Ulkolämpötilan mittarin anturin vaihto - So wird es gemacht
Ulkolämpötilan mittarin anturin vaihto - So wird es gemacht
124:n ulkolämpömittari alkoi näyttämään +58 C ja välillä pimeni kokonaan, joten edessä oli anturin vaihto. Veholta löytyi uudet osat hintaan 53EUR. Samassa pussissa tuli läjä erilaisia liittimiä, joiden tarkoituksesta ei ollut mitään aavistusta.
124:ssa anturi ja johto ovat kiinni yhdessä.
Anturi löytyy eturekisterikilven kiinnityslevyn takaa, ja irtoaa yhden ruuvin avaamisella.
Nopea korjaus olisi katkaista johto anturin päästä ja kiinnittää pelkkä uusi anturi tinaamalla tms. Halusin nyt kuitenkin vetää koko johdon uusiksi.
Johto kulkee puskurin takaa ja lamppusysteemien alta. Tämänkin vaiheen voisi tehdä helpommalla vetämällä johdon miten parhaiten saa menemään ilman valojen irroitusta.
Johdon toinen pää menee sulakekotelon alle, joten ensin kansi auki.
Ja sitten kotelon ensimmäinen kerros irti, 6 ristipääruuvia.
Ja vielä varsinainen sulaketeline irti, 1 ristipääruuvi sulakkeiden seassa. Nyt löytyykin anturijohdon toinen pää ja sen liitos.
Tässä vaiheessa selvisi mukana tulleiden nippeleiden tarkoitus: uudessa johdossa ollut liitin ei sopinut alkuunkaan auton vastaavaan, vaan sopiva vastakappale piti viritellä nippeleistä. Oikeat osat löytyvät helposti, mutta tinaamaan joutuu.
Sen jälkeen johto vedetään nätisti paikalleen ja kaikki irrotetut osat pyritään saamaan takaisin ehjinä. Uusi anturi kiinnitetään siististi ruuvilla paikoilleen.
Lopuksi vielä testaus: toimiihan se
124:ssa anturi ja johto ovat kiinni yhdessä.
Anturi löytyy eturekisterikilven kiinnityslevyn takaa, ja irtoaa yhden ruuvin avaamisella.
Nopea korjaus olisi katkaista johto anturin päästä ja kiinnittää pelkkä uusi anturi tinaamalla tms. Halusin nyt kuitenkin vetää koko johdon uusiksi.
Johto kulkee puskurin takaa ja lamppusysteemien alta. Tämänkin vaiheen voisi tehdä helpommalla vetämällä johdon miten parhaiten saa menemään ilman valojen irroitusta.
Johdon toinen pää menee sulakekotelon alle, joten ensin kansi auki.
Ja sitten kotelon ensimmäinen kerros irti, 6 ristipääruuvia.
Ja vielä varsinainen sulaketeline irti, 1 ristipääruuvi sulakkeiden seassa. Nyt löytyykin anturijohdon toinen pää ja sen liitos.
Tässä vaiheessa selvisi mukana tulleiden nippeleiden tarkoitus: uudessa johdossa ollut liitin ei sopinut alkuunkaan auton vastaavaan, vaan sopiva vastakappale piti viritellä nippeleistä. Oikeat osat löytyvät helposti, mutta tinaamaan joutuu.
Sen jälkeen johto vedetään nätisti paikalleen ja kaikki irrotetut osat pyritään saamaan takaisin ehjinä. Uusi anturi kiinnitetään siististi ruuvilla paikoilleen.
Lopuksi vielä testaus: toimiihan se
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
Uppis keikkaa..
mulla näyttää lämpömittari kokoajan n.-1.5 aina -11 asti riippuuen ulkolämpötilasta (auton ostin ihan "vasta").
joten kysymys kuulukin: voiko tuota mitenkään "kalibroida" sen 10 astetta lämpimämpään suuntaan vai onko ainut vastaus vaan vaihtaa anturi kuten yllä olevat HYVÄT ohjeet neuvoo??
mulla näyttää lämpömittari kokoajan n.-1.5 aina -11 asti riippuuen ulkolämpötilasta (auton ostin ihan "vasta").
joten kysymys kuulukin: voiko tuota mitenkään "kalibroida" sen 10 astetta lämpimämpään suuntaan vai onko ainut vastaus vaan vaihtaa anturi kuten yllä olevat HYVÄT ohjeet neuvoo??
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Itelle pitäs kans toi mittari vaihtaa..mutta kun tutkiskelin sitä naturin päätä kilven takaa siitä reiästä..vastassa olivaan vaahtomuovia(puskurinpehmustetta).. Eikä siinä näkynyt mitään anturin kiinnitys ruuvia
Autossa -87 originel ulkolämpömittari...
