Kotimaisesta autoliikkeestä, Suomi- vai tuontipeli?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

A k i kirjoitti:EDIT

Oli niin typerä aihe että poistin vastauksen.
Sinäpäs se sanoit.... Samaa olen itsekkin miettinyt :lol:

Ei auton ostaminen ole oikeasti noin vaikeaa, tai tietysti jollekkin voi, sääli
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

adenauer300 kirjoitti:
A k i kirjoitti:EDIT

Oli niin typerä aihe että poistin vastauksen.
Sinäpäs se sanoit.... Samaa olen itsekkin miettinyt :lol:

Ei auton ostaminen ole oikeasti noin vaikeaa, tai tietysti jollekkin voi, sääli
Jeps.
Ostaako mobilin rallyformulat sittarista vai motonetistä, kun molemmissa paikoissa maksavat samanverran ja molempiin paikkoihin samanmoinen ajomatka? :shock:
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Whaeva kirjoitti:Tässä topicissa nyt on tietysti kyse aika tuoreista autoista. Mutta esim vanhemmissa ei useinkaan ole eroa Saksan autolla ja suomiautolla. Sakassa suolataan vähemmän joo...
Mutta, Saksassa on myös autojen ruostesuoja todella vähäinen, jotkut kokonaan ilman. Saman ikäinen, yhtä paljon ajettu auto, ruostuu Saksan suojauksilla yhtä pahaan kuntoon Saksassa, kuin Suomen suojauksilla varustettu vastaava Suomessa. Noin niinkun suunnilleen.

Vanhat saksantuonnit on joo usein päälisinpuolin kiiltävempiä ja kauniimpia katsella, kun ei ole suola syönyt kiiltoa. Mutta runkorakenteet ihan yhtä paskana, kun suomiautossa.
Mitä saaks Saksasta muka muitaki ku 50-luvulla syntyneiden, Mersun tehtaalla töissä olleiden herrasmiesten sunnuntaikirkkoautoja? :shock:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

OT
Whaeva kirjoitti:Ostaako mobilin rallyformulat sittarista vai motonetistä, kun molemmissa paikoissa maksavat samanverran ja molempiin paikkoihin samanmoinen ajomatka? :shock:
voihan sen ostaa veholta 3x hintaan, ni miksi mennä sittariin?

/OT
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Sergey kirjoitti:OT
Whaeva kirjoitti:Ostaako mobilin rallyformulat sittarista vai motonetistä, kun molemmissa paikoissa maksavat samanverran ja molempiin paikkoihin samanmoinen ajomatka? :shock:
voihan sen ostaa veholta 3x hintaan, ni miksi mennä sittariin?

/OT
Aivan.
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Whaeva kirjoitti:
Sergey kirjoitti:OT
Whaeva kirjoitti:Ostaako mobilin rallyformulat sittarista vai motonetistä, kun molemmissa paikoissa maksavat samanverran ja molempiin paikkoihin samanmoinen ajomatka? :shock:
voihan sen ostaa veholta 3x hintaan, ni miksi mennä sittariin?

/OT
Aivan.
Sittarista, sieltä saa plussaa. PLOP PLOP
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Onko Lübeckin Cittimarktissa kaljan lisäksi Mobilia :shock: :shock:
Jukka410
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 30.10.2009 19:16
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Jukka410 »

