Harrasteautona W220 S500
Harrasteautona W220 S500
En otsikon mukaista topikkia huomannut kenenkään aloittaneen, joten tässä se nyt on. Laittakaahan muutkin W220 aiheisista iloista ja suruista tänne juttua. On kiva oppia toisten ropauksesta.
Olihan täällä kyllä sellainen topikki, jossa samaisesta korimallista oleva AMG versio laitettiin myyntikuntoon. Sen topikin innostamana omaanikin laitoin etupään uusiksi.
Tuli hommattua (halvalla kun sai) otsikon mukainen ajopeli. Hankinnan idea oli saada itselleni kiintoisa harrastekohde ja isälle päälikkötason ajopeli.
Tähän asti askerreltua:
- Uutta peltiä piti laittaa vasemman takanostopisteen ympärille. Siitä kun oli joskus kumi lähtenyt omille teilleen ja sen reijästä oli sitten vesi sun muu päässyt kotelon pohjalle.. lopun kaikki arvannee..
- Etupyörien ripustuksien osat vaihdettu uusiin ja samalla tietty raidetangon päät.
- Etupyörien laakerit vaihdettu
- Lokasuojien sisäpuolisten (sisälokareiden alla olevien) ruosteiden poistamista. Tätä vielä riittää...
- Kaikki (lähes) nesteet ja suodattimet vaihdettu. Moottoriöljy, peräöljy, ohjaustehostimen öljy ja jarrunesteet. Saivartelijoille tiedoksi että jäähdytysnestettä ja ilmastoinnin kylmäainetta/öljyä ei vielä ole vaihdettu)
- Kotelosuoja-ainetta ruiskittu sinne sun tänne
- Naarmujen kiillottelua
Vasta hiljakkoin huomasin, että auto on kylkiviivasta alas päin maalattu yli. Silti ovien alareunat ja lokareiden kaaret vaativat jo hieman huomiota. Perä tässä autossa taitaa olla klassikkoesimerkki huohottimen tukkeutumisen aiheuttamasta stefan hikoilusta. Huohotin oli nimittäin aivan tukossa. Öljyä perästä oli hävinnyt 1.5 dl. Tietääkö kukaan onko ässässä muuten jonkinlainen lukkoperä?
Tänään yritin katsastaa autoa, mutta hylsyhän siitä tuli... Vasen seisontajarru oli aika huono, ajovalojen pesurit eivät toimineet ja katsastusmies terävänä huomasi, ettei takana ollut paikkaa, mihin keskimmäisen turvavyön olisi lukinnut.
Ajovalojen pesuria jo hieman hämmästelin. Pumppu kyllä pörisee, mutta vettä ei vaan näy missään. Pesurimekaniikka nousee kolostaan vetämällä.... Mahtaako olla letku tukossa, vaiko pumppu sökönä. Täytyy ottaa auto pukille, letkut irti ja hämmästellä tarkemmin.
Seisontajarruja ei ole minun koskaan tarvinnut roplata, joten niiden tiimoilta vinkit olisivat hyödyllisiä.
Turvavyön lukko täytyy laittaa tilaukseen, tai löytää jostakin.. Jos vaikka löytyisi jostakin lähistöltä varaosa-auto....
Sellaisen seikan vielä huomasin, että kun oikein hitaasti cruisailee, niin moottorin lämmöt nousevat tuonne 90 asteeseen. Normiajossa lämmöt pysyy nätisti 80 asteessa. En ole kuitenkaan huomannut sähköisen syylärin puhaltimen käynnistyvän... Voisinkohan hieman huolestua tästä?
Noh... Huomenna on ropausmiitti, joten siellä taas ropataan Hotarin tallilla.
PS. Sanokaas kokeneemmat... Käytin auton pyörien suuntauksessa vianorilla. Kyllähän ratti kutakuinkin keskelle tuli, mutta ei auto nyt ihan valmiilta vielä tunnu. Seurasin vierestä operaatiota, enkä silloin vielä oikein osannut kommentoida työvaiheita. Kyselin kuitenkin vielä lisäsuuntausta eräästä autoalan oppilaitoksesta, jossa on uudet ja hienot laitteet. Siellä opettaja kuitenkin totesi, etteivät pysty suuntaamaan mersuja, kun siinä tarvitaan erikoistyökaluja. Erikoistyökalu olisi ymmärtääkseni jonkinlainen tanko, jolla saisi etupyörien välykset laitaan säädön ja mittauksen ajaksi.... Mitään tällaista työkalua en vianorilla nähnyt käytettävän. Auto tuntuu hieman rauhattomalta nopeudessa 80-100 km/h, mutta tuntuu oikein mukavan vakaalta kahden sadan kummankin puolen.
