Subiasennus w210 sedaniin& muuta hifiasiaa

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Subiasennus w210 sedaniin& muuta hifiasiaa

Viesti Kirjoittaja simoks »

Moro,

Millasia toteutuksia olette tehnyt väykyn koppaan koskien subwooferia? Tuo polttoainetankki takaistuimien takana taitaa olla se kynnyskivi näissä, eli saako sieltä paksista kuulumaan muuta kuin jotain jackhammeria? :lol:

Kuinka esim hattuhyllyä kannattaa muokata että saisi subin kuulumaan parhaiten, kannattaako takakaiuttimet poistaa? Se vaimennusmateriaali sieltä välistä myös?

Ajattelin esim jotain rainbowin Hurricanea joka ainakin hinnaltaan olisi budjettiin sopiva.

ps. mitään hirveitä painebassoja ei ole hakusessa, eli lisää potkua vaan äänentoistoon sinne ala-tajuuksille.
Viimeksi muokannut simoks, Pe 06.05.2011 14:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W210 E320cdi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5262
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Onko siinä tankki takapenkkien takana? :shock:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja simoks »

S202 kirjoitti:Onko siinä tankki takapenkkien takana? :shock:
Kyllä :wink:
W210 E320cdi
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Ei se kyllä soi nimeksikään sieltä jos vertaa esim.w202:seen joka ei sekään ole kovin kova sointinen,ite poistin takakontista sen tankin edus-suoja muovin ja hattuhyllylle tein keskelle reiän ja peltiin samoin ja otin siltä kohdin vaahtomuovi eristeet pois,hivenen parani sointi,mut surkeeta se oli edelleen:/

Kokeilin vielä samana hupina popitella sillon kun ei ollut takapenkki paikallaan eikä ne bitumieristeet/hattuhylly ja sillon jopa irtos painetta,mut ei kovin kätevä ratkasu :D

Ja subina oli carpowerin sonic-15 ja spl s1200d vahvistin,umpikotelossa soi jostain syystä paremmin kun refleksissä ja taas päin vastoin silloin w202:ssa...
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja simoks »

Onko muut samaa mieltä? Ei oikeen nappais nakata mitään freeair subeja hattuhyllylle kun ne ei taida soida sitäkään vähää, vai? Kuitenkin joutuis reiät suurentaan 6,5" -> 8" vähintään ja kaksi niitä pitäs laittaa sitten.
W210 E320cdi
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Kaverilla oli joskus 15"+2kw tehoa, 66l refleksi ja 6" putki hattuhyllystä läpi kabiiniin, eli vähän kuin huonosti viritetty bandbass . Tuolla nyt aikahyvin sai painetta aikaiseksi.

Nyt itselläni on budjettiratkaisu autostudio e-12r 12" subi refleksikotelossa(melkein kontin korkuinen ja levyinen jotta tilaakin jää) , 4" putki sivulle , tehoa vain 150wrms(5kanavainen dls) :( , kyllä tuo normi kuunteluun on ihan OK paketti, menee matalalle. Kunnon elementillä ja +1kw voisi jo kohtuudella soida. Jos kiinnostaa, niin voisi pian olla myynnissäkin kotelo+subi, joku 130e tuosta pitäisi saada...
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5262
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Pistä hattuhyllylle 2x6,5" subbaria. Mun mielestä tollaset viritykset kannattaa unohtaa jossa refleksiputki tuodaan hattuhyllyn läpi. Vaikka painetta tuliskin, niin mitä sillä tekee jos se subbari soi huonosti :evil:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja simoks »

S202 kirjoitti:Pistä hattuhyllylle 2x6,5" subbaria. Mun mielestä tollaset viritykset kannattaa unohtaa jossa refleksiputki tuodaan hattuhyllyn läpi. Vaikka painetta tuliskin, niin mitä sillä tekee jos se subbari soi huonosti :evil:
Tuo vois olla ihan jees ratkasu, mutta ei taida löytyä mistään free-air toimivia 6,5" subeja? Ne taitaa olla kaikki semmosia mitkä vaatii boksin.