Käytetyt autot on aina yksilöitä,kun sopivan itselle sopiva löytyy kaupantekoon vaan on se sitten tuotu vaikka mistä,kaikkiin autoihin niitä vikoja tulee kuitenkin jossain vaiheessa ja onhan ne kuitenkin jonkun korjattava joko myyjän tai ostajan. Itsellä on vanha Saksasta tuotu coupe mersu,autotallissa se kesää odottaa ja pientä korjailua ja fiksausta ennen sitä. Netissä näin kuvan kävin koeajolla ja tein kaupat saman tien.En miettinyt sitä onko näitä parempia tai huonompia olemassa kun minun mielestä auto toimi ja hinta oli sopiva niin ostin.
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Jep. Auton osto on just niin hankalaa, kun ostaja tahtoo siitä tehdä.
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Kuinka usein oikein eteen tulee edes tilanne, että kaksi täysin identtistä autoa myynissä, toinen tuonti-, toinen "suomiauto". Eli ostaa juuri sen kumpi enemmän miellyttää itseään ja miksein puolisoakin. Mikäli on tuontiautoa vastaan niin eikai niitä sitte sen enempää katselemaan. Ihme vain se monen ihmisen tuontiauto vastaisuus. Samalta tehtaalta ne tulee ja ekat kolimetrit ajettu vain eri maassa, niin kuin joku tossa aikasemmin totesi. Kyllähän sillä autolla ollaan varmaan lujempaa Saksassa ajettu kuin Suomessa ajetaan. Luulis nyt auton sitä vauhtia kestävän.

Mutta autothan tykkää siitä, että niillä ajetaan!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja mitä kauemmin jahkailee ja vertailee, ja lopulta ostaa, niin auton rikkouduttua (väistämättä niin käy joskus), harmistus on aina isompi 8)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Tämä ketju on tullut minun osaltani päätökseen ja lopputulema on valmis. Kiitokset kaikille ketjun keskusteluun osallistuneille, hyvistä ja joskus vähän offtopic -viesteistäkin.

Ketjun tarkoituksena oli siis tarkoitus keskustella siitä, että onko kahden valinnaisen auton ostamisella loppupelissä jotain tai mitään eroa, kun ainoa erotus oli autojen käyttömaahistoria. (autot olivat myynnissä eri puolilla suomea, eri liikkeissä. Tämä vielä vastauksena, kun joku oletti niiden olevan myynnissä samassa liikkeessä).

Lopputulos:

-Molemmat autot olivat hyviä vaihtoehtoja pikaisella tarkastelulla.

-Jälleenmyyntiarvon selvittäminen. Tein parin viikon kuluessa haamukyselyt 7 eri (isoja ja keskisuuria) liikkeeseen ja esitin asian niin, että minulla olisi itselläni jo jompi kumpi näistä oletetuista autoista ja olisin vaihtamassa sitä johonkin tuoreempaan autoon.
Suomiauto (kysely: 3 liikettä): Välirahat vaihtelivat 0-1200 eur, kuten yleensä, mutta ei muuta ongelmaa.
Tuontiauto (kysely: 4 liikettä): 1 liike ei suostunut ottamaan vaihdossa. 2 liikettä olisi ottanut, mutta väliraha keskimäärin 2300-3000 eur alhaisempi, kuin suomiautossa. Vetosivat siihen, että hintataso tuontiautoissa on aina alempi yleensä myös heidän sitä myydessään eteenpäin (joka ei pidä paikkaansa, olivathan nämä verrokitkin saman hintaisia ja monet muut katsomani). 1 liike olisi suostunut vaihtamaan tuontiauton ainoastaan toiseen tuontiautoon, mutta ei suomiautoon.

Jälleenmyyntiarvon perusteella ostopäätökseni olisi siis kallistunut suomiautoon. Kummankaan osalta ei olisi siis ollut ostaessa ja päivittäiskäytössä (luultavasti) mitään eroa, mutta ainakin vielä nyt 2010 alussa olisi tullut jälleenmyydessä enemmän takkiin tuontiauton kanssa (ainakin mikäli vaihdon olisi tehnyt liikkeessä). Voi olla, että tilanne olisi toisenlainen, kun oikea vaihtoajankohta olisi kyseessä joskus 2012, mutta sitä en kristallipallostani osaa vielä sanoa.

