Subbari vararenkaan sisään

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Subbari vararenkaan sisään

Viesti Kirjoittaja Sami S »

Nextin kotisivuja tutkiessa törmäsin aika mielenkiintoiseen subi ratkaisuun.
Tästä laitoin omille kotisivuille juttua Autohifi osioon Mielenkiintoisia subbari ratkaisuja artikkelin.

Esim 14" renkaan sisään voisi mahduttaa Peerlesin XLS 10" Car elementin jolle suljettu kotelo 10-15L olisi sopiva.
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Subbari vararenkaan sisään

Viesti Kirjoittaja tero »

Sami S kirjoitti:Nextin kotisivuja tutkiessa törmäsin aika mielenkiintoiseen subi ratkaisuun.
Tästä laitoin omille kotisivuille juttua Autohifi osioon Mielenkiintoisia subbari ratkaisuja artikkelin.

Esim 14" renkaan sisään voisi mahduttaa Peerlesin XLS 10" Car elementin jolle suljettu kotelo 10-15L olisi sopiva.
Itse tein noin 10 vuotta sitten sierraan vastaavanlaisen mutta kustomina paikalleen rakennettuna.

Ensin vaihdoin alkuperäisen täysikokoisen vararenkaan saabista otettuun max 80km/h laihdutettuun malliin. Sen sijoitin ylösalaisin vararengaskaukalon pohjalle ja muovailin sen, ja kaukalon reunat ylös saakka bitumimatolla. Tarkoituksena saada vaimennettu tiivis pinta koko kuoppaan.

Kun se oli tehty niin levoin koko kuopan lasikuidulla.

Lopputuloksena oli irroitettava vähän päälle 30 litrainen ulkopuolelta bitumimatolla vuorattu lasikuitupönttö. Tämän sisään laminoitiin paljon poikittaistukia ja ruuvattiin kansi päälle johon sijoitettiin elementti.

Koko kaiutinpönttö on siis helposti nostettavissa kuopasta pois paljastaen sen alla olevan vararenkaan. Koska se on muottiin leivottu ja ulkopuolelta vuorattu bitumimatolla niin se on täysin jäykkä kumisematon rakenne. Se myöskin käyttää kaiken mahdollisen litrakoon vararengaskotelosta ilman että vararenkaasta tarvitsi luopua tai tehdä mitään peruuttamatonta muutosta autoon.

Nyt olen jo kasvanut tuosta jumps-jumps hommasta vähän ulos, mutta kaiken kaikkiaan niin se oli helppo, halpa ja toimiva ratkaisu. Se yhdistettynä kahteen pääteasteeseen tuotti tarpeeksi äänenpainetta kaikkeen normaaliajoon. Elementtiä en edes muista, mutta olisikohan ollut joku 12' tuuman peerlessin tuplakäämityksellä varustettu versio.

Toisaalta niin tuo valmis 15 litran ratkaisu on tietysti helppo jos ei hirveästi äänenpainetta tarvitse. Tuo kymppituumainen ei tosin oikein jaksa liikuttaa kovin huimia määriä ilmaa vaikka olisi miten longstroke.

Ei tietysti mikään ongelma normaaliajossa, mutta jos moottoritienopeuksilla ajaa kaikki ikkunat auki niin takaluukusta ei enää kantaudu jumputus kovin hyvin. Jos kaituin on jämäkästi autonpohjassa kiinni niin tietysti jonkin verran kulkeutuu ihan mekaanisena värinänä takamukseen mutta ei varsinaista ääntä.


Nykyjään Benzissä on kuitenkin tullut nautittua enemmänkin sen tarjoamasta hiljaisuudesta kuin mahdollisimman suuresta mekkalasta.


terv. Tero
Vastaa Viestiin