Btw, onkohan 105ah:n akku ihan kaput kahdella vahvarilla, jos vielä pitäis webastoakin käyttää? että loppuuko virta.
W210 E320cdi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5262
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Voishan sinne kotelonki tehdä. Dls:n 6,5 tuumaset soi yhteisessä 18 litran kotelossa, ja voi toimia myös 9 litran suljetussa. 4,5 litraa per elementti, ei kovin isoa pömpeliä tarvi. Luulis että ne aika mukavasti soi hattuhyllyltä :roll: Aika iso on tuo akku, ja eihän webasto vie ku 40-50w
S124 300TE
S211 E500
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Laita jl audion 6 tuumasia elementtejä pari sinne hattuhyllylle,
Kotelosuositukset:
6w3 Suljettu 4l (60hz), Refleksi 7l (38hz)

Antaa muuten aika uskomattoman paineen ton kokoseks elementiks :P
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja simoks »

Jolle kirjoitti:Laita jl audion 6 tuumasia elementtejä pari sinne hattuhyllylle,
Kotelosuositukset:
6w3 Suljettu 4l (60hz), Refleksi 7l (38hz)

Antaa muuten aika uskomattoman paineen ton kokoseks elementiks :P
Nuoko toimii freeairina kans?
W210 E320cdi
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Kunnon elementeillä ja laitteilla sieltä saa kuulumaan ilman muokkauksia. Toinen tärkeä on mitenkä päin sen subbarin ja refleksi putken sijoittaa ja mihin suuntaan.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja simoks »

Nojoo, tarkotuksenahan olis lähinnä käyttää yhtä vahvaria koko paskan pyörittämiseen kun ei viittis taas repiä sisustaa irti että sais vedettyä piuhat fiksusti eteen.. Mutta taitaa se taas paras konsti olla heittää kokonaan toinen vahvari pyörittään sitä subia.
W210 E320cdi
Avatar
karppov66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Su 21.12.2008 23:24
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja karppov66 »

Eikös siellä hattuhyllyn pelli rakenteissa ole valmiit reiät neljälle 6,5" kailottimelle. Tekee vaan verhoiluun reiät ja sopivan kotelon alapuolelle. :?:
Scorpio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 12.04.2010 14:16

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

karppov66 kirjoitti:Eikös siellä hattuhyllyn pelli rakenteissa ole valmiit reiät neljälle 6,5" kailottimelle. Tekee vaan verhoiluun reiät ja sopivan kotelon alapuolelle. :?:
Itse laitoin kakkosneloseen DLS:n 12" Nobeliumin hattuhyllyyn magneetti ylöspäin. Puukotin pellin pois riittäviltä osin, taittelin muotin katiskaverkosta ja laminoin siihen "riittävästi" kuitua sekä tukirakenteita ja pulttasin tukevasti kiinni, että on varmasti yhtä kantava kuin alkuperäinen rakenne eikä tule äkkipysäyksessä takaraivoon (myös elementin kiinnitys etulevyyn riittävän tukeva). Lopuksi vielä vaimensin sisältä vanulla ja ulkoa vibroplastilla.

Lopputuloksena leveä ja matala kotelo, jota ei takaluukun puolelta havaitse kuin kumartumalla ja jos tietää mitä hakee, on nimittäin verhoiltu samansävyisellä kankaalla kuin muukin kontti. Vahvarina DLS:n A6, joten voisi sanoa että paukkuu, öh, tarpeeksi... Vaihe ja integraatio on hyvät, kun on samassa ilmatilassa muiden kajareiden kanssa (6,5" ovissa, 4" keskarit alkup. paikoilla ja diskantit A-pilareissa suunnattavina halogeenispottien kuorissa puoliaktiivisena DLS:n A4:llä ajettuna).
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja simoks »