No ostinko sitten sen suomiauton? En ostanut. Tarkemmin, en ostanut kumpaakaan. Suomiauton osalta kävi ilmi, että viimeisin omistaja oli ajanut sillä vain 4 kk ja 5000 km, jonka jälkeen laittanut sen kiertoon. Toiseksi viimeisin omistaja oli myös helppo tavoittaa, kun löysin hänen vanhan myynti-ilmoituksensa rekisterinumeron perusteella vielä Nettiautosta, välimuistista. Hän osasi kertoa, että oli huomannut ennen myyntiä auton olevan tehoton. Vikaa oli haettu, mutta ei löydetty, syynä mahdollisesti turbo. Suomiauto jäi siis osaltani kauppaan. Tuontiautoa en edes harkinnut, kun olin sen jo hylännyt heikomman jälleenmyyntiarvon takia. Tänään katsoessani, tuontiauto on myös jo myyty liikkeestä eteenpäin. Tuontiauton vioista mahdoton sanoa, kun se on ollut suomessa niin vähän aikaa, että en pystynyt tavoittamaan juurikaan entisiä omistajia.

Ajelen siis entisellä autollani, kunnes löytyy jokin varteenotettava vaihtoehto.

Nyt, kun aihe on osaltani loppuunkäsitelty niin paljastan myös sen, että kyseiset autot eivät olleet kumpikaan Mersuja vaan kyseessä olivat BMW E60 530DA autot. Bimmeriä en ole koskaan omistanut ja ajattelin sellaista kokeilla. En usko sen olevan Mersua parempi, mutta, kun ei huvittaisi ostaa uutta samanlaista (saman korista) mersuakaan ja vaihtelu virkistää.

Tarkemmin sanottuna, etsin tällä hetkellä varteenotettavaa vaihdokkia seuraavista autoista: Audi A6 3.0 Tdi QA, MB (W211) E320CdiA ja BMW E60 530DA.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Mielenkiintoinen dilemma ja jos sallit niin yksi ajatus vielä:

Onko jatkossa ajateltava niin, että on kannettava kone on oltava mukana auton koeajolla jotta voi tarkkailla moottorin toimintaa ? Tuskinpa
tuo suomiauton myyjä liike kertoi sinulle tuosta viasta? Jos tiesi niin
saattoi laskea niinkin että korjaa vasta kun ostaja huomaa niin saa
korjaukseen toisen maksajan ?


Sitten vielä kevennys? Miksiköhän se tuontiauto oli jo myyty ?? :D
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

sportsman kirjoitti:Mielenkiintoinen dilemma ja jos sallit niin yksi ajatus vielä:

Onko jatkossa ajateltava niin, että on kannettava kone on oltava mukana auton koeajolla jotta voi tarkkailla moottorin toimintaa ? Tuskinpa
tuo suomiauton myyjä liike kertoi sinulle tuosta viasta? Jos tiesi niin
saattoi laskea niinkin että korjaa vasta kun ostaja huomaa niin saa
korjaukseen toisen maksajan ?


Sitten vielä kevennys? Miksiköhän se tuontiauto oli jo myyty ?? :D
Ensimmäisen kysymyksesi osalta en sinänsä ymmärrä, että mistä se juontaa. Voit toki pitää läppäriä mukana, jos siltä tuntuu, ei kai sitä mikään estä. Siihen, kuka oletetusta viasta minulle kertoi, löydät varmasti vastauksen ko. viestistäni, koska vastaus lukee siinä suoraan.

Toiseen kysymykseesi minulla ei ole vastausta, eikä minua varsinaisesti kiinnosta muiden ostopäätöskriteerit. Tosin vastausasettelustasi (kaksi kysymysmerkkiä sekä hymiö) sekä ajatuksenkulkusi tuntien, osaan olettaa, että sinulta löytyy tähän varmasti jokin hyvin perusteltu ja analyyttisen tarkastelun kestävä vastaus.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Niin lähinnä se läppäri mukana missä on diagnostiikka ohjelma mikä
kertoo mottorin toiminnan koeajon aikana. Vai millä voit varmistua moottorin toiminnasta nykytekniikan aikana ? Kirjoituksestasi ei ainakaan minulle selvinnut , että kertoiko viasta myös autoliike ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Division kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Mielenkiintoinen dilemma ja jos sallit niin yksi ajatus vielä:

