W124 Street-Turbo -->606

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja TDi »

tässä vähän esimakua käyttis mesestä josta tullaan tekemaan loiva ST työmatkoja kuljettamaan 8)
kaikki alkoi tästä -91 300dt perus ehjä auto..
Kuva

väri ei vaan iske omaan silmään niinpä kokeiltiin maalata ensimmäistä kertaa ja eihän siitä hyvä tullut niinpä koko autosta ei ole kuvaa toistaiseksi ennenkun saadaan maalattuu uusiks :lol: :mrgreen:
Kuva
Kuva

talven parhaat palat :arrow: :x

Kuva

No sitten asiaan eli tekniikka vaihtuu monivenaan kiitoksia eskolle.
sisältää mynä pumppun 7mm tapeilla ja ahtimeksi hx 40 super 18 pakopesällä


Kuva

Kuva


sitten eikun halkohommiin :wink:

en oo ihan satavarma onko tuo sinnepäinkään mutta cummins tyylistä kehutaan toimivaks niin pitihän se kokeilla tehdä ihan ensimmäinen oma "pakosarja"

hahmotteluu tässävaiheessa kaikki näytti vielä ihan lupaavalta :?:
Kuva

Kuva

Kuva

tästä saattaa tarkka silmänen huomata ettei oo tigillä veetty :twisted:
Kuva

tosta puuttuu viel hukkikset ja pakopainemittarin paikka. saumoja saatetaan vähän hioo ja sit joku salva vaan pintaan piiloonhan toi jää aika hyvin 8) emme ota stressii.. mut onks toi nyt senmallinen mitä pitäs jos ei ni voidaan tehä myös evo kakkonen jossain vaihees :wink:
Kuva
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja pera8x »

pitäiskö tässä olla jotakin kuveja? ei näy ainakaan tänne asti..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
mik_ko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 08.05.2010 11:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja mik_ko »

juu ei nävy tännekkään kuvat, jos sellaisia kuuluisi olla :eh:
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja TDi »

oho no nyt pitäs näkyy :shh:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nyt näkyy kyllä, mutta kuvista taisi unohtua se hukkaportti pois :crazy:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja TDi »

joo siis ilmoitin varmaan vähän epäselvästi mutta hukkikset on vasta tilauksessa eli tulossa 2kpl tialin kopio 38mm molempiin kurkkuun. vai oisko jotain parempia vaihtoehtoja ? mitään älyhintasia ei olla ostamassa...
niin ja tupla plenium imusarja tulossa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Äkkiseltään näyttää aika korkealla fööni olevan.. Mahtuukohan konepelti kiinni. :mrgreen:
Samaten downpipelle saattaa tulla ahdasta rintapellin ja kuutospytyn välissä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja veskola »

Taisi olla minun luetun ymmärtämisessä vika, siellähän se oli tarina hukkaporteista kuvien välissä, tuli vain luettua pelkkiä kuvia :clap: Juu, hyvältä ne kuulostaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja TDi »

Mika.T kirjoitti:Äkkiseltään näyttää aika korkealla fööni olevan.. Mahtuukohan konepelti kiinni. :mrgreen:
Samaten downpipelle saattaa tulla ahdasta rintapellin ja kuutospytyn välissä.
ite turbo ei tule kovinkaanpaljoo venttiilikopasta ylemmäks se veen näyttää siltä kyllä se siel mahtuu olemaan ainut että tuota pakoputkea en niin ottanut huomioon siinä tosiaan saattaa tulla ongelma :think:

mutta rautahan on muokattavissa :)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5566
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mahtaakohan kestää tuo sarja? En halua vittuilla mutta nuo saumat :crazy:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
mik_ko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 08.05.2010 11:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja mik_ko »

No eikait nuo saumat nyt niin huonoilta näytä :wtf:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja napa »

olet ymmärtänyt cummins sarjan ihan oikein... ja mitä noihin saumoihin tulee, niin paskanko väliä sillä on miltä ne näyttää, jos kestävät ja jos eivät kestä, niin hitsaa uusiksi, vaikka rosteri puikolla tai jollain muulla paremmalla puikolla... mikkiliima kun ei oikein aina tahdo toimia tuollaisissa paikoissa... nimim. tänään taas meni valmetista pakosarja paloiksi :P no, eihän sitä valmetin valusarjaa kyllä ole suunniteltukaan, kuin niille n. 160 hepalle, mitä siinä on vakiona ja kun sillä täyden päivän vetää urku auki ojaa, niin kai se vähän kovemmalle joutuu mihin se on suunniteltu :roll: tänään jo vähän väläyteltiin, jos tehtäis itse uusiksi koko pakosarja, kun ei nuo tehtaan tekeleet kestä :twisted:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja TDi »

parempihan olisi tullut tigillä ja jos osaisi kunnolla hitsaa ei vaan malttanut.. :D mutta harjotellaan kymmenenvuoden päästä saattaa jo onnistuu ! viikonloppuna varmaan jotain taas saadaan aikaseks.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5566
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja S202 »