Tjooh... Mietin noita 8" DLS:n freeaireja ja ajattelin jos nuo reiät olis suurentanu 6,5"->8" mut ei sielä oo tilaa tarpeeks ja hattuhyllyn muotoilu on semmonen että ei onnistu fiksusti, mitään koteloa en ala väsään hattuhyllyyn ite, joten nyt taitaa olla ainoo järkevä vaihtoehto enää ampua hattuhyllyyn iso reiä nakertajalla jotta ääni pääsee kunnolla kabiiniin :roll: Pitääkö se hommata joku rainbowin twisteri että sen äänen saa kuuluun sinne tuon tankin jne ohi vai selviänkö ihan "normi" subilla??? :D
W210 E320cdi
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Kyllähän se väyrynen vaatii tuplasti tehoa jos vertaa vaikka civicciin,on tuo äänieristys ihan erimaailmasta,riippuu tietysti haluatko painetta kabiiniin vai haetko sitä "laatua",mut joka tapauksessa järeä subi pitää olla ja sille iso lankku,näin ainakin omasta mielestä,kilowatin tehoilla ja 2x12" tai kunnon 15":lla saa edes jotain kuulumaan :D
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
Scorpio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 12.04.2010 14:16

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Tiivis kontti ja tankki takapenkin ja tavaratilan välissä... Kunnon reikiä hyllyyn (itseltä oli joku edellinen omistaja kakslankusta jo rälläköinyt pois koko hyllypellin verhoilun alta, mutta se saattaa jo vaikuttaa korin jäykkyyteen) ja sitten omien mieltymysten mukainen systeemi. Laitteet ja mieltymykset on niin erilaisia, mutta tehoa pitää olla. Vaikkei lujempaa kuuntelisikaan, niin se vaan nyt kuulostaa paremmalta jos vahvistin ei toimi ylärajoillaan. Jopa yhdellä järeällä pitkäiskuisella kympillä on saatu järjettömiä paineita, toisaalta jokin halpa 15" ei muuta kuin lepattaa. Haluaako ultramatalaa vai tarkkaa napakkaa toistoa, se on se tärkein kysymys. Laadukas 12 on minun mielestäni oivallinen kompromissi, jossa ei menetä mitään isompaa kummastakaan maailmasta ja tarjontaa on hyvin.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja simoks »

Scorpio kirjoitti:Tiivis kontti ja tankki takapenkin ja tavaratilan välissä... Kunnon reikiä hyllyyn (itseltä oli joku edellinen omistaja kakslankusta jo rälläköinyt pois koko hyllypellin verhoilun alta, mutta se saattaa jo vaikuttaa korin jäykkyyteen) ja sitten omien mieltymysten mukainen systeemi. Laitteet ja mieltymykset on niin erilaisia, mutta tehoa pitää olla. Vaikkei lujempaa kuuntelisikaan, niin se vaan nyt kuulostaa paremmalta jos vahvistin ei toimi ylärajoillaan. Jopa yhdellä järeällä pitkäiskuisella kympillä on saatu järjettömiä paineita, toisaalta jokin halpa 15" ei muuta kuin lepattaa. Haluaako ultramatalaa vai tarkkaa napakkaa toistoa, se on se tärkein kysymys. Laadukas 12 on minun mielestäni oivallinen kompromissi, jossa ei menetä mitään isompaa kummastakaan maailmasta ja tarjontaa on hyvin.
No heittäkää niitä esimerkkejä :D DLS - Nobelium? Focal - K2power? Rainbow - Hammer,amboss? Ground Zerot taitaa olla lähinnä sellasia painebassoja äänenlaadusta vähän tinkien? Seasin l26roy olis ainaki se pitkäiskunen elementti ja äänenlaatu on varmasti hyvä, mutta se että saako yhellä kympillä tarpeeks ääntä kun kovaakin pitäis saada soitettua ja ilman että tarvii kokoajan varoa sen subin kanssa mikä piisi iskee seuraavaks - eli just se että vahvari ja subi on tarpeeks järeitä. Kontti kannattaa olla varmaan aika hyvin vaimennettu? On sinne jo muutama paketti lentänyt mutta lisää voi aina laittaa :D joku 800e taitaa olla budjetti vahvarin kanssa..
W210 E320cdi
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Itellä on tuossa hyllyssä odottamassa Exodus Audion Tempest X-2 15" basso ja vahvarina Mosconi AS 300.2.

