autoverovapaus autoverolain 23 pykälän mukainen pakettiauto

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
marker
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 13.02.2011 08:58

autoverovapaus autoverolain 23 pykälän mukainen pakettiauto

Viesti Kirjoittaja marker »

mitä tarkottaa autoverovapaus autoverolain 23 pykälän mukainen pakettiauto :roll:
Avatar
mikipp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.09.2009 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: kuka osaa selittää

Viesti Kirjoittaja mikipp »

mistä tämän kohdan löytää??
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: kuka osaa selittää

Viesti Kirjoittaja xr »

23 §
Yksinomaan tavarankuljetukseen tarkoitetun pakettiauton vero on 35 prosenttia verotusarvosta, jos auton kokonaismassan ja oman massan erotus on vähintään 525 kilogrammaa ja jos ajoneuvon tavaratila täyttää jonkin seuraavista edellytyksistä:

1) yhtenäisen tavaratilan 2 momentin mukaisesti laskettava tilavuus on vähintään 3 kuutiometriä;

2) avoimen tavaratilan 3 momentin mukaisesti määrättävä pituus on vähintään 1,75 metriä tai avoimen tavaratilan pinta-ala on vähintään 2,25 neliömetriä; tai (29.12.2006/1450)

3) umpinaisen tavaratilan sisäkorkeus on vähintään 1,30 metriä ja sisäpituus vähintään 0,80 metriä sekä avoimen tavaratilan 3 momentin mukaisesti määrättävä pituus on vähintään 1,50 metriä.

Pakettiauton tavaratilan tilavuus määrätään seuraavasti:

1) Tavaratilan pinta-ala mitataan kolmelta tasolta suorakulmaisesti siten, että huomioon otetaan tavaratilan lattiataso, 0,60 metriä sen yläpuolella oleva taso sekä taso, johon tavaratilan korkeus mitataan. Mainittujen suorakulmioiden pituus on ensiksi alkavan ja ensiksi päättyvän suorakulmion alku- ja päättymiskohtiin asetettujen pystysuorien tasojen välinen etäisyys. Pinta-alojen mittaamisessa käytettäviä suorakulmioita määräävien tasojen tulee olla yhdensuuntaisia. Suorakulmiot sijoitetaan siten, etteivät auton tavaratilan rakenteet leikkaa niitä 3 kohdassa mainittuja rakenteita lukuun ottamatta. Alimman ja ylimmän tason välisen etäisyyden tulee olla vähintään 1,30 metriä, ylimmän suorakulmion pituuden vähintään 1,20 metriä ja leveyden auton keskilinjan suhteen symmetrisesti vähintään 0,80 metriä. Jos alinta tasoa leikkaavia rakenteita on enemmän kuin 40 prosenttia tuolla tasolla sijaitsevan suorakulmion pinta-alasta, taso sijoitetaan mainittujen rakenteiden yläpuolelle.

2) Tavaratilan korkeus on pinta-alojen määräämisessä käytettävien alimman ja ylimmän tason välinen etäisyys.

3) Tavaratilan tilavuus on 1 kohdassa tarkoitettujen pinta-alojen keskiarvon ja 2 kohdassa tarkoitetun korkeuden tulo vähennettynä alinta tasoa leikkaavien, pyöräkoteloista, moottorista tai voimansiirrosta johtuvien ajoneuvon rakenteiden tilavuudella.

Avoimella tavaratilalla varustetun pakettiauton tavaratilan pituus mitataan tavaratilan ylälaitojen tasolta 1,20 metrin levyiseltä alalta tavaratilan etuseinämästä takaseinämään. Jos tavaratila pyöräkoteloita huomioon ottamatta on tätä alempaa näin saatua mittaa lyhyempi, tämä lyhyempi mitta katsotaan tavaratilan pituudeksi.

