellytti silmää, persustaa ja korvia joten olisi sääli unohtaa moinen, noita kuitenkin aika vähän tarjolla. Samoin kyllä myyjälle asiasta ja lupasi ottaa selvää ja soittaa sitten, mutta onko noihin luottaminen(?)
Myöhemmin sitten muistelin että aivan kuin hehkuttessa SRS:n merkkivalo ei olisi syttynyt ollenkaan vaikka kaikki muut syttyvät ks. tilanteessa. Mahdollinen vian "korjaus" yritys?

Mitenkäs muuten; onko kyseinen malli kuinka hyvämaineinen? Entäs kohdat jotka tulee tarkistaa ennen ostoa?
C200 CDI -11 S204
190c -64 W110 "ikuisuusprojekti, joskus museoon!"
Sprinter 212D -96 W902 "raksapaku"
LK814D W674 -95 "hinaaja"
L508DG -78 T309 "lähinnä varasto"
C220CDI Sportcoupe -01 W203 "AVK rojekti josta into lopahtanut"

EX S320 CDI -01 W220
EX E500 T -04 S211
EX E220 CDI -03 W211
EX E220CDI -02 W211
EX E200CDI -03 W211
EX 220D -70 W115
EX C220CDI A -00 W203
EX 200D -90 W124
EX 250D -91 W124 (x2)
EX C220CDI -00 W203
EX 300D Turbodiesel -91 W124
EX E300TDT -97 S210
EX Sprinter 313 CDI -05 W903
EX C200CDI -01 S203
EX 200T -82 S123
EX 380 SEL -83 W126
EX 300 SE -85 W126
EX 380SEL (300D) -85 W126 raato
"Kunnes ruoste meidät erottaa..."
Avatar
Joel Suvisalmi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 21.09.2009 10:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: S 300 Turbodieselin viat

Viesti Kirjoittaja Joel Suvisalmi »

EIKÖ NÄITÄ MUKA OLE KENELLÄKÄÄN?! :o Nyt vähä neuvoja kehiin, soveltakaa vaikka W210 E300 Turbodiesel kokemuksia tai jotain.... olisi mukava saada tietää missä vika piilee koska auto muuten herätti suunnatonta omistamisenhalua 8)
C200 CDI -11 S204
190c -64 W110 "ikuisuusprojekti, joskus museoon!"
Sprinter 212D -96 W902 "raksapaku"
LK814D W674 -95 "hinaaja"
L508DG -78 T309 "lähinnä varasto"
C220CDI Sportcoupe -01 W203 "AVK rojekti josta into lopahtanut"

EX S320 CDI -01 W220
EX E500 T -04 S211
EX E220 CDI -03 W211
EX E220CDI -02 W211
EX E200CDI -03 W211
EX 220D -70 W115
EX C220CDI A -00 W203
EX 200D -90 W124
EX 250D -91 W124 (x2)
EX C220CDI -00 W203
EX 300D Turbodiesel -91 W124
EX E300TDT -97 S210
EX Sprinter 313 CDI -05 W903
EX C200CDI -01 S203
EX 200T -82 S123
EX 380 SEL -83 W126
EX 300 SE -85 W126
EX 380SEL (300D) -85 W126 raato
"Kunnes ruoste meidät erottaa..."
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Re: S 300 Turbodieselin viat

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Joel Suvisalmi kirjoitti:Moro!Auto alkoi kiihtyä kuten 177hv 2000kg panssarivaunun kick-downilla pitääkin, kierrokset nousivat, nousivat, NOUSIVAT ja jäivät jonnekkin 4000 kierroksen viivalle eikä vaihde vaihtunut! Vaihdekeppi oli siis D asennossa ja vaihtomoodina valittuna S eli stantard. Hetken ihmeteltyäni, kevensin hieman kaasua, ja vaihteisto vaihtoi samantien 2 vaihdetta peräjälkeen suuremmalle.
Eikös tuo vaihteen vaihtuminen ole ihan normaalia S-modilla. Ainakin ite muistelisin, että monivena coupe teki samallalailla S-modilla. Tuntuu ettei isompaa vaihda, jos ei vedätä aivan loppuun.
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: S 300 Turbodieselin viat

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

http://www.youtube.com/watch?v=Ud2dMLQ0 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

tuo ainakin kiertää 4500-5000rpm.....

voisko vika olla kickdownin kytkimessä ?
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: S 300 Turbodieselin viat

Viesti Kirjoittaja jysi »

Joel Suvisalmi kirjoitti:EIKÖ NÄITÄ MUKA OLE KENELLÄKÄÄN?!
On ollut ja koetut vaikeudet löytyy myös täältä foorumilta. Hyvä autohan se yleisesti ottaen on.