Mikä neuvoksi pitääkö se hajottaa koko pehmuste et saa anturin irti sieltä
Autossa -87 originel ulkolämpömittari...
Mikä neuvoksi pitääkö se hajottaa koko pehmuste et saa anturin irti sieltä
Anturi ei ole puskurin sisällä, vaan ihan näkyvällä paikalla rekisterikilven alapuolella. Tuossa yläpuolisissa kuvissa se näkyykin. Toiseksi viimeinen kuva, kilven taustalevyn reiästä tulee tuo johto joka menee pitkulaiselle anturille levyn alareunaan.Reimpo kirjoitti:Itelle pitäs kans toi mittari vaihtaa..mutta kun tutkiskelin sitä naturin päätä kilven takaa siitä reiästä..vastassa olivaan vaahtomuovia(puskurinpehmustetta).. Eikä siinä näkynyt mitään anturin kiinnitys ruuvia
Autossa -87 originel ulkolämpömittari...
Mikä neuvoksi pitääkö se hajottaa koko pehmuste et saa anturin irti sieltä
Onko kellään kokemusta tästä:
Auton startin jälkeen (ja tietysti ajovalot päälle) taustavalo syttyy ulkolämpömittariin. Lukema tulee joskus heti näkyviin, joskus vasta ajon aikana. Saataapa myös lukema hävitä yht'äkkiä. Taustavalo pelaa normaalisti ja silloin kun lukema on näkyvissä, se näyttää ihan oikeata arvoa.
Eli, voiko anturi olla tällä tavalla rikki....tai menossa rikki? Vai mistähän päästä tässä lähtis syyllistä hakemaan?
Auton startin jälkeen (ja tietysti ajovalot päälle) taustavalo syttyy ulkolämpömittariin. Lukema tulee joskus heti näkyviin, joskus vasta ajon aikana. Saataapa myös lukema hävitä yht'äkkiä. Taustavalo pelaa normaalisti ja silloin kun lukema on näkyvissä, se näyttää ihan oikeata arvoa.
Eli, voiko anturi olla tällä tavalla rikki....tai menossa rikki? Vai mistähän päästä tässä lähtis syyllistä hakemaan?
E280 Lang -94, E250TD -94, E250D -95
Mulla oli samanlainen vika viime talvena. Lukema näkyi vain joskus ja mittaristoa napauttamalla sen sai näkyviin. Mittariston takaa oli löystynyt lämpömittarin liitin. Ei muuta kun otat mittarin pois ja avaat sen liittimen, sitten puristat niitä nastoja hieman kasaan että saa paremmin kontaktia. Ja toimiiE280Lang kirjoitti:Onko kellään kokemusta tästä:
Auton startin jälkeen (ja tietysti ajovalot päälle) taustavalo syttyy ulkolämpömittariin. Lukema tulee joskus heti näkyviin, joskus vasta ajon aikana. Saataapa myös lukema hävitä yht'äkkiä. Taustavalo pelaa normaalisti ja silloin kun lukema on näkyvissä, se näyttää ihan oikeata arvoa.
Eli, voiko anturi olla tällä tavalla rikki....tai menossa rikki? Vai mistähän päästä tässä lähtis syyllistä hakemaan?
Tuo kilven takana oleva iso reikä mistä piuhaa tulee...ei näy täällä mitäänWikke kirjoitti:Anturi ei ole puskurin sisällä, vaan ihan näkyvällä paikalla rekisterikilven alapuolella. Tuossa yläpuolisissa kuvissa se näkyykin. Toiseksi viimeinen kuva, kilven taustalevyn reiästä tulee tuo johto joka menee pitkulaiselle anturille levyn alareunaan.Reimpo kirjoitti:Itelle pitäs kans toi mittari vaihtaa..mutta kun tutkiskelin sitä naturin päätä kilven takaa siitä reiästä..vastassa olivaan vaahtomuovia(puskurinpehmustetta).. Eikä siinä näkynyt mitään anturin kiinnitys ruuvia
Autossa -87 originel ulkolämpömittari...
Mikä neuvoksi pitääkö se hajottaa koko pehmuste et saa anturin irti sieltä
Nuo kuvathan on uudemmasta Pirsissistä.. varmaan vanhemmassa erilainen..
Kiitosta sieltähän se löytyi.. Paitsi vain johdon pää... ei anturia olenkaan Joku toope joskus katkaissut ant.johdonIP kirjoitti:Vanhemmassa mallissa anturi sijaitsee aivan etupuskurin alaosassa täysin näkyvillä. Mittarista eron uuden ja vanhan mallin välillä havaitsee siitä, että vanhemmassa versiossa lämpötilaluvun jälkeen ei lue "astetta Celsius" (vrt Matti R:n kuva)
Nyt o uusi anturi ja hyvin toimii..