Olihan täällä kyllä sellainen topikki, jossa samaisesta korimallista oleva AMG versio laitettiin myyntikuntoon. Sen topikin innostamana omaanikin laitoin etupään uusiksi.
Tuli hommattua (halvalla kun sai) otsikon mukainen ajopeli. Hankinnan idea oli saada itselleni kiintoisa harrastekohde ja isälle päälikkötason ajopeli.
Tähän asti askerreltua:
- Uutta peltiä piti laittaa vasemman takanostopisteen ympärille. Siitä kun oli joskus kumi lähtenyt omille teilleen ja sen reijästä oli sitten vesi sun muu päässyt kotelon pohjalle.. lopun kaikki arvannee..
- Etupyörien ripustuksien osat vaihdettu uusiin ja samalla tietty raidetangon päät.
- Etupyörien laakerit vaihdettu
- Lokasuojien sisäpuolisten (sisälokareiden alla olevien) ruosteiden poistamista. Tätä vielä riittää...
- Kaikki (lähes) nesteet ja suodattimet vaihdettu. Moottoriöljy, peräöljy, ohjaustehostimen öljy ja jarrunesteet. Saivartelijoille tiedoksi että jäähdytysnestettä ja ilmastoinnin kylmäainetta/öljyä ei vielä ole vaihdettu)
- Kotelosuoja-ainetta ruiskittu sinne sun tänne
- Naarmujen kiillottelua
Vasta hiljakkoin huomasin, että auto on kylkiviivasta alas päin maalattu yli. Silti ovien alareunat ja lokareiden kaaret vaativat jo hieman huomiota. Perä tässä autossa taitaa olla klassikkoesimerkki huohottimen tukkeutumisen aiheuttamasta stefan hikoilusta. Huohotin oli nimittäin aivan tukossa. Öljyä perästä oli hävinnyt 1.5 dl. Tietääkö kukaan onko ässässä muuten jonkinlainen lukkoperä?
Tänään yritin katsastaa autoa, mutta hylsyhän siitä tuli... Vasen seisontajarru oli aika huono, ajovalojen pesurit eivät toimineet ja katsastusmies terävänä huomasi, ettei takana ollut paikkaa, mihin keskimmäisen turvavyön olisi lukinnut.
Ajovalojen pesuria jo hieman hämmästelin. Pumppu kyllä pörisee, mutta vettä ei vaan näy missään. Pesurimekaniikka nousee kolostaan vetämällä.... Mahtaako olla letku tukossa, vaiko pumppu sökönä. Täytyy ottaa auto pukille, letkut irti ja hämmästellä tarkemmin.
Seisontajarruja ei ole minun koskaan tarvinnut roplata, joten niiden tiimoilta vinkit olisivat hyödyllisiä.
Turvavyön lukko täytyy laittaa tilaukseen, tai löytää jostakin.. Jos vaikka löytyisi jostakin lähistöltä varaosa-auto....
Sellaisen seikan vielä huomasin, että kun oikein hitaasti cruisailee, niin moottorin lämmöt nousevat tuonne 90 asteeseen. Normiajossa lämmöt pysyy nätisti 80 asteessa. En ole kuitenkaan huomannut sähköisen syylärin puhaltimen käynnistyvän... Voisinkohan hieman huolestua tästä?
Noh... Huomenna on ropausmiitti, joten siellä taas ropataan Hotarin tallilla.
PS. Sanokaas kokeneemmat... Käytin auton pyörien suuntauksessa vianorilla. Kyllähän ratti kutakuinkin keskelle tuli, mutta ei auto nyt ihan valmiilta vielä tunnu. Seurasin vierestä operaatiota, enkä silloin vielä oikein osannut kommentoida työvaiheita. Kyselin kuitenkin vielä lisäsuuntausta eräästä autoalan oppilaitoksesta, jossa on uudet ja hienot laitteet. Siellä opettaja kuitenkin totesi, etteivät pysty suuntaamaan mersuja, kun siinä tarvitaan erikoistyökaluja. Erikoistyökalu olisi ymmärtääkseni jonkinlainen tanko, jolla saisi etupyörien välykset laitaan säädön ja mittauksen ajaksi.... Mitään tällaista työkalua en vianorilla nähnyt käytettävän. Auto tuntuu hieman rauhattomalta nopeudessa 80-100 km/h, mutta tuntuu oikein mukavan vakaalta kahden sadan kummankin puolen.