Noin lyhyen koeajon ja kahden kickdownin perusteella on aika vaikea sanoa missä on vika. Ko. auto on jo modernia tekniikkaa - kaasupedaali ohjaa vaijerilla potentiometriä josta kuskin komento menee moottorinohjaustietokoneelle ja sieltä väylää pitkin vaihdelaatikolle. Erillistä kickdown-kytkintä ei ole. Joskus satunnaisesti nuo oikutteelee vaihdossa sekunnin-pari ilman kummempaa syytä, kaipa siellä on tietokoneella kiire tai tauko.

Jos ei vaihda ollenkaan, yksi vaihtoehto on vaihteiston luistaminen. Se selviää vikakoodit lukemalla. Tyyppivika kaikissa 5-vaihteisten Mersujen 722.6 sähköohjatuissa vaihteistoissa on vuotava liittimen tiiviste. Se oireilee puutttuvana öljymääränä = luistoa tai pahimmillaan kaapelia pitkin tietokoneboxiin nousevana öljynä.

No mitäs muuta tyyppivikaa ja tarkistettavaa sitä olisi:
-lämmityslaitteen puhaltimen säädinmoduli hiipuu kunnes puhallus lakkaa, hankinta- ja vaihtopaikasta riippuen parinsadan vika tai tuplat
-OM606 moottorin letkuissa on O-rengasvuotoja (samoin kun E300:ssakin)
-sammuu, ajonesto menee päälle = moottorinohjausboxin päävirtarelekortilla tinausvikoja
-ja tietenkin perinteiset mersukohteet: silloin tällöin katkeavat etujouset ja pimenevät hehkut
Avatar
Joel Suvisalmi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 21.09.2009 10:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: S 300 Turbodieselin viat

Viesti Kirjoittaja Joel Suvisalmi »

KIITOKSIA! Tämä auttoi jo oikein paljon. Suoritin kick-down yrityksiä toki enempikin kuin mainitsemani 2, joka kerralla tulos sama...
C200 CDI -11 S204
190c -64 W110 "ikuisuusprojekti, joskus museoon!"
Sprinter 212D -96 W902 "raksapaku"
LK814D W674 -95 "hinaaja"
L508DG -78 T309 "lähinnä varasto"
C220CDI Sportcoupe -01 W203 "AVK rojekti josta into lopahtanut"

EX S320 CDI -01 W220
EX E500 T -04 S211
EX E220 CDI -03 W211
EX E220CDI -02 W211
EX E200CDI -03 W211
EX 220D -70 W115
EX C220CDI A -00 W203
EX 200D -90 W124
EX 250D -91 W124 (x2)
EX C220CDI -00 W203
EX 300D Turbodiesel -91 W124
EX E300TDT -97 S210
EX Sprinter 313 CDI -05 W903
EX C200CDI -01 S203
EX 200T -82 S123
EX 380 SEL -83 W126
EX 300 SE -85 W126
EX 380SEL (300D) -85 W126 raato
"Kunnes ruoste meidät erottaa..."
Avatar
Joel Suvisalmi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 21.09.2009 10:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: S 300 Turbodieselin viat

Viesti Kirjoittaja Joel Suvisalmi »

h3ba kirjoitti: Eikös tuo vaihteen vaihtuminen ole ihan normaalia S-modilla. Ainakin ite muistelisin, että monivena coupe teki samallalailla S-modilla. Tuntuu ettei isompaa vaihda, jos ei vedätä aivan loppuun.
(sorry, huomasin viestin vasta äsken! :o)

mielestäni ei ole normaalia jos auto parkuu siellä about 4000rpm tienoilla 200m matkan ajan. ei mikään voi niin laiska olla että täysien kiekkojen kerääminen veisi niiiiin kauan :D
C200 CDI -11 S204
190c -64 W110 "ikuisuusprojekti, joskus museoon!"
Sprinter 212D -96 W902 "raksapaku"
LK814D W674 -95 "hinaaja"
L508DG -78 T309 "lähinnä varasto"
C220CDI Sportcoupe -01 W203 "AVK rojekti josta into lopahtanut"

EX S320 CDI -01 W220
EX E500 T -04 S211
EX E220 CDI -03 W211
EX E220CDI -02 W211
EX E200CDI -03 W211
EX 220D -70 W115
EX C220CDI A -00 W203
EX 200D -90 W124
EX 250D -91 W124 (x2)
EX C220CDI -00 W203
EX 300D Turbodiesel -91 W124
EX E300TDT -97 S210
EX Sprinter 313 CDI -05 W903
EX C200CDI -01 S203
EX 200T -82 S123
EX 380 SEL -83 W126
EX 300 SE -85 W126
EX 380SEL (300D) -85 W126 raato
"Kunnes ruoste meidät erottaa..."
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: S 300 Turbodieselin viat

