w124 300dt ja mynä-diesel pumpunsäätö
Omien kokemusten mukaan oikein manipuloitu syöttöpumppu antaa lisää voimaa ihan perstuntumalla. Yhtään vaparia en ole penkittänyt, ainoastaan persdynottanut. Sinänsä olen sitä mieltä, että parhaan tuloksen saa ammattimiehen säätäessä pumpun. Omatoiminen manipulointi tuppaa aiheuttamaan tyhjäkäynnin sekoamista ja kierrosten päälle jääntiä, lisäksi sylinterikohtainen tasaus jää tekemättä.
Om 60x moottori hengittää niin hyvin, että syöttöä on varaa lisätä reilusti, ilman että katsastuksessa tulee ongelmia.
Om 60x moottori hengittää niin hyvin, että syöttöä on varaa lisätä reilusti, ilman että katsastuksessa tulee ongelmia.
Kyllä ne perstuntumat on vaan perstuntumia.pera8x kirjoitti:nyt on kyllä pakko sanoa, että herra rumilus on väärässä tämän "200D" asian kanssa. kyllä kaikki noi loppunopeudet muuttuu, ja muuttuu parempaan suuntaan. mulla oli tommonen 200d, millä ajelin pari vuotta vakiona. sitten siitä hajos kansipahvi. samalla, kun vaihdoin pahvin, niin päivitin pumpun ruuvvien asennon nykyaikasempaan asentoon. lopputuloksena oli huomattava tehoero alkuperäseen verrattuna.
alkuperäsillä asetuksilla auton suorituskyky oli numeroina tämmönen:
kiihtyvyys 0-100km/h 19s.
huippunopeus 160km/h.
sitten ruuvatulla pumpulla suorituskyk oli tämmönen:
kiihtyvyys 0-100km/h 15s.
huippunopeus 175km/h.
huippunopeus ei kovin paljoa noussu, mutta kiihtyvyys parani aika paljon. prosentteina 0-100km/h jopa 23%, mikä on jo jotain. ja veikkaisin, että varttimaililla koitettaessa ero olis vielä enemmän huomattava.
että kyllä se vääntömomentti muuttuu muuallakin, kun vaan alakierroksilla. mulla ainakin muuttu ihan koko kierrosalueen 700rpm-6500rpm.
jos nyt voisit ottaa sanas takas ja myöntää, että kyllä se teho sittenkin nousee, kun ruuvvataan pumppua, niin nostaisin hattua täälä tietokoneen ääressä. se olis hatun noston arvoinen suoritus rumilukselta.
Perax:n tapauksessa ennen moottorin pumpun ruuvaamista oli ruikutusennakko pielessä venyneen jakopäänketjun seurauksena...ja sitten kun samalla tehtiin pumppuun säädöt ja laitettiin ruiskutusennakko hiukan erilaiseksi mitä alkuperäisennakko, niin tokihan se tuntuu niikuin moottori olisi ihan toinen. Kyseinen moottori ei väännä enää koko kierrosalueella samalla tavalla mitä alkuperäisennakolla. Myöskään ruiskutuksen ennakkosäätö ei kykene muuttamaan ruiskutusennakkoa halutulla tavalla, kun ennakkoa on muutettu alkuperäisestä. Ruiskutuspumpun polttoaine-elementti on siten rakennettu, että ruiskutusmäärä ei ole lineaarinen.
Niin siinä sitten käy, kun ei ole enää mistään autodata tai vastaavasta korjaamomanuaalista hyötyä tiedon hankintaan.Mika.T kirjoitti:Eihän näille jutuille voi kuin...
Hymy hyytyy sitten sellaisilta, joilla ei ole riittävästi perustietoja moottoritekniikasta.
Siis sitä kovanluokan tietoa ei ole joka paikasta saatavilla.
toi on totta, moottori ei säädön jälkeen enää väännä koko kierrosalueella saman lailla, kun ennen. se vääntää paljon paremmin läpi koko kierrosalueen. oli ne elementit suunniteltu ihan miten tahansa, niin auton suorituskyky selvästi paranee. paranee niin persdynöllä, kun kellollakin.rumilus kirjoitti:
Kyllä ne perstuntumat on vaan perstuntumia.
Perax:n tapauksessa ennen moottorin pumpun ruuvaamista oli ruikutusennakko pielessä venyneen jakopäänketjun seurauksena...ja sitten kun samalla tehtiin pumppuun säädöt ja laitettiin ruiskutusennakko hiukan erilaiseksi mitä alkuperäisennakko, niin tokihan se tuntuu niikuin moottori olisi ihan toinen. Kyseinen moottori ei väännä enää koko kierrosalueella samalla tavalla mitä alkuperäisennakolla. Myöskään ruiskutuksen ennakkosäätö ei kykene muuttamaan ruiskutusennakkoa halutulla tavalla, kun ennakkoa on muutettu alkuperäisestä. Ruiskutuspumpun polttoaine-elementti on siten rakennettu, että ruiskutusmäärä ei ole lineaarinen.
no onko ne ruiskuennakot sitten jo tehtaalla säädetty ihan liian myöhäselle, vai onko tehdas laittanu valmiiks venyneen ketjun sinne, vai mistä johtuu, että kiihtyvyys ja huippunopeus kasvaa, kun pumpusta säätää? eihän toi auto uutenakaan oikein kiihdys, tehdas lupaa seuraavaa uudelle autolle. kiihtyvyys 0-100 18,2s. ja huippunopeutta 160km/h.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Tehtaalla moottori optimoidaan toimimaan koko kierroslukualueella monen muunkin suhteen kuin tehojen- ja väännön suhteen, eikä vaan jälkikäteen ruuvailtuna tietylle alueella toimivaksi.pera8x kirjoitti:toi on totta, moottori ei säädön jälkeen enää väännä koko kierrosalueella saman lailla, kun ennen. se vääntää paljon paremmin läpi koko kierrosalueen. oli ne elementit suunniteltu ihan miten tahansa, niin auton suorituskyky selvästi paranee. paranee niin persdynöllä, kun kellollakin.rumilus kirjoitti:
Kyllä ne perstuntumat on vaan perstuntumia.
Perax:n tapauksessa ennen moottorin pumpun ruuvaamista oli ruikutusennakko pielessä venyneen jakopäänketjun seurauksena...ja sitten kun samalla tehtiin pumppuun säädöt ja laitettiin ruiskutusennakko hiukan erilaiseksi mitä alkuperäisennakko, niin tokihan se tuntuu niikuin moottori olisi ihan toinen. Kyseinen moottori ei väännä enää koko kierrosalueella samalla tavalla mitä alkuperäisennakolla. Myöskään ruiskutuksen ennakkosäätö ei kykene muuttamaan ruiskutusennakkoa halutulla tavalla, kun ennakkoa on muutettu alkuperäisestä. Ruiskutuspumpun polttoaine-elementti on siten rakennettu, että ruiskutusmäärä ei ole lineaarinen.
no onko ne ruiskuennakot sitten jo tehtaalla säädetty ihan liian myöhäselle, vai onko tehdas laittanu valmiiks venyneen ketjun sinne, vai mistä johtuu, että kiihtyvyys ja huippunopeus kasvaa, kun pumpusta säätää? eihän toi auto uutenakaan oikein kiihdys, tehdas lupaa seuraavaa uudelle autolle. kiihtyvyys 0-100 18,2s. ja huippunopeutta 160km/h.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Edelleenkin ihmettelen että miten meillä on foorumilla hemmetisti ruuvattuja autoja, joilla ajettu kymmeniä, ellei satoja tuhansia ja hyvin toimii.. Käytännön kokemusta täältä löytyy helvetisti, mutta tämä käytännön kokemus on nyt rumiluksen koulukirjaa vastaan. Veikkaan että se 60luvulta oleva "moottoritekniikan perusteet"-kirja on vaan vanhaa tietoa 

