Käyntihäiriöt 190E

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vieras

Käyntihäiriöt 190E

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Eli 190E-87 MB:ssä epätasainen käynti, vein autosähkökorjaamoon, tekivät mittaukset---->Lambda sökönä, ruiskun suuttimet vaihtoon. Ottivat jo vianmäärityksestä 269 euroa ja vikojen laitto olisi n. 600 euroa, joten kannattaako lähteä yrittämään itse vaihtamaan edes lambdaa? Onko vaikea homma? Mitä mieltä olette suutinten vaihdosta?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

HÄ??

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Siis veit autosähkökorjaamoon? Pikemminkin autorosvokorjaamoon tai sitten Mersu on jampoille täysin uusi tuttavuus ja harjoittelivat piikkiisi vianetsintään yli puolen päivän laskutettavat tunnit. Tai sitten liikkeessä on juuri ostettuna huippukallis testeri ja investointi pitää saada rokotettua kertarykäisyllä parilta ensimmäiseltä asiakkaalta :shock:

Jos olet jo "tutkimuskuluina" maksanut tuon verran, niin eipä sitä kannata enää itse alkaa koppuloimaan asiaa eteen päin. Jos lambdan vika koskee vain anturia, anturinvaihto pitäisi olla helppo nakki. Mikäli ruutta oireilee "syvemmätlä", niin kotiasentajalta loppuvat keinot helposit. Suutinten kanssa voi samoin ammattilaisen apu olla parasta. Hommassa on hyvä olla kunnon vehkeet ja oikeat osat. Saat ainakin vaatia tuohon rahaan 100% moitteettoman lopputuloksen - vie homma sitten vaikka viikon.
Suuttimille voisi ennen vaihtohommaa kokeilla Forte-käsittelyä. Saattaa auttaa, jos kyseessä on vain harmiton likaantuminen (miten mahtaa olla ajokilometrien laita??)
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vieras

Valohoitoa

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Eli kiitos ja:

Siihen vianmäärityslaskuun sisältyi:
-käyntihäiriöiden selvitys (mittasivat koko moottorin sähköt-->lambda sökönä+suutimet likaiset+virranjakaja kulunut)
-vesivuodon selvitys (vesipumppu kaput,itse epäilin ja nyt korjasin)
-keskuslukon häiriöt (mittasivat-->letku irti ovesta,tosin itse sen olin jo katsonut ja nyt laittanut)
Eikä muuta.

Hain auton pois, niin economy-mittari oli pimeä ja auto kävi vieläkin huonommin. Sanoivat tyytyväisenä, että tuo parin päivän päästä takaisin, niin korjataan ja lasku min. 600 e (sis. lambda+ruiskusuuttimet+virranjakaja+pyörijä). En nyt sitten vienyt...

Kun nyt kerran kysellään ja kitistään, niin missä on economy-mittarin (alipaine?-)letku ja mihin se kiinnitetään moottorin päässä? Kun eivät kyseisestä korjaamosta osanneet neuvoa...
Ja ajattelin katsoa itse sitä lambdaa.

Auto on Saksasta pari vuotta sitten tuotu ja mittarissa lukee 160tkm. Mene ja tiedä. Moottori näyttää hyvältä ja vehje on toiminut moitteettomasti tähän asti. Tämä on tällaista. Kiitos jo etukäteen.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Seuraa kysymys: pelaako myös ruiskukoneen economy-mittari ailipaineella, vai ottaako viisari tietonsa esim. jostain sähköpulsseista kuten BMW:n kulutusmittari.

Kaasarikoneessahan on imusarjassa anturi, jolta tulee letku mittaristolle.
Mittaristossa taasen on letkun alipaineen mukaan kääntyilevä vivusto.
Jos ja kun tämä on ruiskussakin, katso ensin että alipaineletku on kiinni mittaristolla. Itsellä se oli kerran lysyssä ja siksi neula liikkui hitaasti ja viiveellä -- tämäkin voi olla homman nimi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jasså

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kaikki on suhteellista. Jos pakettiin on sisältynyt noinkin paljon toimenpiteitä, niin laskutus alkaa saada hieman toisenlaiset mittasuhteet. Mutta ei sitä kovin edulliseksi voi vieläkään kehua.