napa kirjoitti:olet ymmärtänyt cummins sarjan ihan oikein... ja mitä noihin saumoihin tulee, niin paskanko väliä sillä on miltä ne näyttää, jos kestävät ja jos eivät kestä, niin hitsaa uusiksi, vaikka rosteri puikolla tai jollain muulla paremmalla puikolla... mikkiliima kun ei oikein aina tahdo toimia tuollaisissa paikoissa... nimim. tänään taas meni valmetista pakosarja paloiksi :P no, eihän sitä valmetin valusarjaa kyllä ole suunniteltukaan, kuin niille n. 160 hepalle, mitä siinä on vakiona ja kun sillä täyden päivän vetää urku auki ojaa, niin kai se vähän kovemmalle joutuu mihin se on suunniteltu :roll: tänään jo vähän väläyteltiin, jos tehtäis itse uusiksi koko pakosarja, kun ei nuo tehtaan tekeleet kestä :twisted:
Eihän sillä mitään väliä olekkaan, hyvän näköisellä saumalla vaan on tapana olla lujempi :D Mutta jos ei kestä niin hitsaa lisää. Säädöt vaan kuntoon ja kunnon kaasua. Ei se vaikeaa ole. Ja napa, kannattaisko ennemmin kattoa vähän suurempaa turboa tai pumpun säätöjä. Nimittäin aika kestävä tuo valmetin pakosarja :crazy:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja napa »

S202 kirjoitti:Ja napa, kannattaisko ennemmin kattoa vähän suurempaa turboa tai pumpun säätöjä. Nimittäin aika kestävä tuo valmetin pakosarja :crazy:
pitäis alkaa varmaan sovittelemaan jo isompia elementtejä pumppuun, jos lisää ruokaa haluaa :roll: kierroksia tuntuu sentään vielä piisaavan... (nyt jotain 3100 RPM "vetävät kierrokset") ilman voimaa taas on turha kairaamaan lähteä, se menee sellaiseksi pelleilyksi :evil:

voihan noissa pakosarjoissa olla vain joku "valuvika", kun ei tunnu meillä kestävän...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja TDi »

pientä päivitystä .

mersuun tuli hommattuu kesärenkaat 18" mersun vanteet.
etupäästä madallettiin 1kierros rälläkällä näin ens alkuun, mutta ei kyllä miellytä liian löysäks jää eli H&R jouset varmaan vai löytyykö vielä jäykempiä ja bilsteinit hommattava.
sit parempikuntoset ajovalot ja kirkkaat vilkut tuli hommattuu samoin uus etupuskuri :P

sit tuli cooleri ja hukkikset samoin tuli hommattuu ahto ja pakopainemittarit nestevaimennetut 4 bariin
viikonloppuna pakosarja loppuun ja downpipen suunnitteluu.
sit sitä seuraavalla viikonlopulla nostetaan kone pois pestään jokapaikka hinkataan ja hitsataan jos jotain tulee vastaan sovitetaan coolerit ym. sitten koko auto maalataan konetilat ja ulkopinta ja nostetaan uutta konetta tilaan ellei toisin todisteta. :mrgreen:

sit mistä muuten saa edullisimman wilkersonin tai vastaavan rajapaineventtiilin ? :roll:
ja vielä tuosta pakoputki asiasta vedänkö 4" putkee alusta loppuun vai riittääkö/kannattaako esim downpipeltä 2x3" putkea loppuun

parikuvaa....

Kuva

Kuva
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja TDi »

jotain saatiin taas aikaseks eli pakosarja rupee olee valmis tasopinnat hiottu ja pinnotteet vedetty viel olis downpipe ku saadaan kone nokalle. hukkikset tuli nyt tolleen mahdollisimman vähän tilaa vieväksi. omastamielestä :shifty:
sit muutama kuva paskasesta mersun yleis ilmeestä ennen maalausta että on jotain vertailupohjaa :thumbup:

etupää pitää päivittää lähiaikoina kun vasemmanpuolen rengas raapii muovilistaa jyrkissä mutkissa :cry:


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Kovin on eksoottisen näköinen pakopainemittarinlähtö :lol:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja TDi »

millanen sen sit pitäs olla oikea oppisesti ? mä oon nähny vaan tollasii :D
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja antti_k »

En tiiä mut ihtellä menee suorana eikä se kyl lämpene juuri ollenkaan :roll:
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Olis ehkä kliinimmän näköinen pakosarja esim mattamustana...
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja TDi »

aijaa mä oon luullu et se lämpenee liikaa mut jos suora käy ni ehottomasti pitää muuttaa. :) nyt ei mustaa kuumankestoo sattunu olee kotona. pitää kattoo jos toi ei pysy ni maalataan sit mustaks....
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja TDi »

2 viikon aikana on saatu jotain aikaseksi ja mersu tuntus toimivan ihan hyvin tässä muutama kuva 8)


