w211 ilmastoinnista kaipaisin faktoja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
konitohtori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54

w211 ilmastoinnista kaipaisin faktoja

Viesti Kirjoittaja konitohtori »

Moro

Osaisiko kukaan kertoa, että minkälaisia arvoja ilmastoinnista tulisi *:lla saada ulos, silloin kun se on timmissä kunnoosa. Omassa autossa tuntuu viilennysteho hivenen vajaalta. Autoon tehtiin keväällä huollon yhteydessä "ilmastointihuolto" mutta epäilyttää, että onko sitä tehty lainkaan :) Auton ilmastoinnissa en havainnut eroja ennen / jälkeen "toimenpiteen"...

Oheiset mittaukset tehty auton seisottua pihassa ja laitoin käymään hetkeä aiemmin, siksi sisälämpötila ei ole laskenut / kuskin ovi oli auki. Nyt kaipaisinkin joltakin tietoja, että onko nuo mittaukset kunnossa / onko oma näppituntuma pielessä. Jotenkin tuntuu, että höyrystimen lämpötila voisi olla jokusen asteen alhaisempi (se putosi pitkään käytyään n. 6,5C tienoille), entäpä kylmäaineen paine?

Katselin *:lla seuraavat mittausarvot:
höyrystimen lämpötila: 7,2 C
sisälämpötila 30,1 C
ulkolämpötila 32 C
B12/2 kylmäaineen paine- ja lämpötilatunnistin / lämpötila 54C (ohjearvo -40 - 100)
B12/2 kylmäaineen paine- ja lämpötilatunnistin / paine 15 bar (ohjearvo 0 - 30)
kompressorin vääntömomentti 18 Nm (ohjearvo 0 - 24)
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0

*
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w211 ilmastoinnista kaipaisin faktoja

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Oletko vaihtanut raitisilmasuodattimet tuo kompuran paine on ihan ok
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
konitohtori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54

Re: w211 ilmastoinnista kaipaisin faktoja

Viesti Kirjoittaja konitohtori »

arska10 kirjoitti:Oletko vaihtanut raitisilmasuodattimet tuo kompuran paine on ihan ok
Suodattimet vaihdettiin samassa huollossa. Ilmaa tulee kyllä, mutta auton seisottua hetken, mielestäni kylmän tulo kestää suhteellisen kauan. Kun verrokkina on 2. automme subaru, josta kylmää pukkaa muutamassa sekunnissa, MB:ssä se kestää kymmeniä sekunteja, ennenkuin tulee kunnolla viileää. Kyllä kabiinin kylmäksi saa, mutta se kestää. Verrokkina isäukon W211, josta kylmä tulee selkeästi nopeammin. Tuli vaan mieleen, että voiko esim, joku läppien normitus tms. auttaa vaivaan? Voinko todeta läppien toimivan oikein jotenkin *:lla? Vikakoodeja ei ole minkäänlaisia. Ajoin *:lla myös ilmatoinnin diagnostiikan läpi, joka oli diagnostiikan mielestä ok.
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0

*
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w211 ilmastoinnista kaipaisin faktoja

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Oisiko tästä keskustelusta apua
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=104886" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
konitohtori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54

Re: w211 ilmastoinnista kaipaisin faktoja

Viesti Kirjoittaja konitohtori »

arska10 kirjoitti:Oisiko tästä keskustelusta apua
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=104886" onclick="window.open(this.href);return false;
Hmm. oliko nuo W210 vai W211? Tosiaan mulla ei kenno ihan noin kylmäksi mene, kuin tuossa toisessa topicissa. Voisikohan meikäläisellä olla aivan hitusen vajaa täyttö? Eniten kummastuttaa se kennon viilenemisen hitaus, tosin automerkki/mallikohtaisia erojakin on. Pystyykö noista mittauksista päättelemään, että milloin on täyttö kohdallaan? Oma testi tehtiin tosiaan *:n ohjeen mukaan puhallus täysillä ja lämpötilansäätö kylmimmässä asennossa. Siinäkin kesti kotvasen, että kylmää alkoi tulemaan suuttimista asti.
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0

*
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: w211 ilmastoinnista kaipaisin faktoja

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

samat oireet kuin omassani oli tuossa viikko takaperin.

ja vaajatäyttöhän se oli syynä....on mersun ilmastointi melko epeli kun viime kesänä sammui laitteet karvan yli 400g kohdalla ja nyt ajeli vielä kylmää 190g määrällä...pelkääjän puolelta tuli ihan normisti kylmää mutta kuskin puoli hiipui ja kuten sinullakin, kesti kylmäksi saaminen kauan.

ja paineet oli 15bar josta keikkui 11bariin jne.

halvin ja helpoin tapa selvittää tuo ongelma on ajella ilmastointihuoltoon auto.

ps. mittasin puhallusilman äsken.....+2,7 asteista tulee LO:lla ja puhallin täydellä. :D
.
Opel, "weird lieben autos"....
konitohtori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54