Vielä pitää funtsia vähän että kumpiko suljettu vai refleksi. WinISD:lla optimi suljettu tuolle elementille ois siinä 130-150l huiteilla ja refleksinä jotakuinkin sama matalalla 22-26hz vireellä. Mahtavan hyvä sointinen basso ainakin kotioloissa musalla ja leffoilla. Menee törkeän alas ja liikuttaa kyllä ilmaa. Toivottavasti toimii omassa W210 myös. :)

http://www.diycable.com/main/product_in ... cts_id=652
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Scorpio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 12.04.2010 14:16

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Nobelium on itsellä ollut monta vuotta jo sairaan hyvä. Tarkka ja erotteleva, voimaa on, mutta myös sävyjä enemmän kuin missään mitä olen kuunnellut. Todella luonnollinen toisto, ei erotu omaksi äänilähteekseen, että "tuosta aloitti subbari".
Voimaa se vaatii myös vahvarilta, se kun on 4+4 -ohminen eli saa kahteen kytkettyä. Niitä kilowatin yhteen antavia vahvareita on vaikka millä mitalla, mutta tarjoapa kahta niin putoaa puoleen tai alle... Itsellä DLS:n A6, sillä toimii loistavasti. Jälkiviisaasti A3 voisi olla vielä parempi, se kun antaa monona kahteen ohmiin vähän enemmän ja on sisäisesti vielä järeämpi eli virta ei lopu...

Virtaa nuo kyllä sitten imevätkin, kun ovat AB -luokan laitteita eli akun ja kaapeloinnin on syytä olla samalla tasolla kuten myös ilmankierron. Lämpiää... :)

Jos D-luokkaista miettii, niin Alpinen PDX:t on loistavia, antavat kilowatin sekä yhteen että kahteen ohmiin ja mahtuvat mihin vain. Äänenlaatukin on kohdallaan.

Muista merkeistä Focalin K2:sta ei ole kokemusta subina, mutta erillissarjat (etenkin 165 KR) on hiton hyviä hintalaatusuhteeltaan. Rainbow'lta Amboss on ehkä sopivampi, kestää potkua paremmin. GZaakaan ei kannata väheksyä, Nuclear kehuttiin nimenomaan äänenlaadun osalta AutoSoundissa maasta taivaaseen ja on niitä näkynyt EMMA:n kisoissakin.

Sitten on vielä vaikkapa JL Audion W7:t, ellei 800:n hinta hirvitä. On sitten kyllä hyvä, joskin omasta mielestäni edelleen hyvin sisäänajettu Nobelium on noista paras minun korvalleni. Mutta "mun korvat on mun päässä", eli jokaisella on omat painopisteensä ja mieltymyksensä. N. ei vain tunnu olevan heikko oikein millään osa-alueella.

EDIT: Jos Nobeliumiin päädyt, niin heitä vesilintua mukana tulevalla 3" refleksiputkella ja kotelosuosituksella ja laske WinISD:llä. N. on kyllä tosi tarkka kotelosta, mutta sillä putkella ja niillä ohjeilla tulee kyllä huohotusääniä eikä mene alas. Audio Hellmanin sivuilla on eri ohjeet, mutta nekin ovat mielestäni päin persettä. Eli laske mieluummin itse ja käytä vähintään yhtä nelituumaista tai kahta 3".
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja simoks »

Tuo GZ:n nucleari on varmaan se minkä hommaan, ja siihen sitte vaikka toi hydrogeni GZ:lta vahvariks. piisaakohan toi mun 105ah:n akku pyörittään tota hydrogenia ja helixin dark blue twota? :o
W210 E320cdi
Scorpio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 12.04.2010 14:16

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Ota nyt GZ:lta akku myös... Ampeeritunneilla ei ole suurta väliä, ellei akku anna paljon virtaa ja nopeasti, eikä siinä auta konkkakaan. GZ:n 12.2500 antaa haluttaessa sen 2500 ampeerin piikin ja kestää tyhjäksi soittamisen. Bonuksena on pitkäikäinen ja hyvä starttiakku myös. Mutta ihan vakio autonakku antautuu järeämmässä järjestelmässä yllättävän äkkiä sen kuorman alla. Sitten notkahtaa jännite ja kärähtää vahvari.
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

GZ akut yli hinnoiteltuja ja moni hifistelijä ei niitäkään edes käytä jokka tekee laitteston järjellä, eikä vain halua syöttää vahvistimille virtaa liikaa jota ne ei tartte edes.

