Paras/kestävin turbodiesel virittää?
Vapaastihengittävissä pitkät ja ohuet imusarjat yleensä antavat hyvän vääntömomentin alakierroksilla ja lyhyet ja väljemmät vastaavasti ylemmällä kierrosalueella. Ahtopaineen vallitessa imusarjan pituudella ei liene suurta merkitystä. Jos ahdin herää myöhään, voi pitkästä sarjasta olla hyötyä, kunhan se ei rajoita virtauksia huipputeholla.Timo N kirjoitti:onkos tolla imusarjan putken pituudella joku taika kun näyttää monella olevan niin julmetun pitkät putket kotelon perässä?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kyllä se turbomoottorikin pitää mitoittaa juuri oikealla putken pituudella, jos viimeisiä tehoja haetaan. Ei ne huvikseen tehtaalla sitä materiaalia niihin käytä. Teoria löytyy googlella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Näissä teorioissa on yleensä se ongelma, että optimipituus (vääntömomentin tai tehon kannalta) löytyy yhdelle kierrosluvulle ja mahdollisesti yhdelle painearvolle ja muut pituudet ovat tällöin enemmän tai vähemmän vääriä. Löytyykö jostain linkki, joka antaisi soveltamiskelpoisen teorian imusarjan mitoitukselle, joka ottaa huomioon myös ahtopaineen vaikutuksen? Tämä esim. tuntui liian hankalalta Vizardin nyrkkisääntöjä lukuunottamatta.
EDIT: ilman paine ei vaikuta, vain sen lämpötila
tomant
EDIT: ilman paine ei vaikuta, vain sen lämpötila
tomant
Viimeksi muokannut tomant, Su 28.03.2010 15:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
enemmän kai plenumin tilavuudella on turbokoneissa merkitystä, kuin millilleen oikein mitoitetuilla imuputkien pituudella 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Ilmeisesti paine ei vaikuta äänennopeuteen, joten sen voi unohtaa. Sen sijaan ilman lämpötilalla on pieni vaikutus. Tämän lähteen mukaan 20 Celsius-astessa hyvä pituus olisi 6000 kierroksella noin 40 cm, 4000:llä noin 60 cm ja 3000:lla noin 80 cm. Pituus lienee mitattu venttiilin lautasesta. Lämpötila on Kelvin-asteina, K = C + 273. Kuinka hyvin resonanssiteoriat sopivat turboahdettuun moottoriin on taas toinen asia.
tomant
tomant
Viimeksi muokannut tomant, Su 28.03.2010 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Ja tärkeää on myös, että sylinterit saavat keskenään saman täytöksen. Tähän vaikuttaa esim. plenumin muoto ja paineputken sisääntulopaikka.napa kirjoitti:enemmän kai plenumin tilavuudella on turbokoneissa merkitystä, kuin millilleen oikein mitoitetuilla imuputkien pituudella :roll:
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Se justiin on ideana, että optimoidaan se maksimiteholle, sitten mennään tehopenkkiin ja ollaan kuninkaitatomant kirjoitti:Näissä teorioissa on yleensä se ongelma, että optimipituus (vääntömomentin tai tehon kannalta) löytyy yhdelle kierrosluvulle ja mahdollisesti yhdelle painearvolle