Koetin eilen vaihtaa anturia, mutta tekemättähän se jäi ilman kolvia; liitin oli minullakin erilainen. Mihinkähän malliin tuollainen pieni liitin on alunperin tarkoitettu? Joka tapauksessa vielä kerran pisteet Matti R:n ohjeille.
Jälleen tuli perustetta autoni mallille. Sehän on kantakortin mukaan E 300 TDT, mutta ulkoapäin kakkossarjalainen. Valmistettu 30.6.1993 (1.7. virallisesti E-malli). Ulkolämpömittarin anturi löytyy rekisterikilven alta, eli kuten W124 E-malleissa. Kaikki muut osat taitavatkin olla jo E-mallin mukaan laitettuja, paitsi keula .
Jälleen tuli perustetta autoni mallille. Sehän on kantakortin mukaan E 300 TDT, mutta ulkoapäin kakkossarjalainen. Valmistettu 30.6.1993 (1.7. virallisesti E-malli). Ulkolämpömittarin anturi löytyy rekisterikilven alta, eli kuten W124 E-malleissa. Kaikki muut osat taitavatkin olla jo E-mallin mukaan laitettuja, paitsi keula .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Itsekin asentelin tässä viikonloppuna autooni tuon anturin samalla kun otin pois katsastusmiehen silmään osuneen, rekisterikilven alle asennetun lisävalotelineen. Ainakin yhden eron bongasin omastani noihin kuviin verrattuna. Minulla ei ole sitä muovista "välilevyä" puskurin ja kilven välissä. Tai on siinä semmoinen peltinen.
Johdon sain vedeltyä aika kätevasti sen jälkeen, kun irrotin pohjamuovin. Muuten ei sinne ison reiän takapuolelle ollut asiaa. Moottoritilaan ujuttelin johdon lampun etupuolella olevasta reiästä ja sitten lampun ali – lamppua en kuitenkaan irrottanut.
Jonain kauniina päivänä pitäisi vain asentaa itse mittari ja juotella johtoihin liittimet.
t.
Risto
Johdon sain vedeltyä aika kätevasti sen jälkeen, kun irrotin pohjamuovin. Muuten ei sinne ison reiän takapuolelle ollut asiaa. Moottoritilaan ujuttelin johdon lampun etupuolella olevasta reiästä ja sitten lampun ali – lamppua en kuitenkaan irrottanut.
Jonain kauniina päivänä pitäisi vain asentaa itse mittari ja juotella johtoihin liittimet.
t.
Risto
E500 – 211.070
Nyt tuli vaihdettua. Puristina johto piti saada vähällä vaivalla alkuperäistä reittiä alkuperäisten nippusiteiden läpi . Helpoin konsti tässä oli katkaista vanha anturi johdon päästä pois ja liittää uuden "yläpää" vanhan jatkoksi ilmstointiteipillä ja vetää pätkä kerrallaan sulakerasiaa kohti. Hyvin onnistui!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
No totakai orggis nippusiteitä käyttäen
Mieki olen nyt kahden vuoden ajan korjaillut / tinaillut entisten omistajien jäljiltä noita sähkö kytkentöjä ja siistinyt konehuonetta pikku hiljaa........ Kyllä Rane on aika kova sähkömies kun se rosvoliittimien kanssa päästetään heilumaan tuonne mersun mökkiin ja pellin alle........
Mieki olen nyt kahden vuoden ajan korjaillut / tinaillut entisten omistajien jäljiltä noita sähkö kytkentöjä ja siistinyt konehuonetta pikku hiljaa........ Kyllä Rane on aika kova sähkömies kun se rosvoliittimien kanssa päästetään heilumaan tuonne mersun mökkiin ja pellin alle........
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: Ulkolämpötilan mittarin anturin vaihto - So wird es gem
Kiinnostavaa asiaa täällä, kun on tuo ulkolämpötilan mittari pimeänä. Kiitos selkeistä kuvista! Helpompi lähteä asiaa tutkimaan.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Su 15.05.2022 17:19
Re: Ulkolämpötilan mittarin anturin vaihto - So wird es gemacht
Slk R170 230 vm2000 ulkolämpömittari näyttää koko ajan 58 astetta, vika lienee anturissa, jota vaan en ole löytänyt. Osaisko joku kertoa, missä sen tulisi autossa sijaita?
Terv Hessu
Terv Hessu