Onko jatkossa ajateltava niin, että on kannettava kone on oltava mukana auton koeajolla jotta voi tarkkailla moottorin toimintaa ? Tuskinpa
tuo suomiauton myyjä liike kertoi sinulle tuosta viasta? Jos tiesi niin
saattoi laskea niinkin että korjaa vasta kun ostaja huomaa niin saa
korjaukseen toisen maksajan ?


Sitten vielä kevennys? Miksiköhän se tuontiauto oli jo myyty ?? :D
Ensimmäisen kysymyksesi osalta en sinänsä ymmärrä, että mistä se juontaa. Voit toki pitää läppäriä mukana, jos siltä tuntuu, ei kai sitä mikään estä. Siihen, kuka oletetusta viasta minulle kertoi, löydät varmasti vastauksen ko. viestistäni, koska vastaus lukee siinä suoraan.

Toiseen kysymykseesi minulla ei ole vastausta, eikä minua varsinaisesti kiinnosta muiden ostopäätöskriteerit. Tosin vastausasettelustasi (kaksi kysymysmerkkiä sekä hymiö) sekä ajatuksenkulkusi tuntien, osaan olettaa, että sinulta löytyy tähän varmasti jokin hyvin perusteltu ja analyyttisen tarkastelun kestävä vastaus.
Sinähän juuri olet kiinnostunut toisten ostopäätöskriteereistä ehkä eniten. Juurihan kerroit, että hylkäsit tuontipelin jälleenmyyntiarvon takia?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

heh autokauppa itekki siis myönsi että on tyhmää maksaa (tuonti) autosta ylimäärästä, ts. halvemmalla ne menee. Totuushan on se, että tuontiautot vain tervehdyttää pahasti ilmakuplaantuneita markkinoita mitä suomiautot ylläpitää. Suomiauton todellinen arvo ei ole senttiäkään korkeampi kuin mitä se tuontiauton arvo on käytetyillä markkinoilla. Ei edes silloin kun on mahdolista selvittää entiset omistajat (joka onnistuu helposti myös ruotsista tuoduista autoista, ilmaiseksi).
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Heikki Kuitunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08

Viesti Kirjoittaja Heikki Kuitunen »

Division kirjoitti:-Jälleenmyyntiarvon selvittäminen. Tein parin viikon kuluessa haamukyselyt 7 eri (isoja ja keskisuuria) liikkeeseen ja esitin asian niin, että minulla olisi itselläni jo jompi kumpi näistä oletetuista autoista ja olisin vaihtamassa sitä johonkin tuoreempaan autoon.
Suomiauto (kysely: 3 liikettä): Välirahat vaihtelivat 0-1200 eur, kuten yleensä, mutta ei muuta ongelmaa.
Tuontiauto (kysely: 4 liikettä): 1 liike ei suostunut ottamaan vaihdossa. 2 liikettä olisi ottanut, mutta väliraha keskimäärin 2300-3000 eur alhaisempi, kuin suomiautossa. Vetosivat siihen, että hintataso tuontiautoissa on aina alempi yleensä myös heidän sitä myydessään eteenpäin (joka ei pidä paikkaansa, olivathan nämä verrokitkin saman hintaisia ja monet muut katsomani). 1 liike olisi suostunut vaihtamaan tuontiauton ainoastaan toiseen tuontiautoon, mutta ei suomiautoon..
Kyselit siis käytetyn haamuauton vaihtamista seitsemään eri käytettyyn autoon? Sitten vedät siitä jotain johtopäätöksiä? Olisit kysynyt edes vaihtotarjousta yhteen ja samanlaiseen uuteen autoon, niin voisi jotakin jo sanoakin.

