
w124 300d automaattivaihteisto juonittelee
w124 300d automaattivaihteisto juonittelee
Autoni on 331tkm ajettu farkku 300D. Automaattilaatikko alkoi temppuilemaan ensimmäisen kerran noin viikko sitten kun olin lähdössä reissuun kuomukärry perässä. Noin 10 km ajon jälkeen tuli risteys, kiihdytyksen jälkeen 4 vaihde hävisi. Pysähdys tien reunaan ja öljyn määrän tarkistus. Öljyillä ajettu 30 tkm, öljy punaista ja haju "normaali", hieman yli ylärajan. Pienen paussin jälkeen auto toimi taas, mutta sen jälkeen myös 3 vaihde hävisi. No sitten kotia ajamaan. Mielessä kävi että öljyt kuumenevat ja sen takia luistaa. Eo. tapauksen jälkeen on useasti "hävinnyt" vaihteita. Joskus palautuu normaaliksi kun pysähtyy ja käyttää autoa sammuksissa. 4 vaihteen vaihtamisessa tuntuu joskus olevan ongelmia, joutuu käyttää kaasua ylhäällä että tarttuu kiinni. Onko foorumilaisilla antaa vinkkejä mikä on vikana? Joskus ei ole ollenkaan ongelmia eli toimii normaalisti, mutta toisinaan ei tahdo vaihtaa kunnolla. Antakkee neuvoja kiitos! 

Re: w124 300d automaattivaihteisto juonittelee
eikö kellään ole ollut onkelmia tomaatin kanssa? 

Re: w124 300d automaattivaihteisto juonittelee
en oikein osaa auttaa asiassa kovin tarkasti, mutta pientä veikkausta osaan antaa.
lulisin, ettei noin herkästi ota itteensä lämmöstä. taikka toisinsanoen, ettei loota lämpene niin paljoa pelkällä kärryn vedolla. tarvitaan jotakin muuta rasitusta, että lämpiää yli rajojensa.
mitään suuria kokemuksia ei asiasto ole, mutta yks vaihtoehto vaihteiden häviämiselle voi olla venttiilipöydästä jonkun venttiilin jumittaminen, tai kanavan tukkeentuminen. jos vika on jossakin muualla, niin melkeinpä syynä on joku mekaaninen vaurio, tai kuluminen. kuluminen ei oikein istu tähän taudin kuvaan, koska ei se laatikko nyt mutamassa kymmenessä kilometrissä normaalia ajoa niin paljoa voi kulua. jostkut on kuulemma laitellu noita forten moottorin sisäpesuaineita automaatin öljyjen sekaan ja saanu jopa tuloksiakin. en tiedä sitten, että auttaako, jos vaihteet on jo hukassa.. ei sekään ihan ilmanen testi ole. forte 30€, öljyt 60€ ja suodatin 30€.
toinen vaihtoehto on ottaa askista öljypohja pois, sitten venttiilipöytä pois ja alkaa aukoon ja putsaan sitä. näkishän siinä ainakin, jos siellä on jotakin tiivisteen, esim. stefan, tai tasotiivisteen palasia, tai jotakin muuta kuulumatonta roinaa öljypohjassa, tai suodattimessa. kolmas vaihtoehto on ajaa auto asiantuntevalle korjaamolle.
lulisin, ettei noin herkästi ota itteensä lämmöstä. taikka toisinsanoen, ettei loota lämpene niin paljoa pelkällä kärryn vedolla. tarvitaan jotakin muuta rasitusta, että lämpiää yli rajojensa.
mitään suuria kokemuksia ei asiasto ole, mutta yks vaihtoehto vaihteiden häviämiselle voi olla venttiilipöydästä jonkun venttiilin jumittaminen, tai kanavan tukkeentuminen. jos vika on jossakin muualla, niin melkeinpä syynä on joku mekaaninen vaurio, tai kuluminen. kuluminen ei oikein istu tähän taudin kuvaan, koska ei se laatikko nyt mutamassa kymmenessä kilometrissä normaalia ajoa niin paljoa voi kulua. jostkut on kuulemma laitellu noita forten moottorin sisäpesuaineita automaatin öljyjen sekaan ja saanu jopa tuloksiakin. en tiedä sitten, että auttaako, jos vaihteet on jo hukassa.. ei sekään ihan ilmanen testi ole. forte 30€, öljyt 60€ ja suodatin 30€.
toinen vaihtoehto on ottaa askista öljypohja pois, sitten venttiilipöytä pois ja alkaa aukoon ja putsaan sitä. näkishän siinä ainakin, jos siellä on jotakin tiivisteen, esim. stefan, tai tasotiivisteen palasia, tai jotakin muuta kuulumatonta roinaa öljypohjassa, tai suodattimessa. kolmas vaihtoehto on ajaa auto asiantuntevalle korjaamolle.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 300d automaattivaihteisto juonittelee
Dodii nyt on taasen ajeltu 5 päivää ilman minkäänlaisia ongelmia. Mielestäni konehuoneessa oleva vaijeri oli säädetty aika tiukalle, koska vaati melkein 4000 kierrokset ennen kuin vaihto isommalle, nyt vaihtaa jo pienemmillä kierroksilla ja on mielestäni paljon parempi. Saattoipa olla ettei välttämättä luistanukkaan vaan kertakaikkiaan ei vaihtanut kun ei sopivia kierroksia tavoittanut. Nyt kuitenkin ajattelin että vaihatan öljyt ja ajelen taas kunnes jotai eteen tulee. Oon kyllä vejättäny vaikka miten ja ei oo luistellu. Lämpökameralla kun kattelin normiajelun jälkeen öljyn lämpötilaa nii laatikolta tulevan putken pinnassa oli 72-78 asteen hujakoilla. En vaan hokannu mitata ennen lauhdutinta ja lauhduttimen jälkeen
. Kokeilempa tässä uudelleen ihan mielenkiinnosta.
