Mitä öljyä moottoriin 124 -88 250D
Onko kokemuksia Delphin öljyistä, näyttäisi olevan aikas edukasta tavaraa; 5 litraa 5W-40:stä irtoaa 19,90 €kulla kun esim. Mobilin puolisynteettinen Super S 10W40 kustantaa peräti 18,90€/4l. Niin että uskaltaako laittaa kesäksi koneeseen vai leipooko kiinni?
Heti kun öljy alkaa viihtymään koneessa, tarvinnee tosin siirtyä Magnatecciin tai Valvolinen Syn Poweriin...

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Nykyisin Valvoline Synpower 5W-40. Ei valittamista, hyvin pysyy koneessa. Myös laatikossa ja perässä on Valvolinen synteettiset aineet.
Aikaisemmissa kulkineissa on tullut käytettyä Mobil 1 RF 5W-40 tai -50 ja Teboil Gold 5W-40.
Työkaverilla myös hyviä kokemuksia Valvolinen Synpowerista, kestää paremmin BMW M5:n koneessa kuin Mobil RF.
Aikaisemmissa kulkineissa on tullut käytettyä Mobil 1 RF 5W-40 tai -50 ja Teboil Gold 5W-40.
Työkaverilla myös hyviä kokemuksia Valvolinen Synpowerista, kestää paremmin BMW M5:n koneessa kuin Mobil RF.
E430 T 4Matic Elegance -00
E63 T AMG `Designo´ -07
E350 T A 9G BLUETEC Elegance -13
E63 T AMG `Designo´ -07
E350 T A 9G BLUETEC Elegance -13
Tuohon kolmosautoon vetelin Delphit sisään, perhana kun öljypurkki maksoi 10 % auton hinnasta...PM kirjoitti:Onko kokemuksia Delphin öljyistä, näyttäisi olevan aikas edukasta tavaraa; 5 litraa 5W-40:stä irtoaa 19,90 €kulla kun esim. Mobilin puolisynteettinen Super S 10W40 kustantaa peräti 18,90€/4l. Niin että uskaltaako laittaa kesäksi koneeseen vai leipooko kiinni?Heti kun öljy alkaa viihtymään koneessa, tarvinnee tosin siirtyä Magnatecciin tai Valvolinen Syn Poweriin...

Kai se ihan passelia öljyä on vanhaan koneeseen.
Mersussa jatketaan Shell Racingilla.
Castrol. Se ainut ja oikea moottorin sisälle, vaihteistoon ja perään!!!!
Mitä öljyä moottoriin 124 -88 250D
Vaihdoin juuri mobil1 5w 50 täyssynteettiset, öljyn paineet nousee kyl tappiinsa
mut tuntuis kestävän jonkin aikaa kauemmin, kuin vanhoilla öljyillä jotka oli 10w 50 . aattelin vaan ajaa täl mesellä niin kauan ku se eteenpäin liikkuu ja kone on vähänajettu.......etten menis väärillä öljyillä pilaamaan,,,,,,,et mitä öljyä riisseli miehet on tupanneet käyttämään????
mut tuntuis kestävän jonkin aikaa kauemmin, kuin vanhoilla öljyillä jotka oli 10w 50 . aattelin vaan ajaa täl mesellä niin kauan ku se eteenpäin liikkuu ja kone on vähänajettu.......etten menis väärillä öljyillä pilaamaan,,,,,,,et mitä öljyä riisseli miehet on tupanneet käyttämään????
Vanhassa vara parempi
Castrol Lightec 10w40, edellinen omistaja käyttänyt autossa, niinpä minäkin.
Neljä litraa maksaa 16,90 €.
Aiheesta on keskusteltu aiemminkin.
Edit: kiitoksia veskola.
veskola: Yhdistin topicin tänne
Neljä litraa maksaa 16,90 €.
Aiheesta on keskusteltu aiemminkin.
Edit: kiitoksia veskola.
veskola: Yhdistin topicin tänne
Viimeksi muokannut dealer, Pe 10.06.2005 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ahdetussa V-mallissa (2,3 litran TD) on viime päiviin saakka käytetty mobilin delvac SHC 15 tkm vaihtovälillä.
Nyt päätin siirtyä edukkaampaan merkkiin, kun tuota menee kerralla se 8...8,5 litraa, eli öljyksi tuli teboil diamond diesel. Kilometreja vasta 1650 km takana ja öljy ainakin pysyy koneessa. Vaihtovälin ajattelin tiputtaa 8...12 tkm välille riippuen miten paljon on konetta tullut kiusattua.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/videot/ ... 1_divx.avi
Nyt päätin siirtyä edukkaampaan merkkiin, kun tuota menee kerralla se 8...8,5 litraa, eli öljyksi tuli teboil diamond diesel. Kilometreja vasta 1650 km takana ja öljy ainakin pysyy koneessa. Vaihtovälin ajattelin tiputtaa 8...12 tkm välille riippuen miten paljon on konetta tullut kiusattua.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/videot/ ... 1_divx.avi
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aikaisemmin bensamoottorisessa Golf:issa, joka oli hieman viritelty, oli kokeilujen perusteella Mobil RF 5W/50 ainoa näistä perusöljyistä joka myös kuumaksi ajettuna jaksoi nostaa paineet minua mielyttävälle tasolle, muut tuntuivat menevän liian ohueksi (autossa ei ollut öljynjäähdytintä). Tämä "koesarja" on siis tehty joskus 90-luvun alkupuolella mutta siitä lähtien olen seuraavissakin autoissa ko. öljyä käyttänyt ja ollut tyytyväinen.
Nyt toki "ykkösautossa" joutuu käyttämään jotain tosikallista litkua kun pitää olla longlife tai jotain
mutta Mersu kulkee jatkossakin todennäköisesti ralliformulalla , onhan se jo nimenkin perusteella perusteltua 123 diseliin laittaa 
Nyt toki "ykkösautossa" joutuu käyttämään jotain tosikallista litkua kun pitää olla longlife tai jotain