Lisää tietoa: www.skg.fi
Mitä tiheämpää ilma on, sitä suurempi vaikutus resonoinnilla on käsittääkseni. Eli suurilla ahtopaineilla runnerin pituusvaikutus (tilavuus) korostuu.
Omaani valitsin 50cm pitkät runnerit (+imukanava) omien onnettomien laskutoimituksien perusteella ja varsinkin netin syövereistä löytämäni autonvalmistajan empiiristen koetulosten perusteella. Sekä laskutoimitus, että koetulokset viittaisivat 4500-5000rpm toisen kertaluvun resonointiin. Pitkien runnereiden etuna on myös laajempi toiminta-alue, eli "väärälläkään" kierrosalueella ei toimivuus romahda. Huipputehoa ajatellen runnereiden olisi pitänyt olla lyhempiä (max. teho toivottavasti 5500-6000rpm), mutta auto on tarkoitus pitää "käyttiksenä", joten viimeisenkin huipputehon rippeen puristaminen ei ole niin tärkeää.
Plenumi on ~1,7x motin tilavuus ja se on oikeastaan arvaus, tosin netistä kaivettujen ohjeiden viitoittama. Eritoten koko tuplaplenum hökötyksessä on pyritty jakamaan ilma jokaiselle runnerille mahdollisimman tasaisesti. Näistäkin asioista löytyy netistä CFD-mallinnuskuvia.
Mitä elämä olisikaan ilman nettiä? (vitusti helpompaa)
Omaani valitsin 50cm pitkät runnerit (+imukanava) omien onnettomien laskutoimituksien perusteella ja varsinkin netin syövereistä löytämäni autonvalmistajan empiiristen koetulosten perusteella. Sekä laskutoimitus, että koetulokset viittaisivat 4500-5000rpm toisen kertaluvun resonointiin. Pitkien runnereiden etuna on myös laajempi toiminta-alue, eli "väärälläkään" kierrosalueella ei toimivuus romahda. Huipputehoa ajatellen runnereiden olisi pitänyt olla lyhempiä (max. teho toivottavasti 5500-6000rpm), mutta auto on tarkoitus pitää "käyttiksenä", joten viimeisenkin huipputehon rippeen puristaminen ei ole niin tärkeää.
Plenumi on ~1,7x motin tilavuus ja se on oikeastaan arvaus, tosin netistä kaivettujen ohjeiden viitoittama. Eritoten koko tuplaplenum hökötyksessä on pyritty jakamaan ilma jokaiselle runnerille mahdollisimman tasaisesti. Näistäkin asioista löytyy netistä CFD-mallinnuskuvia.
Mitä elämä olisikaan ilman nettiä? (vitusti helpompaa)
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Mua kyllä aina välillä hymyilyttää nämä sun letkautuksetnorsu kirjoitti:mutta auto on tarkoitus pitää "käyttiksenä"

Tottakai...ihan niinkuin bassorefleksiputkessakin.pera8x kirjoitti:imuputkien pituuden lisäks halkaisija vaikuttaa resonanssin toimintaan? niin olen ymmärtäny.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Halkaisijaa ei oikein voi valita kun sen määrittää pitkälti kannen rakenne, venttiili ja imukanava. Sen takia siitä ei kai pahemmin puhuta. En sitten tiedä saisiko mitään etua jos imuputki olisi sellainen tasaisesti paksuuntuva "suppilo", jossa nopeus siis kiihtyy kokoajan. Ilmeisesti kuitenkaan ei 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Meinaat varmaan kapeneva? Eli juurikin näin tarttis olla...veskola kirjoitti:En sitten tiedä saisiko mitään etua jos imuputki olisi sellainen tasaisesti paksuuntuva "suppilo", jossa nopeus siis kiihtyy kokoajan. Ilmeisesti kuitenkaan ei
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
"some people do, some people talk."
No riippuu kummasta päästä katsoo...eli plenumilla olisi paksumpi ja sitten se kapenee tasaisesti juurikin sellaiseksi mitä tuo imukanava ja venttiili on.
Saisiko sen vireeseen lyhyempänä ? tai olisiko tuosta kiihtyvästä nopeudesta mitään iloa ?
Saisiko sen vireeseen lyhyempänä ? tai olisiko tuosta kiihtyvästä nopeudesta mitään iloa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Laskemalla sen saa oikean mittaseks, sanotaan sen verran että siihen vaikuttaa venttiilin tai oikeammin seetin pinta-ala hyvin vahvasti että millainen siitä tulee tehdä jos haluaa optimaalisen, kylläkin sillä kustannuksella että jostain täytyy tinkiä, esim. 606:seen ei pysty kanavien takia laittamaan optimaalisen kokoisia venttiileitä, eli silloin pitää soveltaa keskitietä ja yrittää tehdä annetuista eväistä mahd. hyvä..
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
"some people do, some people talk."
Minä taas välillä huomaan nauravani jopa ääneen...veskola kirjoitti:Mua kyllä aina välillä hymyilyttää nämä sun letkautuksetnorsu kirjoitti:mutta auto on tarkoitus pitää "käyttiksenä"![]()