W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
bemareista tulee myös, jos ei aivan uusimpia oteta lukuun... ainakin 530 D jostain 2000 luvun alusta pölläyttää ihan kivasti, kun polkaisee...MJF kirjoitti:Nykyään ainakin tehtaan optimointi taitaa painottua päästöihin. Niistä vähän tinkimällä saadaan sitten tehoa, tarpeeksi tehoa lisäämällä myös savua. Savuahan ei varmasti tehtaan jäljiltä vakioautoista tuu, poikkeuksena Volvot
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mihin viittaat tällä sanomallasi ?nj^ kirjoitti:Edelleenkin ihmettelen että miten meillä on foorumilla hemmetisti ruuvattuja autoja, joilla ajettu kymmeniä, ellei satoja tuhansia ja hyvin toimii.. Käytännön kokemusta täältä löytyy helvetisti, mutta tämä käytännön kokemus on nyt rumiluksen koulukirjaa vastaan. Veikkaan että se 60luvulta oleva "moottoritekniikan perusteet"-kirja on vaan vanhaa tietoa
Ihmetellä voit ihan vapaasti, mutta kertoisitko tarkemmin mitä...miten- ja mitä kohdetta on ruuvattu.
Sen voin alkutekijöiksi kertoa, että ruiskutuspumpun ruuvaaminen on aivan turhanpäiväinen toimenpide...aina mennään metsään kokonaisuutena katsottuna.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
no ei nyt ihan aina mennärumilus kirjoitti: Sen voin alkutekijöiksi kertoa, että ruiskutuspumpun ruuvaaminen on aivan turhanpäiväinen toimenpide...aina mennään metsään kokonaisuutena katsottuna.