Re: w211 ilmastoinnista kaipaisin faktoja

Viesti Kirjoittaja konitohtori »

LopenUupunut kirjoitti:samat oireet kuin omassani oli tuossa viikko takaperin.

ja vaajatäyttöhän se oli syynä....on mersun ilmastointi melko epeli kun viime kesänä sammui laitteet karvan yli 400g kohdalla ja nyt ajeli vielä kylmää 190g määrällä...pelkääjän puolelta tuli ihan normisti kylmää mutta kuskin puoli hiipui ja kuten sinullakin, kesti kylmäksi saaminen kauan.

ja paineet oli 15bar josta keikkui 11bariin jne.

halvin ja helpoin tapa selvittää tuo ongelma on ajella ilmastointihuoltoon auto.

ps. mittasin puhallusilman äsken.....+2,7 asteista tulee LO:lla ja puhallin täydellä. :D
.
Hyvä homma, kiitän tiedoista. Huoltohan on autoon tehty hiljattain, joten epäilen, että se on jäänyt tekemättä, mutta laskutettu :)
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0

*
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: w211 ilmastoinnista kaipaisin faktoja

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Sama ongelma rahikaisella, viime kesänä tehty huollot, kestää hemmetin kauan ennen kuin kylmää alkaa tulemaan. Manuaali mittarilla mitattuna elohopea laski 4.5 asteen paikkeille.

Pitäisihän sen kylmän ilman alkaa melko nopeasti tulemaan kun auton pistää tulille.
Lisäksi olen huomannut jos auto on suoraan auringossa nin silloin kylmän tulo kestää todella kauan.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Re: w211 ilmastoinnista kaipaisin faktoja

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Katseltu arvoja ilmastoinnista ja yhteenvetona arvot ohessa. Hämmästyttävin juttu on se että ei ole vikakoodeja, vaikka ac ei toimi :oops:

höyrystimen lämpötila: ulkolämpötila = +21c
B12/2 kylmäaineen paine- ja lämpötilatunnistin / lämpötila 70C (ohjearvo -40 - 100)
B12/2 kylmäaineen paine- ja lämpötilatunnistin / paine 7 bar (ohjearvo 0 - 30)
kompressorin käyttöaste täysillä eli 70

Nyt tulee mieleen, että ainetta liian vähän. Aineet kolmatta kesää sisässä ja ajettu 63 Tkm. Muuta maalikko ei oikein pysty ntekemään.400

EDIT II:

Aineet täytetty ja 400g vajaantunut. Toiminta ei muuttunut. Nyt tilattu uusi kompura. Höyrystin pääsi testissä 9,8c ja sen jälkeen koko ilmastointi ns. tippui pois päältä. 10 sekunnissa lämpö nousi 15c.
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Re: w211 ilmastoinnista kaipaisin faktoja

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Pekka Kaleva kirjoitti:Katseltu arvoja ilmastoinnista ja yhteenvetona arvot ohessa. Hämmästyttävin juttu on se että ei ole vikakoodeja, vaikka ac ei toimi :oops:

höyrystimen lämpötila: ulkolämpötila = +21c
B12/2 kylmäaineen paine- ja lämpötilatunnistin / lämpötila 70C (ohjearvo -40 - 100)
B12/2 kylmäaineen paine- ja lämpötilatunnistin / paine 7 bar (ohjearvo 0 - 30)
kompressorin käyttöaste täysillä eli 70

Nyt tulee mieleen, että ainetta liian vähän. Aineet kolmatta kesää sisässä ja ajettu 63 Tkm. Muuta maalikko ei oikein pysty ntekemään.400

EDIT II:

Aineet täytetty ja 400g vajaantunut. Toiminta ei muuttunut. Nyt tilattu uusi kompura. Höyrystin pääsi testissä 9,8c ja sen jälkeen koko ilmastointi ns. tippui pois päältä. 10 sekunnissa lämpö nousi 15c.

Itse itselle vastaten: *:on semmoiset parametrit kompuran suhteen, että vaikka se toimii jotenkin niin ei tule vikakoodeja. (toimii hetkellisesti/höyrystin joskus alle 10 c.) Se on häirinnyt viilennystä muutaman vuoden. Kun kokeilee esim. testeriä "ilman" vikakoodeja niin pääsee eteenpäin. Veellä alkava firma ei saanut A/C:ta kuntoon pikahuollossa eikä ilmastointiin erikoistunut liike. Puolustuksena voidaan antaa pisteet Veellä alkavaan firmaan, että palauttivat maksun kokonaisuudessaan. Nyt ostin tehdaskorjatun kompuran (oletus) ja vaihdatin sen paikallisella pajalla.

Nyt voi sonoa että jääpalakone toimii. Hinnat seuraavanlaiset: kompura 460 ja vaihto & aineet 270. Nyt mennään noin ja pilkkihaalarit päälle jos liian kylmälle säädetty :sick:
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
Vastaa Viestiin