Samaan rahaan saa 12Faradin konkkia.

Ei omassakaan tenavassa ole kun 1250W jatkuvaa 4Ohm subit ja etupää. ja subeille menee yhteensä 1000W 4Ohm ja sillä paineella saa tuulilasin halkeamaan, vaikka ei oo mitään reikiä tukittu peräloodasta. Ensiapulaukun loota on otettu pois ja luukku on auki.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Scorpio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 12.04.2010 14:16

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Halvempia ne on kuin Optimat ja pystyvät suurempiin virtoihin... Ei siinä mitään, jos sinulla toimii niin hyvä. 12 KILOfaradinkaan konkasta ei ole mitään hyötyä, ellei akku ehdi/pysty lataamaan sitä... Kyllä niissä kisoissa näkee enemmän kunnon akkuja kuin tavallisia, olkoon merkki sitten GZ, Optima tai vaikka Stinger.

Siitä virran tarpeesta... Watti on voltti kertaa ampeeri ja D-luokan vahvarinkin hyötysuhde on vaivoin 50%, AB-luokkaisen 20-30%. Siitä kun laskeskelee virrantarpeen koko järjestelmälle plus auton omille systeemeille, kulutushuiput mukaanlukien niin saattaapi joskus käydä volttimittari kymmenessä. Silloin saattaa jo kärytä jos huonosti käy.

Toki saa käyttää mitä akkua haluaa ja monesti tavallinenkin ajaa asiansa. Mutta jos jonkin sortin varmuutta haluaa, niin omasta mielestäni on älytöntä pistää kaikki muu viimeisen päälle ja tinkiä sitten siitä komponentista, joka koko systeemiä ruokkii. Varsinkin kun se on lisäksi hyvä ja pitkäikäinen käynnistysakku.
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

:D Täs tapaukses tuskin ollaan kisaamaan menossa. Eikös kumminkin laadukkaissa vahvistimissa ole nuo jännitesuoja kikkareet tai ainakin omissa lyö kanavat kiinni kun ei virtaa saa tarpeeksi. (Todettiin huonolla akulla joka ei ottanut virtaa vastaan tarpeeksi.)

Pitääkö niitä akkuja aina olla luukut täynnä. yksi kunnon reilumpi akku niin avot.

Ja noin 150Ah jos kaikkiin kanaviin lykätään täyttä pökköä. ja jos hommaa jonku 100Ah tai enemmän antavan akun ja konkan niin riittää. GZ:lta 12Faradiaki vähä reiluun pariinsataan.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Scorpio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 12.04.2010 14:16

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Lyöhän ne kanavat kiinni. Yleensä. Jos ehtii. Nytkin on tuossa pöydällä yksi DLS:n A4 (pitäisi olla tarpeeksi laadukas...), joka on kärynnyt juuri siksi, että nopeissa peräkkäisissä iskuissa vakioakku ei ollutkaan jaksanut ruokkia sitä isoa konkkaa ja jännitteentipahdus oli salamannopea. Ei ehtinyt suojapiiri mukaan, tuli 800 euron lovi kaverin budjettiin.

Ei niitä akkuja lisää tarvitsekaan laittaa ellei painekisoihin mennä oikein tosissaan tai näyttelyyn soittamaan tuntikausiksi moottori sammuksissa. Laittaa vain vakion tilalle yhden kunnollisen.

Ampeeritunti (Ah) on muuten eri asia kuin ampeeri (A).
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Nyt kun tuli akut puheeksi niin mikä akku kohtaa hinta/laatu suhteen parhaiten? Oman setin yhteisteho voi pahimmassa luukutuksessa olla jotain 1.5kW luokkaa ja yhdellä akulla mielellään pitäisi pärjätä. Optima keltakantinen 75Ah vai joku Ground Zeron 90Ah? Optima reippaasti halvemi kuin Gz. Nytten pyörii 100Ah vesi Varta.

