Törmäsin eilen epämiellyttäävään yllätykseen, akku tyhjenee ajaessa niin, että auto lopulta hyytyy (sammuu, ellen pidä kierroksia min. 2000:n kieppeillä erilaisilla konsteilla) pysähdyttäessä liikennevaloihin.
Oireet: ensin ABS, sitter SRS merkkivalot syttyvät tässä järjestyksessä (katsoinkin keskusteluista, että näin käy jännitteen laskiessa), pyyhkimet, ikkunat jne. toimivat juuri ja juuri (mielestäni selkeästi jännitteen laskun merkki), stereot sammuvat ja lopulta auto, ellei kierroksia saa pidettyä ylhänä (tosin ei tepsi kovin pitkään). Tämä kaikki tapahtuu silloinkin kun vain ajovalot ovat päällä ja kaikki muu (puhaltimet, stereot jne.) sammutettuina. Kun auton antaa seistä virrattomana vartin, käynnistyy se taas nätisti, merkkivalot eivät pala ja kaikki häiriön oireet ovat poissa - kunnes on taas ajettu 10-20km ja sama uusiksi. Kotiin reissusta pääsin lopulta hitaasti mutta epävarmasti erinäisten taukojen jälkeen.
Latauksen merkkivalo ei syty missään vaiheessa häiriötä, ennen tai sen aikana, toimii kyllä kun virrat ovat päällä (ei siis merkkivalon poltinvika). Talvella akku, puola ja virranjakajan kansi on vaihdettu, akun navat ovat tiukalla.
Voisiko nyt olla niin, että kun talvella on laitettu 100Ah akku, niin se on potkinut huonolla laturin latauksella tänne asti omin voimin, mutta nyt akun käytössä heiketessä ja kun auton laturi ei jaksa sitä ylläpitää/ladata on auto vain ulkoisen latauksen varassa (piuhan päähän keskellä kevättä - riemukasta). Oletteko törmänneet ja olisiko vinkkejä viasta (laturin hiilet tarkistamatta toistaiseksi).
W124 300CE Jännite laskee ajaessa
Re: W124 300CE Jännite laskee ajaessa
Jos laturin runko lämpenee käydessä niin lataus toimii.Yksi paikka joka purkaa epäkunnossa nähtävästi on se imusarjan ja kannen välissä oleva lämpöpelti.Sille on sulakekin mutta pitäisi etsiä pistoketta mikä johto sinne menee ja liitin irti ja kokeilla auttaako.
selvin on myös mittailla yleismittarilla lataus käynnissä ja sitten kulutus laitteiden kanssa.Ja myös etsiä purkavaa kohdetta jos laturi ja akku on ok.
Tuolleen purkava akku kun lepää hetken auto sammuksissa niin se palautuu yllättävän hyvin ja taas pyörii moottori nätisti.
Tieten laturissakin voi olla vikaa mutta pitäisi mittailla.
selvin on myös mittailla yleismittarilla lataus käynnissä ja sitten kulutus laitteiden kanssa.Ja myös etsiä purkavaa kohdetta jos laturi ja akku on ok.
Tuolleen purkava akku kun lepää hetken auto sammuksissa niin se palautuu yllättävän hyvin ja taas pyörii moottori nätisti.
Tieten laturissakin voi olla vikaa mutta pitäisi mittailla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 300CE Jännite laskee ajaessa
Otin säätäjä/hiilipaketin irti ja olikin kolme ruuvia eli ei Boschin laturi. Omituista oli se, että hain Motonetista pelkät hiilet, sekä Boschin (jotka olivat sopivat), että Valeo/Motorolan (liian häppärät=ei sopivat). Boschin säätäjäpiiri ei käynyt, tässä paketissa se on pyöristetyn salmiakin muotoinen ja niitattu kiinni --> ei vaihdettavissa. Pelkän säätäjän tyypillä netistä hakiessani paljastui, että se on Valeo-Motorolan ja lopulta hain paikallisesta varaosaliikkeestä Hucon paketin 130698, joka sopii paikalleen, vaikkakin hiilet ovat nämä pienemmät. Vaihdon jälkeen pistin mittarin akun napoihin ja latasipa mukavasti, vaikka kuormitin kaikella mahdollisella tyhjäkäynnissä. Nyt toivotaan, että vika oli tämä ja huomisen matkan aikana ei mitään häiriöitä enää tule
.

Re: W124 300CE Jännite laskee ajaessa
jännitteensäätimen oikuiltahan tuo kuulostikin