Division kirjoitti:Suomiauton osalta kävi ilmi, että viimeisin omistaja oli ajanut sillä vain 4 kk ja 5000 km, jonka jälkeen laittanut sen kiertoon. Toiseksi viimeisin omistaja oli myös helppo tavoittaa..

Tuontiauton vioista mahdoton sanoa, kun se on ollut suomessa niin vähän aikaa, että en pystynyt tavoittamaan juurikaan entisiä omistajia.
Jos saan omana mielipiteenäni kertoa, niin on melko junttia ryhtyä soittelemaan vanhoille omistajille.

Ostin muutama vuosi sitten eräältä perikunnalta mökkitonttia ja kauppojen syntyminen edellytti myös paappavainaan Tojota Avensiksen ostamisen. Avensis oli kyllä melkoinen helmi, siisti kuin mikä ja äärimmäisen vähän ajettu ikäänsä nähden.

En koskaan olisi uskonut, millainen savotta Anjoviksen myymisestä syntyikään. Useampikin kyselijä soitti ja kysyi hyvinkin päällekäyvästi, että "miksi myyt", "missä ajoit" "kenen kanssa ajoit" jne jne. Omasta mielestäni aivan käsittämättömän epäsoveliasta toimintaa, varsinkin kun kyselijät eivät tuntuneet edes kainostelevan kysymyksiään. Paraskin patu soitti kaiketi kolmesti ja puhui puolentunnin maratonpuheluja. Mitä jos olisin ollut leskirouva tai juuri työkyvyttömäksi vammautunut tai mitä tahansa muutakin ikävää, jonka takia auto olisi ollut myynnissä. Varmaankin nämä soittelijat olisivat ottaneet osaa ja tarjonneet lohdutuksen sanoja?!

Lopulta sitten tuli se fiksu ostaja, joka ei liikoja kysellyt. Tuli katsomaan autoa ja pikaisesti totesi sen olevan sellainen kun olin myynti-ilmoituksessa luvannutkin. Ei muuta kuin kaupat kuntoon ja se oli siinä.

Vielä viikko senkin jälkeen kun Anjovis oli hävinnyt Nettiautosta, soitteli joku aikaisemmin soittaneista, että vieläkö olisi auto myynnissä. Ihmetteli sitten, että kun autot menevät niin nopeasti..
Division kirjoitti: Ajelen siis entisellä autollani, kunnes löytyy jokin varteenotettava vaihtoehto.


Tuolla kaupantekotaktiikalla suosittelen lämpimästi upouutta autoa, ihan mielenrauhankin vuoksi.
Tasaisia tuulia!
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

En olis uskonut, mutta kerrankin samaa mieltä Kuitusen Heksan kanssa.

Tällä kommentillani en pyri ottamaan kantaa topicin aiheeseen, vaan pelkästään siihen, että Heikki Kuitunenkin on josku autoasioissa oikeassa.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Mun mielestä tuossa soittamisessa edelliselle omistajalle ei ole mitään junttia jos autossa on jotain epämääräistä vikaa.. Jos auto on toimiva ja ei mitään isompaa ongelmaa niin tuskin kukaan perään kyselee.. :roll:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

miks pitäs ostaa se auto jossa on jotain vikaa? Pääsääntöisesti tämäntyyppisissä autoissa on liikkeen myöntämä takuu.

joten edellisen omistajan vahvasti rajoittuneella mielipiteellä ei ole edes pientä käytännön merkitystä. Jos autossa on todettu vika, se huomioidaan joko hinnassa tai se korjataan.

onko porukka unohtanu tälläset pikkuseikat autoliikeasioinnissa? herätkää.