Alkuperäiset maadotukset ja virtapiuhat korvataan 50mm2 lakulla.
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Scorpio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 12.04.2010 14:16

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Tuo 90 Ah:n GZ lienee malliltaan 12.3500, joka onkin kalliimpi. Se kun on sitä isompaa kokoa, kun 75 Optima taitaa olla vakiokokoinen. Ihan varma en ole. Optiman ja GZ:n hinnat olivat aikaisemmin just päinvastoin, Optima oli reippaasti kalliimpi, mutta voipi olla että nykyisin on toisin. Anyway, molemmat ovat hyviä. Optima on ihan ansiosta legendaarisessa maineessa, mutta se on suunnittelultaan ensisijaisesti käynnistysakku, eli antaa virtaa noin puolet siitä mitä vastaavankokoinen GZ (siis ampeereita, ei ampeeritunteja. Ah-lukema on akun kapasiteetti eli kesto) ja on hiukan hitaampi. Syväpurkausta eli täysin tyhjäksi soittamista se kyllä kestää yhtä hyvin, voi yhtä lailla asentaa mihin tahansa asentoon ja on pitkäikäinen sekä laadukas.

Todennäköisesti tuohon systeemiin käy kumpi vain samankokoisista. GZ on alusta asti hifiakuksi suunniteltu, eli antaa virtaa kiloampeerikaupalla (mallimerkinnät menee esim. 12.3500=12V 3500A) ja nopeasti. Molemmat kestävät syväpurkausta hyvin, eli ihan kuiviin imettynä ottavat vielä virtaa vastaan ihan normaalisti. Vesiakun jos soitat tyhjäksi ja unohdat vielä vaikka sisävalon autoon yöksi päälle, niin aika usein ei enää heräämään siitä.

Selvyyden vuoksi vielä niille, jotka eivät tiedä: Ampeeritunti on akun kapasiteetin yksikkö, eli 90 Ah:n akku jaksaa antaa yhden ampeerin virtaa 90 tuntia (tai 90 ampeeria tunnin). Ampeeri taas on virran yksikkö, eli vahvistin toimii aina samalla jännitteellä (volttimäärällä)ja imee sitten ampeereita tehon mukaan. Watti on siis voltti kertaa ampeeri. Virrankulutus kasvaa yhtä jalkaa tehon kanssa ja teho taas menee käytännössä logaritmisesti vahvistimissa kuten desibelitkin, 3dB:n lisäys vaatii kaksinkertaisen tehon ja sen pykälän korva juuri selkeästi kuulee. Siksi suoraviivaisesti toimivaa volumenuppia saisi kääntää kierroskaupalla ennenkuin havaitsee mitään muutosta.

Tuon edellisen tarkoitus oli selittää, että johtuen kaikista mahdollisista muuttujista mitä eri autoissa ja laitteissa on, niin kahdesta yhtä lujaa soivasta autosta joissa vahvistimien nimellisteho on sama, toinen voi viedä virtaa vaikkapa vain puolet ja pärjätä vakioakulla. Jos esim. joko kotelo tai subielementti on 3dB herkempi, niin vahvistin toimii puolella teholla toiseen nähden. Inhimillisillä kuunteluvoimakkuuksilla subille saattaa mennä vain joitakin kymmeniä watteja, mutta se nousee hurjasti kun volumea lisätään. Esim. juuri 3dB:n portain: 30W-60W-120W-240W-480W-960W jne.

Herkkyys on siis tärkeä tekijä. Vaihtamalla 3dB herkempi elementti tai kotelo saadaan sama vaikutus kuin tuplatehoisella vahvistimella. AutoSound testasi valmennuksen vaikutusta: sen lisäksi, että soundi parani aivan helvetisti, auto myös soi samalla teholla 6dB lujempaa. Pelkällä vaimennuksella oli siis siinä tapauksessa sama vaikutus kuin tehon nelinkertaistamisella.

Eli eivätpä ole ihan suoraviivaisia nämä jutut. :)
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Subiasennus w210 sedaniin?

Viesti Kirjoittaja simoks »

No sieltäpä tuli roppakaupalla asiaa :D Kiitoksia vaan infosta, mitä luulet pärjääkö tolla mun boschin 105ah akulla jonkunaikaa? jos myöhemmin päivittää paremman, nytkun ei juurikaan webastoakaan tarvitse niin ei ole se viemässä virtaa enää. Jos sitten kesän jälkeen pistää kunnon akun.
W210 E320cdi
Vastaa Viestiin