Täristävät jarrut

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Täristävät jarrut

Viesti Kirjoittaja PM »

Nonniin, ei ota v-mäinen tärinä loppuakseen. Normaalijarrutuksessa ei tärise, mutta jos esim. motarin rampilla jarruttaa kunnolla, täristää niin että hampaat meinaa tippua suusta. Auto siis seissyt noin 4kk, eikä levyt ajoonottaessa silmämääräisesti kovin ruostuneet olleet. Ja nyt näyttäisivät laikat olevan jo täysin kiiltävät, mutta tärinä jatkuu edelleen. Missä siis mättää ja mikä avuksi? Levyt + palat ovat laatukamaa, vaihdettu muistaakseni viime vuoden joulukuussa. Ja tärinä tuntuisi tulevan kuskin puoleisesta etujarrusta... :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Täristävät jarrut

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pasi M. kirjoitti:Nonniin, ei ota v-mäinen tärinä loppuakseen. Normaalijarrutuksessa ei tärise, mutta jos esim. motarin rampilla jarruttaa kunnolla, täristää niin että hampaat meinaa tippua suusta. Auto siis seissyt noin 4kk, eikä levyt ajoonottaessa silmämääräisesti kovin ruostuneet olleet. Ja nyt näyttäisivät laikat olevan jo täysin kiiltävät, mutta tärinä jatkuu edelleen. Missä siis mättää ja mikä avuksi? Levyt + palat ovat laatukamaa, vaihdettu muistaakseni viime vuoden joulukuussa. Ja tärinä tuntuisi tulevan kuskin puoleisesta etujarrusta... :roll:
Itse satulan männät jumittaa. Tuttu vika, Ässässä meinaten on moinen.
Irroita jarrupalat ja koeta työntää mäntiä takaisin muutaman kerran (tietty välillä polje niitä hieman auki. Jos ei auta tämä, niin sitten satula kauniiseen käteen ja vaihtamaan tiivisteitä/raapiman ruostetta pois männän ympäriltä.
Helpoimmalla tosin pääsee, jos tilaa esim. Venetmäeltä käytetyn satulan. Toimii varmasti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Täristävät jarrut

Viesti Kirjoittaja M.K »

Pasi M. kirjoitti:mutta jos esim. motarin rampilla jarruttaa kunnolla, täristää niin että hampaat meinaa tippua suusta.
ABSit :mrgreen:

Levy kiero :roll:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ässäeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 24.08.2003 20:41

jarrujen tärinää

Viesti Kirjoittaja ässäeemeli »

kuulostaa tutulle..
vaihdoin kahdesti W124:n etulevyjä tärinän vuoksi, ensin vasen sit oikea.

Boschin levyt vaan tykkäsivät vetää ittensä kieroiksi muutaman sadan kilometrin jälkeen. Takuuseen meni.

Mäntien herkistely tosiaan voi myöskin helpottaa tautiin. 8)
Avatar
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 09.11.2003 18:41
Paikkakunta: Tampere

joo täryää

Viesti Kirjoittaja Tipi »

Mullakin täristää kun voimakkaammin jarruttaa. Tärinä on aika voimakasta.
Epäilen että levy on menyt kieroksi, ainakin katsastusmies väitti jo helmikuussa että toinen takalevy olisi hieman kiero, meni vielä silloin läpi nyt tuskin menisi. Millainen homma olisi itse tuo levy vaihtaa, tarviiko paljon erikoistyökaluja vai vienkö suoraan ammattilaiselle ?
W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
Avatar
Nisse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: La 07.02.2004 16:38
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja Nisse »

Vanhoissa Sierroissa tämä oli tuttu vika... Laikkoja sorvattiin ja vaihdettin, mutta ne olivat niin huonoa laatua että HUHU. Näin ainakin mä luin jostain.
T. Nisse

- W211 320cdi Avantgarde '03

"Gamla Mersun dör aldrig, de bara ryker mer."
"Killar med hjärna, kör bilar med stjärna."
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Nivelistä

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Nisse kirjoitti:Vanhoissa Sierroissa tämä oli tuttu vika... Laikkoja sorvattiin ja vaihdettin, mutta ne olivat niin huonoa laatua että HUHU. Näin ainakin mä luin jostain.