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Omakohtainen esimerkki:

Vaihdoin toissavuona Hummer H2 auton BMW X5 dieseliin X summan välirahalla ja takuulla. Bemarissa ilmeni akselistossa vikaa 4kk jälkeen, ts auto ei mennyt katsastuksesta läpi, joten myyjäliike vastasi kaikista huoltokuluista joka teki kuitenkin viitisen tonnia.
Viimeksi muokannut Sergey, Pe 26.03.2010 23:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Division kirjoitti: No ostinko sitten sen suomiauton? En ostanut. Tarkemmin, en ostanut kumpaakaan. Suomiauton osalta kävi ilmi, että viimeisin omistaja oli ajanut sillä vain 4 kk ja 5000 km, jonka jälkeen laittanut sen kiertoon. Toiseksi viimeisin omistaja oli myös helppo tavoittaa, kun löysin hänen vanhan myynti-ilmoituksensa rekisterinumeron perusteella vielä Nettiautosta, välimuistista. Hän osasi kertoa, että oli huomannut ennen myyntiä auton olevan tehoton. Vikaa oli haettu, mutta ei löydetty, syynä mahdollisesti turbo. Suomiauto jäi siis osaltani kauppaan.
Täysin ottamatta kantaa aloittajan tarkoitusperiin huomautan Simppa, että mahdollinen vika oli edellistä edeltävän omistajan oletus...
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Jussiboy kirjoitti:
Division kirjoitti: No ostinko sitten sen suomiauton? En ostanut. Tarkemmin, en ostanut kumpaakaan. Suomiauton osalta kävi ilmi, että viimeisin omistaja oli ajanut sillä vain 4 kk ja 5000 km, jonka jälkeen laittanut sen kiertoon. Toiseksi viimeisin omistaja oli myös helppo tavoittaa, kun löysin hänen vanhan myynti-ilmoituksensa rekisterinumeron perusteella vielä Nettiautosta, välimuistista. Hän osasi kertoa, että oli huomannut ennen myyntiä auton olevan tehoton. Vikaa oli haettu, mutta ei löydetty, syynä mahdollisesti turbo. Suomiauto jäi siis osaltani kauppaan.
Täysin ottamatta kantaa aloittajan tarkoitusperiin huomautan Simppa, että mahdollinen vika oli edellistä edeltävän omistajan oletus...
Ok. Jaa mää ehkä nyt tässä hieman sekotan ennemmän yksityisen kauppaja ja liikekauppoja. Itse olen pääasiassa kauppoja tehnyt yksityisten kanssa niin puoleen kun toiseen. Isoja ongelmia ei ole ollut mutta jotain pientä on vastaan tullut. Kaikista on kuitenkin hyvin selvitty. KOP KOP

Nykyään kuitenkin voin sen sanoa että uskallan auton ostaa yksityisltäkin ja siinä voi muutaman tonnin pärjätä. Moni laittaa tänäpäivänä auton kuitenkin tuonne nettiautoon myyntiin kun kuulee liikkeen tarjouksen ja vastaavasti rajan takana sinne johonkin paikalliseen myynti paikkaan.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Heikki Kuitunen kirjoitti:
Division kirjoitti:-Jälleenmyyntiarvon selvittäminen. Tein parin viikon kuluessa haamukyselyt 7 eri (isoja ja keskisuuria) liikkeeseen ja esitin asian niin, että minulla olisi itselläni jo jompi kumpi näistä oletetuista autoista ja olisin vaihtamassa sitä johonkin tuoreempaan autoon.
Suomiauto (kysely: 3 liikettä): Välirahat vaihtelivat 0-1200 eur, kuten yleensä, mutta ei muuta ongelmaa.
Tuontiauto (kysely: 4 liikettä): 1 liike ei suostunut ottamaan vaihdossa. 2 liikettä olisi ottanut, mutta väliraha keskimäärin 2300-3000 eur alhaisempi, kuin suomiautossa. Vetosivat siihen, että hintataso tuontiautoissa on aina alempi yleensä myös heidän sitä myydessään eteenpäin (joka ei pidä paikkaansa, olivathan nämä verrokitkin saman hintaisia ja monet muut katsomani). 1 liike olisi suostunut vaihtamaan tuontiauton ainoastaan toiseen tuontiautoon, mutta ei suomiautoon..
Kyselit siis käytetyn haamuauton vaihtamista seitsemään eri käytettyyn autoon? Sitten vedät siitä jotain johtopäätöksiä? Olisit kysynyt edes vaihtotarjousta yhteen ja samanlaiseen uuteen autoon, niin voisi jotakin jo sanoakin.
Ymmärsit väärin. Kysyin seitsemästä (7) eri liikkeestä.