Pakettiauton tavaratilan tilavuutta määrättäessä ei oteta huomioon ajoneuvoon valmistamisen jälkeen lisättyjä kuorman kiinnitystä tai säilytystä taikka työvälineiden käyttöä varten tarkoitettuja rakenteita ja varusteita. Rakenteiden ja varusteiden tulee olla siten asennettuja, että ajoneuvo voidaan mitata ja sitä käyttää myös ilman näitä varusteita. Samalla edellytyksellä ajoneuvon varuste, lisärakenne tai autoon asennettu työväline voidaan jättää lukematta ajoneuvon omaan massaan. Mitä tässä säädetään, ei kuitenkaan koske rakennetta tai varustetta, jonka asentamisen johdosta olisi toimitettava ajoneuvon uusi katsastus. Avoimella tavaratilalla varustetun auton tavaratilaan rakenteiden suojaamiseksi asennettua, mahdollisimman tiiviisti tavaratilan seinämiä ja pohjaa noudattelevaa suojusta tai avoimen tavaratilan muuta kuin jäykästä materiaalista valmistettua katetta taikka avoimeen tavaratilaan asennettua pienehköä lukittavaa työkalukoteloa ei myöskään oteta huomioon ajoneuvoa mitattaessa. Umpinaisella tavaratilalla varustettu pakettiauto mitataan siinä varustuksessa, jonka mukaisena valmistaja on ajoneuvon toimittanut ennen ajoneuvoon asennettavia kuormatilan suojia, lämpö- tai muita vastaavia eristeitä. Valmistajan asentamat kuormatilan suojat, lämpö- tai muut vastaavat eristeet voidaan jättää ottamatta mittauksessa huomioon, jos vastaava auto on tilattavissa myös ilman näitä varusteita. Myös oven sarana tai muu vastaava kooltaan vähäinen rakenne, joka leikkaa mitattavaa tavaratilaa, voidaan jättää huomiotta, jos sen ei voida katsoa vaikuttavan tavaratilan käytettävyyteen. (29.12.2006/1450)
marker
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 13.02.2011 08:58

Re: kuka osaa selittää

Viesti Kirjoittaja marker »

mulla lukee tollain rekisteri otteessa vito
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: kuka osaa selittää

Viesti Kirjoittaja napa »

joskus todella kauan aikaa sitten pakun sai ostaa verottomana :wink: sulla on varmaan aivan ensimmäisiä vitoja :roll:

sama litania luki oman mitsu L300 (-89) pakun otteessa

edit: vai olisko tuo jäänyt kummittelemaan pakujen otteeseen, vaikka täydellisestä autovero vapaudesta ei enää olekkaan kyse (verokanta 35 %) :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: kuka osaa selittää

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Pakettiautojen verovapaus loppui 30.4.1993 .
Kun pakettiauton kokonaispaino on vähintään 2500 kg ja tavaratilan koko ed.määräyksen mukainen niin silloin saadaan vähennystä autoveroprosentista verrattuna henkilöautoon .
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
marker
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 13.02.2011 08:58

Re: autoverovapaus autoverolain 23 pykälän mukainen pakettia

Viesti Kirjoittaja marker »

kyseessä 2003 vito et ei kauhee vanha tavaratilan tilavuus 3.6 m3 paljonko näissä vitoissa on toi paku vero yleensä
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: autoverovapaus autoverolain 23 pykälän mukainen pakettia

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

marker kirjoitti:kyseessä 2003 vito et ei kauhee vanha tavaratilan tilavuus 3.6 m3 paljonko näissä vitoissa on toi paku vero yleensä
Tuonikäisessä kokonaispainon mukaan: http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvov ... vovero.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Perusvero aina ja käyttövoimavero jos (ja kun) diesel

e: Laskuri: http://www.ake.fi/uudistuvaAjoneuvovero ... ripped.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
jamba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 18.02.2011 14:14

Re: autoverovapaus autoverolain 23 pykälän mukainen pakettia

Viesti Kirjoittaja jamba »

minkälainen veroseuraamus tulee jos tällasen ns. suksiboksiautoon laittaa takaisin takapenkit ja leimaa henkilöautoks. bensakoneellinen w124 -86.
jamba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 18.02.2011 14:14

Re: autoverovapaus autoverolain 23 pykälän mukainen pakettia

Viesti Kirjoittaja jamba »

jamba kirjoitti:minkälainen veroseuraamus tulee jos tällasen ns. suksiboksiautoon laittaa takaisin takapenkit ja leimaa henkilöautoks. bensakoneellinen w124 -86.
Jeps, löysinkin vastauksen, eli tuontivuoden maksamatta jääneestä verosta 90%, wau... -ei siis mitään mahkuja :(
Vastaa Viestiin