2,9 superi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

2,9 superi

Viesti Kirjoittaja j.a »

mitkä männät käy sprinterin lokiin esikammio kannen kanssa? vai pitääkö käyttää toista lohkoa ja mäntiä?
Diesel on puhtaampi
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja Terho P »

om602.jotain ... elikkäs vanhemman rintterin eli mersun pakun joka on vapari .. männät sopii kannenkanssa mutta riippuu veiveistä .. taisitten w140 350 ässämersun .. onhan nuita mutta tuo 2.9l ei oo kauheen kestävä konevaihtoehto
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

j.a kirjoitti:mitkä männät käy sprinterin lokiin esikammio kannen kanssa?
110td viton 2.3 turbod tai W140 350 ässän 3.5l td koneesta männät käy esikammiokannen kanssa.
212d/312D/412D Sprintterin/290 väykyn kanget
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Terho P kirjoitti:om602.jotain ... elikkäs vanhemman rintterin eli mersun pakun joka on vapari .. männät sopii kannenkanssa mutta riippuu veiveistä .. taisitten w140 350 ässämersun .. onhan nuita mutta tuo 2.9l ei oo kauheen kestävä konevaihtoehto
Miksi ei ole kauhean kestävä konevaihtoehto?

Ajattelin vain ko olen vässäämässä väykän 290TD:stä moottoria íttele.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Lyhyet kanget ja pitkä isku. = huono kampikulma
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tjaa, niinpä niin. Paljonkohan painetta tuo mahtaa kestää kohtuudella?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Ville Hakala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 05.09.2007 13:51
Paikkakunta: vaasa

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja Ville Hakala »

Ookko ajatellu jos pistäisit 2,5D:n kampuran ja kanget?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Hyvin se kestää ottaa voimaa mutta kovia kierroksia se ei kestä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Paljonko ovat "kovat kierrokset" :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kyllä tuunaajien täytyy tietää, paljonko sitä dieseliä voi kierrättää. :roll: Männännopeus keikkuu xxxx r/min.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

veskola kirjoitti:Paljonko ovat "kovat kierrokset" :lol:
No itse en missään tapauksessa kierrättäisi yli 5000.
Vakio kiekkamittarissa (E290/S350) punainen alue alkaa 4200 kohdalla.

Jokuhan sitä tuostakin alkaa vastaan väittämään ettei kierrosluku mittarin punaisella alueella ole mitään merkitystä. No. omapahan on kone joka poksahtaa.
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

rumilus kirjoitti:Kyllä tuunaajien täytyy tietää, paljonko sitä dieseliä voi kierrättää. :roll: Männännopeus keikkuu xxxx r/min.
Männännopeus kierrosta minuutissa? :shock:
S212 & W639
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja rumilus »

-jorkki- kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Kyllä tuunaajien täytyy tietää, paljonko sitä dieseliä voi kierrättää. :roll: Männännopeus keikkuu xxxx r/min.
Männännopeus kierrosta minuutissa? :shock:
Jep..., kun tiedetään männän kulkema matka eli männännopeus m/s
...saadaan maksimaalinen kierrosnopeus r/min. :roll:

Tarkalleen kun lukeekin, kertomani voidaan tulkita väärin. No ylläolevasta selviää asia.
Eli yhteenvetona dieselin polttoineen palamisnopeus / puristuspaineet ratkaisevat männännopeuden m/s ja sitä kautta maksimikierrokset r/min.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja xr »

veskola kirjoitti:Paljonko ovat "kovat kierrokset" :lol:
tähän on helppo vastata :D
kampiaksilalla on kierroksia ja samaan aikaan on männän nopeus nolla :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Meinaan itse kierrättää hitusen yli 6000 rpm huonolla kankikulmalla, jotain 5900+ rpm on testattu eikä ole hajonnut :mrgreen:

Eiköhän se kankikulman suhteen riitä se kierrosluvunkesto myös 2,9:ssä :roll: mutta vetäviä kierroksia ei varmasti kannata pistää 6500+ rpm kohdille.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja napa »

kiertokankien materiaali ja toteutus on yksi keino saada lisää kierroskestävyyttä näihin suunnitteluvirheiden malliesimerkki koneisiin, mutta kuka viitsii ostaa 5 000 euron kankia johonkin riisseliin... vakio alakerralla tuosta 2.9 koneesta tulee silppua siinä 150 hepan jälkeen :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Melekosta legendaa taas kerran...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja napa »

Mika.T kirjoitti:Melekosta legendaa taas kerran...
niin no... 2.5 OM605 koneesta saa paljon paremman, ja tehokkaamman, paljon halvemmalla, kuin 2.9 OM602...

näitä pitkäiskuisia OM602 tuli nähtyä räjähtäneinä ihan riittävästi jo -90 luvulla...

kyllä siitä 2.9 varmaan tehoja jotain sais pihalle, mutta mitä mieltä teettää "billetti nitrokoneen kankia" tuollaiseen dieseliin, josta otetaan kuitenkin vain jotain reilu 200 heppaa litralta...

sitä en muista päästiinkö siinä yhdessä koneessa edes 150 hepan yli, kun jo tuli kanki pihalle :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Älä nyt kuitenkaan sekota niitä kanttipakun kammiokoneita näihin suoraruutta alakertoihin.
Tosin topikin alottajan kokoonpanoa ei tiedä mutta kuten yllä kirjoittettua.. 2.9 suoraruutan kangilla kasattuna kestää ihan hyvin.