Samasta tuontiautosta, neljästä eri liikkeestä ja samasta suomiautosta, kolmesta eri liikkeestä.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Whaeva kirjoitti:
Division kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Mielenkiintoinen dilemma ja jos sallit niin yksi ajatus vielä:

Onko jatkossa ajateltava niin, että on kannettava kone on oltava mukana auton koeajolla jotta voi tarkkailla moottorin toimintaa ? Tuskinpa
tuo suomiauton myyjä liike kertoi sinulle tuosta viasta? Jos tiesi niin
saattoi laskea niinkin että korjaa vasta kun ostaja huomaa niin saa
korjaukseen toisen maksajan ?


Sitten vielä kevennys? Miksiköhän se tuontiauto oli jo myyty ?? :D
Ensimmäisen kysymyksesi osalta en sinänsä ymmärrä, että mistä se juontaa. Voit toki pitää läppäriä mukana, jos siltä tuntuu, ei kai sitä mikään estä. Siihen, kuka oletetusta viasta minulle kertoi, löydät varmasti vastauksen ko. viestistäni, koska vastaus lukee siinä suoraan.

Toiseen kysymykseesi minulla ei ole vastausta, eikä minua varsinaisesti kiinnosta muiden ostopäätöskriteerit. Tosin vastausasettelustasi (kaksi kysymysmerkkiä sekä hymiö) sekä ajatuksenkulkusi tuntien, osaan olettaa, että sinulta löytyy tähän varmasti jokin hyvin perusteltu ja analyyttisen tarkastelun kestävä vastaus.
Sinähän juuri olet kiinnostunut toisten ostopäätöskriteereistä ehkä eniten. Juurihan kerroit, että hylkäsit tuontipelin jälleenmyyntiarvon takia?
Olen kiinnostunut toisten ostopäätöskriteereistä, näiden kahden auton vertailun kannalta. Sinänsä en ole kiinnostunut siitä, mikä vaikutin jollain tuntemattomalla henkilöllä on, kun hän käy hankkimassa autoliikkeestä itselleen jonkin auton. Hänen lähtökohtansa ovat olleet erilaiset ja minä en tunne niitä ja se aiheuttaa sen, että tilanne ei ole vertailukelpoinen. En tiedä, että onko hänellä ollut vaihtoehtona 650 km päässä sijaitseva toinen vastaava auto tai onko hänellä ollut itsellään vaihdossa annettava tuontiauto tai autoa ollenkaan, ym, ym.

Toisekseen, suurin tarkoitus oli antaa foorumille jutunjuurta, omaa ostopäätöstä "ääneen" pohtiessa.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Jussiboy kirjoitti:
Division kirjoitti: No ostinko sitten sen suomiauton? En ostanut. Tarkemmin, en ostanut kumpaakaan. Suomiauton osalta kävi ilmi, että viimeisin omistaja oli ajanut sillä vain 4 kk ja 5000 km, jonka jälkeen laittanut sen kiertoon. Toiseksi viimeisin omistaja oli myös helppo tavoittaa, kun löysin hänen vanhan myynti-ilmoituksensa rekisterinumeron perusteella vielä Nettiautosta, välimuistista. Hän osasi kertoa, että oli huomannut ennen myyntiä auton olevan tehoton. Vikaa oli haettu, mutta ei löydetty, syynä mahdollisesti turbo. Suomiauto jäi siis osaltani kauppaan.
Täysin ottamatta kantaa aloittajan tarkoitusperiin huomautan Simppa, että mahdollinen vika oli edellistä edeltävän omistajan oletus...
Kyllä. Ja tämä vastauksena myös sportsmanille.

