Paras/kestävin turbodiesel virittää?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

onkos tolla imusarjan putken pituudella joku taika kun näyttää monella olevan niin julmetun pitkät putket kotelon perässä?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Timo N kirjoitti:onkos tolla imusarjan putken pituudella joku taika kun näyttää monella olevan niin julmetun pitkät putket kotelon perässä?
Vapaastihengittävissä pitkät ja ohuet imusarjat yleensä antavat hyvän vääntömomentin alakierroksilla ja lyhyet ja väljemmät vastaavasti ylemmällä kierrosalueella. Ahtopaineen vallitessa imusarjan pituudella ei liene suurta merkitystä. Jos ahdin herää myöhään, voi pitkästä sarjasta olla hyötyä, kunhan se ei rajoita virtauksia huipputeholla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä se turbomoottorikin pitää mitoittaa juuri oikealla putken pituudella, jos viimeisiä tehoja haetaan. Ei ne huvikseen tehtaalla sitä materiaalia niihin käytä. Teoria löytyy googlella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Näissä teorioissa on yleensä se ongelma, että optimipituus (vääntömomentin tai tehon kannalta) löytyy yhdelle kierrosluvulle ja mahdollisesti yhdelle painearvolle ja muut pituudet ovat tällöin enemmän tai vähemmän vääriä. Löytyykö jostain linkki, joka antaisi soveltamiskelpoisen teorian imusarjan mitoitukselle, joka ottaa huomioon myös ahtopaineen vaikutuksen? Tämä esim. tuntui liian hankalalta Vizardin nyrkkisääntöjä lukuunottamatta.

EDIT: ilman paine ei vaikuta, vain sen lämpötila

tomant
Viimeksi muokannut tomant, Su 28.03.2010 15:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

enemmän kai plenumin tilavuudella on turbokoneissa merkitystä, kuin millilleen oikein mitoitetuilla imuputkien pituudella :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

no pitäää olla muuttuvapituuksinen imusarja. 8) eiks teillä vai ole? :shock:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ilmeisesti paine ei vaikuta äänennopeuteen, joten sen voi unohtaa. Sen sijaan ilman lämpötilalla on pieni vaikutus. Tämän lähteen mukaan 20 Celsius-astessa hyvä pituus olisi 6000 kierroksella noin 40 cm, 4000:llä noin 60 cm ja 3000:lla noin 80 cm. Pituus lienee mitattu venttiilin lautasesta. Lämpötila on Kelvin-asteina, K = C + 273. Kuinka hyvin resonanssiteoriat sopivat turboahdettuun moottoriin on taas toinen asia.

tomant
Viimeksi muokannut tomant, Su 28.03.2010 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

napa kirjoitti:enemmän kai plenumin tilavuudella on turbokoneissa merkitystä, kuin millilleen oikein mitoitetuilla imuputkien pituudella :roll:
Ja tärkeää on myös, että sylinterit saavat keskenään saman täytöksen. Tähän vaikuttaa esim. plenumin muoto ja paineputken sisääntulopaikka.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tomant kirjoitti:Näissä teorioissa on yleensä se ongelma, että optimipituus (vääntömomentin tai tehon kannalta) löytyy yhdelle kierrosluvulle ja mahdollisesti yhdelle painearvolle
Se justiin on ideana, että optimoidaan se maksimiteholle, sitten mennään tehopenkkiin ja ollaan kuninkaita :lol: Eihän sillä arkipäivän ajelussa ole mitään virkaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Mitä tiheämpää ilma on, sitä suurempi vaikutus resonoinnilla on käsittääkseni. Eli suurilla ahtopaineilla runnerin pituusvaikutus (tilavuus) korostuu.

Omaani valitsin 50cm pitkät runnerit (+imukanava) omien onnettomien laskutoimituksien perusteella ja varsinkin netin syövereistä löytämäni autonvalmistajan empiiristen koetulosten perusteella. Sekä laskutoimitus, että koetulokset viittaisivat 4500-5000rpm toisen kertaluvun resonointiin. Pitkien runnereiden etuna on myös laajempi toiminta-alue, eli "väärälläkään" kierrosalueella ei toimivuus romahda. Huipputehoa ajatellen runnereiden olisi pitänyt olla lyhempiä (max. teho toivottavasti 5500-6000rpm), mutta auto on tarkoitus pitää "käyttiksenä", joten viimeisenkin huipputehon rippeen puristaminen ei ole niin tärkeää.