Mutta ei näistä jaksa enää tingata. aina löytyy joku jolle moinen kokoonpano ei sovi mitenkään päin päähän.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja napa »

ja minä murehdin lähinnä veskolan konetta ja sen kierroskestävyyttä... ei sillä käsittääkseni vielä mitään suoraruuttaa ole :roll: vaan "esikammio pitkäisku"...

tuli vain kiireessä hieman kirjoitettua niin, ettei enää itsekkään saa selvää mitä ajoin takaa :oops:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja j.a »

sprintterin suorasuihku kone on aihiona ja ihan vaan siitä syystä,kun semmonen jäi käsiin sopivasti käyttötarkotuskaan ei ihan vielä oo selvillä,mutta ei katuautoon tule
Diesel on puhtaampi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se taisi olla jo 2005 kun tuommosesta alakerrasta otettiin 4 sylinterillä se reilusti yli 200 hp, kai se viides mäntä sitten toimii siellä vain jarruna ja räjäyttää koneen 150 hp kohdalla :lol: mutta ei näistä tosiaan kannata kinata, jos se ei napalla kestänyt niin se on faktaa sitten. Vai oliko ne jotain pitkäiskuisia vaparikoneita sittenkin :roll:

Mun kaaliin ei vain mene miten se suihkutusjärjestelmä siihen kestoon vaikuttaa, jos alakerta on suunnilleen identtinen :roll:

Jos oikein pilkkua nussitaan niin tällä hetkellä mulla on lyhytiskuiset molemmissa mersuissa. :lol: mutta tosiaan miltei 6000 on kiertänyt tuommonen esikammio pitkäiskukone ihan tehtaan veiveillä. Sen minun pitkäiskukoneen alakerta on edelleen avaamatta, puolikkaana tallinlattialla, ihan tehtaan jäljiltä on pultit siellä.

j.a: Ei muuta kun siitä vain tekemään, ei olisi ensimmäinen moinen kone mistä otetaan voimaa ulos.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja napa »

ei ne mun omia koneita ollut, mitä nyt sivusta seurasin...

ja totta helvetissä ne oli alunperin vapareita, mihin vain turbo kylkeen ja pumppu mynän kautta kiinni :D

mutta kyllä se jotain kertoo konen kestävyydestä, jos toinen kestää 150 hp ja toinen 400 hp... siis vaparista tehty samalla kaavalla... 400 heppaisessa vain on 400 cc vähemmän tilavuutta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Kyllä se alkaa selvitä mitä se väykän suoraruuta kestää. Mynän mekaaninen pumppu 8 millisillä on tarkoitus laittaa siihen kuiten soppaa jakamaan ja suuremmat suuttimet.

Turbo ei ole vielä tiedossa, onkos tällä tieto guru porukalla hyviä ehdotuksia? :)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja rumilus »

joop79 kirjoitti:Kyllä se alkaa selvitä mitä se väykän suoraruuta kestää. Mynän mekaaninen pumppu 8 millisillä on tarkoitus laittaa siihen kuiten soppaa jakamaan ja suuremmat suuttimet.

Turbo ei ole vielä tiedossa, onkos tällä tieto guru porukalla hyviä ehdotuksia? :)

Välikysymyksenä kysyisin, miten monta sekuntia ajattelit moottorin kestävän, kun 8 mm polttoaine-elementeillä ruokitaan ja siihen laitetaan sopivan kokoinen ylipaineellinen ahto, jotta moottori olisi mm. seossuhteessa balansissa ?
Aiotko todella päästä ennätysten kirjaan, miten nopeasti sait moottorin palasiksi.
Ei noilla toimenpiteillä pitkälle pötkitä, täytyy paljon rakentaa moottoria jos mielii sen saada kestämään.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja j.a »

mäntiä tähän koneeseen pitääkö olla turbon männät vai pelaako jotkun pakun vapari männät?
Diesel on puhtaampi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja rumilus »

j.a kirjoitti:mäntiä tähän koneeseen pitääkö olla turbon männät vai pelaako jotkun pakun vapari männät?
Eiköhän se selvinnyt aikaisemmista viesteistä.
Jos aikoo ylipaineistaa sylinteriryhmää on oltava siihen soveliaat männät.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Turbon männät ehdottomasti.

joop79 kirjoitti:Kyllä se alkaa selvitä mitä se väykän suoraruuta kestää. Mynän mekaaninen pumppu 8 millisillä on tarkoitus laittaa siihen kuiten soppaa jakamaan ja suuremmat suuttimet.

Oletko perehtynyt ennakonsäätöön miten saat ajoituksen säädön toimimaan oikein suoraruutalle. Ettei käy koneelle huonosti heti eka vedossa.
itse en ole tuohon perehtynyt ollenkaan. Vaan "kuulopuheita" ettei se kammiokoneen ennakonsäädin ole oikein hyvä sellaisenaan suoraruutalle.

Tarviiko suoraruutta suuremman ennakon kierroksilla vs. kammio???
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja napa »

Mika.T kirjoitti:

Oletko perehtynyt ennakonsäätöön miten saat ajoituksen säädön toimimaan oikein suoraruutalle. Ettei käy koneelle huonosti heti eka vedossa.
itse en ole tuohon perehtynyt ollenkaan. Vaan "kuulopuheita" ettei se kammiokoneen ennakonsäädin ole oikein hyvä sellaisenaan suoraruutalle.

Tarviiko suoraruutta suuremman ennakon kierroksilla vs. kammio???
jos itse oikein ymmärsin, niin tässä ollaan tekemässä esikammio konetta, suoraruutasta :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 2,9 superi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Minä taas ymmärsin että Joop79 tekee ihan suoraruuttaa.

J.a taas kammiokannella. :lol:
Vastaa Viestiin