nyt se on mennyt aina joka tankilla alle 10 ltr/100 km, kun aikani pyörittelin syöttöruuvia ja muokkasin savutuksen estoa (jakajapumppu siis kyseessä...) maantieajossa kulutus on nyt n.6.5 ltr/100 km... lisäksi sillä on paljon rauhoittavampaa ajella, kun ei tarvitse yrittää polkea kaasua jatkuvasti läpi lattian... savuarvo edellisessä katsastuksessa oli muuten 0.47


aikaisemmassa käyttöautossani, eli mitsun L300 pakussa syötönsäädöllä ei ollut niin voimakasta vaikutusta kulutukseen, mutta ehkä litran se kulutusta pienensi, kun siihen vähän ruuvas ruokaa lisää

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Yksi esimerkki:
300 TD -88 ajettu 550tkm
Omatoiminen pumpun ruuvaus, syöttöä lisätty pari kierrosta, kuten myös "vetäviä kierroksia", tyhjäkäyntiruuvia kierretty myös pari varvia.
Kiihtyvyys parantunut huomattavasti yli 3000rpm kierrosalueella, vetää hyvin ~5300rpm asti.
Ruiskutusennakkoa en ole vielä säätänyt kohalleen.
Tässä yksi veto ilman pakkovaihteita (pakkovaihteilla voi vetää reilusti korkeammille kierroksille)
http://www.youtube.com/watch?v=zmXZYMTMhDI
Onhan tuosta tehtaanilmoittamaan 14,6s 0-100km/h kiihtyvyydestä pari sekunttia lähtenyt
Savua tulee yläkierroksilla kohtalaisesti, kulutus ei ole ainakaan lisääntynyt.
En tiedä mitä tuhoa on tuolla moottorille tullut tehtyä kun olen ihan ite mennyt sitä ruuvaamaan, mutta on se vaan paljon mukavampi lähteä maantiellä ohituksiin kun tapahtuukin jotain kaasua polkaistessa...
300 TD -88 ajettu 550tkm
Omatoiminen pumpun ruuvaus, syöttöä lisätty pari kierrosta, kuten myös "vetäviä kierroksia", tyhjäkäyntiruuvia kierretty myös pari varvia.
Kiihtyvyys parantunut huomattavasti yli 3000rpm kierrosalueella, vetää hyvin ~5300rpm asti.
Ruiskutusennakkoa en ole vielä säätänyt kohalleen.
Tässä yksi veto ilman pakkovaihteita (pakkovaihteilla voi vetää reilusti korkeammille kierroksille)
http://www.youtube.com/watch?v=zmXZYMTMhDI
Onhan tuosta tehtaanilmoittamaan 14,6s 0-100km/h kiihtyvyydestä pari sekunttia lähtenyt