Re: Harrasteautona W220 S500
Kyllä ton tasoinen auto pitää mennä ilman mitään vikurointeja! Olisko veho oikea paikka teettää suuntaus?
Re: Harrasteautona W220 S500
Nojoo... Ei tuo ajatus ihan uusi minullekaan ole.... Varmaan täytyy Vehoa taas kokeilla, vaikka aikaisemmat kokemukset ovat aika karuja.
Roplasin juuri valon pesureita. Hämmästelin systeemiä ja päädyin lopputulemaan, että letkun on oltava tukossa. Kaikenlaisia painetestejä aikani tehtyä huomasin, että letku oli nipparilla puristettu kaksin kerroin, eli tukkoon.... Tämä oli tietysti tehty tarkoituksella, sillä oikeasta pesusuuttimesta puuttui päättelyni mukaan venttiili, jonka pitäsi aueta kun paine on kasvanut riittäväksi.
Eli osia uusimalla pääsee tästäkin vaivasta.
Löysinkin seisontajarrun säätämisestä hyvän topikin, jonka oppeja sovellan pikapuoliin. Taitaa Veskun viton seisontajarru säätyä samoin kuin ässän...
Sitten vielä se turvavyön lukko ja yrittämään leimaa...
Kun oli moottorin alusmuovit kerran irti, niin tuli sitten ruikittua sinnekin koteloihin suoja-aineita. Ei sielläkään onneksi mitään hälyyttävää näkynyt.
Roplasin juuri valon pesureita. Hämmästelin systeemiä ja päädyin lopputulemaan, että letkun on oltava tukossa. Kaikenlaisia painetestejä aikani tehtyä huomasin, että letku oli nipparilla puristettu kaksin kerroin, eli tukkoon.... Tämä oli tietysti tehty tarkoituksella, sillä oikeasta pesusuuttimesta puuttui päättelyni mukaan venttiili, jonka pitäsi aueta kun paine on kasvanut riittäväksi.
Eli osia uusimalla pääsee tästäkin vaivasta.
Löysinkin seisontajarrun säätämisestä hyvän topikin, jonka oppeja sovellan pikapuoliin. Taitaa Veskun viton seisontajarru säätyä samoin kuin ässän...

Sitten vielä se turvavyön lukko ja yrittämään leimaa...
Kun oli moottorin alusmuovit kerran irti, niin tuli sitten ruikittua sinnekin koteloihin suoja-aineita. Ei sielläkään onneksi mitään hälyyttävää näkynyt.
Re: Harrasteautona W220 S500
Täällä kanssa tuore W220 omistaja tosin pikkukoneella 320 bensa ja auto vaihtui harrasteautosta (R129) käyttöautoon. Ässä ollut nyt pari kk käytössä.RAM kirjoitti:PS. Sanokaas kokeneemmat... Käytin auton pyörien suuntauksessa vianorilla. Kyllähän ratti kutakuinkin keskelle tuli, mutta ei auto nyt ihan valmiilta vielä tunnu. Seurasin vierestä operaatiota, enkä silloin vielä oikein osannut kommentoida työvaiheita. Kyselin kuitenkin vielä lisäsuuntausta eräästä autoalan oppilaitoksesta, jossa on uudet ja hienot laitteet. Siellä opettaja kuitenkin totesi, etteivät pysty suuntaamaan mersuja, kun siinä tarvitaan erikoistyökaluja. Erikoistyökalu olisi ymmärtääkseni jonkinlainen tanko, jolla saisi etupyörien välykset laitaan säädön ja mittauksen ajaksi.... Mitään tällaista työkalua en vianorilla nähnyt käytettävän. Auto tuntuu hieman rauhattomalta nopeudessa 80-100 km/h, mutta tuntuu oikein mukavan vakaalta kahden sadan kummankin puolen.
Ohjauskulmista sen verran, että omaani oli tammikuussa 2011 ennen ostoa säädetty ohjauskulmat Suomen autohuollossa Oulussa ja laitettu uudet Michelin talvirenkaat alle niin täytyy sanoa, että auto kulkee kun juna eikä minkäänlaista levottomuutta ole. Tosin nyt kun kesärenkaat alla ja rengas isompi ja leveempi niin pientä uraherkyyttä löytyy, mutta sitähän on aina näillä suomen teillä ja vakiorengaskokohan olis paras.
