Käsijarrusta !
Käsijarrusta !
Tervehdys !
Miten säädetään käsijarrua W124:esta mersusta ? Onko mahdollisesti samanlainen systeemi kuin mersun sprinttereissä ?
Miten säädetään käsijarrua W124:esta mersusta ? Onko mahdollisesti samanlainen systeemi kuin mersun sprinttereissä ?
Re: Käsijarrusta !
eikös se sieltä auton alta säädetä. suunnilleen takapenkin kohdalla on sellainen haaroitushommeli mistä lähtee ne vaijerit jarrukengille niin siinä on keskellä pultti niin sitä kirimällä kiristyy säätö ja avaamalla löystyy, siis jos itse käsijarrukahvan säädöstä puhutaan. itse kengät kehitään kohdilleen pyöränpultin reiästä talttapäämeisselillä sitä rullaa pyörittämällä oikeassa kohdassa.
Re: Käsijarrusta !
Siellä takana on sellainen jakohaara josta lähtee vaijerit molemille puolille joka on usein niin p***ka**ssa ettei liiku
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Käsijarrusta !
Väärin! Ensinmäiseksi pitää säätää kasijarrukengät pyöränpultin reiästä riittävän lähelle! Hyvällä taskulampulla kun katsoo niin näkee semmoisen hammaspyörän mitä sitten ruuvimeisselillä pyörittelee niin että kengät hieman "laahaavat" rumpuun. Jos ei ole varmuutta kenkien ja muiden himmeleiden kunnosta niin levy pois ja tarkastamaan... Siiten vasta jos kengät on säädetty lähelle ja poljin menee ihan pohjaan niin sen jälkeen säädetään vaijerin pituutta sieltä kardaanitunnelista. Sama pätee muuten niihin sprinttereihinkin. jos vaan säädetään vaijeria kireämmälle niin ei varmasti pidä käsijarru... Helpottaa myös sitä testailua että milloin on noi kengät sopivalla etäisyydellä jos kampeaa vaikka ruuvarilla noi jarrupalat vähän kauemaksi niin ei sitten ne laahaa siellä.
Re: Käsijarrusta !
aSamuli kirjoitti:Väärin! Ensinmäiseksi pitää säätää kasijarrukengät pyöränpultin reiästä riittävän lähelle! Hyvällä taskulampulla kun katsoo niin näkee semmoisen hammaspyörän mitä sitten ruuvimeisselillä pyörittelee niin että kengät hieman "laahaavat" rumpuun. Jos ei ole varmuutta kenkien ja muiden himmeleiden kunnosta niin levy pois ja tarkastamaan... Siiten vasta jos kengät on säädetty lähelle ja poljin menee ihan pohjaan niin sen jälkeen säädetään vaijerin pituutta sieltä kardaanitunnelista. Sama pätee muuten niihin sprinttereihinkin. jos vaan säädetään vaijeria kireämmälle niin ei varmasti pidä käsijarru... Helpottaa myös sitä testailua että milloin on noi kengät sopivalla etäisyydellä jos kampeaa vaikka ruuvarilla noi jarrupalat vähän kauemaksi niin ei sitten ne laahaa siellä.
Mutta tuolla on se liuku joka jakaa sen vedon taiseksi jos se on jumissa niin toinen jarru ei ota kiinni
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Käsijarrusta !
Kiitoksia vinkeistä !
Pitänee säätää ne kengät aluksi. Sprintterin käsijarru oli ainaki tosi helppo säätää 10 minuutin homma oli.
Siellä on siis se samanlainen hammaspyörä kun sprintterissä oli, mistä meisselillä voi säätää kenkiä .
Pitänee säätää ne kengät aluksi. Sprintterin käsijarru oli ainaki tosi helppo säätää 10 minuutin homma oli.
Siellä on siis se samanlainen hammaspyörä kun sprintterissä oli, mistä meisselillä voi säätää kenkiä .
Re: Käsijarrusta !
Siis samulin neuvo on se ainoa oikea.
Re: Käsijarrusta !
kyllä... sitä auton keskellä olevaa haaroitusjuttua melkee turha rapeltaa ellei ole kyseessä 40v vanha auto.SK kirjoitti:Siis samulin neuvo on se ainoa oikea.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Käsijarrusta !