300td -91, manuaali.
öööh... Tyhmä kysymys, mutta; Onko esim. 0W40 "paksumpaa" kuin 5W50?
Eli kannattaisko mun siirtyä 0W40:iin kun 5W50 ei tunnu pysyvän sisällä?
Eli kannattaisko mun siirtyä 0W40:iin kun 5W50 ei tunnu pysyvän sisällä?

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Mobil Super S 10W/40
Nykyisin ajan Mobil Super S 10W/40 öljyillä (MB 229.1) ja 10 tkm vaihtovälillä. Em. öljyä saa 13.90 e / 4 ltr. Hyvin pelittää. Koneena siis OM601.
S204 C220CDI (exät W203 C200CDI, S124 E300TDT, W124 E200D ja W124 200D)
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 711
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
öljyt
väljään koneeseen valvoline vai miten se nyt oli.. kyllä nuo on KUULEMMA hyvin pysyneet ja toimineet..PM kirjoitti:Herätelläänpä tätäkin ikivanhaa topiccia...
Velipojan vatipää kysyi sata kertaa mitä öljyä kannattaisi ostaa coupeen ja vastasin ainakin miljoona kertaa: joko Mobil 0W/40 tai 5W/40 tai Castrolin Magnatec 5W/40. Eikö vaan se punikki sitten kanna jotain Valvolinen 5W/50 -pönttöjä selkä vääränä... Onko noista kellään kokemuksia; pysyykö tuo 5W/50 vanhemmissa koneissa sisällä, ainakin Mobilin 5W/50 haukuttiin joskus syvimpiin syövereihin?
ite olen käyttäny Kendallin öljyjä, hyvin on pelittäneet..
onko muilla kokemuksia Kendall-tuotteista?
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Suurempi luku = jähmeämpi öljy. Ensimmäinen luku kuvaa jähmeyttä kylmänä ja toinen kuumana, noin pelkistetysti muistellen.Tomi S. kirjoitti:öööh... Tyhmä kysymys, mutta; Onko esim. 0W40 "paksumpaa" kuin 5W50?
Eli kannattaisko mun siirtyä 0W40:iin kun 5W50 ei tunnu pysyvän sisällä?
Kun öljy kuumenee niin tilanne saattaa kääntyä, jolloin kylmänä jähmeämpi öljy onkin luirumpaa kuumana kuin jokin toinen, jolloin ei se öljylaadun vaihto _vältämättä_ auta koneen öljynvuoto-ongelmiin, mutta voihan sitä koittaa. Aika paljon on muuttujia tuossakin, kuten se miten kuumaksi öljyt tyypillisesti ajetaan (=pystytään ajamaan).
...ja varmasti riipuu mistä raosta se öljysi 'katoaa'.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Pääperiaate että MB-hyväksyntä ja viskositeetti käyttöohjekirjan mukaan.kardaani kirjoitti:Ihan sama normaaliajossa mitkä öljyt. Kunhan on täyssynteettiset ja vaikka joku mersun hyväksyntä. Nää öljyjutut on vähän uskonasioita. On sitä mineraaliöljyilläkin ajettu ympärivuoden.
Siinähän 0W---5W öljyjä hyväksytään vain koville pakkasille.