Omassa ässässä ei ihme kyllä ruostetta juurikaan löydy tosin edellinen omistaja on maalauttanut takaovien alaosat. Näytää olevan heikkokohta nuo oven alaosat näissä.
Auto on tuotu Italiasta 2005 Sport Car centerin toimesta ja Vehosta myyty edelliselle omistajalle 2007 (ml. 130 tkm) ja antaneet vielä takuunkin! Takuuseen on sitten vaihdettu uudet etuiskarit (2800€) ja tuulilasi ym. pientä. Nyt mittarissa 194 tkm.
Auto tuntuu kyllä mukavalta ja kaikki toimii ainakin viellä. Tosin vähän pelottaa kuinka kalliiksi tämä tulee jos alkaa tempuileen ja tuo ruostepeikko kun vain pysyisi poissa.
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
Re: Harrasteautona W220 S500
No joo... Tuo rauhattomuus taitaa olla hieman omassa päässä. Kävin tuossa eilen somerolla ja tässä näyttää käyvän niin, että mitä enemmän tällä ajaa, niin sitä enemmän tästä alkaa pitää...
Ohjauksen herkkyyteen kun alkaa tottua, niin ei se niin rauhattomalta enää tunnukaan. Käyn kuitenkin vielä läpi takapyörienkin ripustukset.
Ruostepeikko pysyy poissa, kun autosta pitää huolta. Eli suojaukset kun tekee poistaen kaikki mahdolliset ruosteet, niin pitkäikäinen auto on luvassa. Yllättävän hyvältä näytti pohja kun otti muovit pois, eli ei ole myöhäistä vielä autoa suojata kunnolla.
Puhallinkin näytti pärähtävän päälle, kun laittoi ilmastoinnin päälle. Sekin siis toimii.
Ohjauksen herkkyyteen kun alkaa tottua, niin ei se niin rauhattomalta enää tunnukaan. Käyn kuitenkin vielä läpi takapyörienkin ripustukset.
Ruostepeikko pysyy poissa, kun autosta pitää huolta. Eli suojaukset kun tekee poistaen kaikki mahdolliset ruosteet, niin pitkäikäinen auto on luvassa. Yllättävän hyvältä näytti pohja kun otti muovit pois, eli ei ole myöhäistä vielä autoa suojata kunnolla.
Puhallinkin näytti pärähtävän päälle, kun laittoi ilmastoinnin päälle. Sekin siis toimii.
Re: Harrasteautona W220 S500
Löytyis kyseiseen autoon uudet käyttämättömät veholta hommatut takakelkan isot puslat, takakallistuksen vaikaimen tanko, ja tukivarsi taakse vasemmalle ylös... jos sattuu kiinnostamaan nii pistä yv kyselyä...
320CDI -08 (w251)
EX:
220CDI-07 (s211)
320CDI-06 (w164)
320CDI -07 (s211)
220CDI -10 (s204)
320CDI -05 (w211)
240D -83 (w123)
S500 -98 (w220)
300D -90 (w124)
200D -86 (w201)
EX:
220CDI-07 (s211)
320CDI-06 (w164)
320CDI -07 (s211)
220CDI -10 (s204)
320CDI -05 (w211)
240D -83 (w123)
S500 -98 (w220)
300D -90 (w124)
200D -86 (w201)
Re: Harrasteautona W220 S500
Kyllähän nuo osaset voisi kiinnostaakin. En ole tosin vielä kerennyt tarkastamaan niiden tarpeellisuutta, mutta eiköhän 12 vuotta ole tehnyt kumipuslille tehtävänsä...
Eilen vaihtuivat öljyt ja tänään meni uusi lämmityslaitteen puhallin paikoilleen. Tuosta vanhan puhaltimen öljyämiskokeilusta oli se etu, että enää ei puhaltimen irrottamisessa ja paikoilleen laittamisessa kauan nokka tuhise. Vaikkakin ässässä se on aika hankala operaatio. Enää ei kuulu noloa ulinaa ja muutenkin auto tuntuu selvästi entistä hiljaisemmalta.
Löytyi sitten sieltä penkin alta se viideskin turvavyön lukko...
Öljyn vaihtaminen oli erittäin nopea operaatio, kunnes huomasin uutta öljyä kaataessani, että olin ostanut väärää öljyä. Kannussa lukikin W5-30... Eikä W5-40.... No onneksi huoltoasemat olivat auki äitienpäivänäkin. 7.5 litraa Teboilin diamondia korvasi sitten vanhat öljyt. Mitäköhän tuolla W5-30 öljyllä oikein tekisi??