Economy-letkun irtoaminen kertoo, että on siellä pellin alla ainakin käyty. W201:n konehuoneen sielunelämä on hieman oudompi rasti, mutta josko nostat ilmanputsarin pois tieltä, niin eiköhän se irtonainen letkunpää sieltä lähimaastosta kurkistele ja sille vastakappalekin löydy. Korjaamon työn huolellisuudessa on tosin toivomisen varaa, jos tällaisia homman sivutuotteena tulee. Tosin on melkein sääntö, että muissa kuin asiantuntijapajoissa autoon tulee tilalle vähintään yksi uusi vika, jos sitä alkuperäistäkään saadaan kunnolla korjattua.

Onhan tuohon 600 eunukkiin tarjolla tavaraakin aika lailla - M103-koneeseen jo pelkkä jakajankansi ja pyörijä taisivat olla jotain 100 euron tietämissä. Tuskin se M102-koneeseen on hirmuisesti halvempi. Suutinhomma laittaa epäilyttämään. 160.000 km on matka, jossa niiden ei pitäisi vielä olla "kypsät" ja vaihtoa vaativat.
Omassa koneessa on nyt 290.000 km ja alkuperäiset suuttimet kerran Fortella putsattuina toimivat täysin moitteetta.

Jos lambda on nirahtanut, niin sille ei voi mitään - vaihtoon menee. Mutta kaikessa muussa voisi kunnon tietävä mersupaja tehdä jo 100-200 eurolla pieniä ihmeitä :shock: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vieras

Mistä paja?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Laskuttivat 57 euroa/tunti eli ei niin edullista. Muualta kyselin hintaa, niin oli 40-45 luokkaa.
Missä Tampereen seudulla tälläisiä luotettavia MB-pajoja on? Ja ihmettelen edelleen että mikä siinä autonkorjaamisessa niin vaikeaa voi olla?
Mistäs sitä Fortea saa ja mihin hintaan? Miten käytetään? Luulen että voisi auttaa, koska luullut "suutinongelmat" tulleet aivan tyhjästä vasta n. 5000 km sitten.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Pari

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No Fortea ostin Hilvola&Salmiselta, sijaitsee Sammonkadulla Kauppaopistoa vastapäätä, eli seuraava rakennus Rehti-Autosta keskustaan päin, sisäpihalla. Pitäisi saada myös Veholta, käyttävät sitä itsekin. Ainesarjaa myydään tietääkseni vain ammattilaisille, joten arvelen, että ei ole markettien autotarvikeosastojen tavaraa. Ehkä kuitenkin "kunniallisista" autotarvikeliikkeistä saa. Suutin-Forten hintaa en tarkasti muista, mutta taisi olla jossain 14-16€ seutuvilla. Ei siis mitään aivan ilmaista.

Noita asiallisia MB-pajoja? Taidan laittaa pari osoitetta yyveenä, ettei tule kellekään mitään sanomista. Nämä on aina vähän tällaisia tulkintajuttuja, kun puhutaan hieman "herkästä" asiasta asianomaisten nimillä. Tuossa yllä olevassa Forte-osoitteessa - kun on pelkän valmiin tuotteen ostosta kysymys - en katso olevan mitään yli-intiimiä :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Auto nyt kunnossa ja myynnissä.

Vein toiseen korjaamoon, vaihtoivat lambdan ja raitisilmasuodattimen, säätivät vähän käyntiä ja Fortea tankkiin. Laskuttivat vähemmän kuin aikaisempi pulju pelkästä vianmäärityksestä. Ja auto käy kuin uusi.
Vastaa Viestiin