Plenumi on ~1,7x motin tilavuus ja se on oikeastaan arvaus, tosin netistä kaivettujen ohjeiden viitoittama. Eritoten koko tuplaplenum hökötyksessä on pyritty jakamaan ilma jokaiselle runnerille mahdollisimman tasaisesti. Näistäkin asioista löytyy netistä CFD-mallinnuskuvia.

Mitä elämä olisikaan ilman nettiä? (vitusti helpompaa)
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

imuputkien pituuden lisäks halkaisija vaikuttaa resonanssin toimintaan? niin olen ymmärtäny.
W201 250DT 20V
w201 190E
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

jep jep....virhe postaus. Voipi poistaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

norsu kirjoitti:mutta auto on tarkoitus pitää "käyttiksenä"
Mua kyllä aina välillä hymyilyttää nämä sun letkautukset :D
pera8x kirjoitti:imuputkien pituuden lisäks halkaisija vaikuttaa resonanssin toimintaan? niin olen ymmärtäny.
Tottakai...ihan niinkuin bassorefleksiputkessakin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, piti vaan varmistaa, kun oli puhetta pituuksista ja paineista jne jne, mutta halkaisijasta ei ollu mitään sanaa. ajattelin, että oonko nyt ihan pihalla.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Halkaisijaa ei oikein voi valita kun sen määrittää pitkälti kannen rakenne, venttiili ja imukanava. Sen takia siitä ei kai pahemmin puhuta. En sitten tiedä saisiko mitään etua jos imuputki olisi sellainen tasaisesti paksuuntuva "suppilo", jossa nopeus siis kiihtyy kokoajan. Ilmeisesti kuitenkaan ei :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

veskola kirjoitti:En sitten tiedä saisiko mitään etua jos imuputki olisi sellainen tasaisesti paksuuntuva "suppilo", jossa nopeus siis kiihtyy kokoajan. Ilmeisesti kuitenkaan ei :lol:
Meinaat varmaan kapeneva? Eli juurikin näin tarttis olla...
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No riippuu kummasta päästä katsoo...eli plenumilla olisi paksumpi ja sitten se kapenee tasaisesti juurikin sellaiseksi mitä tuo imukanava ja venttiili on.

Saisiko sen vireeseen lyhyempänä ? tai olisiko tuosta kiihtyvästä nopeudesta mitään iloa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Laskemalla sen saa oikean mittaseks, sanotaan sen verran että siihen vaikuttaa venttiilin tai oikeammin seetin pinta-ala hyvin vahvasti että millainen siitä tulee tehdä jos haluaa optimaalisen, kylläkin sillä kustannuksella että jostain täytyy tinkiä, esim. 606:seen ei pysty kanavien takia laittamaan optimaalisen kokoisia venttiileitä, eli silloin pitää soveltaa keskitietä ja yrittää tehdä annetuista eväistä mahd. hyvä..
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

veskola kirjoitti:
norsu kirjoitti:mutta auto on tarkoitus pitää "käyttiksenä"
Mua kyllä aina välillä hymyilyttää nämä sun letkautukset :D
Minä taas välillä huomaan nauravani jopa ääneen... :lol:

No tähän mennessä tuo on ollut ympärivuotinen käyttis, tosin metrejä tullut vain 20tkm/vuosi, kun ei ole ainoa kulkine. Minkäänlaista ongelmaa tuon kanssa ei tähän mennessä ole ollut ja autolla uskalsi lähteä vaikka Euroopan turneelle koska vain. Nyt käyttis-sana piti pistää heittomerkkeihin, kun en ole aivan varma mukavuudesta kaikkien kevennysten ym. jälkeen (ei poppeja, ei äänieristeitä, suorakytkentä loota, 185mm monilevy kytkin, piukka alusta,...). Luotettavuus tuskin ainakaan paranee kaikkien lisättyjen sähkölaitteiden myötä. Pelkkään leikkikaluun ei vaan ole aikaa, joten "käyttis" tuosta on syytä tulla. :x
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Expansion
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 13.03.2010 23:24