No tähän mennessä tuo on ollut ympärivuotinen käyttis, tosin metrejä tullut vain 20tkm/vuosi, kun ei ole ainoa kulkine. Minkäänlaista ongelmaa tuon kanssa ei tähän mennessä ole ollut ja autolla uskalsi lähteä vaikka Euroopan turneelle koska vain. Nyt käyttis-sana piti pistää heittomerkkeihin, kun en ole aivan varma mukavuudesta kaikkien kevennysten ym. jälkeen (ei poppeja, ei äänieristeitä, suorakytkentä loota, 185mm monilevy kytkin, piukka alusta,...). Luotettavuus tuskin ainakaan paranee kaikkien lisättyjen sähkölaitteiden myötä. Pelkkään leikkikaluun ei vaan ole aikaa, joten "käyttis" tuosta on syytä tulla.

-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
jos mersun 10valve orkkis turbokoneesta puhutaan niin ei tarvi..joskin rajoilla aletaan meneen ..kansipahvi saattaa pullahtaa mutta siihenkin on lääkkeetExpansion kirjoitti:Sanokaapa jos ottaa 300hp ulos 2.5 td:sta niin vaatiiko kone vahvistusta?


2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
en suosittele sekaantumaan niihin... Terho P on myös nähnyt muutaman lohkon, josta tullut kanki läpi, että en ihan yksin ole mielipiteeni kanssa...nj^ kirjoitti:onko näitä 10v vehkeitä stroukattu 2.9l? eikös väykyssä ja pakuissa ollut näitä pidemmällä iskulla olevia koneita, joka siis on sama lohko?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
niissä 2.9:seissä on myös isompi poraus. pelkällä pidemmällä iskulla moottorinkoko on jotain 2.75 muistaakseni.nj^ kirjoitti:onko näitä 10v vehkeitä stroukattu 2.9l? eikös väykyssä ja pakuissa ollut näitä pidemmällä iskulla olevia koneita, joka siis on sama lohko?
onhan nuita 2.9 pakun kammio versioita käytetty jonku verran joskus myös st-käytössä, melkonen alavääntö kone tuosta kuulemma tulee, mutta se onkin se alavääntö sitten ne koneet tappanu.
Ei siinä pumppua tarvii vaihtaa, tapittaa vaan ja koska sähköinen, niin ohjelman poikasta joutuu ECUun vääntämään uusiksi. Kun tuossa jättää tuon sähköpumpun, niin siinä toimii vielä kaikki luistonsetot, vaihdelaatikot jne. Vaihdelaatikon kestoa en juurikaan epäile, sillä ovat ottaneet tuosta 722.6XX laatikosta suoraruikkarilla aika koviakin vääntöjä ja tuo OM605:han on esikammio, niin sen väännöt jää suorasuihkuista jonkin verran.
Kun tuon tekee asiallisesti, niin ei varmaan ole katsastuksessakaan ongelmia, en tietysti suosittele vähäpäästöisten virittämistä, mutta kyllä niitä kuulemman on maailmalla

Kun tuon tekee asiallisesti, niin ei varmaan ole katsastuksessakaan ongelmia, en tietysti suosittele vähäpäästöisten virittämistä, mutta kyllä niitä kuulemman on maailmalla


SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Sähköloodan kestävyydestä en tiedä mitään, mutta uskoisin kestävän sen 300heppaa minkä kunnossa oleva 722.3 ottaa vastaan.Eetyzk kirjoitti:Kestääkö tuommonen loota ilman vahvistamista jos tähtäimes on n.300 hevosta... Vai kannattaako suosista vahvistaa siekkisellä tai jollakulla. Tietysti niit vääntöjä saa aina leikattua alapäästä jos sähköpumpulla alkaa tekeen.. mut ei sekää kivaa oo![]()
Tekeekö tolla vakiopakosarjalla mitää vai kannattaako heti hankki KKD vai mikä se firma ny oli joka näihi tekee pakosarjoja?
Vakiopakosarja on täysin riittävä 300 hepan lukemiin....ja riittää paljon pidemmällekin.