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva



konetilaa koitetaan vielä viimeistellä yksinkertaisemman näköseksi nyt se on vaa sillee mitä tallilta on löytyny että on saatu nippuun :shifty:

tosiaan niinku jo uhkailittekin että pakoputki ja turbo ei mahtuis olee ni eihän ne mahtunu meni nyt vähän vituiks toi pakosarja eli sitä lyhennettiin madallettiin ja kutistettiin silti ei menny ku 3" downpipe mutta tarkoitus tehdä ens kaudeks kokonaan uus ja putkisto uusiks samoin pakopesä vaihdettiin 16 ku heräs nii piru myöhään tosin syötöt ja ahdot ei oo nyt "maksimissaan" eikä toistaseks olla kääntämäskää.
nyt kaipaa vaan vahvistettuu lootaa kaikki paineet ruuvattu tappiin ilman alipaineohjausta ja lähtee luistaa aika herkästi ei kehtaa nyt yhtää polkee että kestäs viel jonkuaikaa nipus :problem: mitämuuten maksaa vahvistettu loota ja millä aikataululla niitä tehdään ottaako joku vaihdos vanhan ja antaa vahvistetun ?

ja sit ainut sähköistä joka jäi ketuttaa ku enhä mie muistanu porata lohkoon sitä kiekkamittarin paikaa ja nyt sinne ei oikeestaan mahu poraa ja liitin sen alkuperäsen singaali johdon tohon 606 johtoon mut ei se herää henkii tuleeko sielt iha eri pulssii onko muuta tapaa kun porata se entinen sinne ? en oo varma onko sitä edes tallessa :D onko tän laturissa W napaa valmiina vai pitääkö tinata ?

nii joo ja maalattiin ei tullu hyvä mut saa nyt kelvata toistaseks ei kiinnosta valumia tuli jonkuverran pitää kattoo saisko niit korjailtuu ku kovettuu ensi kunnol :crazy:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja veskola »

w124:n alkuperäistä kierroslukumittaria ei saa toimimaan laturin signaaleilla, se haluaa nähdä 144 pulssia per koneen kierros. OM606 tarjoaa vain 4 pulssia per kierros. Minulla on suunnitelmissa väkästellä pikkuinen elektroniikkakortti, joka hoitaisi tuon ongelman, se vain ei synny ihan tänään eikä varmaankaan ensikuussakaan, mutta luultavasti syksyllä. Vältytään turhilta poraamisilta.

Pakopaineen lähtöön riittää suunilleen yksi semmonen 3-5 cm kierros, varsinkin jos lähtevä letku on silikonia, eihän noista ylimääräisistä tietenkään mitään haittaa ole.

Pakosarjan maalin värillä ei nyt ole minkään verran merkitystä, kyllä sieltä varmasti maalit saavat kyytiä kun aletaan konetta laulattamaan, sikäli maalailut on lähinnä oman mielen piristettä ja antavat iloa sen hetken aikaa ennen kuin kona käynistetään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1534
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja Timo N »

veskola kirjoitti:w124:n alkuperäistä kierroslukumittaria ei saa toimimaan laturin signaaleilla, se haluaa nähdä 144 pulssia per koneen kierros. OM606 tarjoaa vain 4 pulssia per kierros.
tossa mun 606 :ssa oli 6 nastaa siinä startin hammaskehän etupuolella ja toi penkkilapun rpm-tieto otettiin
siitä 606 alkuperäiseltä anturilta, onkos noitakin sit 2 eri kehää ja anturia?
täällä ois yks ostaja tommoselle kortille jos niitä väkästelet myyntiin asti
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja veskola »

Saattoi se olla 6 eikä 4, en minä noita pieniä lukuja niin tarkkaan muista viikonloppuisin :clap: Oliskohan ne kunkin sylinterin YKK:t

Anturiksi käy aina samanlainen tekele, se vain antaa siniaallon kun se metallinokare vilistää siitä ohi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1534
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja Timo N »

mites veskola toi kortin teko?
teetkö korvausta vastaan tommosen, kiirus ei ole
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä voin tehdä, tämän alan harrastustoimintaa pitää aina tukea.

Mulla on tuossa se onkelma, että OM606 on tallilattialla eikä pääse sitä käynnistämään hetkeen aikaan. Kai se pitäisi johonkin penkkiin laittaa ja koittaa käynnistyykö se mutta sitä ennen pitää nykästä ruiskutuspumppu farmarista irti jne jne :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1534
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja Timo N »

veskola kirjoitti:Kyllä voin tehdä, tämän alan harrastustoimintaa pitää aina tukea.
:thumbup: kiitokset etukäteen
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: W124 Street-Turbo -->606

Viesti Kirjoittaja TDi »

mulle voi kanssa tehdä tuollaisen boxin jos ei aivan mahdottomia maksa mullakaan ei niin hirveä kiire ole
Vastaa Viestiin