[quote="Samuli"]Väärin! Ensinmäiseksi pitää säätää kasijarrukengät pyöränpultin reiästä riittävän lähelle! Hyvällä taskulampulla kun katsoo niin näkee semmoisen hammaspyörän mitä sitten ruuvimeisselillä pyörittelee niin että kengät hieman "laahaavat" rumpuun. Jos ei ole varmuutta kenkien ja muiden himmeleiden kunnosta niin levy pois ja tarkastamaan... Siiten vasta jos kengät on säädetty lähelle ja poljin menee ihan pohjaan niin sen jälkeen säädetään vaijerin pituutta sieltä kardaanitunnelista. Sama pätee muuten niihin sprinttereihinkin. jos vaan säädetään vaijeria kireämmälle niin ei varmasti pidä käsijarru... Helpottaa myös sitä testailua että milloin on noi kengät sopivalla etäisyydellä jos kampeaa vaikka ruuvarilla noi jarrupalat vähän kauemaksi niin ei sitten ne laahaa siellä.[/q
nimenomaan näin se tapahtuu, tuli itse vähän huonosti selitettyä tuo hommeli
eli ensin kengät tietysti kohdilleen siten että rumpuun hiukan laahaavat kiinni ja sitten vasta itse kahvan säätö sieltä auton alta
tosin jos alkaa miettiä niin ei nuo meidän muidenkaan kommentit kovin "vääriä" olleet vai mitä samuli? ee se aina kannata syyttelemään ruveta, ohjeet oli oikeat joskin hieman epäselvästi saneltu 
nimenomaan näin se tapahtuu, tuli itse vähän huonosti selitettyä tuo hommeli



Re: Käsijarrusta !
Auton alta säädetään ainostaan sen jälkeen kun on vaijerit uusittu, eli käytännössä löysätään vaijerit. Jarruhihnojen kuluneisuuden mukaan säädetään rummun pultin reijästä. Ei tuossa ole mitään tulkinnanvaraa.
Itsestään selvää on, että jos jokin osa on jumissa se herkistetään tai tarvittaessa uusitaan. On se sitten auton alla, jarrurummussa tai katolla.
Itsestään selvää on, että jos jokin osa on jumissa se herkistetään tai tarvittaessa uusitaan. On se sitten auton alla, jarrurummussa tai katolla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Käsijarrusta !
Ite en ainakaan säädä niin lähelle että laahaa, vaan ensin iholle ja sitten polen kässäriä, että osat hakee paikkansa ja sitten löysään ettei aivan ota rumpuun kiinni
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: Käsijarrusta !
Ei ollut tarkoitus ketään syytellä. Törmää vaan tossa niin usein ihmisiin jotka esim Sprintterin käsijrrua syyttävät ihan paskaksi systeemiksi kun eivät vaan osaa sitä säätää. Suurin osa kun vaan kiristää vaijereita eikä säädä kenkiä,jolloin jarruvoimat ei todellakaan ole mitä pitäisi...Roobert kirjoitti:Samuli kirjoitti:Väärin! Ensinmäiseksi pitää säätää kasijarrukengät pyöränpultin reiästä riittävän lähelle! Hyvällä taskulampulla kun katsoo niin näkee semmoisen hammaspyörän mitä sitten ruuvimeisselillä pyörittelee niin että kengät hieman "laahaavat" rumpuun. Jos ei ole varmuutta kenkien ja muiden himmeleiden kunnosta niin levy pois ja tarkastamaan... Siiten vasta jos kengät on säädetty lähelle ja poljin menee ihan pohjaan niin sen jälkeen säädetään vaijerin pituutta sieltä kardaanitunnelista. Sama pätee muuten niihin sprinttereihinkin. jos vaan säädetään vaijeria kireämmälle niin ei varmasti pidä käsijarru... Helpottaa myös sitä testailua että milloin on noi kengät sopivalla etäisyydellä jos kampeaa vaikka ruuvarilla noi jarrupalat vähän kauemaksi niin ei sitten ne laahaa siellä.[/q
nimenomaan näin se tapahtuu, tuli itse vähän huonosti selitettyä tuo hommelieli ensin kengät tietysti kohdilleen siten että rumpuun hiukan laahaavat kiinni ja sitten vasta itse kahvan säätö sieltä auton alta
tosin jos alkaa miettiä niin ei nuo meidän muidenkaan kommentit kovin "vääriä" olleet vai mitä samuli? ee se aina kannata syyttelemään ruveta, ohjeet oli oikeat joskin hieman epäselvästi saneltu
Re: Käsijarrusta !
Joo ny on kässäri taas iskussa ! Varttitunnin homma oli 

Re: Käsijarrusta !
Olen omistanut 16 Mersua, eikä ole seisontajarrun vaijereihin tarvinnut koskea. Kehintä riittää.