Viesti Kirjoittaja koyama »

Vakkari oireilee jos akseleilla sekarengastus/profiili.Senttikin riittää korkeudessa.
Olisko huonot öljyt laatikossa ?
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Re: S 300 Turbodieselin viat

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Joel Suvisalmi kirjoitti:
h3ba kirjoitti: Eikös tuo vaihteen vaihtuminen ole ihan normaalia S-modilla. Ainakin ite muistelisin, että monivena coupe teki samallalailla S-modilla. Tuntuu ettei isompaa vaihda, jos ei vedätä aivan loppuun.
(sorry, huomasin viestin vasta äsken! :o)

mielestäni ei ole normaalia jos auto parkuu siellä about 4000rpm tienoilla 200m matkan ajan. ei mikään voi niin laiska olla että täysien kiekkojen kerääminen veisi niiiiin kauan :D
Jaa joo no ei siinä nyt nuin kauaa menny siinä vaihteen vaihtumisessa :D

Tosiaan kuten tuossa ylempänä jo ehdotettiin, kenties huonot öljyt ?
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
Joel Suvisalmi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 21.09.2009 10:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: S 300 Turbodieselin viat

Viesti Kirjoittaja Joel Suvisalmi »

huonot öljyt ovat hyvä veikkaus...
C200 CDI -11 S204
190c -64 W110 "ikuisuusprojekti, joskus museoon!"
Sprinter 212D -96 W902 "raksapaku"
LK814D W674 -95 "hinaaja"
L508DG -78 T309 "lähinnä varasto"
C220CDI Sportcoupe -01 W203 "AVK rojekti josta into lopahtanut"

EX S320 CDI -01 W220
EX E500 T -04 S211
EX E220 CDI -03 W211
EX E220CDI -02 W211
EX E200CDI -03 W211
EX 220D -70 W115
EX C220CDI A -00 W203
EX 200D -90 W124
EX 250D -91 W124 (x2)
EX C220CDI -00 W203
EX 300D Turbodiesel -91 W124
EX E300TDT -97 S210
EX Sprinter 313 CDI -05 W903
EX C200CDI -01 S203
EX 200T -82 S123
EX 380 SEL -83 W126
EX 300 SE -85 W126
EX 380SEL (300D) -85 W126 raato
"Kunnes ruoste meidät erottaa..."
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: S 300 Turbodieselin viat

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Niin pitäis tuon koneen yli 4000 kiertää joten vika luultavammin moottorin puolella, ellei sitten joku muu järjestelmä komenna moottoria pitämään kierroksia siinä, esim ajonvakautus tai vaihteisto. Vikakoodit lukemalla varmaankin selviää.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S 300 Turbodieselin viat

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Moottorin ohjaus vikatilassa jos ei kierrä kuin 4000.
Samalla kun kaasu on pohjassa ja kone ei kierrä kuin 4000 niin laatikko jää odottelemaan niitä kd vaihtokierroksia joita kone ei vikatilassa saavuta.
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: S 300 Turbodieselin viat

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Saattaa olla taas vaihteeksi kyseessä väsähtänyt ilmamassamittari, jos ei kone oikein kierrä.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: S 300 Turbodieselin viat

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Eikös tuota ole saanut sekä 722.6:lla että 722.5:lla automaatilla. :roll: (mutu)
molemmat on viis lovisia, mutta 722.5 ei ole sähköloota, eli siinä ei ole sähkölootan oikkuja.

Vaihdekepistä sen näkee helpoiten, jos siinä on - ja + tökkimis mahdollisuus ja W/S nappi, niin se on 722.6, Jos taas siinä ei ole +/- mahdollisuutta ja siinä on E/S nappi, niin silloin se on 722.5

Jotain vikaa siinä autossa on, mutta piuhan avulla selviää helpoiten että mitä. (Mika.T kertoikin jo aiemmin)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: S 300 Turbodieselin viat

Viesti Kirjoittaja jysi »

JeremyH kirjoitti:Eikös tuota ole saanut sekä 722.6:lla että 722.5:lla automaatilla
OM606 ja sähköloota tuli samaan aikaan. Jos tulee vastaan kolmisatanen vanhemmalla laatikolla niin ei oo tehtaalta lähtenyt sellaisena, kone on vaihdettu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S 300 Turbodieselin viat

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Rassaaja kirjoitti:Saattaa olla taas vaihteeksi kyseessä väsähtänyt ilmamassamittari, jos ei kone oikein kierrä.
W140/OM606 paketissa ei ole ilmamäärämittaria.

Ja S300td:ssä on aina 722.6
Vastaa Viestiin