Soitin siis toiseksiviimeiselle omistajalle, joka oli omistanut auton 3 vuotta ja 70 tkm. Hänen kauttaan aukesivat nämä auton historiatiedot, mm. viat ja koska myynyt eteenpäin sekä millä kilometrillä...
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Eli yhteenvetona :

1. Et ollut oikeasti ostamassa auto!
2. Tarjosit olemattomia vaihtovaihtoja autoliikkeille määrittääkseni
kumassa on parempi vaihto-arvo.
3. Vaivaat ex-omistajia vaikka et ollut edes ostamassa autoa .

Miksi minusta tuntuu että siellä merkkiliikkeen lasipalatseissa on aika
hiljaista kun pitää tehdä manifestia merkkifoorumeilla ? :D
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

simppa80 kirjoitti:Mun mielestä tuossa soittamisessa edelliselle omistajalle ei ole mitään junttia jos autossa on jotain epämääräistä vikaa.. Jos auto on toimiva ja ei mitään isompaa ongelmaa niin tuskin kukaan perään kyselee.. :roll:
Asian on toisaalta näin ja toisaalta ei ole.
Perustelusi ovat sinänsä ihan hyvät..mutta toisaalta olen omakohtaisesti päätynyt jonkinlaiseksi "huoltoneuvojaksi" auton uudelle omistajalle useamman ex-autoni osalta, kun olen kerran erehtynyt vastailemaan autoa koskeviin kysymyksiin.
Jos olen auton myynyt ja sen uusi omistaja on sen myynyt jossain vaiheessa edelleen, niin ei minulla ole yhtään mitään tekemistä sen kaupan, saati mahdollisten ongelmien kanssa.
Mielelläni vastaan YHTEEN puhelinsoittoon ex-autoani koskien, mutta "huoltoneuvojaksi" en halua alkaa..joka kuitenkin kummallisen usein tapahtuu kun erehtyy siihen yhteen soittoon ja sen sisältämiin kysymyksiin asiallisesti ja perinpohjin vastaamaan.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

sportsman kirjoitti:Eli yhteenvetona :

1. Et ollut oikeasti ostamassa auto!
2. Tarjosit olemattomia vaihtovaihtoja autoliikkeille määrittääkseni
kumassa on parempi vaihto-arvo.
3. Vaivaat ex-omistajia vaikka et ollut edes ostamassa autoa .

Miksi minusta tuntuu että siellä merkkiliikkeen lasipalatseissa on aika
hiljaista kun pitää tehdä manifestia merkkifoorumeilla ? :D
Looginen päättelykykysi hivelee tajuntaani. Välillä tulee mieleeni, että miltä planeetalta olet onnistunut soluttautumaan tänne meidän sekaamme. Tai vaihtoehtoisesti alkaa vaikuttamaan siltä, että olet trolli.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Kerro nyt ihan filosofisena keskusteluna mikä yhteenvedon kohdista
meni pieleen ?
:D

Lähteekö looginen päättelysi siitä, että kaikki jotka ovat erimieltä kanssasi asiaperusteisesti ovat trolleja tai provoja ? Mihin oikein sitten sinä tarvitset keskustelupalstaa kun olet itse vain aina oikeassa.

Toisaalta on hyvä että on sinunlaisia auton "ostajia", menet suoraan lasipalatsiin ja maksat kartellin kertoman hinnan . Nyt olet kuitenkin jostain syystä hieman epäileväinen tämän normaalin toimintatapasi suhteen ja se ymmärrettäväsi sinua ahdistaa.

Itse ole ostanut 2000-luvulla jopa kaksi uutta mersua ihan Suomesta,mutta eipä tulisi enää mieleenkään. Ehkä mieli muuttuu kunhan Suomessakin toimitaan autokaupassa EU:n mukaisesti.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Vastaa Viestiin