Heh totta, Sierroissa meni levyjä ja vielä kun siihen lisättiin tyyppivikana etupään onnettomat nivelongelmat niin tärinää riitti, välillä nivelistä ja välillä jarruista :)
MB C180 vm -95
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Itsellä on sama tärinä jarruissa. Vaihdoin etujarrulevyt ja palat. Enää ei tärinä oo niin paha ja jarrutusteho nousi aika huomattavasti. Ikävä kyllä taitaa olla sama juttu takapäässä. Takapään jarrut täristää nyt.

Oma veikkaus tän auton tapauksessa on se, että se on seisonut jonkin aikaa ulkona ja jarrupala "ruostunut" levyyn kiinni. (Autoliikkeestä ostin reilu viikko sitten) Eikä auta vaikka kuinka voimakkaasti jarruttelis. Nuo levyt mitkä vaihdoin ovat Boschilaiset.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

No eipä ne nyt kiinnikään voi ruostua mikäli autolla kuitenkin ajetaan. Ja äkkiä se ruostemoska siitä levynpinnalta jo häipyykin.
Ja mikäli lyö jumiin, on vika kyllä jossain muualla, kuten todettiin, useimmiten satulassa. Korjaussarja nyt on vähintä mitä männille voi tehdä. Niin joo ja jarruputketkin kuulemma ruostuu ym :shock: :roll: :lol:
mooze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 13.07.2003 23:01

Viesti Kirjoittaja mooze »

kappas onki yleisempi vika, mulla secissä sama juttu tosin ei paha onneks..
mut tollasissa yli 160kmh vauhdeista kun jarruttelee niin tärisee
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18105
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Saksantuontiautoissa on sillointällöin tuota tärinävikaa, joka johtuu juuri siitä että auto on pitkään ajamatta ja pala ruostuttaa levyä yhdestä kohdasta.

Joskus korjaantuu jarruttelulla, useimmiten vasta levyjen vaihdolla.

Niissä tapauksissa männät eivät ole olleet jumissa, eikä saksantuontimersuissa yleensäkään koskaan.
wiimax.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Joo vähemmänhän ne saksalaisten jarrut ovat päässeet paskaa keräämään jne. Mutta ymmärsin edellisestä että vika ei korjaantunut levyn ja palojen vaihdolla...
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Noniin. Levy oli todellakin ruostunut noin 50-60 millin matkalta aikas kuopalle. Hieman hiontaa käsipelillä :D ja parit kunnon jarrutukset. Eipä täristä enää, mutta eipä nuolaista ennen... :roll:
Ehkä pientä jurinaa on vielä havaittavissa kevyemmin jarruttaessa, sen sijaan kunnolla polkiessa ei enää yhtään. Ja toimii kyllä jarrut muuten kipakasti, hyvä ettei tippunu silmät päästä kun jarruttelin hampaat irvessä kuudestakympistä nollaan. :lol: Eikä muuten puolla yhtään.

Miten yleistä muuten on että etujarrujen männät alkaa jumittaan? Ennen viime talven jarruremonttia takapäässä toisella puolella oli mäntä jumissa, jonka seurauksena jarrulevy oli syöpynyt sisäpuolelta täysin pilalle. Mutta antoipa silti katsastuksessa tasaiset huippulukemat... 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18105
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Miten yleistä muuten on että etujarrujen männät alkaa jumittaan?"

Mersussa tosi harvoin.
wiimax.fi
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

dealer kirjoitti:"Miten yleistä muuten on että etujarrujen männät alkaa jumittaan?"

Mersussa tosi harvoin.
Jarruneste kannattaa vaihtaa, jos ei ole tietoa milloin viimeksi on vaihdettu,
pååsylinterin toiminta voi jumitella, josta voi myös tulla toiminta häiriötä ?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Uusia levyjä vaihdettaessa kannattaa pyörän napa puhdistaa huolellisesti ruosteesta.
Jotku on senkin takia vaihdelleet uusia levyjä taas uusiin.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Jarrulevyjä eteen vaihtaessani huomasin että oikean etupyörän laakeri krahisee aika ikävästi ja nyt tuli mieleen että se voisi aiheuttaa myös pientä tärinää...
Passat Variant 1.9TDI 2001
Vastaa Viestiin