Savua tulee yläkierroksilla kohtalaisesti, kulutus ei ole ainakaan lisääntynyt.
En tiedä mitä tuhoa on tuolla moottorille tullut tehtyä kun olen ihan ite mennyt sitä ruuvaamaan, mutta on se vaan paljon mukavampi lähteä maantiellä ohituksiin kun tapahtuukin jotain kaasua polkaistessa...
Saahan sitä kirjoitella vaikka renkaiden vaihtamisen turhuudesta ja aina viitata omaan korkeampaan tietoonsa asiaan liittyen. Niillä voi olla asiasta toinen mielipide joilla uudet gummit auton alla on.rumilus kirjoitti:Sen voin alkutekijöiksi kertoa, että ruiskutuspumpun ruuvaaminen on aivan turhanpäiväinen toimenpide...aina mennään metsään kokonaisuutena katsottuna.

Aika väkevät perustelut täytyisi minun saada kuulla (tai mieluummin lukea) että oman mielipiteeni/käsitykseni 5v sitten toteutetun oman auton ruiskutuspumpun ruuvauksen mielekkyydestä muuttaisin. Tähän mennessä ei ole sen rahan edestä yhtään kaduttanut mikä tuohon operaatioon meni.
Eli voisitko parahin rumilus pukea sitä korkeaa teknillistä tietoasi sen verran yksinkertaistettuun kuosiin että mekin ymmärrämme, kiitos!

Suomalainen häviää aina!
Totta...jakajapumput ovat ongelmallisia monessa dieselmoottorissa.napa kirjoitti:no ei nyt ihan aina mennärumilus kirjoitti: Sen voin alkutekijöiksi kertoa, että ruiskutuspumpun ruuvaaminen on aivan turhanpäiväinen toimenpide...aina mennään metsään kokonaisuutena katsottuna.oma ducato kulutti sekalaisessa ajossa reilun 12 ltr/100 km, kun sen ostin...
nyt se on mennyt aina joka tankilla alle 10 ltr/100 km, kun aikani pyörittelin syöttöruuvia ja muokkasin savutuksen estoa (jakajapumppu siis kyseessä...) maantieajossa kulutus on nyt n.6.5 ltr/100 km... lisäksi sillä on paljon rauhoittavampaa ajella, kun ei tarvitse yrittää polkea kaasua jatkuvasti läpi lattian... savuarvo edellisessä katsastuksessa oli muuten 0.47paras on ollut yli 4
aikaisemmassa käyttöautossani, eli mitsun L300 pakussa syötönsäädöllä ei ollut niin voimakasta vaikutusta kulutukseen, mutta ehkä litran se kulutusta pienensi, kun siihen vähän ruuvas ruokaa lisää(vapari kone, eikä siksi saanut optimoitua tuon paremmin...)
Nyt kun topicin tapauksessa puhutaan OM 60x sarjan rivipumpuista, josta luulisin tietävän sen minkä tarvitseekin.

Tuo kyseinen pumppu kyllä sallii jonkinverran manipulointia, mutta kokonaishyöty / haitta on sitä mitä on. Tilanne muuttuu ihan olennaisesti, jos moottoria ahdetaan ja täytöstä lisätään, mutta vapaastihengittävissä pätee se vanha sanonta " kusi lämmittää vain sen hetken kun se on lämmintä ".

Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Sehän on aivan selvä juttu että kyllä vaparidieselistäkin pumppua saadaan optimoitua paremmaksi.Kyllä ne tehtaan säädöt on aika paljon kompromisseja ja sitä varmuuden maksimoimista, kuin mitä viimesen päälle hifistelyä.Tästä on niin paljon todisteita niin pers- kuin ihan oikeastakin dynosta. Tietenkin vanhassa ja paljon ajetussa on ketjun venymää ja muuta kulumaa ja sitten kun pannaan takas ihan vaan vakiosäätöihin niin paranee entiseen verrattuna.Mutta jos pumpun optimoinnilla/säätelyllä saadaan aikaan paremmat suorituskykyarvot, kuin mitä tehdas lupaa ja kestävyyden kannaltakaan ei mitään ongelmia tule niin kyllähän sillä täytyy merkitystä olla sitä on turha väittää vastaan. Se että onko järkevää tai vaivan arvoista saa jokainen ihan itse päättää. Itse kannatan ehdottomasti... :-)
Varmaankaan kukaan täyspäinen ei kyseenalaista Mersun moottoritehtaan moottori-insinöörien tietotaitoa.woke kirjoitti:Sehän on aivan selvä juttu että kyllä vaparidieselistäkin pumppua saadaan optimoitua paremmaksi.Kyllä ne tehtaan säädöt on aika paljon kompromisseja ja sitä varmuuden maksimoimista, kuin mitä viimesen päälle hifistelyä.Tästä on niin paljon todisteita niin pers- kuin ihan oikeastakin dynosta. Tietenkin vanhassa ja paljon ajetussa on ketjun venymää ja muuta kulumaa ja sitten kun pannaan takas ihan vaan vakiosäätöihin niin paranee entiseen verrattuna.Mutta jos pumpun optimoinnilla/säätelyllä saadaan aikaan paremmat suorituskykyarvot, kuin mitä tehdas lupaa ja kestävyyden kannaltakaan ei mitään ongelmia tule niin kyllähän sillä täytyy merkitystä olla sitä on turha väittää vastaan. Se että onko järkevää tai vaivan arvoista saa jokainen ihan itse päättää. Itse kannatan ehdottomasti...
On aivan täysin selvää, jos joku vaikkapa Suomenniemellä oleva henkilö....olkoonkin vaikka ruiskutuspumppujen korjaaja-ja huoltaja, ei tietotaidoiltaan ole sellaisella tasolla mitä em. organisaatio pitää sisällään.
Dynotestaajat testaavat mitä testaavat staattisessa tilassa moottoritehoja ja sekin vielä jarrutuspenkissä, sensijaan mainitsemani insinöörit testaavat moottorit tarkoilla laboratoriolaitteilla vimpan päälle, jollaisiin ei ole varaa kenelläkään Suomessa toimivalla pumppu-tai moottoripajalla.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Katos täällähän on taas viihdepaketti a´la Surk.. eikun Rumilus. Juu eihän sitä Mersun moottoritehtaan moottori-inssien työtä saakkaan arvostella, tai mites nyt olikaan, kun menneinä aikoina tuli ihan tehtaalta meidän W124 OM603:lle käsky, että pitää viedä se Mynä-Dieseliin ja korjata tehtaan virheet ja kuinka ollakkaan lähti lasku Stutgarttiin. No tämä topickihan on lähes yhtä viihdyttävä kuin http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=67919rumilus kirjoitti:Varmaankaan kukaan täyspäinen ei kyseenalaista Mersun moottoritehtaan moottori-insinöörien tietotaitoa.
On aivan täysin selvää, jos joku vaikkapa Suomenniemellä oleva henkilö....olkoonkin vaikka ruiskutuspumppujen korjaaja-ja huoltaja, ei tietotaidoiltaan ole sellaisella tasolla mitä em. organisaatio pitää sisällään.
Dynotestaajat testaavat mitä testaavat staattisessa tilassa moottoritehoja ja sekin vielä jarrutuspenkissä, sensijaan mainitsemani insinöörit testaavat moottorit tarkoilla laboratoriolaitteilla vimpan päälle, jollaisiin ei ole varaa kenelläkään Suomessa toimivalla pumppu-tai moottoripajalla.
jossa jo todettiin, että kun kierrokset ja välitykset pysyvät samoina, niin "manipuloidun" auton huippunopeus senkun kasvaa...
Täytyy taas lähteä hakemaan sitä sipsipussia ja nessua, saa illan viihdepaketin aikaiseksi


SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
minä kyseenalaistan sen monessakin kohtaa ja monessa eri moottorissa, mutta tuota täyspäisyys vaatimusta nyt en taidakkaan täyttäärumilus kirjoitti:
Varmaankaan kukaan täyspäinen ei kyseenalaista Mersun moottoritehtaan moottori-insinöörien tietotaitoa.

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
No joo sen verran on erilaisia tiiliseiniä tullut nähtyä maailmalla, että noissa AG-kokoluokan firmoissa insinöörit piirtää mitä käsketään.
Eiköhän ne rakenteelliset ja metallurgiset ratkaisut synny perusinssiä korkeammin koulutettujen tahojen päätöksillä. Toki ohjenuorana kaikelle liiketoiminnalle (myös dieselmoottoreiden valmistamiselle) on se että jotain jää viivan alle. Kulupuolen hallinta on noissa isommissa puulaakeissa vahvasti hallinnassa vaikkei sitä uusien autojen hinnoista arvaisikaan. Ja näin se vaan on ollut niin kauan kuin mitään teollista tuotantoa missään on ollut, myös silloin kun noita lähes J*malaisia OM60x-sarjan moottoreita on suunniteltu.
Tätä taustaa vasten pidän ihmeellisenä yllälukevien nimimerkillä "rumilus" kirjoitettujen kirjoitusten perusteella referoituvaa mielikuvaa että mitään toleransseja ei 80-lukuisen rivipumpun osien valmistamisessa olisi tunnettu, ja etteikö sen - ja samalla koko voimanlähteen toimintaa voitaisi osaavalla optimoinnilla parantaa.
Edelleenkin odottelen selventäviä vastauksia yllä esittämiiini kysymyksiin.

Eiköhän ne rakenteelliset ja metallurgiset ratkaisut synny perusinssiä korkeammin koulutettujen tahojen päätöksillä. Toki ohjenuorana kaikelle liiketoiminnalle (myös dieselmoottoreiden valmistamiselle) on se että jotain jää viivan alle. Kulupuolen hallinta on noissa isommissa puulaakeissa vahvasti hallinnassa vaikkei sitä uusien autojen hinnoista arvaisikaan. Ja näin se vaan on ollut niin kauan kuin mitään teollista tuotantoa missään on ollut, myös silloin kun noita lähes J*malaisia OM60x-sarjan moottoreita on suunniteltu.

Tätä taustaa vasten pidän ihmeellisenä yllälukevien nimimerkillä "rumilus" kirjoitettujen kirjoitusten perusteella referoituvaa mielikuvaa että mitään toleransseja ei 80-lukuisen rivipumpun osien valmistamisessa olisi tunnettu, ja etteikö sen - ja samalla koko voimanlähteen toimintaa voitaisi osaavalla optimoinnilla parantaa.

Edelleenkin odottelen selventäviä vastauksia yllä esittämiiini kysymyksiin.
Suomalainen häviää aina!
Mersun moottoritehtaan insinöörit laittavat kaikkiin sarjavalmisteisiin moottoreihin optimaalisien säädön.patroltd kirjoitti:RUMILUUUUS, jos pumpun säätöjä EI voi itse parannella niin mites sylinterikansi, onko sekin tehty tehtaalla huippuolosuhteissa optimaaliseksi virtausten kannalta?
Niin ja se seossuhde, onko se parasta tehoa ajatellen optimi?
Tämä topici on saanut taas sellaisen luonteen, että enemmän sana Rumilus esiintyy keskusteluissa enemmän kuin itse asiasisältö, joten jätän tämän topicin suosiolla. Tällä panaan niin halvalla huippuosaajien tietotaitoa ettei mitään määrää. Näyttää olevan nulikkojen temmellyskenttä.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.