Viesti Kirjoittaja Expansion »

Sanokaapa jos ottaa 300hp ulos 2.5 td:sta niin vaatiiko kone vahvistusta?
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Expansion kirjoitti:Sanokaapa jos ottaa 300hp ulos 2.5 td:sta niin vaatiiko kone vahvistusta?
jos mersun 10valve orkkis turbokoneesta puhutaan niin ei tarvi..joskin rajoilla aletaan meneen ..kansipahvi saattaa pullahtaa mutta siihenkin on lääkkeet :wink: (om605 monikerrospellitiiviste menee pari reikää lisäämällä) tai sitten vaan laittaa uuden vakiopahvin ja toivoo että se pitää taas hetken 8)
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

onko näitä 10v vehkeitä stroukattu 2.9l? eikös väykyssä ja pakuissa ollut näitä pidemmällä iskulla olevia koneita, joka siis on sama lohko?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

nj^ kirjoitti:onko näitä 10v vehkeitä stroukattu 2.9l? eikös väykyssä ja pakuissa ollut näitä pidemmällä iskulla olevia koneita, joka siis on sama lohko?
en suosittele sekaantumaan niihin... Terho P on myös nähnyt muutaman lohkon, josta tullut kanki läpi, että en ihan yksin ole mielipiteeni kanssa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

nj^ kirjoitti:onko näitä 10v vehkeitä stroukattu 2.9l? eikös väykyssä ja pakuissa ollut näitä pidemmällä iskulla olevia koneita, joka siis on sama lohko?
niissä 2.9:seissä on myös isompi poraus. pelkällä pidemmällä iskulla moottorinkoko on jotain 2.75 muistaakseni.

onhan nuita 2.9 pakun kammio versioita käytetty jonku verran joskus myös st-käytössä, melkonen alavääntö kone tuosta kuulemma tulee, mutta se onkin se alavääntö sitten ne koneet tappanu.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:04. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Tarvii varmaan ceestä muuttaa sähkönen pumppu boschin mekaaniseen rivipumppuun, tässä kohtaa voipi katsastusmiehen paise ohimonkohdalla ns. räjähtää :P
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Ei siinä pumppua tarvii vaihtaa, tapittaa vaan ja koska sähköinen, niin ohjelman poikasta joutuu ECUun vääntämään uusiksi. Kun tuossa jättää tuon sähköpumpun, niin siinä toimii vielä kaikki luistonsetot, vaihdelaatikot jne. Vaihdelaatikon kestoa en juurikaan epäile, sillä ovat ottaneet tuosta 722.6XX laatikosta suoraruikkarilla aika koviakin vääntöjä ja tuo OM605:han on esikammio, niin sen väännöt jää suorasuihkuista jonkin verran.

Kun tuon tekee asiallisesti, niin ei varmaan ole katsastuksessakaan ongelmia, en tietysti suosittele vähäpäästöisten virittämistä, mutta kyllä niitä kuulemman on maailmalla :wink: :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:04. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Eetyzk kirjoitti:Kestääkö tuommonen loota ilman vahvistamista jos tähtäimes on n.300 hevosta... Vai kannattaako suosista vahvistaa siekkisellä tai jollakulla. Tietysti niit vääntöjä saa aina leikattua alapäästä jos sähköpumpulla alkaa tekeen.. mut ei sekää kivaa oo :twisted:

Tekeekö tolla vakiopakosarjalla mitää vai kannattaako heti hankki KKD vai mikä se firma ny oli joka näihi tekee pakosarjoja?
Sähköloodan kestävyydestä en tiedä mitään, mutta uskoisin kestävän sen 300heppaa minkä kunnossa oleva 722.3 ottaa vastaan.

Vakiopakosarja on täysin riittävä 300 hepan lukemiin....ja riittää paljon pidemmällekin.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Petehri kirjoitti: Vakiopakosarja on täysin riittävä 300 hepan lukemiin....ja riittää paljon pidemmällekin.
Oli tos yks 605 misä palikat 300hv. Karala oli vaa tuumannu että pakosarja vaihtoon, ku ei luovuttanu 250hp enempää.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Vastaa Viestiin