Ostettuani ensimmäisen 124 D laitoin siihen jotain kallista korruptioöljyä 0W-50 ja 5W-50. Kesällä aloin ihmettelemään venttiiliennostajien räksätystä käynnistyksen jäjkeen. Täytyi aina käyttää paikallaan välykset kiinni ennekuin uskalti lähteä tielle. Pari pahinta paininkuppia ehdin vaihtaakin ennenkuin lahjaöljyt loppui ja jouduin ostoksille itse. Halpakaupan hyllystä jotain kohtuuhintaista MB:n hyväsymää 10 litran purkissa olevaa dieselmoottorille tarkoitettua (SHPD) 15W-40 tilalle. Jonkin aikaa ajettuani huomasin että aamun säksätykset on loppuneet???????? Sen jälkeen on ajettu 300tkm entisillä nostajilla eikä säksätä. Taisi olla niin että nuo kylmänä ohuet litkut karkasivat koneen seisoessa yönaikana paininkupeista.
Nykyään kesällä 15W-40 mineraalia ja talvella 10W-40 osasynteettistä ja tietenkin dieseliin tarkoitettua.
Ei valittamista Delphistä. Ensimmäinen tonni niillä takana ja kone pyörii edelleen.PM kirjoitti:Onko kokemuksia Delphin öljyistä, näyttäisi olevan aikas edukasta tavaraa; 5 litraa 5W-40:stä irtoaa 19,90 €kulla kun esim. Mobilin puolisynteettinen Super S 10W40 kustantaa peräti 18,90€/4l. Niin että uskaltaako laittaa kesäksi koneeseen vai leipooko kiinni?Heti kun öljy alkaa viihtymään koneessa, tarvinnee tosin siirtyä Magnatecciin tai Valvolinen Syn Poweriin...

Kannun kyljestä MB luokitustakin tuolta 5W-40 näytti löytyvän 229.3 asti.


Tiedä sitten kenen voidetta hää ihan oikeasti on, myyjä väitti että olis engelsmannilasta peräisin....
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
aika lähelle oikein. Homma menee näin: Luvut kertovat öljyn viskositeetista. (nesteen sisäinen kitka, ts.sisäinen voima jonka joutuu voittamaan mikäli nesteen haluaa virtaamaan).Suurempi luku = jähmeämpi öljy. Ensimmäinen luku kuvaa jähmeyttä kylmänä ja toinen kuumana, noin pelkistetysti muistellen.
SAE luokitus, mitä yleensä käytetään määrää rajat jonka viskositeetin tulee ylittää. Moniasteöljyissä tulee mukaan talviominaisuudet, se ensimmäinen luku ennen w:tä. Se ensimmäinen luku kuvaa siis kuinka juoksevaa öljy kylmänä talvella (W = winter) ja toinen luku minkä raja-arvon öljyn viskositeetti ylittää kuumana (kesällä). 100C:ssa asteessa.
Siis yksinkertaisesti 0w40 on kylmänä oikein juoksevaa mutta kuumankesto ei ole sen parempi kuin 15w40 öljyllä. taas 5w50 on hiukan jäykempää kylmässä, mutta kuumana yhtä jäykkää kuin 20w50 NS. suorat öljyt esim. SAE 30 kertoo vain n. 100C:n viskositeetin.. ts. kesä ominaisuudet.
Nämähän koskevat siis vain uusia öljyjä. Öljyn "hyvyys" taas tulee esiin siitä paljonko se kestää leikkautumista, likaa, polttoaineita yms. uutena ja vanhana. Tätä taas viskositeetti ei kerro, se kertoo ainoastaan kuinka öljy juoksee. Muut luokitukset kuten CCMC, API, MIL kertovat sitten öljyn tärkeämmät ominaisuudet.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.