Eilen vaihtuivat öljyt ja tänään meni uusi lämmityslaitteen puhallin paikoilleen. Tuosta vanhan puhaltimen öljyämiskokeilusta oli se etu, että enää ei puhaltimen irrottamisessa ja paikoilleen laittamisessa kauan nokka tuhise. Vaikkakin ässässä se on aika hankala operaatio. Enää ei kuulu noloa ulinaa ja muutenkin auto tuntuu selvästi entistä hiljaisemmalta.
Löytyi sitten sieltä penkin alta se viideskin turvavyön lukko...

Öljyn vaihtaminen oli erittäin nopea operaatio, kunnes huomasin uutta öljyä kaataessani, että olin ostanut väärää öljyä. Kannussa lukikin W5-30... Eikä W5-40.... No onneksi huoltoasemat olivat auki äitienpäivänäkin. 7.5 litraa Teboilin diamondia korvasi sitten vanhat öljyt. Mitäköhän tuolla W5-30 öljyllä oikein tekisi??
Re: Harrasteautona W220 S500
Nyt on seisontajarruja säädelty, mutta täytyy vielä johonkin päästä niitä testaamaan ennen katsastuskonttorille menemistä.
Laitoin myös paikoilleen ajovalonpesureiden uudet suuttimet. Nyt kun pesunappulaa painaa, niin pesurin suuttimet kurkkaa valoja, mutta tippaakaan vettä ei valoihin ruiskua
Onkos kellään kokemusta aiheesta, vai jatkanko vain uusien osien ostamista ja asentelua. Seuraavana voisi vuorossa olla pumppu. Jospa se on väsynyt, eikä jaksa enää pumpata, vai onko siellä esim. jonkinlaista suodatinta pumpun edessä joka kannattaisi ensin putsata?
Laitoin myös paikoilleen ajovalonpesureiden uudet suuttimet. Nyt kun pesunappulaa painaa, niin pesurin suuttimet kurkkaa valoja, mutta tippaakaan vettä ei valoihin ruiskua

Onkos kellään kokemusta aiheesta, vai jatkanko vain uusien osien ostamista ja asentelua. Seuraavana voisi vuorossa olla pumppu. Jospa se on väsynyt, eikä jaksa enää pumpata, vai onko siellä esim. jonkinlaista suodatinta pumpun edessä joka kannattaisi ensin putsata?
Re: Harrasteautona W220 S500
Tuossa kuvaa järjestelmästä:RAM kirjoitti:vai onko siellä esim. jonkinlaista suodatinta pumpun edessä joka kannattaisi ensin putsata?
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Re: Harrasteautona W220 S500
Joo...
... Juurikin noin yksinkertaiseksi sýsteemin itsekin tulkitsin.... Uusi pumppu pantu tilaukseen, jospa sitten jaksaisi ruikkia ihan umpioihin asti.
... Juurikin noin yksinkertaiseksi sýsteemin itsekin tulkitsin.... Uusi pumppu pantu tilaukseen, jospa sitten jaksaisi ruikkia ihan umpioihin asti.
Re: Harrasteautona W220 S500
Hehhee... On kyllä aivan loistava harrasteauto... Ilmastointi tuntuu varsin tehottomalta. Ei starikaan näytä minkäänlaista painetta systeemissä.
Onkos kellään kokemusta ilmastoinnin rukkaamisesta, vai imenkö sinne vaan tyhjiön ja turautan uudet aineet sisään?
Onkos kellään kokemusta ilmastoinnin rukkaamisesta, vai imenkö sinne vaan tyhjiön ja turautan uudet aineet sisään?
Re: Harrasteautona W220 S500
Toivotaan näinRAM kirjoitti:Hehhee... On kyllä aivan loistava harrasteauto...

Itselle näet tuli S320 viime maanantaina.
Ei suurempi ongelmia vielä ilmennyt, paitsi kattoluukku ei mene kuin takeltemalla 10 senttiä sisään.
Nähtävästi kattoverhoilun irrotuttaa, mutta siinä sitä hommaa sitten onkin.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
- Pekka Kaleva
- Vakiokalustoa
- Viestit: 334
- Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
- Paikkakunta: Numminen
- Viesti:
Re: Harrasteautona W220 S500
Tikkasen Makella Jäkessä laitteet, millä vuototesti ja uudet aineet sisään.
Eiköhän se siitä.

Mersulla mennään jopa kirkkoon!
CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006